Komunikaty PR

Outsourcing logistyki w sklepie internetowym

2019-08-16  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marcin Pietraszek
Empemedia

Kazachska
02-999 Warszawa
empe|empemedia.pl| |empe|empemedia.pl
505780488
empemedia.pl

Dwa, bardzo podobne do siebie sklepy internetowe mogą być zupełnie inaczej zorganizowane. W ostatecznym rozrachunku właśnie organizacyjna sprawność może zdecydować o tym, który z tych e-sklepów wygra konkurencyjną walkę. Lepsza, sprawniejsza logistyka może mieć tu decydujące znaczenie.

W tradycyjnym modelu sklep internetowy posiada swój magazyn i własnymi siłami realizuje wszystkie czynności związane ze sprowadzeniem i wysyłką towaru, wystawieniem faktury bądź paragonu, odbiorem zwrotów itp.

Zupełnie inną formą prowadzenia e-sklepu jest dropshipping – wówczas sklep zajmuje się sprzedażą, obsługą klienta oraz wystawianiem paragonów i faktur, czasem także przyjmowaniem zwrotów, ale już kwestia magazynowania i wysyłki towaru leży po stronie hurtowni.

Istnieje jednak jeszcze inny model sprzedaży, który polega na outsourcingu logistyki. W tym wariancie sklep nie musi decydować się na dropshipping, by korzystać z zewnętrznego magazynu i wielu usług dodatkowych. Po prostu – wszystkie te kwestie zleca w firmie, która staje się dla sklepu operatorem logistycznym.

Kiedy wybrać outsourcing logistyki?

Outsourcing logistyki jest dość powszechny w przypadku średnich i dużych e-sklepów. Natomiast te najmniejsze zazwyczaj z powodzeniem radzą sobie we własnym zakresie. Gdy jednak sklep się rozwija, samodzielna obsługa przesyłek staje się coraz trudniejsza. Gdzie przebiega granica, po przekroczeniu której warto wziąć pod uwagę outsourcing?

- Nawet przy jednym bardzo popularnym, szybko-rotującym produkcie właściciel sklepu może nie być w stanie zorganizować logistyki samodzielnie. Ważne jest więc określenie liczby wysyłek w miesiącu – mówi Urszula Rąbkowska, dyrektor marketingu i sprzedaży w XBS Group. – Jeśli liczba ta przekracza 500 wysyłek miesięcznie, wskazane już będzie nawiązanie współpracy z firmą logistyczną. Również wtedy, gdy sklep chce zagwarantować klientom dostawę w 24 godziny od zamówienia, logistykę lepiej oddać w ręce profesjonalistów – podkreśla.

Oceniając zasadność przekazania spraw logistycznych firmie zewnętrznej, warto także zwrócić uwagę na wartość wysyłanych produktów. Im wyższa, tym bardziej opłaca się przekazać obsługę profesjonalnej firmie. Również wtedy, gdy sklep wysyła wiele paczek niestandardowych – np. przesyłki dłużycowe lub wrażliwe, dobrze skorzystać z usług firmy mającej doświadczenie w pracy z tego typu przesyłkami.

Zakres współpracy z firmą logistyczną może być ustalony indywidualnie. Zazwyczaj jednak koszty poszczególnych usług okazują się niższe, gdy są zamawiane w pakiecie, niż gdy są wybierane pojedynczo. Dlatego sklepy bardzo często podejmują współpracę zarówno w zakresie składowania i operacji magazynowych, jak i wysyłek. Przy czym obsługa przesyłek może oznaczać zarówno wysyłkę paczek do konsumentów, jak i przyjmowanie dostaw towaru z hurtowni lub od producentów w imieniu e-sklepu.  

Jak przebiega współpraca z firmą logistyczną?

Najtrudniejsze są zawsze początki – w tym przypadku wątpliwości może wzbudzać sam moment rozpoczęcia współpracy e-sklepu z firmą logistyczną. Jak się do tego zabrać? Oczywiście sam proces może przebiegać nieco inaczej w zależności od tego, na jakiego operatora logistycznego się zdecydujemy.

- W przypadku XBS Group, ustalamy model współpracy oraz komunikacji. Z reguły omawiamy też proces integracji sklepu internetowego z naszym systemem magazynowym, co po implementacji pozwala na szybką i sprawną obsługę zamówień. Dostawcy e-sklepu otrzymują formularz awizacyjny oraz warunki dostaw do naszego magazynu. Dostawy przyjmowane są zgodnie z harmonogramem i nadawane są im lokalizacje magazynowe odpowiadające ich gabarytom. Mogą to być miejsca półkowe bądź miejsca paletowe, a w przypadku odzieży tzw. system wieszaków – wyjaśnia Urszula Rąbkowska.

