Komunikaty PR

E-commerce straci przez korki TIR-ów?

2019-12-13  |  01:00
  • Koniec roku to czas żniw dla wartej już 8,5 mld euro branży e-commerce w Polsce.
  • Oprócz sprawnie działającego systemu sprzedaży online, najważniejsze dla firm z sektora jest w tym czasie utrzymanie pełnej sprawności centrów dystrybucji.
  • Zakłócić ją mogą nawet z pozoru drobne problemy: korek TIR-ów przy magazynie, chwilowy zanik energii, awaria bramy czy… uderzenie pioruna.

 

Polski rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Według prognoz Statista Digital Market Outlook branża zakończy bieżący rok z 18,2 mln klientów i rekordowymi przychodami ze sprzedaży na poziomie 8,5 mld euro. Duża część obrotu działających w sektorze firm przypada na koniec roku. To dzięki takim sprzedażowym wydarzeniom jak: Black Friday, Cyber Monday czy świąteczny boom prezentowy.

 

- Liczba zamówień wzrasta już w październiku, by apogeum osiągnąć w listopadzie i oczywiście grudniu. Niektóre firmy e-commerce osiągają w tym czasie nawet 50% swoich rocznych obrotów. To dobrze obrazuje skalę zadania przed jakim stają pod koniec roku zarówno one, jak i ich podwykonawcy, przede wszystkim firmy kurierskie. Bez odpowiedniej logistyki i pewności działania centrów dystrybucji realizacja na czas olbrzymiej liczby zamówień nie byłaby możliwa – mówi Paweł Bukowski, Kierownik Projektów w SPIE Building Solutions, firmie zajmującej się w Polsce m.in. obsługą techniczną (FM) obiektów logistycznych o łącznej powierzchni 4,35 mln m2.

 

W e-commerce problemy nie tylko z IT

Eksperci SPIE Building Solutions przypominają, że często negatywny wpływ na zdolność realizacji przyjętych zleceń ma w e-commerce nie tylko IT (np. stabilność platformy sprzedażowej), lecz również stosunkowo standardowe sytuacje związane funkcjonowaniem infrastruktury technicznej budynku.

 

To przede wszystkim:

  • zwiększone natężenie ruchu na terenie całego parku logistycznego,
  • chwilowy zanik lub trwały brak energii elektrycznej, skutkujący brakiem dostępu do platform internetowych i brakiem możliwości wydania towaru,
  • brak części zamiennych do bram, prowadzący do opóźnień w dostawach towaru,
  • większe zapotrzebowanie na pracowników, związane z koniecznością z wprowadzeniem dodatkowych zmian.

 

- W branży e-commerce procesy planuje się co do sekundy, tu nie ma miejsca na przestoje. Dlatego każdy detal w obiekcie musi być sprawny, bo pozornie niewielka awaria potrafi sparaliżować pracę parku i doprowadzić do strat finansowych i wizerunkowych. W branży znane są sytuacje, gdy pozornie niegroźne uderzenie pioruna uruchomiło system przeciwpożarowy a w konsekwencji zainicjowana została procedura ewakuacji. Fałszywy alarm może znacząco zaburzyć dystrybucję wysyłek – opowiada Paweł Bukowski.

 

Największe firmy z sektora e-commerce starają się więc dmuchać na zimne. Z reguły nie przeprowadzają dodatkowych kontroli technicznych systemów w obiekcie. Utrzymują natomiast w pełnej, całodobowej gotowości 2-3-osobowe zespoły specjalistów, którzy są w stanie zareagować na awarię w ciągu kilku minut.

 

Jak nie zakorkować parku TIR-ami?

Jednym z podstawowych wyzwań branży e-commerce pod koniec roku, gdy liczba zamówień gwałtownie rośnie, jest logistyka pojazdów na terenie centrum dystrybucji. Co zrobić, aby nie „zakorkować” obiektu? Poniżej kilka przykładów.

 

  • W najnowocześniejszych, w pełni zautomatyzowanych obiektach z pomocą przychodzi technologia RFID. Dzięki niej możliwe jest zdalne identyfikowanie rejestracji, nawigowanie samochodów do wydzielonych sektorów po towar i kierowanie ich do wyjazdu. Cały proces odbywa się bez udziału człowieka.
  • Gdy zaawansowane systemy nie są dostępne, konieczna może okazać się reorganizacja ruchu, np. ruch TIR-ów w niektórych częściach parku odbywa się wyłącznie po godz. 16, gdy obłożenie obiektu jest mniejsze.
  • Jeżeli jest to możliwe, uruchamianie dodatkowych wjazdów na teren Parku Logistycznego bądź reorganizacja ruchu – wjazd tylko jedną bramą, wyjazd drugą.

 

Części zamienne na wszelki wypadek

Ruch w parku logistycznym często zostaje zakłócony przez niesprawne bramy. Dla wyspecjalizowanego serwisu ich naprawa nie stanowi dużego wyzwania. Problem polega na dostępie do części zamiennych.

 

- Czeka się na nie od 4 do 6 tygodni. Aby część obiektu nie była na tak długi czas wyłączona z użytkowania, konieczne jest zgromadzenie ewentualnie potrzebnych elementów z wyprzedzeniem. Na wszelki wypadek, zanim rozpocznie się „gorąca” końcówka roku. Rynkowa praktyka pokazuje, że nie wszystkie firmy działają tak zapobiegawczo – dodaje Paweł Bukowski ze SPIE Building Solutions.

