Komunikaty PR

W bitwie o lojalność – większe budżety, różnorodne nagrody

2014-03-20  |  11:29
Biuro prasowe
Kontakt
ConTrust
Communication

ul. 1 sierpnia 6A
02-134 Warszawa
contact|contrust.pl| |contact|contrust.pl
+48 22 370 28 87
media.contrust.pl
Do pobrania badanie ( 0.21 MB )

47% przedsiębiorstw działających w Polsce realizuje programy wsparcia sprzedaży skierowane do partnerów biznesowych, a ponad 20% planuje ich prowadzenie w przyszłości. Wyniki badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services pokazują, że średnia kwota przeznaczona na ten cel w 2013 roku wynosiła niemal pół miliona zł, a wśród nagród wykorzystywane były bardzo różnorodne gratyfikacje m.in.: nagrody rzeczowe, upusty i rabaty, karty przedpłacone i kupony premiowe.

 

Głównym celem „Badania potencjału rynku B2B”, jest zebranie i dostarczenie aktualnych informacji na temat korzystania z narzędzi marketingowych typu BTL w działaniach wsparcia sprzedaży kierowanych do partnerów handlowych. Badanie jest barometrem aktualnej sytuacji na rynku, a także pozwala określić ogólne trendy w tym obszarze.

 

Przemyślana inwestycja – większa lojalność i motywacja

Programy lojalnościowe i motywacyjne skierowane do partnerów biznesowych w 2013 roku prowadziła niemal połowa firm działających w Polsce, a kolejne 22% ma w planach ich realizację w przyszłości. Nieznaczny, 3% spadek w odniesieniu do poprzedniego roku, nie świadczy jednak o zmianie podejścia przedsiębiorstw do kwestii budowania lojalności, ponieważ średnie budżety, jakie organizacje przeznaczyły na realizację tego typu działań w 2013 roku wzrosły i wyniosły 480 000 zł. Wzrost ten jest wynikiem zmian w strukturze wydatków firm w przedziale do 500 000 zł. Natomiast podobnie, jak w poprzednim roku niemal 20% podmiotów prowadzących akcje lojalnościowe i motywacyjne przeznaczało na ten cel więcej niż pół miliona zł.

 

Wyniki badania pokazują pozytywny trend w zakresie wydatków na działania BTL skierowane do partnerów biznesowych i realizowane przez przedsiębiorstwa w Polsce. Firmy, deklarują wzrost średnich budżetów marketingowych przeznaczanych na prowadzenie programów lojalnościowych B2B, co wpływa na zmiany w łącznych wydatkach rynku na akcje BTL. Badanie uwypukla również trendy związane z oferowanymi nagrodami, między innymi w postaci kuponów premiowych, które cieszą się dużą popularnością oraz kart przedpłaconych, których pozycja zdecydowanie się ugruntowała. W ostatnim roku stosowanie kart, co najmniej od 2 lat lub dłużej, deklaruje o 10% więcej przedsiębiorstw, niż w poprzedniej edycji badania” – powiedziała Marzena Białasek, Project Manager w ARC Rynek i Opinia.

 

 

„Od kilku lat jesteśmy świadkami bardzo świadomego podejścia organizacji do planowania wydatków przeznaczonych na działania BTL. Firmy dokładanie analizują skuteczność podejmowanych aktywności i decydują się na zwiększanie środków tylko na te przedsięwzięcia, które przynoszą im najlepsze efekty w określonym przedziale czasu. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku programów wsparcia sprzedaży kierowanych do partnerów biznesowych, na które z roku na rok marketerzy przeznaczają coraz większe środki” – powiedział Arkadiusz Rochala, Dyrektor Marketingu i Rozwoju, Sodexo Benefits and Rewards Services.  

 

Liczy się nagroda

Jednym z najistotniejszych elementów programów wsparcia sprzedaży jest odpowiednio skonstruowany katalog nagród, od którego w dużym stopniu zależy liczba uczestników biorących w nich udział. Beneficjenci oczekują, że za swoją lojalności i zaangażowanie otrzymają wartościową i odpowiadającą ich aktualnym oczekiwaniom gratyfikację. W związku z tym, firmy przede wszystkim stawiają na oferowanie uczestnikom akcji motywacyjnych swobody wyboru finalnego upominku, deklarując różnorodność proponowanych nagród. Do najbardziej popularnych w 2013 roku należały: upusty i rabaty, nagrody rzeczowe, kupony premiowe oraz karty przedpłacone. Jednocześnie organizacje najchętniej obdarowują kontrahentów tego typu gratyfikacjami za osiągane przez nich wyniki sprzedaży, co deklaruje 68% badanych firm. Sama nagroda to jednak za mało, niezbędne jest również prowadzenie długofalowych działań o jasnych i przejrzystych regułach. Wyniki badania pokazują, że w 2013 roku już prawie ¾ firm, które realizują akcje wsparcia sprzedaży i przeznaczają na nie kwoty większe niż średnia rynkowa tzn. powyżej 480 000 zł, prowadziło kompleksowe i długoterminowe programy motywacyjne o usystematyzowanych zasadach. 