Paczki przygotowywane są w magazynie zgodnie ze spływającymi zamówieniami. Następnie są zabezpieczane do transportu oraz przekazywane do strefy wydań dla kurierów bądź przewoźników. Jeśli umowa ze sklepem obejmuje takie usługi, do przesyłki dokładana jest faktura lub paragon. Do przesyłek można dołączać także ulotki informacyjne. Każda przesyłka jest monitorowana, a jej status przesyłany jest do klienta.

A jak to wygląda od strony sklepu? Sklep zamawia u swojego dostawcy towar, który dostarczany jest do magazynu firmy logistycznej. Towar trafia do sprzedaży w e-sklepie. Po otrzymaniu zamówienia, sklep przekazuję je – w ramach systemu informatycznego firmy logistycznej – do realizacji, a firma ta zajmuje się już pakowaniem i wysyłką towaru bezpośrednio do klienta.

W efekcie, patrząc od strony sklepu, współpraca przebiega podobnie jak w dropshippingu z tą różnicą, że sklep zachowuje większą kontrolę nad towarem, który trafia do sprzedaży oraz nad poszczególnymi etapami procesu (np. nad wyborem form przesyłki).

W dropshippingu sklep sprzedaje towary hurtowni, w pewnym sensie stając się jej podwykonawcą w zakresie sprzedaży. Natomiast w przypadku outsourcingu logistyki ta relacja jest zupełnie inna – to operator logistyczny wykonuje zadania na zlecenie e-sklepu i przed sklepem odpowiada za jakość zrealizowanych usług.

Outsourcing logistyki a zwroty

Niezwykle ważną kwestią z punktu widzenia e-sklepu jest także sprawna obsługa zwrotów. Konsument ma obecnie prawo zrezygnować z zakupu dokonanego przez internet w ciągu 14 dni od zakupu. W przypadku współpracy firmy z operatorem logistycznym, konsument powinien wysłać zwracany towar do centrum magazynowego.

- Firma logistyczna powinna zająć się także obsługą zwrotu. My w  takiej sytuacji pozostajemy w kontakcie z osobą, od której zwrot odbieramy. Informujemy też odpowiednie osoby w naszym magazynie o spodziewanej dostawie zwrotu – mówi przedstawicielka XBS Group.

Zwrot, który przychodzi do magazynu, podlega kontroli oraz weryfikacji zgodnie z wytycznymi e-sklepu. Uzgodnione zasady mogą określać np. w jakich sytuacjach towar ma trafić do dalszej sprzedaży, w jakich do naprawy, a kiedy ma zostać zutylizowany.

Jakie usługi dodatkowe?

W praktyce, outsourcing usług logistycznych nie zawsze oznacza taki sam zakres współpracy. Np. przesyłki można objąć gwarancją godzinową – w takim przypadku muszą dotrzeć do adresata przed konkretną godziną. Dostępne jest także dodatkowe ubezpieczenie przesyłki. Firma może również zlecić np. zwrot dokumentów przy odbiorze (np. gdy klient odbiera aparat telefoniczny i podpisuje umowę abonamentową). Ale nie tylko.

- Firmy logistyczne różnią się między sobą w zakresie proponowanych usług dodatkowych. Np. w XBS oferujemy obsługę celną, rozładunek kontenera, tworzenie zestawów, przepakowywanie, czy etykietowanie produktów. Posiadamy też platformę z nagrodami i upominkami dla firm. Może się ona okazać dodatkowym kanałem sprzedaży dla niektórych e-sklepów – mówi Urszula Rąbkowska.

Dlatego szukając firmy logistycznej, z którą sklep podejmie współpracę, warto zwrócić uwagę nie tylko na cennik, ale także na listę działań, które będzie można zlecić w przyszłości. Może się bowiem zdarzyć i tak, że choć na chwilę obecną sklep chce „outsourcować” jedynie transport, w przyszłości potrzeby będą rosły. Dobrze mieć wtedy świadomość, że współpraca z wybranym operatorem logistycznym będzie mogła obejmować także inne obszary. W niektórych firmach może ona uwzględniać niemal wszystkie etapy dystrybucji, z wyłączeniem samej sprzedaży produktów.

W każdym przypadku sklep internetowy odciąża swoich pracowników w zakresie najbardziej żmudnych, codziennych działań, przekazując te kwestie firmie wyspecjalizowanej właśnie w tej dziedzinie. Na tym zresztą polega istota outsourcingu – firma powinna skupić się na istocie swojej działalności, na samym sednie, co w przypadku e-sklepu sprowadza się do sprzedaży.

