Komunikaty PR

Ile będzie nas kosztował atak „na e-maila z ZUS”?

2018-11-09  |  01:00
  • Obecny cyberatak, w którym oszuści podszywają się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), może się okazać jednym z najbardziej rozległych i kosztowych w Polsce.
  • Średnio w ciągu doby cyberatakom ulega 6,5 miliona firm i osób na świecie, a straty z tym związane są gigantyczne.
  • Jednym z najkosztowniejszych cyberataków w historii był robak internetowy „ILOVEYOU”, który spowodował straty porównywalne do obecnego rocznego PKB Mołdawii, w tym roku poważne i kosztowne ataki kierowano między innymi na największa angielską linię lotniczą.

 

Niemal co tydzień pojawiają się ostrzeżenia przed takim czy innym zagrożeniem z sieci dotyczącym polskich użytkowników komputerów. Minął tydzień od ataku na infrastrukturę Home.pl, a pojawiło się nowe ostrzeżenie związane z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), pod który podszywają się hakerzy. Wysyłając fałszywą wiadomość, namawiają do potwierdzenia odebrania wiadomości „z ZUS”. To jednak oszustwo, a rzeczywistym nadawcą wiadomości nie jest ZUS, a przestępcy. Korespondencja ma na celu zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci. Pomimo komunikatu ZUS informującego o oszustwie i pojawiających się w mediach ostrzeżeń, z pewnością część przedsiębiorców otworzy maila i kliknie w link. Jeśli nie mają zabezpieczenia w postaci zaawansowanych programów ochronnych może ich to kosztować bardzo dużo.

 

- Takie fałszywe maile mogą dotrzeć do dziesiątek tysięcy komputerów – przecież korespondencja z ZUS dla każdego przedsiębiorcy jest ważna. Jeśli nawet tylko 1% odbiorców otworzy załącznik to skala ataku i jego koszty mogą być ogromne. W tej chwili zbierane są dane i szacowana skala ataku, ale wykorzystanie do niego nazwy ZUS rodzi duże ryzyko powodzenia - Wojciech Gołębiowski, dyrektor zarządzający Veronym, firmy zapewniającej najnowocześniejsze i kompleksowe chmurowe cyberbezpieczeństwo w modelu subskrypcji usługi.

 

W rzeczywistości większość ataków hakerskich przechodzi niepostrzeżenie. Utracone lub skradzione zostają dane, zniszczone oprogramowanie, zawieszony dostęp do operacji w Internecie, a firmy płacą okup za odblokowania komputerów. Są też jednak takie zdarzenia, których nie da się przeoczyć, ich efekty są uciążliwe i trudne do zlikwidowania w skali globalnej, a koszty gigantyczne.

 

Najbardziej spektakularne cyberataki tego roku:

               

Z linii lotniczej odleciało 380 000 kart kredytowych

Pomiędzy 22 sierpnia, a 5 września tego roku, dane osobiste i finansowe klientów rezerwujących loty przez stronę ba.com i aplikację linii lotniczej były zagrożone. Wyciek załatano dopiero po dwóch tygodniach co spowodowało gigantyczne straty. Wg linii lotniczej około 380 000 kart kredytowych mogło dostać się w ręce cyberprzestępców. Największa angielska linia lotnicza zalecała swoim klientom kontakt z bankami, które wydały ich karty.

Kradzież danych „na telefon”

20 sierpnia 2018 wykryty został atak na sieć telefonii komórkowej z literą T w nazwie. Hakerzy ukradli dane osobiste 2 milionów klientów. Wyciekły imiona i nazwiska, adresy email, numery kont i inne. Przedstawicieli sieci zaprzeczyli, aby skradzione zostały dane finansowe, takie jak numery kart kredytowych i hasła, choć takie obawy również się pojawiały.

Dane w darknecie za karę

Z aplikacji Snapchat, która pozwala na udostępnianie zdjęć, filmików, oraz wiadomości (które znikają po pewnym czasie) skradziono dane 1.7 mln użytkowników portalu. Trafiły do tak zwanego darknetu, czyli „ukrytego internetu” - raju dla przestępców. Co ciekawe ataku dokonała grupa indyjskich hakerów w odpowiedzi na wypowiedź szefa Snapchata, na temat jego niechęci rozwijania portalu w „biednych” krajach takich jak Indie. Wprawdzie hakerzy oświadczyli, że nie mają zamiaru wykorzystać skradzionych danych w przestępczych celach, ale całe zdarzenie to dobry przykład sytuacji, kiedy nieodpowiedzialna wypowiedź szefa firmy może wywołać wielkie szkody. W Polsce Snapchata używa około 2 mln osób.

