Komunikaty PR

Warszawska pedagog i były student PW założyli w Afryce szkołę średnią

2019-05-29  |  05:20
Biuro prasowe
Kontakt
Michał Zębik
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
michal.zebik|goodonepr.pl| |michal.zebik|goodonepr.pl
796 996 253
www.goodonepr.pl

IASMA (International Academy of Sciences and Mathematics) to międzynarodowa szkoła średnia skupiająca się na nauce przedmiotów ścisłych. Na początku 2019 roku placówka rozpoczęła działalność w kenijskiej miejscowości Kiserian, 25 km od Nairobi. W powstanie szkoły zaangażowała się Marta Hendzel – warszawska pedagog i szkoleniowiec, która pomogła zorganizować jednostkę oraz opracować program edukacyjny. Celem działania IASMA jest rozwijanie zdolności matematycznych oraz naukowych swoich wychowanków, ale także przygotowywanie ich do studiów wyższych w Europie.

Wszystko to, co wiąże się z Afryką najczęściej postrzegane jest przez pryzmat negatywnych stereotypów. Tymczasem wiele afrykańskich krajów zaczyna się coraz szybciej rozwijać, a ich mieszkańcy pragną się kształcić, robić kariery, bogacić. Dla uczniów IASMA kluczem do sukcesu ma być matematyka oraz nauki ścisłe, które staną się przepustką do studiów na europejskich uczelniach. Także tych polskich. O tym, że taka kariera jest możliwa poświadcza historia Lionela Obino – były student Politechniki Warszawskiej, który we współpracy z Martą Hendzel założył kenijską szkołę. W ramach zajęć uczą nie tylko matematyki, ale też umiejętności społecznych, które przygotowują do życia i studiowania w Europie.

Kenijczyk organizuje studia w Polsce, Polka pomaga afrykańskim uczniom

Pomysł na założenie IASMA narodził się jako efekt programu mentorskiego, który Lionel Obino zrealizował w 2017 roku. Jego celem było wyszukiwanie uzdolnionej matematycznie afrykańskiej młodzieży i tworzenie dla niej możliwości studiowania w Polsce. Program zakończył się zdobyciem dofinansowania do studiów dla sześciu uczniów z Afryki. Sukces ten skłonił jego założyciela do stworzenia placówki, w której nauka przedmiotów ścisłych na wysokim poziomie będzie dostępna na miejscu, w Afryce. W ten sposób powstała prywatna szkoła średnia IASMA, która w połowie stycznia 2019 roku przyjęła pierwszych uczniów.

- Transformacja Afryki w samowystarczalny kontynent zdolny rozwiązywać swoje problemy społeczne i ekonomiczne powinna rozpocząć się od stworzenia systemu wyszukiwania talentów oraz rozwijania młodzieży poprzez edukację. Skoncentrowany na matematyce i naukach ścisłych system edukacji dostarczy Afryce profesjonalnych kadr, które będą w stanie zmieniać jej przemysłowy krajobraz oraz przyczynią się do transformacji afrykańskich społeczeństw – mówi założyciel IASMA.

Ze względu na kwestie migracyjne, Obino przez najbliższy czas nie może wjeżdżać do Polski. Jego działalności wspiera Marta Hendzel, która prowadzi w Warszawie placówkę oświatową – Pracownię z Oknem na Świat. Zaangażowana w opracowanie programu nauczania IASMA, teraz pomaga w zdobyciu środków dla uzdolnionej matematycznie afrykańskiej młodzieży na naukę w tej szkole. – To dzieci taksówkarzy, sklepikarzy czy drobnych przedsiębiorców, których często nie stać nawet na niewysokie czesne. Ze swojej strony staramy się znaleźć polskich darczyńców, którzy umożliwią naukę przynajmniej kliku uczniom. Sfinansowanie roku szkolnego dla jednej osoby to 900 dolarów – mówi Marta Hendzel.

