Komunikaty PR

2019 pod znakiem opóźnień w budownictwie drogowym

2019-11-28  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Mogilska 65
31-545 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Do pobrania Wykres ( 0.13 MB )

Kluczowe inwestycje ujęte w Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK) powinny wkraczać w decydującą fazę realizacji, tymczasem informacje płynące z rynku budzą niepokój. W 2019 r. GDDKiA rozwiązała 9 dużych kontraktów drogowych opiewających na około 4,1 mld zł. W połączeniu z faktem, iż liczne przetargi nie znajdują rozstrzygnięcia z uwagi na zbyt wysokie stawki oferentów rośnie ryzyko niezrealizowania wszystkich planowanych inwestycji w zakładanych terminach. 

Plany i zapowiedzi GDDKiA dotyczące 2019 r. były bardzo optymistyczne. Zamierzano oddać w 2019 r. aż 490 km nowych tras. W kolejnych miesiącach plany te były systematycznie obniżane z uwagi na poślizg znacznej części inwestycji. Najpierw plan oddania do użytku dróg w 2019 r. został przycięty do 475 km, a pod koniec sierpnia br. GDDKiA za realny wynik uznawała już ok. 450 km. Szczególnie I poł. 2019 r. wypadła pod tym względem słabo. Oddanych do użytku miało zostać ponad 182 km szybkich tras, a realnie przekazano zaledwie 54 km. W kolejnych miesiącach drogowcy wyraźnie przyspieszyli i do połowy września udostępnionych zostało już łącznie 144 km. 

W I poł. 2019 r. GDDKiA odstąpiła od umów na 9 dużych kontraktach (spośród wszystkich 108 zadań w realizacji) opiewających na około 4,1 mld zł. Umowy z tytułu niespełniania zapisów kontraktowych wypowiedziano firmom włoskim (Salini Impregilo, Impresa Pizzarotti, Toto Costruzioni Generali) oraz hiszpańskiej (Rubau). Wśród opuszczonych odcinków znalazły się obwodnica Częstochowy w ciągu A1, trzy odcinki S3, S5, S7. Pomimo uspokajających zapowiedzi o szybkim wznowieniu prac, taki scenariusz udało się wdrożyć jedynie w przypadku odcinka A1 (od węzła Częstochowa Północ do węzła Blachownia), gdzie nowy wykonawca przejął plan budowy i realizuje inwestycję. Dla pozostałych zerwanych kontraktów dopiero ogłoszono przetargi, bądź nastąpi to w najbliższych tygodniach.

Zdecydowanie wolniej od zakładanego planu przebiegało w początkowych miesiącach 2019 r. podpisywanie nowych kontraktów drogowych. Powszechnym zjawiskiem były oferty przewyższające wartość kosztorysową inwestora, skutkujące koniecznością powtarzania procedury przetargowej. I poł. 2019 r. nie należała do szczególnie imponujących. Ogłoszono zaledwie 6 postępowań na drogi o łącznej długości blisko 86 km i wartości robót budowlanych na ponad 2 mld zł.

Większość przetargów zaplanowanych na ten rok ma zostać ogłoszonych w jego II poł. 2019 r.  Do końca 2019 r. GDDKiA planuje ogłosić w ramach nowo realizowanych inwestycji z PBDK postępowania dotyczące 11 zadań o łącznej długości ok. 250 km na kwotę 12 mld zł.

Aby zwiększyć szanse na terminową realizację PBDK (przyspieszyć wybór wykonawców w sytuacjach ofert wyższych niż zakładane w kosztorysach inwestorskich), rząd pod koniec września 2019 r. uchwalił nowelizację PBDK, ostatecznie nakłady zostaną zwiększone o 7 mld zł.

Biorąc powyższe czynniki pod uwagę oraz analizując szacowane wykonanie inwestycji znajdujących się w trakcie realizacji, firma badawcza PMR przedstawiła prognozę produkcji budowlano-montażowej w budownictwie drogowym na nadchodzące lata (Raport: Sektor budowlany w Polsce – II połowa 2019, Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024). Wynika z niej, że w 2019 r. wartość produkcji budowlano-montażowej w grupie form zatrudniających powyżej 9 pracowników spadnie o ponad 3% r/r.

