Komunikaty PR

Rynek artykułów kosmetycznych w Polsce wzrósł o 3,7% w 2018 roku

2019-01-30  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Mogilska 65
31-545 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Do pobrania WP ( 0.68 MB )

Rynek artykułów kosmetycznych w Polsce wzrósł o 3,7% w 2018 roku

Polski rynek artykułów kosmetycznych jest rynkiem dojrzałym, na którym działa wielu graczy zagranicznych i polskich, oferujących różnorodne formaty. Pomimo powolnej konsolidacji i wysokiego nasycenia rynku szczególnie w dużych miastach, jest to wciąż rynek perspektywiczny, co jest związane m.in. z poprawiającą się sytuacją materialną Polaków, a także zmianami przyzwyczajeń, co do większego używania kosmetyków, zwłaszcza ze średniej i wyższej półki cenowej. W latach 2018-2024 rynek artykułów kosmetycznych wzrośnie łącznie o 19%, jak pokazuje raport „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”.

W ubiegłym roku utrzymała się wysoka dynamika wzrostu gospodarczego, który napędzany był głównie przez silny popyt wewnętrzny. Obok nasilających się inwestycji, wspieranych przez rosnącą absorpcję środków unijnych, kluczową determinantą rozwoju pozostała konsumpcja gospodarstw domowych. Rekordowo niskie (i wciąż spadające) bezrobocie, mocno rosnące płace (wspierane przez rosnącą nierównowagę pomiędzy popytem a podażą pracy) oraz dochody ludności, jak również sprzyjające otoczenie makroekonomiczne miały korzystny wpływ na optymizm gospodarstw domowych, odzwierciedlając się w ich zwiększonej skłonności do konsumpcji. W efekcie, dynamika konsumpcji prywatnej pozostała silna, choć nieznacznie spowolniła w stosunku do 2017 r. (w wyniku m.in. efektu wysokiej bazy oraz wygasania wpływu impulsu w postaci wprowadzenia programu Rodzina 500+).

Pozytywne przełożenie na dochód rozporządzalny gospodarstw domowych miała stosunkowo niska inflacja (poniżej 2%). Choć ceny surowców energetycznych istotnie wzrosły (w stosunku do 2017 r.), wciąż dość wolno rosnące ceny w strefie euro jak i wyhamowanie dynamiki cen żywności ustabilizowały inflację. W rezultacie był to dobry okres dla handlu detalicznego artykułami kosmetycznymi.

Wartość (mln zł) i dynamika (%) rynku artykułów kosmetycznych w Polsce, 2015-2019

 

2015

2016

2017

2018s

2019p

Wartość

20 945

22 051

22 875

23 723

24 485

Dynamika

4,8%

5,3%

3,7%

3,7%

3,2%

s - szacunek

p - prognoza

Źródło: PMR, 2019

Na przestrzeni lat zmieniał się nie tylko rynek (struktura, udziały, gracze), ale również podejście konsumenta. Obecnie Polacy mają coraz szerszą wiedzę na temat własnych potrzeb oraz oferowanych im produktów.

Dla aż 59% badanych ważne lub bardzo ważne jest zapoznanie się ze składem kosmetyku. Kwestia ta jest częściej wskazywana przez kobiety niż mężczyzn (62% vs. 51%). Odsetek osób, dla których skład kosmetyków jest ważny lub bardzo ważny jest najwyższy wśród osób powyżej 54 lat (70%).

Osoby w wieku 55 lat i więcej podobnie często wskazywała na wysoką wagę zakupów kosmetyków w większych, bądź szklanych opakowaniach przyjaznych środowisku (69%) oraz zakupy kosmetyków polskich marek (68%).  Świadomość tego z jakiego kraju pochodzi dany kosmetyk jest najważniejsza dla osób w wieku 55 lat i więcej (58% vs. 40% wśród osób w wieku do 40 lat).

Kobiety częściej niż mężczyźni gotowe są zapłacić więcej za kosmetyk zrobiony z naturalnych składników (58% vs. 51% wśród mężczyzn).

Kobiety o wiele częściej zasięgają również opinii znajomych, lub szukają dodatkowych informacji przed podjęciem decyzji o zakupie nowego, nieznanego im wcześniej produktu kosmetycznego (55% vs. 41% wśród mężczyzn).

 

Zwyczaje dotyczące zakupów i korzystania z kosmetyków (%), 2019

 

Ogółem

Kobieta

Mężczyzna

18-34 lata

35-54 lata

55 lat i więcej

Często zwracam uwagę na skład kosmetyków

59%

62%

51%

56%

57%

70%

Wolę kupić kosmetyk w większym opakowaniu lub szklanym, bo są bardziej przyjazny dla środowiska

58%

59%

54%

54%

58%

69%

Jestem w stanie zapłacić więcej za kosmetyk, który jest zrobiony z naturalnych składników

57%

58%

51%

55%

55%

58%

Jeśli mam wybór częściej sięgam po kosmetyki polskich marek

53%

54%

47%

42%

59%

68%

Po nowości najczęściej sięgam pod wpływem zobaczenia produktu w sklepie, nie planując wcześniej

52%

50%

55%

49%

53%

55%

W ostatnim czasie coraz częściej sięgam po kosmetyki specjalistyczne (np. dermokosmetyki, kosmetyki z linii profesjonalnych)

52%

54%

41%

50%

52%

45%

Na ogół czytam recenzje lub słucham opinii innych, zanim kupię kosmetyk, którego nigdy nie używałam/em

51%

55%

41%

51%

51%

49%

Kraj pochodzenia kosmetyków jest dla mnie bardzo ważny

48%

50%

41%

40%

52%

58%

Rzadko sprawdzam, czy produkt był testowany na zwierzętach

47%

45%

48%

47%

48%

36%

Kupując produkt kosmetyczny, szukam tych hipoalergicznych

45%

47%

38%

40%

49%

45%

Mimo, że nie mam alergii, często wybieram kosmetyki dla alergików

39%

41%

31%

35%

41%

42%

Kupuję kosmetyki wegańskie, tylko z produktów pochodzenia roślinnego

32%

33%

26%

35%

28%

27%

Wyjaśnienie: na podstawie odpowiedzi w skali 1-5, gdzie 1 oznacza zdecydowanie się nie zgadzam, a 5 – zdecydowanie się zgadzam.” Suma odpowiedzi 4 i 5. n=488.