 

„Uczestnicy programów lojalnościowych i motywacyjnych aktualnie najbardziej doceniają takie formy upominków, które umożliwiają im samodzielny wybór ostatecznej nagrody. W związku z tym specjaliści od  motywowania i budowania lojalności zachęcają firmy do tworzenia katalogów zawierających szeroką gamę produktów i usług. Nasze doświadczenia potwierdzają, że rosnąca znajomość i dostępność platform online do kompleksowego zarządzania programami lojalnościowymi, przekłada się na powstawanie rozbudowanych i urozmaiconych zestawów nagród. Dużą popularnością wśród organizatorów cieszą się również elastyczne narzędzia z możliwością wyboru ostatecznej gratyfikacji takie jak: kupony premiowe i karty przedpłacone. Tylko holistyczne podejście do przygotowania katalogu nagród gwarantuje zadowolenie uczestników, które przekłada się na ich motywację, lojalność i chęć współpracy, a co za tym idzie realizację założonego przez firmę celu” – dodał Arkadiusz Rochala.

 

Przedsiębiorstwa działające na polskim rynku coraz częściej dostrzegają skuteczność realizowanych programów lojalnościowych i nie rezygnują z ich prowadzenia. Stale rosnąca konkurencyjność rynku sprawia, że wiele firm stara się zaoferować partnerom biznesowym wartość dodaną. Dodatkowo dostępne na rynku narzędzia, takie jak platformy do kompleksowego zarządzania programami sprawiają, że mierzenie efektów podejmowanych działań, prowadzenie komunikacji z uczestnikami czy zbieranie o nich szczegółowych informacji jest wyjątkowo proste. Właśnie dlatego akcje wsparcia sprzedaży są doskonałą alternatywą dla typowych działań wizerunkowych czy ATL-owych, których skuteczność zdecydowanie trudniej mierzyć i co więcej – trudno również przełożyć na konkretne wyniki finansowe.

 

***

Pomiaru dokonano metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) w studio ARC Rynek i Opinia. Badanie przeprowadzono w styczniu 2014 roku na grupie 605 firm z największych aglomeracji, prowadzących działania marketingowe skierowane do segmentu B2B.

 

 

O Sodexo

 

Sodexo Benefits and Rewards Services

Sodexo Benefits and Rewards Services jest liderem polskiego rynku świadczeń pozapłacowych, na którym działa już od 15 lat, a także ekspertem w zakresie kompleksowych usług motywacyjnych. Doradza w obszarze tworzenia trwałych relacji pracodawcy z pracownikami oraz w zakresie budowania lojalności partnerów biznesowych i klientów. Wieloletnie doświadczenie firmy pokazuje, iż kompleksowe usługi motywacyjne pozytywnie wpływają na wydajność organizacji. Z oferty Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce skorzystało już 43 tysiące klientów i ponad 3,5 miliona użytkowników. Na polskim rynku firma Sodexo otrzymała m.in. tytuł Business Superbrands oraz nagrodę Złota Jakość Roku.

 

Grupa Sodexo

Grupa Sodexo, światowy lider w zakresie usług poprawiających Jakość Życia, od chwili założenia firmy przez Pierre’a Bellona w 1966 roku, jest strategicznym partnerem dla firm i instytucji, które kładą nacisk na efektywność, lojalność i dobre samopoczucie pracowników oraz partnerów biznesowych. Z wielką pasją 420 000 pracowników Sodexo w 80 krajach, projektuje, zarządza i dostarcza kompleksowe usługi w zakresie obsługi nieruchomości (Sodexo On-site Services) oraz w zakresie motywacji (Sodexo Benefits and Rewards Services), obsługując każdego dnia 75 milionów konsumentów na całym świecie.

