Komunikaty PR

„Fabryka świata” wciąż kusi przemysł

2019-01-18  |  09:15
Biuro prasowe
Kontakt
Materiał prasowy
Symetria PR

Kozia 26a
30-733 Kraków
kontakt|symetriapr.com| |kontakt|symetriapr.com
506 436 176
www.facebook.com/symetriapr

Choć zarobki w Chinach rosną, inwestycja tam wciąż się opłaca. Mimo kosztów pracy niewiele mniejszych niż w Polsce, nasze firmy nadal decydują się tam produkować, a kolejne otwierają własne fabryki na miejscu. Co na to klienci? Wszystko wskazuje na to, że etykietka „made in China” przeszkadza im coraz rzadziej.

Doświadczenie na wagę inwestycji

Mimo rosnących kosztów produkcji oraz chęci wzmocnienia innowacyjności (program „Made in China 2025”), Chiny wciąż jeszcze utrzymują status „fabryki świata”. Oferują przy tym liczne ulgi i udogodnienia, które mają przekonać inwestorów. To jednak nie wszystkie zalety tamtejszego rynku – dzięki ogromnemu doświadczeniu nietrudno znaleźć odpowiednią liczbę dobrze wykwalifikowanych pracowników, a parki technologiczne są nowocześnie wyposażone, często lepiej niż te polskie. Nie można też zapominać, że produkcja w Państwie Środka daje firmom dostęp do wielkiego rynku i bogacących się konsumentów. Ale jak decyzja o przeniesieniu wytwarzania do Chin wpływa na klienta polskiego?

Koniec chińskiej tandety

Kiedy w 2010 roku badania wykazały, że 55% Polaków unikało metki „made in China” na kupowanych produktach, mówiono, że świadomość konsumentów na temat złych warunków pracy i łamania praw człowieka w Chinach rośnie. Jednak od tego czasu import towarów z Chin znacznie wzrósł – do tego stopnia, że od 2015 roku Państwo Środka zajmuje drugie miejsce pod względem udziału w polskim imporcie, a liczby z pierwszych dziesięciu miesięcy 2018 roku nie wskazują na zmiany, bo wyniki są bardzo podobne do tych z roku poprzedniego. Wtedy 11,8% polskiego importu pochodziło z Chin i choć to jedynie 2,4% więcej niż w 2010 roku, większe wrażenie robi różnica kwot – tu już widać wzrost o ponad 60% (z niecałych 17 mln do ponad 27 mln dolarów). Z powyższych danych GUS można wywnioskować, że podpis „made in China” przestał już przeszkadzać polskiemu klientowi.

 „Fabryka świata” coraz lepsza

Opinie o chińskiej produkcji wciąż są różne, jednak branża ma tu kluczowe znaczenie. Kiepska reputacja związana jest z bardzo tanimi, marnej jakości zabawkami, dekoracjami, drobnym sprzętem AGD czy innymi produktami do domu – krótko mówiąc, tym wszystkim, co znamy ze sklepów „wszystko po 4 złote” oraz „chińskich marketów”. Rozpowszechnianiu tanich produktów przeważnie słabej jakości na pewno sprzyja rosnąca popularność Aliexpress – chińskiego portalu zakupowego, dla którego potencjał naszego rynku okazał się tak duży, że strona od jakiegoś czasu wprowadza udogodnienia dla Polaków (m.in. polska wersja językowa, możliwość płacenia przez Przelewy24).

Popularne kategorie importowanych produktów to zabawki (w 2016 roku prawie połowa ich importu pochodziła z Chin), gry, artykuły sportowe, odzież i bielizna, lampy oraz oprawy oświetleniowe, obuwie, walizy i teczki. Jednak szczyt rankingu należy do maszyn i elektroniki. O ile pierwsza grupa jest bardzo specjalistyczna, więc trudno o rozpoznawalne przykłady, tak w drugiej z nich bez trudu odnajdziemy znanych gigantów, między innymi Apple, Huawei, Dell, Lenovo czy Samsung, a tych wcale nie kojarzymy z tandetą.

Pochodzenie nie decyduje o jakości

Z czego wynikają takie różnice w jakości produktów sprowadzanych z Chin? Najczęściej z oczekiwań dystrybutorów, którzy przyzwyczajeni do obiegowych opinii na temat chińskich towarów, niską cenę stawiają ponad jakość. W Chinach jednak robi się również solidne rzeczy. Jedną z firm, która część swoich produktów wytwarza w Chinach jest Zwieger. Garnki, patelnie i noże marki cieszą się bardzo dobrą opinią i są promowane przez takich szefów kuchni jak Michel Moran oraz Andrzej Polan.

Samo pochodzenie nie definiuje jeszcze jakości produktu. Polski konsument coraz częściej zdaje sobie z tego sprawę – opowiada Łukasz Sorbian, reprezentujący markę Zwieger. – Ciągle jeszcze cena jest bardzo istotnym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze sprzętu i to dlatego zamawiający są skłonni rezygnować z jakości na rzecz mniejszych kosztów. My jednak na pierwszym miejscu stawiamy precyzję wykonania oraz klasę wyrobów. Jesteśmy doskonałym przykładem na to, że produkcja w Chinach w tym nie przeszkadza. Dzięki dywersyfikacji produkcji i przeniesieniu jej części do Chin, możemy oferować najlepsze produkty w przyzwoitej cenie.