Źródło: PMR, 2019

 

 

 

AUTOR
Magdalena Szot
Senior Retail Analyst PMR
magdalena.szot@pmrcorporate.com

 

KONTAKT DLA MEDIÓW
Iwona Goraj
iwona.goraj@pmrcorporate.com
Mobile: +48 721 710 501

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka #KLIFING – (RE)definicja stylu życia wg. Galerii Klif Biuro prasowe
2020-02-27 | 15:00

#KLIFING – (RE)definicja stylu życia wg. Galerii Klif

Eksperci z międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield w opracowaniu „Poza branżą retail: tworzenie destynacji zakupowych” wskazują, jakie są główne czynniki
Gospodarka W Polsce największa od siedmiu lat liczba niewypłacalności firm produkcyjnych
2020-02-27 | 12:00

W Polsce największa od siedmiu lat liczba niewypłacalności firm produkcyjnych

Euler Hermes, wiodący globalny ubezpieczyciel należności handlowych, zbadał sytuację firm w Polsce pod względem niewypłacalności*. Kluczowe wnioski: - W styczniu 2020 roku w oficjalnych
Gospodarka Drogie mieszkania i kosztowne pociągi, czyli podwyżka cen energii na co dzień
2020-02-25 | 10:00

Drogie mieszkania i kosztowne pociągi, czyli podwyżka cen energii na co dzień

Po ogłoszeniu podwyżek cen prądu, analitycy prognozowali, że Polacy zapłacą za to nie tylko w postaci comiesięcznych faktur. Wystarczyło kilka tygodni, żeby konsumenci boleśnie odczuli

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Konsument

Polacy coraz chętniej personalizują i zmieniają wygląd swoich aut. Hitem stało się zabezpieczanie lakieru folią ochronną

Prawie 9 na 10 kierowców przywiązuje wagę do wyglądu i estetyki swojego samochodu – wynika z sondażu SW Research „Czy pasja do motoryzacji ma płeć?” na zlecenie 3M. Mężczyźni bardziej dbają o stan lakieru, a kobiety poświęcają większą uwagę temu, aby samochód miał atrakcyjny kolor, i chętniej personalizują jego wnętrze. Coraz popularniejszą metodą, która pozwala zmienić wygląd auta, jest car wrapping, czyli oklejanie samochodu specjalną folią. Umożliwia to zabezpieczenie karoserii samochodu przed odpryskami i uszkodzeniami mechanicznymi. Takie rozwiązanie bierze pod uwagę już blisko 2/3 kierowców. 

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Ochrona środowiska

Innowacyjne firmy z szansą na dofinansowanie i współpracę z rynkowymi gigantami. Zostało kilka dni na zgłoszenie

Unikatowy pomysł, dostęp do finansowania, know-how i ekspozycja na klientów – to główne czynniki, które przesądzają o sukcesie start-upu bądź młodej firmy wprowadzających na rynek innowacje. Te, które mają pomysł na nowe produkty i usługi w branży energetycznej, cleantech, mobility czy smart cities, mogą liczyć na wsparcie w ramach konkursu PowerUp! Challenge organizowanego przez EIT InnoEnergy. Jego cel to wyłonienie najlepszych projektów i umożliwienie im współpracy z największymi graczami na rynku. Start-upy i firmy mogą zgłaszać się do konkursu do 5 marca. Na zwycięzców czeka 50 tys. euro i możliwość międzynarodowego rozwoju. 

Prawo

Do połowy maja potrwają konsultacje unijnej strategii rozwoju sztucznej inteligencji. Nowe przepisy mają pomóc Europie dogonić Chiny i USA

Komisja Europejska chce uregulować i ujednolicić przepisy dotyczące sztucznej inteligencji oraz wesprzeć rozwój tej technologii na europejskim rynku. W tym celu opublikowała tydzień temu tzw. białą księgę AI, która do maja będzie przedmiotem publicznej debaty. KE proponuje w niej m.in. zacieśnienie współpracy między państwami członkowskimi oraz zwiększenie inwestycji w rozwój i wdrażanie AI. Na te działania ma zostać przeznaczone ok. 17,5 mld euro. Celem jest maksymalizacja korzyści płynących z tej technologii – ale przy jednoczesnym poszanowaniu praw obywateli i dbałości o ich bezpieczeństwo.

 
 

Ochrona środowiska

Rząd zapowiada uproszczenie w programie Czyste Powietrze. Powodem jest zbyt małe wykorzystanie dostępnych funduszy

Program Czyste Powietrze ma przyczynić się do ograniczenia emisji do atmosfery szkodliwych substancji, które są efektem spalania niskiej jakości paliwa i wykorzystania przestarzałych instalacji w gospodarstwach domowych. Na dofinansowanie wymiany pieców i termomodernizacji budynków rząd przeznaczył 103 mld zł, które chce rozdysponować przez 10 lat. – Dotąd wartość zakontraktowanego wsparcia to zaledwie 1,6 mld zł. Musimy przyspieszyć ten proces i sprawić, aby program był powszechnie dostępny – zapowiada Ireneusz Zyska z Ministerstwa Klimatu.