Ekologia jest dla dziecka! Jak zaprzyjaźnić najmłodszych z przyrodą?
Troska o środowisko coraz bardziej zyskuje na wartości. Świadomość dotycząca jej różnych aspektów kształtuje się przez całe życie, jednak to w okresie dzieciństwa człowiek jest najbardziej wrażliwy na otaczający go świat. Właśnie dlatego budowanie właściwych postaw ekologicznych warto rozpocząć jak najwcześniej. W końcu każdy – nawet najmniejszy – wypracowany ekonawyk może przynieść pozytywne efekty dla kolejnych pokoleń! Jak rozmawiać z dziećmi, aby uczyć ich empatii wobec przyrody? Oto kilka wskazówek.
Po pierwsze – obcowanie z naturą uwrażliwia
Wspólne dyskusje na temat środowiska to ważny krok w kierunku kształtowania właściwych postaw i wartości ekologicznych. Warto jednak pamiętać, że rozwijanie u dziecka szacunku do przyrody jest skuteczniejsze, gdy nie ograniczamy się do podawania mu samych faktów. Z tego powodu warto mówić najmłodszym o pięknie przyrody, jednocześnie pozwalając im jej doświadczać. Świetną okazją do podziwiania świata są wspólne aktywności w bliskim kontakcie z naturą – wycieczki do lasu, parku czy ogrodu. To idealne miejsca, w których można obserwować rośliny i zwierzęta, jednocześnie tłumacząc dziecku, w jaki sposób one żyją, czym się odżywiają i dlaczego są pożyteczne.
O czym opowiadać dzieciom w lesie?
|
Po drugie – przekazuj wiedzę, będąc przy tym wzorem do naśladowania
Dzieci najwięcej chłoną od rodziców. Opiekun, który sam gasi po sobie światło, zakręca wodę, gdy z niej nie korzysta i segreguje śmieci, a przy tym tłumaczy, dlaczego tak robi, ma ogromny wpływ na kształtowanie ekologicznych postaw u dziecka – teraz i w jego dorosłym życiu.
Po trzecie – pobudzaj wyobraźnię i wywołuj pozytywne emocje
Dzieci to mali obserwatorzy, którzy są otwarci na świat. Dlatego rodzice powinni z nimi jak najwięcej rozmawiać, tworząc przy tym okazje do eksperymentowania, przeżywania, badania i tworzenia. Wspólne podróże rowerem za miasto, zabawy na świeżym powietrzu, sadzenie roślin, ratowanie ślimaka z chodnika, akcja sprzątania lasu, budowanie domku dla owadów czy ptaków i obserwacje natury to dobre pomysły na kształtowanie u najmłodszych ekoempatii. Radość z przebywania na zewnątrz, słuchanie odgłosów przyrody czy stąpanie bosą stopą po trawie dają dużo więcej pozytywnych efektów niż samo opowiadanie o nich. Być może – przy okazji inspirujących działań – rodzice wraz z dziećmi wymyślą, co można zmienić w domu lub w szkole, aby te miejsca były bardziej przyjazne środowisku?
„Kubusiowi Przyjaciele Natury”, czyli ekologia od przedszkola Im wcześniej dziecko zostanie zainteresowane dbaniem o środowisko, tym szybciej przyswoi dobre nawyki we własnym życiu. Przekazywanie wiedzy o ekologii rozpoczynają rodzice. Warto jednak, aby nauka ta była kontynuowana także w przedszkolu i szkole, bo to właśnie tam dzieci spędzają większość dnia, gdy rozpoczną edukację. Przykładem inicjatywy, która uczy przedszkolaków i uczniów klas I-III szkół podstawowych, jak dbać o przyrodę, jest program „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. To największy w Polsce projekt skierowany do najmłodszych o tematyce ekologicznej, który od 14 lat jest organizowany przez markę Kubuś. Uczestnicy, którzy biorą w nim udział, otrzymują bezpłatne merytoryczne materiały do realizacji tematycznych scenariuszy lekcyjnych. Poznawanie przyrody może być dla dziecka fascynujące, jeśli wiedza zostanie mu przekazana w ciekawy sposób. Właśnie dlatego pomoce dydaktyczne programu zawierają treści multimedialne – animowane filmy, bajki, piosenki i audiobooki, które są opracowane przez ekspertów. Program zaplanowany jest w taki sposób, aby łączył naukę z pobudzaniem wyobraźni i dobrą zabawą. Dzięki projektowi nauczyciele otrzymują bezpłatne scenariusze lekcji i materiały edukacyjne wspierające budowanie postaw ekologicznych wśród najmłodszych. Więcej informacji na temat programu i najbliższej edycji, która rozpocznie się już we wrześniu można przeczytać na stronie: https://przyjacielenatury.pl. |

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.