Szkoła polska, szkoła kenijska. Podobny system, różne podejście do nauki

W 2017 roku rozpoczęto w Kenii pilotażowe testy nowego systemu edukacji, który ma zostać wprowadzony w roku 2020[1]. Funkcjonujący do tej pory, jest podobny do tego, który został przywrócony w Polsce ostatnią reformą oświaty. Nauka rozpoczyna się od 8-letniej szkoły podstawowej, którą kończy egzamin z pięciu przedmiotów. Od jego wyniku zależy dalsza ścieżka edukacji, choć jak pokazują badania, mniej niż połowa absolwentów szkół podstawowych kontynuuje naukę w szkołach średnich. Przyczyną jest najczęściej brak środków finansowych[2]. Szkoła średnia trwa w Kenii 4 lata i kończy się „maturą” z siedmiu przedmiotów, w tym: matematyki, dwóch przedmiotów ścisłych oraz jednego technicznego, jest także część praktyczna. Po zdanej maturze uczeń może wybierać między studiami na publicznej lub prywatnej uczelni wyższej, bądź w szkole zawodowej. Część z uczniów, dalszą naukę rozpoczyna za granicą, co ułatwia dość powszechna znajomość języka angielskiego, w którym całkowicie prowadzone są zajęcia szkoły średniej.

- Jeśli chodzi o liczbę lat nauki to widać podobieństwa, różnice dotyczą kwestii stosunku do edukacji w obu krajach – mówi Marta Hendzel, współzałożycielka IASMA. – Mimo, iż kenijski rząd przeznacza coraz więcej środków na oświatę, dla wielu obywateli dostęp do niej bywa utrudniony. Dzieje się tak z przyczyn finansowych, lecz nieraz także ze względu na zbyt dużą odległość do najbliższej szkoły. Szkolnictwo publiczne w Kenii jest darmowe, ale klasy liczą minimum 40 osób. Wiele do życzenia pozostawia poziom szkolnictwa średniego, który sprawia, że rodzice często decydują się na przeniesienie licealisty do szkoły prywatnej. Z drugiej strony coraz bardziej docenia się wartość edukacji, a wykształcenie traktuje jako przepustkę do lepszego życia. Różnice między oboma krajami widać także w podejściu rodziców do tematu szkoły. W Kenii wymagają oni więcej od swoich dzieci, w Polsce od nauczycieli – dodaje Marta Hendzel.

Choć liczba uczelni wyższych w Kenii stale rośnie, miejsce na uniwersytecie lub politechnice w Europie jest marzeniem dla wielu kenijskich uczniów. Wartość europejskiego kształcenia wyższego dostrzegają ci, którzy kończyli tamtejsze szkoły. Lionel Obino podkreśla profesjonalizm kadry naukowej Politechniki Warszawskiej oraz jej pogłębione i wielokierunkowe podejście do kwestii nauczania matematyki. Swoje obserwacje i doświadczenia wyniesione ze studiów w Polsce teraz stara się przełożyć na grunt afrykański.


[1] https://www.mwakilishi.com/article/kenya-news/2018-12-15/new-kenyan-education-system-to-be-rolled-out-from-january-2020

[2]  Stanek Katarzyna ,Wieczorek Gertruda, „System edukacyjny w Kenii. Od nauki po baobabem do uniwersytetu”, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, 2015 https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9410/labor_et_educatio_3_stanek_1.pdf?sequence=1

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Solve for Tomorrow. Samsung uwalnia potencjał młodego pokolenia Biuro prasowe
2021-09-21 | 11:30

Solve for Tomorrow. Samsung uwalnia potencjał młodego pokolenia

Jaka będzie przyszłość naszej planety? Czy w ciągu najbliższych lat ziści się czarny scenariusz? Czy faktycznie mamy wpływ na rzeczywistość? To pytania, które zadają sobie
Edukacja Jak zdobyć doświadczenie zawodowe i dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej?
2021-09-16 | 15:30

Jak zdobyć doświadczenie zawodowe i dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej?