 

Ważna jest również reakcja na brak prądu czy zanik energii. Nawet niegroźna sytuacja musi być szybko zdiagnozowana. W branży e-commerce zużycie prądu nie jest co prawda tak duże jak w przypadku firm produkcyjnych, ale i tak drobne zakłócenia w tym obszarze potrafią być bolesne dla biznesu.

 

Źródło: SPIE Building Solutions

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse BRAK ZDJĘCIA
2020-08-12 | 13:00

Aplikacje do controllingu szansą na oszczędności w czasach kryzysu

Epidemia COVID-19 wpłynęła na zmianę myślenia o prowadzeniu biznesu i zarządzania finansami. W obecnej sytuacji gospodarczej zyski to nie wszystko. Ważne jest zachowanie płynności finansowej. Pora pomyśleć o
Finanse Alternatywne inwestowanie w czasach globalnej zapaści
2020-08-12 | 10:00

Alternatywne inwestowanie w czasach globalnej zapaści

Autor: Bartosz Tomczyk – przewodniczący rady nadzorczej w polskim fintechu Provema  Czas pandemii koronawirusa to dla analityków i inwestorów na całym świecie czas
Finanse Rozmowa z Bartoszem Tomczykiem z PROVEMA
2020-08-12 | 10:00

Rozmowa z Bartoszem Tomczykiem z PROVEMA

Provema to polski fintech z siedzibą w Katowicach, który działa na rynku od 2015 roku. Spółka oferuje szybkie finansowanie online. Specjalizuje się

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

Telekomunikacja

Polska na razie nie wyklucza chińskich dostawców z budowy infrastruktury 5G. Sytuacji nie powinna zmienić wizyta amerykańskiego sekretarza stanu [DEPESZA]

Wdrożenie standardu telekomunikacyjnego 5G będzie mieć rewolucyjny wpływ na globalną i polską gospodarkę. Bezpieczeństwo nowej technologii jest obecnie odmieniane przez wszystkie przypadki i wciąż trwają spekulacje dotyczące komponentów 5G dostarczanych przez producentów z Chin. Jednak do tej pory Polska, podobnie jak Niemcy, nie zdecydowała się na wykluczenie żadnego dostawcy, w tym spoza Europy. Nie powinna wpłynąć na to również zaplanowana na 15 sierpnia w Warszawie wizyta sekretarza stanu USA Mike’a Pompeo. Eksperci podkreślają, że przy wdrażaniu nowego standardu telekomunikacyjnego należy oceniać warunki techniczne urządzeń, a nie miejsce ich pochodzenia.

Transport

UE zainwestuje miliardy w zielony wodór. W tej chwili aż 95 proc. tego surowca wciąż pochodzi z paliw kopalnych

W tej chwili wodór ma zastosowanie głównie w sektorze chemicznym, jego wykorzystanie w transporcie czy energetyce wciąż jest marginalne. Co więcej, aż 95 proc. produkowanego wodoru wciąż pochodzi z paliw kopalnych, a tylko 5 proc. jest wytwarzane z odnawialnych źródeł. Unia Europejska zamierza odwrócić te proporcje, a opublikowana na początku lipca strategia wodorowa ma być impulsem dla rozwoju tego rynku w Europie, której szacunkowe zapotrzebowanie na wodór w 2030 roku ma już sięgnąć 16,5 mln ton. Wyzwaniem pozostają jednak koszty, bo wytwarzanie zielonego, niskoemisyjnego wodoru wciąż jest droższe od innych form, i bariery technologiczne związane z produkcją i transportem tego surowca.

 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Handel

Odradzająca się gastronomia w Europie może pomóc polskim eksporterom drobiu nadrobić straty wywołane pandemią. Branża liczy także na ponowne otwarcie rynków azjatyckich

Zamknięcie w marcu granic wewnątrzunijnych oraz lokali gastronomicznych spowodowało zatrzymanie eksportu polskiego mięsa drobiowego i nadpodaż tego produktu na rynku. Wynikiem tego był spadek cen, które obecnie nie wyrównują nawet kosztów produkcji. Producenci mają nadzieję na powrót na rynek kolejnych firm z sektora HoReCa i na uznanie Polski za kraj wolny od grypy ptaków, co pozwoliłoby na powrót na rynki pozaeuropejskie, głównie azjatyckie.

Transport

Popyt na usługi związane z przeprowadzkami znowu wysoki. Firmy przewozowe mają coraz więcej zleceń z kraju i zagranicy

W czasie pandemii znacząco spadł popyt na krajowe usługi przeprowadzkowe – wynika z raportu Clicktrans.pl. Firmy przewozowe miały też mniej zleceń związanych z transportem samochodów, natomiast w innych kategoriach – takich jak przewóz palet, motocykli, mebli, ale również zwierząt – zanotowały wzrosty. Gorzej wyglądała sytuacja ze zleceniami międzynarodowymi. Te jednak od połowy kwietnia notują tendencję wzrostową i już powróciły do poziomów sprzed pandemii.