Natomiast wszystkie inne operacje można zlecić innym podmiotom, biegłym w swoich specjalizacjach. I co ważne, nie trzeba być wielkim graczem w branży e-commerce, aby skorzystać z ułatwień, jakie zapewnia outsourcing usług.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Zgłoś się do największego i najstarszego konkursu Bizneswoman Roku Biuro prasowe
2019-09-19 | 01:00

Zgłoś się do największego i najstarszego konkursu Bizneswoman Roku

Na kandydatów i kandydatki czeka w tym roku 10 statuetek. W dotychczasowej historii konkursu udało się nagłośnić sukcesy kobiet, które działając w różnych regionach
Firma Purmix w TOP10 firm - izolacje natryskowe na topie!
2019-09-18 | 15:57

Purmix w TOP10 firm - izolacje natryskowe na topie!

Firma PURMIX specjalizuje się w izolacjach natryskowych od lat. Początek ich kariery rozpoczął się w Szwecji - gdzie tam stawiali pierwsze kroki. Najważniejszym krokiem w podjęciu
Firma PURMIX ze Świdnicy - najlepsze izolacje pianą PUR!
2019-09-18 | 13:53

PURMIX ze Świdnicy - najlepsze izolacje pianą PUR!

W Świdnicy znajdą Państwo firmę PURMIX - firmę, która na rynku istnieje już od dłuższego czasu, zajmują się profesjonalną izolacja natryskową pianą PUR – od

Kalendarium

Finanse

Nowa perspektywa UE będzie mniej hojna dla polskich samorządów. Muszą one szukać innych źródeł finansowania inwestycji

Szybka rozbudowa infrastruktury, konieczność wypełnienia luki mieszkaniowej czy zmiany w polityce energetycznej to tylko część wyzwań, którym polskie samorządy będą musiały sprostać w nadchodzących latach. Tymczasem nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2021–2027 będzie dla nich mniej hojna. Samorządy już teraz powinny szukać nowych źródeł finansowania, aby utrzymać wysoką aktywność inwestycyjną z ostatnich lat – wynika z analizy Banku Gospodarstwa Krajowego, przygotowanej na 14. edycję konferencji „BGK dla JST”.

Patronaty Newserii

European Business & Investment Summit 2019 Warsaw

Handel

Polscy menadżerowie coraz częściej decydują o strategiach zakupowych na skalę światową. Teraz muszą się przygotować na niestabilną sytuację w gospodarce

Polska branża zakupowa jest w dobrej kondycji. Coraz więcej firm przenosi tutaj swoje centra usługowe i to menadżerowie z Polski decydują o strategiach zakupowych całych korporacji, często na poziomie globalnym. Wyzwaniem dla firm jest jednak przygotowanie się na coraz większą niepewność co do sytuacji na rynku i zachowań konsumentów. Przykładem zagrażającej stabilności sytuacji może być brexit czy podwyżki cen energii w przyszłym roku. – Odpowiednie przygotowanie oznacza, że w przypadku problemów dostawcy nie zaczynamy szukać alternatywy, tylko od razu mamy w zanadrzu nowe źródło zaopatrzenia – podkreślają eksperci OptiBuy.

Prawo

Ponad 460 tys. Ukraińców płaci składki na ubezpieczenia społeczne. Tak samo liczna grupa pracuje na umowę o dzieło lub nielegalnie

Składki na ubezpieczenia społeczne płaci rekordowa liczba cudzoziemców – blisko 680 tys. Wśród nich zdecydowaną większość stanowią Ukraińcy, prawie 464 tys., a według ostrożnych szacunków w Polsce przebywa ich ponad milion. Kontrole inspekcji pracy ujawniają tylko niewielki odsetek nieprawidłowości, tymczasem umowa o pracę to korzyść nie tylko dla pracownika, lecz także dla pracodawcy. Z porad dotyczących legalnego zatrudnienia będzie można skorzystać podczas organizowanego w ZUS Tygodnia Przedsiębiorcy.

Farmacja

Cukrzyca typu I atakuje coraz młodsze dzieci. Naukowcy z Polski chcą jej zapobiegać jako pierwsi na świecie

Cukrzyca typu I to zaraz po celiakii najczęstsza choroba autoimmunologiczna u dzieci. Szacuje się, że może na nią chorować średnio 1 na 250 dzieci. Lekarze coraz częściej obserwują ją wśród dzieci młodszych, poniżej 9. roku życia. W momencie jej rozpoznania około 80–90 proc. komórek, które produkują insulinę, jest już zniszczonych, a powikłania sieją spustoszenie w organizmie dziecka. Polscy naukowcy wspólnie z ośrodkami z całej Europy prowadzą jeden z największych, międzynarodowych projektów ukierunkowany na prewencję i leczenie cukrzycy typu I u dzieci.