Komunikaty PR

Firmy logistyczne z jeszcze wyższym optymizmem niż rok temu.

2018-10-24  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Ewelina Ciuchta
Konkret PR

ul. Konduktorska 4 lok. 9
00-775 Warszawa
e.ciuchta|konkretpr.pl| |e.ciuchta|konkretpr.pl
508 338 267
www.konkretpr.pl

Najnowszy raport CBRE i Panattoni Europe „Confidence Index 2018/2019” potwierdza utrzymujące się pozytywne perspektywy dla rynku logistycznego w Polsce. Wskaźnik Poziomu Optymizmu w zakresie Logistyki i Łańcucha Dostaw w Polsce wynosi 57,4 pkt. (o 3,3 pkt. mniej niż w ubiegłym roku). Wyższy optymizm wykazują firmy logistyczne (64,1 pkt.) niż przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowe, korzystające z usług logistycznych (50,4 pkt.). Co więcej, aż 8 na 10 respondentów przewiduje wzrost wysokości obrotów swoich firm w ciągu 12 miesięcy, a 6 na 10 planuje wzrost zatrudnienia.

- W naszej branży widać wyraźnie, że rynek nieruchomości przemysłowych i logistycznych już od kilku lat odnotowuje wysokie wzrosty. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat podaż nowoczesnej powierzchni przemysłowej i logistycznej niemalże się podwoiła, a od początku 2017 roku do końca pierwszej połowy 2018 roku, czyli w ciągu zaledwie półtora roku, na rynku pojawiło się aż 3,3 mln mkw. nowej powierzchni. W naszej opinii w najbliższym czasie ten trend nie będzie zwalniał. Na koniec pierwszej połowy 2018 roku w budowie znajdowało się ponad 2,26 mln mkw. nowoczesnej powierzchni logistycznej. To wzrost o 45% w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku i historyczny rekord, jeśli chodzi o ilość powierzchni w budowie – mówi Beata Hryniewska, Szefowa Działu Powierzchni Magazynowych i Logistyki CBRE.

Firmy logistyczne optymistyczne jak nigdy
Wskaźnik Poziomu Optymizmu w zakresie Logistyki i Łańcucha Dostaw w Polsce 2018/2019 został określony na poziomie 57,4 pkt., o 3,3 pkt. mniej niż w 2017 r. – wynika z raportu CBRE i Panattoni Europe „Confidence Index 2018/2019”. Mimo niewielkiego spadku rok do roku, taki wynik oznacza optymistyczne spojrzenie w przyszłość – Wskaźnik Poziomu Optymizmu wyższy niż 50 pkt. to oczekiwanie zmian na lepsze, poniżej 50 pkt. – zmian na gorsze. Im bardziej oddalony od 50 pkt. tym silniejsza prognozowana zmiana na przestrzeni czasu. Wskaźnik uwzględnia opinie respondentów dotyczące obecnej sytuacji rynkowej w Polsce oraz ich przewidywania na przyszłość w kontekście zmian wysokości obrotów, rentowności, nakładów inwestycyjnych związanych z logistyką i łańcuchem dostaw, a także prognozowanego zatrudnienia.

Ciekawą zmianą w porównaniu do ubiegłorocznego badania nastrojów w sektorze logistycznym jest wzrost poziomu optymizmu w samych firmach logistycznych (z 62,1 pkt. do 64,1 pkt.), a spadek w przedsiębiorstwach produkcyjnych i handlowych (z 59,1 pkt. do 50,4 pkt.). Oznacza to pogłębienie się różnic w postrzeganiu rynku przez dwie strony. Zdaniem Marka Dobrzyckiego, Dyrektora Zarządzającego Panattoni Europe, różnica ta może wynikać ze zmian modelów współpracy pomiędzy obydwoma sektorami. – Obserwujemy trend outsoursowania przez przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowe firmom logistycznym wszystkiego tego, co jest związane z procesem planowania, realizowania i kontrolowania przepływu surowców czy gotowych wyrobów. Jest to bezspornie efekt niedoborów wykwalifikowanej kadry zawodowej. Dodatkowo, rozwój handlu elektronicznego na rynkach europejskich sprawia, że sektor logistyczny optymistyczniej spogląda na rynek i możliwość wzrostu własnej działalności. Ponadto, przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowe skupiają się na ekspansji – zdobywaniu nowych rynków, zwłaszcza eksportowych oraz wprowadzaniu nowych produktów do portfeli i tym samym otwarciu się na nowe segmenty rynku – mówi przedstawiciel Panattoni Europe.