 

- Rzeczywiste koszty są często niemożliwe do policzenia. Trudno bowiem oszacować czas przestoju i straty wizerunkowe firm, które padły ofiarami ataku. Podobnie potencjalny zysk utracony w ten sposób. W dodatku firmy nie zawsze zgłaszają takie ataki, w wyniku części z nich wiele osób na zawsze straciło kontrolę nad swoimi komputerami i smartfonami – ich urządzenia zostały zablokowane. Z pewnością cyberochrona jest tańsza i bardziej perspektywiczna dla każdej firmy, zwłaszcza jeśli jest dostępna w formie subskrypcji takiej ochrony - Wojciech Gołębiowski z Veronym

 

Polska z dużym potencjałem cyberwyłudzeń

Liczba ataków na polskie firmy systematycznie rośnie. W 2017 r. była większa o 38 proc. niż rok wcześniej, a Polska została zaatakowana o 50 proc. więcej razy niż w 2016 r. W tym roku tempo może być jeszcze większe, do czego wydatnie może się przyczynić obecne działanie z wykorzystaniem marki ZUS. Pod względem bezpieczeństwa znajdujemy się na 7. miejscu w Europie. Natomiast na światowej mapie zagrożeń cyberatakami znajdujemy się na 108. miejscu. Średnie firmy przeciętnie tracą przez cyberprzestępców około 1,5 mln zł rocznie. Według Badania Stanu Bezpieczeństwa Informacji w Polsce 2016 przeprowadzonego przez PwC, tylko 46 proc. firm w naszym kraju ma strategię i regulaminy cyfrowego bezpieczeństwa. Pozostajemy daleko w tyle za średnią światową, która wynosi aż 91 proc. Dlatego coraz częściej ataki dotyczą Polski, w szczególności przedsiębiorstw.

 

- Hakerzy częściej atakują firmy. Po pierwsze mają one zazwyczaj cenniejsze zasoby niż indywidualni użytkownicy, a po drugie z reguły dysponują większymi pieniędzmi, na które hakerzy polują np. żądając okupu w zamian za zaprzestanie swoich działań. Rosnąca powszechność usług internetowych to także zwiększająca się liczba okazji dla hakerów do zdobycia danych klientów i wyciągnięcia od firm ich pieniędzy. Tym bardziej więc na skuteczny atak może być narażony mały czy średniej wielkości biznes w Polsce. Z pewnością poleganie na pojedynczym zabezpieczeniu, chroniącym np. tylko przed robakami, które - jak czasem mówią użytkownicy internetu - „sprawdza się od lat” jest nieodpowiedzialne. Najlepsze zabezpieczenie daje ochrona wielopłaszczyznowa, gwarantująca bezpieczeństwo sieciowe z chmury, zapewniane poprzez zintegrowanie najlepszych technologii dostępnych na świecie - komunikujących się ze sobą i działających prewencyjnie. Taki system ma największe szanse zadziałać w przypadku różnego typu ataków. Teraz na szczęście sytuacja może się poprawiać, na rynku pojawiają się dedykowane firmom MSP wysokiej jakości zabezpieczenia, których koszt nie jest zaporowy - Wojciech Gołębiowski z Veronym.

 

 

 


 

 

 

 

Veronym to światowy dostawca rewolucyjnych chmurowych usług cyberbezpieczeństwa, które nie wymagają od konsumentów specjalistycznej wiedzy, ani wydatków inwestycyjnych (CAPEX). Za pośrednictwem intuicyjnej aplikacji klienci otrzymują szybki i łatwy dostęp do zaawansowanych rozwiązań bezpieczeństwa w formie subskrypcji usługi. Wszystkie dane zapisane w chmurze, na infrastrukturze klienta lub urządzeniach mobilnych są objęte ochroną na całym świecie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Aruba ogłasza wejście na rynek chiński i uzyskanie licencji na sprzedaż domen .c Biuro prasowe
2018-11-20 | 17:00

Aruba ogłasza wejście na rynek chiński i uzyskanie licencji na sprzedaż domen .c

Chiny, liczące prawie 1,4 miliarda ludzi i prawie 80 milionów firm, są jednym z najbardziej obiecujących rynków cyfrowych na świecie. Szybko rozwijająca się gospodarka cyfrowa
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2018-11-20 | 13:22

