Komunikaty PR

Rynek artykułów kosmetycznych w Polsce wzrósł o 3,7% w 2018 roku

2019-01-30  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Mogilska 65
31-545 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Do pobrania WP ( 0.68 MB )

Rynek artykułów kosmetycznych w Polsce wzrósł o 3,7% w 2018 roku

Polski rynek artykułów kosmetycznych jest rynkiem dojrzałym, na którym działa wielu graczy zagranicznych i polskich, oferujących różnorodne formaty. Pomimo powolnej konsolidacji i wysokiego nasycenia rynku szczególnie w dużych miastach, jest to wciąż rynek perspektywiczny, co jest związane m.in. z poprawiającą się sytuacją materialną Polaków, a także zmianami przyzwyczajeń, co do większego używania kosmetyków, zwłaszcza ze średniej i wyższej półki cenowej. W latach 2018-2024 rynek artykułów kosmetycznych wzrośnie łącznie o 19%, jak pokazuje raport „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”.

W ubiegłym roku utrzymała się wysoka dynamika wzrostu gospodarczego, który napędzany był głównie przez silny popyt wewnętrzny. Obok nasilających się inwestycji, wspieranych przez rosnącą absorpcję środków unijnych, kluczową determinantą rozwoju pozostała konsumpcja gospodarstw domowych. Rekordowo niskie (i wciąż spadające) bezrobocie, mocno rosnące płace (wspierane przez rosnącą nierównowagę pomiędzy popytem a podażą pracy) oraz dochody ludności, jak również sprzyjające otoczenie makroekonomiczne miały korzystny wpływ na optymizm gospodarstw domowych, odzwierciedlając się w ich zwiększonej skłonności do konsumpcji. W efekcie, dynamika konsumpcji prywatnej pozostała silna, choć nieznacznie spowolniła w stosunku do 2017 r. (w wyniku m.in. efektu wysokiej bazy oraz wygasania wpływu impulsu w postaci wprowadzenia programu Rodzina 500+).

Pozytywne przełożenie na dochód rozporządzalny gospodarstw domowych miała stosunkowo niska inflacja (poniżej 2%). Choć ceny surowców energetycznych istotnie wzrosły (w stosunku do 2017 r.), wciąż dość wolno rosnące ceny w strefie euro jak i wyhamowanie dynamiki cen żywności ustabilizowały inflację. W rezultacie był to dobry okres dla handlu detalicznego artykułami kosmetycznymi.

Wartość (mln zł) i dynamika (%) rynku artykułów kosmetycznych w Polsce, 2015-2019

 

2015

2016

2017

2018s

2019p

Wartość

20 945

22 051

22 875

23 723

24 485

Dynamika

4,8%

5,3%

3,7%

3,7%

3,2%

s - szacunek

p - prognoza

Źródło: PMR, 2019

Na przestrzeni lat zmieniał się nie tylko rynek (struktura, udziały, gracze), ale również podejście konsumenta. Obecnie Polacy mają coraz szerszą wiedzę na temat własnych potrzeb oraz oferowanych im produktów.

Dla aż 59% badanych ważne lub bardzo ważne jest zapoznanie się ze składem kosmetyku. Kwestia ta jest częściej wskazywana przez kobiety niż mężczyzn (62% vs. 51%). Odsetek osób, dla których skład kosmetyków jest ważny lub bardzo ważny jest najwyższy wśród osób powyżej 54 lat (70%).

Osoby w wieku 55 lat i więcej podobnie często wskazywała na wysoką wagę zakupów kosmetyków w większych, bądź szklanych opakowaniach przyjaznych środowisku (69%) oraz zakupy kosmetyków polskich marek (68%).  Świadomość tego z jakiego kraju pochodzi dany kosmetyk jest najważniejsza dla osób w wieku 55 lat i więcej (58% vs. 40% wśród osób w wieku do 40 lat).

Kobiety częściej niż mężczyźni gotowe są zapłacić więcej za kosmetyk zrobiony z naturalnych składników (58% vs. 51% wśród mężczyzn).

Kobiety o wiele częściej zasięgają również opinii znajomych, lub szukają dodatkowych informacji przed podjęciem decyzji o zakupie nowego, nieznanego im wcześniej produktu kosmetycznego (55% vs. 41% wśród mężczyzn).

 

Zwyczaje dotyczące zakupów i korzystania z kosmetyków (%), 2019

 

Ogółem

Kobieta

Mężczyzna

18-34 lata

35-54 lata

55 lat i więcej

Często zwracam uwagę na skład kosmetyków

59%

62%

51%

56%

57%

70%

Wolę kupić kosmetyk w większym opakowaniu lub szklanym, bo są bardziej przyjazny dla środowiska

58%

59%

54%

54%

58%

69%

Jestem w stanie zapłacić więcej za kosmetyk, który jest zrobiony z naturalnych składników

57%

58%

51%

55%

55%

58%

Jeśli mam wybór częściej sięgam po kosmetyki polskich marek

53%

54%

47%

42%

59%

68%

Po nowości najczęściej sięgam pod wpływem zobaczenia produktu w sklepie, nie planując wcześniej

52%

50%

55%

49%

53%

55%

W ostatnim czasie coraz częściej sięgam po kosmetyki specjalistyczne (np. dermokosmetyki, kosmetyki z linii profesjonalnych)

52%

54%

41%

50%

52%

45%

Na ogół czytam recenzje lub słucham opinii innych, zanim kupię kosmetyk, którego nigdy nie używałam/em

51%

55%

41%

51%

51%

49%

Kraj pochodzenia kosmetyków jest dla mnie bardzo ważny

48%

50%

41%

40%

52%

58%

Rzadko sprawdzam, czy produkt był testowany na zwierzętach

47%

45%

48%

47%

48%

36%

Kupując produkt kosmetyczny, szukam tych hipoalergicznych

45%

47%

38%

40%

49%

45%

Mimo, że nie mam alergii, często wybieram kosmetyki dla alergików

39%

41%

31%

35%

41%

42%

Kupuję kosmetyki wegańskie, tylko z produktów pochodzenia roślinnego

32%

33%

26%

35%

28%

27%

Wyjaśnienie: na podstawie odpowiedzi w skali 1-5, gdzie 1 oznacza zdecydowanie się nie zgadzam, a 5 – zdecydowanie się zgadzam.” Suma odpowiedzi 4 i 5. n=488.