Firma Zwieger największy nacisk kładzie na odpowiednią jakość swoich produktów, prowadzi więc jej ścisłą kontrolę.

Choć koszty produkcji w Chinach rosną, dla nas ważne jest też to, że Chińczycy to specjaliści w przetwórstwie stali – tłumaczy Sorbian. – Niemal połowa stali na świecie w ostatnich latach była produkowana właśnie tam. Trudno więc rezygnować z takiego doświadczenia z powodu mitu etykietki „made in China”. Wolimy raczej go obalać niż kultywować – podsumowuje.

Państwo Środka mimo rosnących kosztów wciąż ma czym przyciągać polskie przedsiębiorstwa. Warto więc przestać traktować Chiny jako źródło tylko i wyłącznie taniej tandety, bo te czasy już dawno minęły – lepiej jakość tamtejszej produkcji oceniać według bardziej precyzyjnych, technicznych wytycznych, a pod tym względem chiński producent jest jednym z najlepszych na świecie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł KESSEL na Targach WOD-KAN 2019 Biuro prasowe
2019-04-25 | 13:00

KESSEL na Targach WOD-KAN 2019

W dniach 21-23 maja 2019 r. odbędą się w Bydgoszczy targi WOD-KAN 2019. Od lat jest to najważniejsze na krajowym rynku oraz jedno z największych w Europie wydarzeń skierowanych do branży
Przemysł BRAK ZDJĘCIA
2019-04-25 | 12:00

Awanse wewnętrzne w DRUTEX S.A.

W ramach rekrutacji wewnętrznej Mirosław Furtan objął stanowisko dyrektora ds. produkcji, a Marcin Kloska stanowisko dyrektora ds. handlowych DRUTEX S.A., wiodącego producenta okien, drzwi i rolet w Europie. Spółka zawsze w pierwszej
Przemysł DECHOW organizuje aukcję spółki SHW Casting CT
2019-04-25 | 07:00

DECHOW organizuje aukcję spółki SHW Casting CT

DECHOW Auctions zatrudnia wielu wykwalifikowanych rzeczoznawców i poszukuje krajowych oraz międzynarodowych nabywców dla majątku ruchomego oferowanego na aukcjach

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Partner sekcji zdrowie

Firma

Na rynku pracy są już cztery różne pokolenia. To ogromne wyzwanie dla pracodawców

Obecnie na polskim rynku pracy są cztery pokolenia: najstarsi baby boomersi, pokolenie X, pokolenie Y oraz najmłodsze – pokolenie Z. Każde z nich ma odmienne oczekiwania i podejście do pracy. Charakterystyka poszczególnych pokoleń to dla firm narzędzie, które umożliwia im wprowadzanie odpowiednich instrumentów i konstruowanie skutecznych systemów motywacyjnych. Budowanie zaangażowania i lojalności wśród pracowników – zwłaszcza w generacji Z – to obecnie największe wyzwanie dla pracodawców.

Infrastruktura

Nowe prawo budowlane ma uprościć i przyspieszyć proces inwestycji. Urzędnicy będą sojusznikami inwestorów

Prostsze i szybsze procedury, większa pewność wydawanych decyzji oraz większe bezpieczeństwo pożarowe – to najważniejsze założenia nowego prawa budowlanego proponowanego przez resort inwestycji i rozwoju. Nowe przepisy mają ułatwić i przyspieszyć uzyskiwanie pozwolenia na budowę. Do wniosku inwestor będzie musiał składać znacznie mniej dokumentów projektowych niż do tej pory. Pojawią się też terminy, w jakich urzędy muszą wydać określone zgody i decyzje, oraz sankcje za ich przekroczenie. Chcemy, żeby inwestor wiedział, że ma w urzędnikach sojuszników – podkreśla Artur Soboń, wiceminister inwestycji i rozwoju.

 

Zdrowie

Polacy najbardziej boją się chorób układu sercowo-naczyniowego. 8 na 10 stara się przed nimi zabezpieczyć

80 proc. Polaków obawia się najbardziej schorzeń układu krążenia, w tym zawałów serca, udarów mózgu czy miażdżycy, a 60 proc. – nowotworów – wynika z raportu Pharmeny pt. „Kondycja zdrowotna Polaków”. Większość badanych wie, jak można przeciwdziałać tym chorobom, ale z wdrażaniem tego w życie idzie już znacznie gorzej. Eksperci podkreślają, że ważny jest ruch i odpowiednie odżywianie. Produkty z diety japońskiej – uważanej za jedną z najzdrowszych na świecie – cieszą się znikomą popularnością, chociaż to one są źródłem cennej cząsteczki 1-MNA, wspierającej układ sercowo-naczyniowy.

Prawo

S. Kluza: jest coraz więcej obszarów, w których państwo powinno być aktywne. Potrzebne wsparcie przy aktywizacji zawodowej młodych

Trend ingerencji państwa w  gospodarkę jest w Polsce coraz wyraźniejszy, ale wciąż jesteśmy bardziej liberalni niż np. Niemcy. Z badań CBOS wynika, że w Polsce ponad połowa osób opowiada się za aktywną rolą państwa w gospodarce, przede wszystkim w zakresie wspierania przedsiębiorczości. Poprzez program 500+ państwo wspiera redystrybucję, a zwolnienie z podatku osób przed 26 rokiem życia motywuje do wcześniejszej aktywności zawodowej – ocenia Stanisław Kluza, były minister finansów.