 

 

KONTAKT DLA MEDIÓW:

marketing@pmrcorporate.com

Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Infrastruktura Jesienne inspiracje naturą w Twojej łazience Biuro prasowe
2020-11-23 | 10:02

Jesienne inspiracje naturą w Twojej łazience

Urządzając łazienkę, szczególnie w okresie jesiennym, szukamy przepisu na wnętrze, które już od progu zaprasza do środka i epatuje przytulnym ciepłem. Na szczęście
Infrastruktura Emitel z 5 gwiazdkami w globalnym badaniu zrównoważonego rozwoju
2020-11-12 | 10:00

Emitel z 5 gwiazdkami w globalnym badaniu zrównoważonego rozwoju

Emitel otrzymał 5 gwiazdek w globalnym badaniu zaangażowania społecznego i zrównoważonego rozwoju GRESB 2020. GRESB jest międzynarodową organizacją non-profit, która
Infrastruktura Nowa sortownia DPD Polska w Rudzie Śląskiej
2020-11-07 | 20:00

Nowa sortownia DPD Polska w Rudzie Śląskiej

DPD Polska oddała do użytku sortownię regionalną w Rudzie Śląskiej. Obiekt docelowo będzie obsługiwał do 300 tys. paczek na dobę, optymalizując procesy obsługi przesyłek z

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Biogen

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Farmacja

W wyniku pandemii tysiące chorych na osteoporozę pozostają bez pomocy. Lekarze i pacjenci apelują o proste zmiany umożliwiające diagnostykę i leczenie [DEPESZA]

Na osteoporozę choruje w Polsce aż 2,1 mln osób, a liczba nowych przypadków rośnie. Nieleczona prowadzi do niepełnosprawności i trwałego kalectwa, a nawet śmierci. Tymczasem pandemia COVID-19 spowodowała kilkumiesięczny przestój w diagnostyce i terapii tej choroby. Dane NFZ pokazują, że liczba porad udzielonych w poradniach leczenia osteoporozy spadła w tym roku o ponad 20 proc., a wizyt w gabinetach reumatologów i ortopedów – o 1/3. Lekarze alarmują, że opóźnienia będą mieć nieodwracalne konsekwencje dla tysięcy pacjentów, i apelują do Ministerstwa Zdrowia o wdrożenie prostych rozwiązań, które odciążą system. 

 

Infrastruktura

Firmy budowlane nie odczuwają dużego spowolnienia. Osłabienie koniunktury w budownictwie spodziewane jest w przyszłym roku

Pandemia nie zatrzymała budowlanki. Jak pokazuje listopadowa ankieta PZPB, firmy budowlane mają zapełnione portfele zleceń pozyskanych jeszcze przed pandemią COVID-19, a większość z nich pracuje w tej chwili z 80–90-proc. wydajnością. Ostatnie miesiące przyniosły pewne odbicie zwłaszcza w sektorze mieszkaniowym. Branża budowlana musi jednak przygotować się na skutki kryzysu gospodarczego w następstwie pandemii, choć osłabienie koniunktury pojawi się z pewnym opóźnieniem.

Serwis specjalny

Wyprzedaże u dealerów mają pobudzić sprzedaż aut przed końcem grudnia. Mimo to w całym roku spadki przekroczą 20 proc.

Sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych przez pierwsze 10 miesięcy 2020 roku spadła o 26 proc. Po 20 dniach listopada widać większe zainteresowanie klientów – w osobówkach wzrost sięgnął 7 proc., w autach dostawczych – 26,5 proc. r/r. To może być efekt rozpoczętych wyprzedaży roczników 2020. Pod tym względem pandemiczny rok nie będzie znacząco różnił się od poprzednich. Tym bardziej że od 2021 roku wchodzi w życie nowa norma Euro 6d związana z emisją spalin. Przedstawiciele branży podkreślają, że każdy impuls popytowy byłby na wagę złota, np. programy dopłat połączone ze złomowaniem.

 
 

Infrastruktura

Mniejsze miasta dzięki pandemii mogą zahamować odpływ ludności. Nowych mieszkańców przyciągnęłyby inwestycje w czyste środowisko i oferta mieszkań na wynajem

Wyludnianie się małych i średnich miast i ucieczka młodych do większych aglomeracji to zjawisko obserwowane od dawna. Dzięki pandemii i pracy zdalnej okazało się, że nie trzeba mieszkać blisko miejsca pracy, co może okazać się szansą dla mniejszych ośrodków. Ich dużym plusem są też niższe koszty utrzymania. Jeśli lokalne społeczności zaproponują wykształconym ludziom warunki do wygodnego i przyjemnego życia, m.in. czyste środowisko i atrakcyjną ofertę mieszkaniową, będą mogły konkurować z większymi miastami o nowych mieszkańców. To może pomóc samorządom pozyskać wykwalifikowanych pracowników m.in. do pracy w urzędach, szpitalach czy szkołach.