Komunikaty PR

Etykiety nie będą już wprowadzały w błąd. Nadchodzą spore zmiany!

2014-08-07  |  01:00
Biuro prasowe

Rozporządzenie Unii Europejskiej 1169/2011 wchodzi za kilka miesięcy w życie. Co będzie ono oznaczało dla konsumentów i producentów, mówi Sebastian Starzyński z agencji badawczej ABR SESTA.

Czego dotyczy unijnie rozporządzenie 1169?

Jego zadaniem jest uregulowanie kwestii związanych z informacją na etykietach, która dotyczy produktów żywnościowych, paczkowanych, świeżych (owoce i warzywa), przygotowywanych przez restauracje oraz suplementów diety. Wejdzie ono w życie 13 grudnia 2014 roku. Dokument nakłada określone wymogi na producentach, sieciach handlowych i e-commerce. Natomiast różny jest ich zakres w zależności od grup produktów.

Jaki jest jego cel?

Przede wszystkim ma chronić konsumentów, zapewnić im wysoki poziom ochrony zdrowia i zagwarantować prawo do informacji. Co prawda wciąż mały odsetek konsumentów czyta etykiety na produktach, ale świadomość społeczeństwa dynamicznie wzrasta w tej kwestii. Ponadto w jakiś sposób zmusi to producentów do umieszczania wiarygodnych informacji na produktach, ponieważ winni są to konsumentom. Rozporządzenie jest jednym z elementów walki z otyłością, alergenami Iub złym odżywianiem się społeczeństwa.

Co rozporządzenie oznacza dla sprzedawcy lub producenta i do czego go zobowiązuje?

Producenci, sieci handlowe oraz zakłady żywienia zbiorowego będą musiały się dostosować do wymogów rozporządzenia UE. Przede wszystkim informacja na etykiecie powinna być czytelna i kompletna. Wymagania dotyczą zastosowania określonej, minimalnej wielkości czcionki w przypadku m.in. nazwy żywności, wykazu składników, ilości netto żywności, daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności, warunków przechowywania i użycia, nazwy i adresu firmy, kraju pochodzenia, ilości określonych składników czy kategorii składników. Ważny będzie nawet sposób prezentacji informacji. Ponadto rozporządzenie wprowadza obowiązek umieszczania informacji o zawartości siedmiu składników odżywczych tj. wartości energetycznej, tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka i soli.  Istotny jest również sposób prezentacji informacji o wartości odżywczej oraz składnikach odżywczych Przykładowo, nie będzie można powtarzać informacji o składnikach odżywczych w dowolny sposób, na froncie opakowania lub w innych miejscach etykiety. Ilość składników odżywczych i wartość energetyczna powinny być wyrażone przy użyciu jednostek miary. Informacje o alergenach muszą być dobrze widoczne dla konsumentów.

Co zyskają konsumenci dzięki wprowadzeniu rozporządzenia?

Czytelną etykietę, a wraz z nią właściwą i rzetelną informację, dzięki której będą mieć możliwość podjęcia przemyślanej decyzji w kwestiach zakupu oraz uniknąć niebezpieczeństw związanych z produktami alergicznymi, które mogą wywołać wstrząs. W ten sposób mogą wpłynąć na swój stan zdrowia czy utrzymanie właściwej diety. Należy również spodziewać się, że w ślad za rozporządzeniem powstanie szereg nowych aplikacji z myślą o konsumentach. Będą one informować o potencjalnej szkodliwości kupowanego produktu. To pozwoli im wyeliminować ze swojej listy zakupów produkty zawierające szkodliwe składniki. Ponadto producenci, sieci handlowe czy restauracje będą zmuszone do większej otwartości w zakresie udostępnianych informacji.

Co zyska rynek?

Rozporządzenie może przyczynić się do uprawnienia całego obiegu informacji w sieci oraz handlu e-commerce, i, co się z tym wiąże, obniży koszty transakcyjne. W handlu tradycyjnym stworzone przez GS1 zasady nadawania numerów kodom kreskowym EAN nie są prawidłowo stosowane, co powoduje sprzedaż kilku wariantów pod jednym kodem. Sieci handlowe prowadzą politykę zawężania asortymentu w e-commerce. Zdarza się, że kilka wariantów produktu ma ten sam numer EAN, wtedy sieci wycofują produkt ze sprzedaży w e-sklepie i np. zostawiają tylko jeden wariant, żeby się nie pomylić. Zatem rozporządzenie może uporządkować tę kwestię.

Czy wprowadzenie rozporządzenia ma jakieś negatywne strony?

Producenci muszą się liczyć z dodatkowymi kosztami związanymi z nowymi opakowaniami - ich projektem i produkcją. Ponadto część klientów może rezygnować z produktów o potencjalnie szkodliwych składnikach, tak więc sprzedaż może się nawet obniżyć. Jednocześnie wzrosną koszty listingów w sieciach handlowych. Rozporządzenie 1169 nie precyzuje konsekwencji wynikających z niedostosowania się do jego wymogów, ponieważ dyrektyw w tym zakresie nie zostały jeszcze opracowane. W Polsce UOKIK oraz Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych będą sprawować kontrolę nad tym, aby były one spełniane. Obecnie UE wydała ogólny podręcznik i pracuje nad stosowną interpretacją zapisów.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Grupa Żabka i Lite e-Commerce ruszają w Warszawie z pilotażem zakupów na Jush! Biuro prasowe
2021-10-20 | 13:20

Grupa Żabka i Lite e-Commerce ruszają w Warszawie z pilotażem zakupów na Jush!