Za dwa tygodnie rozpocznie się nowy rok akademicki. Dla tegorocznych maturzystów to zupełnie nowy etap w życiu. Już na początku studiów warto też pomyśleć o pierwszych
Edukacja „Łap wiedzę z Lycamobile” – darmowy Internet dla dzieci i młodzieży na początek
2021-09-15 | 15:30

„Łap wiedzę z Lycamobile” – darmowy Internet dla dzieci i młodzieży na początek

Przedsięwzięcie ma na celu wsparcie dzieci i młodzieży z brakiem lub ograniczonym dostepem do internetu w okresie 2 miesięcy powrotu do szkoły po wakacjach.   Program „Łap

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Transport

Rząd aktualizuje strategię lotniczą dla Polski. Ma być przyjęta na początku 2022 roku

„Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do roku 2030” po zmianach ma być gotowa w ciągu kilku najbliższych tygodni i po ocenie oddziaływania na środowisko powinna zostać przyjęta w I kwartale przyszłego roku. – Za 10 lat polski rynek lotniczy będzie już znacznie większy niż ten sprzed pandemii. Nie tylko odrobimy straty, lecz także wykonamy kolejne kroki do przodu – ocenia Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd zakłada, że dzięki budowie centralnego lotniska i dobremu położeniu geograficznemu Polska zostanie lotniczym liderem Europy Środkowej.  

Handel

Nowe otwarcie w światowym handlu. Firmy zmieniają łańcuchy dostaw i strategie zamówień

Ostatnie półtora roku okazało się punktem zwrotnym dla światowego handlu. Mimo że pandemiczne zakłócenia nie były tak brzemienne w skutkach, jak się początkowo spodziewano, to i tak dla wielu przedsiębiorstw stały się okazją do zrewidowania strategii zamówień, produkcji i dystrybucji. W efekcie dziś dywersyfikują dostawców i ryzyko, często skracając łańcuchy dostaw. Także państwa przygotowują się na nowe otwarcie w światowym handlu – nowe przepisy w USA czy UE mają zagwarantować, że kluczowe dla gospodarki półprzewodniki będą produkowane lokalnie, a krytyczna infrastruktura będzie lepiej chroniona i monitorowana. 

Motoryzacja

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna staje się hubem elektromobilności. Za 70 proc. inwestycji odpowiadają mikro- i mali przedsiębiorcy z Polski

Do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej ściąga coraz więcej projektów z obszaru elektromobilności. Wśród nich są produkcja pierwszej w historii polskiej marki samochodu elektrycznego Izera oraz inwestycje FCA Poland, która będzie produkowała w Polsce zupełnie nowe modele samochodów z napędem elektrycznym oraz hybrydowym. Dodatkowo koncern SK Innovation buduje fabryki, w których powstawać będą separatory baterii wykorzystywane w samochodach elektrycznych. Katowicka SSE przyciąga też polskich mikro- i małych przedsiębiorców. W 2020 roku odpowiadali za niemal 70 proc. projektów inwestycyjnych.

IT i technologie

Biodruk 3D może zrewolucjonizować badania kliniczne i transplantologię. Już za kilka lat będzie można wydrukować z komórek zdrowe narządy do przeszczepu

Od początku 2021 roku pacjenci odzyskują wzrok dzięki biodrukowanym rogówkom oka. Tymczasem już za kilka lat możliwe będzie wydrukowanie w podobny sposób trzustki czy wątroby, które będą się nadawać do przeszczepów. Biodruk 3D pozwala również tworzyć z tkanek modele nowotworów i testować na nich działanie terapii celowanych. Wydrukowane modele tkankowe zastępują coraz częściej żywe zwierzęta w procesie badań klinicznych czy testowania kosmetyków.