Źródło: PMR, 2019

 

 

 

AUTOR
Magdalena Szot
Senior Retail Analyst PMR
magdalena.szot@pmrcorporate.com

 

KONTAKT DLA MEDIÓW
Iwona Goraj
iwona.goraj@pmrcorporate.com
Mobile: +48 721 710 501

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Dolar najtańszy od 22 miesięcy Biuro prasowe
2020-08-04 | 14:00

Dolar najtańszy od 22 miesięcy

Dolar amerykański dzisiaj rano osiągnął 3,70 zł i jest to jeden z najniższych poziomów od października 2018 roku! USD to ostatnimi czasy najciekawsza z głównych walut.
Gospodarka Pięć sposobów na to, by zatrzymać klientów u siebie
2020-08-04 | 12:00

Pięć sposobów na to, by zatrzymać klientów u siebie

Według Harvard Business Review pozyskanie nowego klienta kosztuje nawet do 25 razy więcej niż utrzymanie dotychczasowego[1]. Tymczasem raport „The State of Customer Service in 2020”
Gospodarka CISZA PRZED BURZĄ: COVID-19 STWORZYŁ BOMBĘ ZEGAROWĄ NIEWYPŁACALNOŚCI FIRM
2020-07-31 | 09:00

CISZA PRZED BURZĄ: COVID-19 STWORZYŁ BOMBĘ ZEGAROWĄ NIEWYPŁACALNOŚCI FIRM

• Covid-19 stworzył prawdziwą bombę zegarową dotyczącą niewypłacalności – Euler Hermes spodziewa się, że większość przypadków niewypłacalności ma dopiero

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

Transport

Biznes coraz chętniej inwestuje w energię ze słońca. Własne mikroelektrownie powoli stają się rynkowym standardem

– Korzyści dla firm z inwestowania w odnawialne źródła energii są duże. To m.in. optymalizacja kosztów, samowystarczalność energetyczna i pewność zasilania – wskazuje Dorota Zawadzka-Stępniak z Konfederacji Lewiatan. W ostatnich latach biznes coraz chętniej inwestuje we własne mikroźródła odnawialnej energii. Efektem jest w Polsce boom na energetykę słoneczną. Na koniec tego roku moc zainstalowana w fotowoltaice ma wzrosnąć do 2,5 GW, głównie dzięki aktywności prosumentów indywidualnych i biznesowych. Do tych ostatnich dołączył DHL Parcel Polska. Logistyczna firma planuje montaż instalacji fotowoltaicznych w swoich lokalizacjach w całym kraju.

Handel

W dobie koronawirusa wzrosła produkcja opakowań dla przemysłu spożywczego i farmacji. Zmniejszyły się dostawy dla przemysłu, AGD i RTV

Silny związek z branżą spożywczą, która nie ucierpiała w czasie pandemii, pozwolił firmom opakowaniowym przetrwać kryzys spowodowany koronawirusem bez większych strat.  – 65 proc. opakowań jest produkowanych do żywności i napojów. Przestoje odczuły głównie te firmy, które dostarczają do producentów mebli lub firm motoryzacyjnych – mówi Beata Pyś-Skrońska, zastępca dyrektora Polskiej Izby Opakowań. Zagrożeniem dla branży może być pogorszenie koniunktury spowodowane kolejną falą pandemii, a także nowe przepisy związane z unijnymi regulacjami.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Firma

Przybywa centrów usług wspólnych w mniejszych miastach. Dla inwestorów najważniejsze są kompetencje pracowników

Warszawa, Kraków i Wrocław to nadal najbardziej atrakcyjne lokalizacje w Polsce dla nowoczesnych centrów usług dla biznesu. O wysokiej pozycji tych miast decydują m.in. dobra komunikacja, dostępność wykształconych pracowników oraz powierzchni biurowych. Jednak w czołówce są także inne miasta regionalne, np. Poznań, Łódź i Gdańsk, a także Bydgoszcz, Lublin, Częstochowa, Kielce i Rzeszów. – Są to lokalizacje, które zaledwie od kilku lat funkcjonują na mapie centrów usług wspólnych, ale właśnie tam dynamika przyrostu nowych projektów jest znacznie wyższa – mówi Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio.

Konusment

Dla 2/3 Polaków cena jest najważniejszym kryterium przy planowaniu tegorocznego urlopu. Co drugi skarży się też na wysokie ceny w kurortach

Cena to kluczowy czynnik, który Polacy uwzględniają przy planowaniu tegorocznych wakacji. Prawie połowa bierze też pod uwagę pogodę, bo dla 60 proc. urlopowiczów niekorzystna aura oznacza całkowicie zepsuty letni wypoczynek. Na kolejnych miejscach znalazły się wysokie ceny w turystycznych kurortach, na które skarży się co drugi Polak, dokuczliwe komary i hałaśliwi wczasowicze – wynika z lipcowej edycji badania „Barometr Providenta”.