Komunikaty PR

15,7 mld zł z hurtu i usług telekomunikacyjnych B2B

2019-02-21  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt

Iwona Goraj
PMR

Mogilska 65
31-545 Kraków
iwona.goraj|pmrcorporate.com| |iwona.goraj|pmrcorporate.com
721 710 501
www.pmrmarketexperts.com
Do pobrania WP ( 0.54 MB )

Według najnowszych danych PMR wartość rynku usług operatorskich i biznesowych w Polsce w 2018 r. wyniosła 15,7 mld zł (wzrost o 1,6% r/r). Oznacza to utrzymanie trendu wzrostowego z roku wcześniejszego, poprzedzonego pięcioma latami systematycznych spadków. Pozytywna koniunktura rynku to wynik wyraźnie rosnącego segmentu hurtowego, który zyskuje dzięki przychodom operatorów komórkowych.

 

Lata 2017-2018 przyniosły stabilizację na rynku usług telekomunikacyjnych dla biznesu i operatorskich w Polsce. Za poprawę sytuacji na rynku, który we wcześniejszym pięcioletnim okresie kurczył się średniorocznie o 6%, odpowiadają przychody operatorów z rozliczeń interkonektowych i usług hurtowych. Segment hurtowy w ogólnej strukturze rynku jest już prawie na równi z udziałem przychodów notowanych w segmencie detalicznym, który równolegle traci na wartości, niemniej skala spadków w ostatnim czasie jest względnie zrównoważona.   
 

Struktura wartościowa rynku usług telekomunikacyjnych w segmencie biznesowym i operatorskim w Polsce według głównych segmentów (%), 2014 i 2019

 

2014

2019p

Rynek biznesowy

64,2%

50,1%

Rynek hurtowy

35,8%

49,9%

p - prognoza
Źródło: PMR, 2019

Koniunkturę na telekomunikacyjnym rynku hurtowym mocno warunkują przychody operatorów mobilnych (blisko 80% jego wartości), które symultanicznie podtrzymują tendencje wzrostowe na całościowym rynku telefonii komórkowej w Polsce. Wzrost przychodów z hurtu komórkowego to efekt w dalszym ciągu stabilnego otoczenia regulacyjnego (stała stawka MTR). Poza tym mocno na rynek oddziałuje trend zwiększonego ruchu detalicznego (popularyzacja taryf ryczałtowych) i w efekcie ruchu hurtowego, co znajduje odzwierciedlenie we wzroście przychodów z rozliczeń interkonektowych.

Szczególnie w 2017 r., ale także w roku ubiegłym, na wartość rynku operatorskiego pozytywnie zadziałała regulacja RLAH, która zwiększyła wpływy operatorów z terminacji i tranzytu połączeń przychodzących z roamingu zarówno w sieciach mobilnych, jak i stacjonarnych. W przypadku rynku stacjonarnego pozwoliło to nawet na lekki wzrost przychodów hurtowych w 2017 r. i ich relatywną stabilizację w roku kolejnym.

W perspektywie sześcioletniej PMR spodziewa się utrzymania pozytywnych tendencji na rynku hurtu, który zyska w tym czasie przeszło miliard złotych. W dalszym ciągu będzie to czynnik równoważący wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego (CAGR w latach 2019-2024 wyniesie 0,2%) .
 

Udziały telefonii komórkowej, stacjonarnej i DLISP w wartości rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego w Polsce (%), 2018

 

 

Telefonia komórkowa

55,2%

DLISP

32,4%

Telefonia stacjonarna

12,4%

Wyjaśnienie: nie uwzględnia przychodów z rynku hurtowego. Dane szacunkowe.
Źródło: PMR, 2019

Wartość rynku detalicznych usług telekomunikacyjnych dla klientów biznesowych w największym stopniu (55% udział) budują wpływy w segmencie telefonii komórkowej (usługi realizowane w telefonie, dedykowany internet, komunikacja M2M). Niemniej jednak z analizy PMR wynika, że obecnie największy potencjał rynku widoczny jest na poziomie przychodów ze stacjonarnych usług internetowo-teletransmisyjnych (DLISP), dla których PMR prognozuje ruchy w trendzie bocznym, a następnie, w dłuższej perspektywie, stopniowe wzrosty. Pomimo presji na ceny usług, na rynku DLISP kompensacyjne znaczenie mają rosnące potrzeby firm w zakresie pojemności i jakości pasma. Z kolei wartość rynku usług telefonii komórkowej dla segmentu biznesowego podlega konsekwentnym spadkom, co jest związane z postępującą erozją wartości segmentu usług realizowanych w telefonie (presja na niższe ARPU). Tendencja ta utrzyma się zarówno w krótkim, jak i długim terminie. Niemniej jednak dodatni wpływ na rynek mobilny mają pozostałe jego segmenty – telemetria M2M oraz mobilny internet – których wartość będzie rosła również w kolejnych latach.
 

Dynamika rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego oraz ogółem w Polsce (%), 2014-2019

 

2014

2015

2016

2017

2018

2019p

Rynek usług telekomunikacyjnych*

-2,3%

0,7%

0,0%

0,3%

-0,7%

-0,1%

Rynek usług biznesowych i operatorskich

-8,1%

-0,5%

-3,6%

2,1%

1,6%

0,6%

* wartość rynku usług operatorskich (ogół przychodów generowanych przez operatorów telekomunikacyjnych).  Bez płatnej telewizji. Obejmuje subsydia i sprzedaż urządzeń abonenckich w ramach sprzedaży usług telekomunikacyjnych.