 

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Prezes Zarządu TIM SA w finale konkursu EY Przedsiębiorca Roku Biuro prasowe
2021-01-13 | 13:20

Prezes Zarządu TIM SA w finale konkursu EY Przedsiębiorca Roku

Krzysztof Folta, Prezes Zarządu i jeden z założycieli TIM SA, znalazł się w gronie 15 osób walczących o tytuł Przedsiębiorcy Roku w konkursie organizowanym w Polsce od 2003 roku
Firma Zimowy sezon przeziębieniowy 2021 również z kampanią radiową „Weź dziś Cerutin®”
2021-01-13 | 01:00

Zimowy sezon przeziębieniowy 2021 również z kampanią radiową „Weź dziś Cerutin®”

Emitowana od jesieni reklama „Weź dziś Cerutin®”, skutecznie zachęcała do sięgnięcia po popularny lek stosowany w zapobieganiu przeziębieniom oraz łagodzeniu objawów
Firma Ruszyła XXIV edycja Konkursu „Dobroczyńca Roku”
2021-01-12 | 13:00

Ruszyła XXIV edycja Konkursu „Dobroczyńca Roku”

W Polsce jest wiele firm, które samodzielnie lub we współpracy z organizacjami pozarządowymi, realizują wartościowe projekty społeczne, angażując się przy tym całym sercem.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego: Szczepienia podstawą bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli. Powinny być przeprowadzane równolegle ze szczepieniami seniorów

– Szczepienia są sprawą podstawową z punktu widzenia bezpieczeństwa uczniów, nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami – podkreśla Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego. Dlatego ZNP postulował do rządu o wykonywanie ich wśród nauczycieli równolegle z grupą seniorów, którzy będą szczepieni od 25 stycznia. Na to jednak nie ma na razie szans, tym bardziej że w następnych tygodniach możliwe jest ograniczenie dostaw szczepionek przez firmę Pfizer. Jak podkreśla prezes ZNP, wszystkim zależy na bezpiecznym powrocie do nauki stacjonarnej, zwłaszcza że ma to duże znaczenie dla normalnego funkcjonowania milionów rodziców.

Prawo

W 2060 roku dwie trzecie seniorów będzie otrzymywać minimalną emeryturę. Brak reform może pogrążyć polski system emerytalny

– O ile dzisiaj jesteśmy mniej więcej w środku peletonu europejskiego pod względem wysokości emerytur, o tyle w 2060 roku będziemy należeć do krajów o najniższych emeryturach – mówi Krzysztof Nowak, prezes Mercera. Według różnych szacunków za 40 lat wysokość emerytury w Polsce będzie stanowić 25–30 proc. ostatniej pensji, czyli prawie dwukrotnie mniej niż dzisiaj. To efekt nie tylko zmian demograficznych, lecz także niskiego wieku emerytalnego. Stopa zastąpienia będzie jeszcze niższa dla kobiet ze względu na to, że przechodzą na emeryturę o pięć lat wcześniej niż panowie. – Emeryt w Polsce dziś nie jest bogaty, w przyszłości będzie biedny, a kobiety będą jeszcze biedniejsze – podkreśla ekspert.

Bankowość

Nowy system ułatwi służbom dostęp do informacji o kontach bankowych Polaków. Eksperci ostrzegają przed ryzykiem nadużyć

W resorcie finansów trwają prace nad Systemem Informacji Finansowej, który pozwoli odpowiednim służbom i instytucjom szybko ustalić, w jakich bankach Polacy mają konta oraz czy korzystają ze skrytek bankowych lub kont maklerskich. Zgodnie z unijnymi przepisami ma to być narzędziem walki z poważnymi przestępstwami. – Służby powinny mieć dostęp do danych finansowych w przypadku ścigania poważnych przestępstw, jednak istnieje ogromne ryzyko, że będzie to wykorzystywane także w innych, błahych sprawach, a być może nawet w sytuacjach, które są zwykłym nadużyciem – mówi Wojciech Klicki, prawnik z Fundacji Panoptykon.

Ochrona środowiska

Kwestie środowiskowe coraz ważniejsze dla inwestorów. Nie będą finansować spółek nieraportujących swojego wpływu na klimat

ESG, czyli czynniki niefinansowe obejmujące np. dbałość firmy o środowisko i kwestie ważne społecznie, mają coraz większe znaczenie w podejmowaniu decyzji przez inwestorów. Takich danych szukają m.in. ubezpieczyciele czy banki, które dzięki nim mogą ocenić, czy firma działa w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju i opłaca się udzielić jej finansowania. W tym roku duże polskie spółki giełdowe będą już po raz czwarty obowiązkowo publikować dane ESG w swoich raportach niefinansowych, ale już wkrótce większą wagę do tego aspektu będą musiały przyłożyć również podmioty średnie i mniejsze. W przeciwnym razie grozi im utrudniony dostęp do kapitału.