Ricoh przejmuje ColorGATE

  Ricoh ogłosiło przejęcie niemieckiego producenta oprogramowania ColorGATE Digital Output Solutions GmbH. Firma ColorGATE powstała w 1997 roku w Hanowerze i od 20 lat tworzy profesjonalne oprogramowanie wykorzystywane w druku
IT i technologie Ponad 2,58 mln nazw w domenie .pl. Pierwszy wzrost od ponad 2 lat.
2018-11-20 | 11:40

Ponad 2,58 mln nazw w domenie .pl. Pierwszy wzrost od ponad 2 lat.

Jak co kwartał, Dział Domen w NASK opublikował najnowszy raport kwartalny na temat rynku domeny .pl Na koniec września 2018 roku w rejestrze utrzymywanych było 2 585 609 aktywnych w DNS

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Finanse

Cyfryzacja nowym motorem polskiej gospodarki. Do 2025 roku może przynieść dodatkowe 275 mld zł

Dotychczasowe motory wzrostu Polski, takie jak podaż taniej i wykwalifikowanej siły roboczej czy napływ środków z Unii Europejskiej, zaczynają słabnąć. Jest jednak szansa, że nową siłą napędową gospodarki stanie się cyfryzacja, która do 2025 roku może przynieść 275 mld zł dodatkowego PKB – wynika z najnowszego raportu firmy doradczej McKinsey & Company. Eksperci podkreślają, że umożliwiłoby to zwiększenie globalnej konkurencyjności Polski. Z analiz firmy McKinsey wynika, że tempo rozwoju cyfrowej gospodarki w Polsce już i tak znacznie przyspieszyło. W latach 2012-2016 rosła ona o 7 proc, rocznie, co było dwukrotnie wyższym wynikiem niż w największych krajach UE.

Firma

Nowe technologie w zakupach pomagają firmom ciąć koszty nawet do 15 proc. Sztuczna inteligencja sama wybierze najlepszego dostawcę, a system zaksięguje fakturę

Usprawnienie procesów zakupowych może przynieść firmie oszczędności sięgające nawet 15 proc. kosztów. Optymalizacja tego obszaru jest szczególnie istotna teraz, kiedy wiele firm boryka się z presją płacową i musi szukać oszczędności w innych obszarach. Z drugiej strony dla wielu firm pozyskanie dobrych fachowców od zakupów stanowi nie lada problem. Dlatego w obszar zakupów wkracza sztuczna inteligencja, która nie tylko usprawnia proces zakupowy i pozwala firmie ciąć koszty, lecz także ułatwia pracę ludzi, którzy mogą skupić się na bardziej strategicznych zadaniach.

Patronat Newserii

Rolnictwo

Minister rolnictwa: Rośnie eksport polskiej żywności do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Zapotrzebowanie jest na mięso halal, produkty mleczne czy słodycze

Rośnie eksport rolno-spożywczy do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. To drugi po Arabii Saudyjskiej największy partner gospodarczy i handlowy Polski w tym regionie. Tylko w 2017 roku eksport na rynek ZEA osiągnął wartość 85 mln euro i wzrósł o 11 proc. w ciągu roku. Potencjał jest jednak znacznie większy. Hitem eksportowym mają szanse stać się mięso halal, produkty mleczne, słodycze czy przetwory owocowe. Polscy przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc rządu, jednak dużo zależy od nich samych – podkreśla Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa.

Handel

Polacy konsumują coraz więcej wino. Na rynek trafiają jednak podróbki i konieczna jest weryfikacja ich autentyczności

Wino cieszy się rosnącą popularnością. Polscy konsumenci przykładają coraz większą wagę do jego walorów i jakości. Na rynku zdarzają się jednak producenci, którzy wypuszczają podrabiane wina gronowe z dodatkiem wody, cukrów, mieszane z alkoholem czy z dodatkiem ekstraktów z owoców. Do tej pory autentyczność i jakość trunku można było skontrolować wyłącznie w zagranicznych laboratoriach. Od czerwca taką możliwość zapewnia też łódzkie Laboratorium Autentykacji Produktów. Mogą z niej skorzystać nie tylko producenci i importerzy, którzy chcą mieć gwarancję jakości, ale również m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.