Sytuacja rynkowa nie rozpieszcza
CBRE i Panattoni Europe sprawdzili także, jak respondenci (firmy logistyczne oraz firmy z branż handlowej i produkcyjnej) oceniają obecną sytuację na rynku w porównaniu do minionych 12 miesięcy. Tylko 15% ze wszystkich respondentów określiło ją jako bardziej sprzyjającą niż rok temu. Natomiast 7 na 10 zapytanych uznało, że obecnie jest trudniej. Narzekają przede wszystkim przedstawiciele przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, wśród których aż 81% zapytanych określa sytuację na rynku jako mniej korzystną.


Również na pytanie o kolejne 12 miesięcy, większość, bo 62% zapytanych, odpowiedziało, że spodziewa się trudniejszej sytuacji niż obecnie, co piąty respondent nie przewiduje żadnych zmian, a tylko 17% uważa, że będzie lepiej. Tu także wśród pesymistów prym wiodą przedstawiciele przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych – 69% z nich nie widzi najbliższego roku w kolorowych barwach.

Na najwyższych obrotach i z inwestycjami
Zdecydowana większość respondentów badania „Confidence Index 2018/2019” przewiduje wzrost wysokości obrotów swoich firm w ciągu najbliższego roku (79% wskazań). Jedna trzecia liczy na silny wzrost obrotów o ponad 8% r/r, kolejne 26% uczestników badania przewiduje umiarkowane roczne tempo wzrostu na poziomie 2-5%. Co ciekawe, grupa respondentów z firm logistycznych wyróżnia się tu naprawdę dużym optymizmem – aż 93% oczekuje wyższych obrotów w najbliższym roku.


Optymizm dotyczący wzrostu wysokości obrotów jest związany także z pozytywnymi prognozami dotyczącymi rentowności. Niemal 2 na 3 przedstawicieli firm oczekuje wzrostu rentowności w kolejnych 12 miesiącach, co czwarty nie prognozuje zmian, a 13% uznało, że zyski mogą spaść.
Jeśli chodzi o nakłady inwestycyjne, to aż 87% respondentów chce w ciągu najbliższego roku dokonać inwestycji związanych z logistyką i łańcuchem dostaw. Obie grupy respondentów, firmy logistyczne oraz handlowe i produkcyjne, są skłonne ponieść wydatki w tym obszarze.

Pracownicy logistycznym hamulcem?
Popyt na pracowników jest obecnie na jednym z najwyższych poziomów w wielu sektorach polskiej gospodarki. Nie inaczej jest w logistyce. Ponad połowa respondentów (59%) zadeklarowała, że w kolejnych 12 miesiącach oczekuje wzrostu zatrudnienia w swojej firmie. Tylko 7% przewiduje spadek liczby pracowników w ciągu roku. Wyniki badania w tym zakresie różnią się dla branży logistycznej i przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych. Firmy logistyczne wyrażają większe zapotrzebowanie na pracowników niż branża wytwórcza i handlowa – odpowiednio 78% i 38% firm logistycznych i przedsiębiorców produkcyjnych i handlowych zamierza zatrudniać. 
– Biorąc pod uwagę rekordowo niskie bezrobocie odnotowane w całym kraju w niemalże wszystkich sektorach – według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego we wrześniu 2018 roku wyniosło 5,7% - potrzeba zwiększenia liczby zatrudnionych osób będzie prawdopodobnie stanowić duże wyzwanie. Organizacjom brakuje wykwalifikowanych zasobów ludzkich i konkurują one o nowych pracowników. Rynek pracy zmaga się obecnie z problemem nieustannie rosnących wymagań w zakresie zarobków i warunków pracy, a pracodawcy nie mogą pozostawać na to obojętni – dodaje Beata Hryniewska z CBRE.

Raport „Confidence Index 2018/2019” do pobrania na stronie: https://confidenceindex.industrialgo.pl

Metodologia „Confidence Index 2018/2019”
Druga edycja raportu „Confidence Index 2018/2019. Wskaźnik Poziomu Optymizmu w zakresie Logistyki i Łańcucha Dostaw w Polsce” została opracowana przez CBRE i Panattoni Europe przy wsparciu agencji badawczej Analytiqa. Badanie zostało zrealizowane na grupie 53 respondentów, w tym 27 firm logistycznych oraz 26 firm z branży produkcyjnej i handlowej (firmy korzystające z usług logistyków). Wszyscy respondenci reprezentowali stanowiska dyrektorskie lub kierownicze. Badanie zostało przeprowadzone metodą ankietową w 2018 r. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł Komatsu z nowym serwisem internetowym od agencji discipline. Biuro prasowe
2019-01-18 | 12:10

Komatsu z nowym serwisem internetowym od agencji discipline.