Wyjaśnienie: dane szacunkowe w latach 2014-2018.
p - prognoza
Źródło: PMR, 2019


W ostatnich latach w ujęciu wartościowym kondycja rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego oraz operatorskiego pozostaje wyraźne lepsza niż na rynku usług telekomunikacyjnych w całości (detal + hurt). Pokazuje to, że na rynku B2B i hurtowym telekomy są w stanie obronić wyższą marżę niż na rynku konsumenckim.

 

 

Autor

Katarzyna Sacha, Analityk Rynku ICT
katarzyna.sacha@pmrcorporate.com

Kontakt dla mediów
Iwona Goraj, Content Manager
iwona.goraj@pmrcorporate.com

 

Więcej informacji na ten temat znajduje się w raporcie PMR:
Usługi telekomunikacyjne dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Lawina niewypłacalności firm w polskim handlu Biuro prasowe
2019-03-19 | 07:00

Lawina niewypłacalności firm w polskim handlu

- W lutym 2019 opublikowano informację o 87 niewypłacalnych przedsiębiorstwach wobec 76 w lutym 2018 roku – wzrost o 14% w porównaniu r/r - Od początku roku liczba
Gospodarka BRAK ZDJĘCIA
2019-03-18 | 15:00

Leasing napędza branżę metalową

Leasing napędza branżę metalową Aż o 12 proc. zwiększyła się wartość leasingu na maszyny i urządzenia do obróbki metali w 2018 r. To efekt bardzo szybkiego wzrostu branży metalowej, która notuje jedne
Gospodarka FM Fresh z certyfikatem IFS Logistics
2019-03-18 | 14:00

FM Fresh z certyfikatem IFS Logistics

Platforma logistyczna FM Fresh w Mszczonowie ponownie uzyskała certyfikat IFS Logistics (wersja 2.2 grudzień 2017) potwierdzający wysokie standardy w zakresie magazynowania i transportu

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Firma

Laptopy, telefony i drukarki najłatwiejszym celem hakerów. Administracja publiczna pilnie potrzebuje certyfikatów cyberbezpieczeństwa

Tylko w 2017 roku podjęto w Polsce 6 mln prób cyberataków na urządzenia końcowe – wynika z danych Związku Cyfrowa Polska. Eksperci podkreślają, że komórki, laptopy i drukarki są furtką, przez którą najłatwiej włamać się do poufnych danych. Wprowadzenie odpowiednich zabezpieczeń to wyzwanie zarówno dla biznesu, jak i administracji, która pilnie potrzebuje certyfikatów cyberbezpieczeństwa m.in. w publicznych przetargach. To poważne wyzwanie zwłaszcza w kontekście wdrażania nowoczesnej sieci 5G.

Media i PR

CNN: Współczesne niewolnictwo i handel ludźmi silniejsze niż kiedykolwiek. Dziennikarze mają tu ogromną rolę do odegrania – uważa Dominika Kulczyk

Mamy do czynienia ze zjawiskiem niewolnictwa na ogromną skalę, to biznes liczony w setkach miliardów dolarów – podkreślają dziennikarze CNN zaangażowani w inicjatywę CNN Freedom Project. Od 2011 roku stacja przygotowała na ten temat ponad 600 reportaży i filmów dokumentalnych. Jednym z takich reportaży jest „Troubled Waters” (pol. „Wzburzone wody”) przygotowany wspólnie z Dominiką Kulczyk i Kulczyk Foundation na temat niewolniczej pracy dzieci z regionu jeziora Wolta w Ghanie.

Firma

Biznes coraz szybciej przenosi się do chmury. Polski rynek z ogromnym potencjałem rozwoju

Elastyczność, skalowalność, oszczędności i usprawnienie pracy – to główne zalety, które powodują, że na przejście do chmury decyduje się coraz więcej firm. Według danych Eurostatu w Unii Europejskiej z usług chmurowych korzysta ponad 26 proc. przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 10 osób. W Polsce odsetek ten wynosi 11,5 proc., z czego jedną trzecią stanowią wciąż duże firmy. Ze względu na niskie koszty, rośnie jednak popularność chmury wśród start-upów i mniejszych podmiotów. Z danych IBM wynika, że coraz więcej firm decyduje się również na chmurę hybrydową i tzw. multicloud, czyli korzystanie z usług opartych na kilku chmurach jednocześnie.

Edukacja

Niezdarność dziecka często spowodowana jest poważnym zaburzeniem. Rodzice nierzadko to lekceważą

Częste potykanie się, trudności z kopaniem piłki, ubieraniem się czy posługiwaniem sztućcami – takie symptomy mogą świadczyć o dyspraksji. To zaburzenie, które upośledza rozwój motoryczny malucha, często prowadząc do alienacji. Cierpi na nie nawet co dziesiąte dziecko, częściej chłopcy niż dziewczynki. Objawy dyspraksji mogą być łagodzone dzięki terapii integracji sensorycznej, wymaga to jednak prawidłowej i szybkiej diagnozy. Wielu rodziców myli jednak te zaburzenia z niezdarnością dziecka.

Firma

Kompetencje społeczne zyskują na znaczeniu. To one będą przesądzać o sukcesie na rynku pracy

Efektywny dialog, umiejętność współpracy i mądrze pojęte przywództwo to umiejętności miękkie, które wkrótce będą przesądzać zarówno o sukcesie zawodowym, jak i biznesowym – wynika z najnowszego raportu Orange Polska „Mądre zarządzanie”. Eksperci wskazują, że kompetencje te mocno zyskują na znaczeniu, zwłaszcza w kontekście postępujących zmian technologicznych. Do nowych realiów muszą się dostosować zarówno pracownicy, jak i całe organizacje.