Grupa Żabka wchodzi na rynek ekspresowych zakupów online i prezentuje nową aplikację Jush. W ramach powołanego w ostatnim czasie start-upu Lite e-Commerce 21 października br.
Handel Galeria Bronowice doceniona jako „Miejsce Wyjątkowo Przyjazne Rodzinom z Dziećmi
2021-10-19 | 12:40

Galeria Bronowice doceniona jako „Miejsce Wyjątkowo Przyjazne Rodzinom z Dziećmi

Galeria Bronowice po raz kolejny została laureatem prestiżowego plebiscytu „Miejsce Przyjazne Rodzinom z Dziećmi”, którego celem jest wyróżnienie i promowanie
Handel E-commerce u sąsiadów. To potencjał do ekspansji dla polskich e-sklepów.
2021-10-18 | 15:00

E-commerce u sąsiadów. To potencjał do ekspansji dla polskich e-sklepów.

  Pandemiczna rzeczywistość, w której żyjemy już od ponad roku, miała znaczący wpływ na zmianę  zachowań zakupowych konsumentów w każdym sektorze. Nie od dziś

Więcej ważnych informacji

Infrastruktura

Utrata danych poważnym problemem dla firm. Coraz więcej z nich decyduje się na zewnętrzne centra przetwarzania danych

Dane są dziś dla biznesu motorem napędowym i podstawą działalności. Ich utrata może oznaczać nawet wielomilionowe konsekwencje finansowe, niemożność kontynuowania działalności i utratę zaufania klientów. Tymczasem w ostatnich latach liczba naruszeń bezpieczeństwa danych wciąż rośnie, a związane z tym koszty są najwyższe w historii. Pandemia dodatkowo zwiększyła ryzyko, przyczyniając się do wzrostu liczby ataków hakerskich. Dlatego – jak podkreśla Sebastian Mikołajczyk, menedżer produktu Kolokacja w Grupie Orange – przedsiębiorstwa muszą dziś przykładać szczególną wagę do bezpieczeństwa swoich danych, a firmowa serwerownia to często za mało, żeby zapewnić im konieczną ochronę.

Ochrona środowiska

Europejski Zielony Ład budzi niepokój producentów mleka. Może spowodować spadek wydajności produkcji i wzrost kosztów

Europa chce być neutralna dla klimatu do 2050 roku, a to oznacza poważne zmiany dla rolników. Zielona transformacja wymaga bowiem wprowadzenia daleko idących zmian w produkcji rolno-spożywczej, zwłaszcza zwierzęcej. Hodowcy bydła i producenci mleka obawiają się spadku wydajności i wzrostu kosztów produkcji, a tym samym kłopotów finansowych całego sektora, który jest znaczącym producentem żywności w kraju i ważnym eksporterem. Dlatego apelują o zachowanie równowagi między ekologią a ekonomią.

Handel

Trzeci kwartał nie był dobry dla chińskiej gospodarki. Trwający tam kryzys energetyczny może się odbić także na polskim rynku

Od tygodni na rynku chińskim trwa kryzys związany z niewypłacalnością największego lokalnego dewelopera, a także kolejnych podmiotów w branży. To mocno przekłada się na wyniki całej gospodarki Państwa Środka. Dodatkowo w przemyśle zaczyna brakować energii, co wymusza przestoje fabryk. Powodzie uniemożliwiają wydobywanie większej ilości węgla, więc Chiny chcą zwiększyć jego import. Jeśli zima w Europie i Azji będzie mroźna, to już drogie surowce mogą jeszcze podrożeć. Trwający w Chinach kryzys energetyczny może mieć poważne konsekwencje dla światowego rynku węgla i może być odczuwalny również w Polsce. Eksperci oceniają, że nie powinien on jednak wpłynąć na długofalową strategię zielonej rewolucji energetycznej w Państwie Środka.

Handel

Rekordowo niska szara strefa na rynku tytoniowym. Eksperci widzą szansę dla budżetu na większe wpływy z akcyzy na papierosy

– Podniesienie podatku akcyzowego o 5 proc. przełoży się na wzrost ceny paczki papierosów o około 30 gr. To bardzo skromna propozycja. Mamy dużą przestrzeń do tego, aby podnieść ten podatek wyżej – ocenia ekspert podatkowy Wojciech Bronicki. Jak szacuje, podniesienie minimalnej stawki akcyzy na papierosy o 15 proc. przełożyłoby się na blisko 2 mld zł dodatkowych wpływów do budżetu państwa. Mogłoby też skłonić część palących do rzucenia nałogu. Zdaniem ekspertów moment na wprowadzanie takiej podwyżki jest sprzyjający, bo szara strefa na rynku wyrobów tytoniowych w Polsce spada od sześciu lat i w tej chwili jest rekordowo niska: wynosi 5,5 proc.