Komatsu Poland, wyłączny dystrybutor drugiego co do wielkści producenta maszyn budowlanych i kopalnianych, japońskiej firmy Komatsu wdrożył nowy serwis internetowy. Za stworzenie strony
Przemysł „Fabryka świata” wciąż kusi przemysł
2019-01-18 | 09:15

„Fabryka świata” wciąż kusi przemysł

Choć zarobki w Chinach rosną, inwestycja tam wciąż się opłaca. Mimo kosztów pracy niewiele mniejszych niż w Polsce, nasze firmy nadal decydują się tam produkować, a kolejne
Przemysł Czyszczenie zbiorników naftowych będzie bardziej przyjazne środowisku
2019-01-15 | 09:00

Czyszczenie zbiorników naftowych będzie bardziej przyjazne środowisku

Ograniczenie ilości emitowanych szkodliwych gazów w procesie automatycznego czyszczenia zbiorników naftowych, to planowany efekt realizacji projektu badawczo-rozwojowego

CES 2019

Infrastruktura

Budownictwu dokucza wzrost kosztów pracy i materiałów. Nie ma jednak dużego zagrożenia dla realizacji projektów infrastrukturalnych

Aspekty formalno-prawne związane z urzędniczą biurokracją i zmianami w przepisach pozostają jedną z największych bolączek przy realizacji projektów drogowych. Kolejną są problemy typowe dla tzw. górki inwestycyjnej, czyli wzrost cen materiałów i kosztów pracy. Jednak przyjęcie formuły waloryzacji przyszłych kontraktów – na co od dawna naciskała branża budowlana – pozwoli firmom ofertować i budować bez obaw o wzrost kosztów – ocenia Jarosław Wielopolski, prezes Multiconsult Polska. Budownictwo jest jedną z branż, które najdotkliwiej odczuwają brak siły roboczej – brakuje zarówno inżynierów, jak i robotników.

Przemysł

Słabnąca koniunktura w Europie odbije się w 2019 roku także na polskiej gospodarce. Na 5-proc. wzrost PKB nie ma co liczyć

Wojna handlowa między Stanami Zjednoczonymi a Chinami wywiera negatywny wpływ na globalne gospodarki. Spadają zamówienia w przemyśle, przez co pogarszają się nastroje zarówno przedsiębiorców, jak i inwestorów. Zdaniem Rafała Sadocha z DM mBanku także polska gospodarka, która zanotowała szybki rozwój w 2018 roku, odczuje skutki tego procesu. Jak duże, zależeć będzie od wyniku negocjacji między dwoma mocarstwami.

Handel

Lotniska i dworce coraz mocniej stawiają na działalność niezwiązaną z transportem. To już ponad połowa ich przychodów

Maksymalne wykorzystanie komercyjnej przestrzeni to dla portów lotniczych i dworców ważna część modelu finansowania. W przypadku lotnisk dochody z najmu powierzchni, wyniki sprzedażowe z reklam czy stref wolnocłowych odpowiadają nawet za 40–60 proc. całości przychodów. Tą drogą podążają też koleje, planując modernizację dworców. Komercjalizacja takich obiektów i odpowiednia oferta handlowo-usługowa pozwala lepiej odpowiadać na potrzeby podróżnych. Nowo budowane obiekty są też coraz częściej bezpośrednio połączone z dużymi galeriami handlowymi, stanowiąc jeden z centralnych punktów miasta. 

Transport

W branży e-commerce trwa wyścig zbrojeń. Sklepy i dostawcy inwestują na potęgę

Polska znajduje się na 13. miejscu w zestawieniu najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. W tym roku wartość internetowego handlu ma sięgnąć 50 mld zł, a zakupy w internecie robi 15 mln konsumentów. Dynamiczny wzrost powoduje, że działające w tej branży podmioty muszą odpowiadać na coraz bardziej wyśrubowane wymogi klientów – inwestować w wygląd witryny, aplikacje mobilne, jakość obsługi, marketing i logistykę, która przekłada się na szybkość dostaw i końcową satysfakcję konsumentów. W branży e-commerce trwa wyścig zbrojeń, w którym najciężej jest poradzić sobie średnim podmiotom.