Początkujący programista oczekuje 8000 zł na rękę, zna języki programowania i je
Co ciekawe kobiety deklarują aż 35 proc. mniejszą kwotę w porównaniu do mężczyzn. W rzeczywistości pracodawcy oferują młodym adeptom dwukrotnie mniej - wynika z najnowszego raportu No Fluff Jobs.
Wielu początkujących programistów poważnie myśli o swojej przyszłości i chce od razu mieć możliwość samodzielnego utrzymania się. Mają wobec przyszłych pracodawców konkretne oczekiwania, nie tylko finansowe. Wybierając firmę kierują się możliwością rozwoju i zdobywania szerokich kompetencji.
Preferowana wysoka pensja i umowa o pracę
Z najnowszych badań No Fluff Jobs, największego portalu rekrutacyjnego w branży IT, wynika, że mężczyźni chcą zarabiać na starcie nawet 8900 zł netto, a kobiety 5792 zł, co oznacza, że mają aż 35 proc. mniejsze oczekiwania finansowe. Juniorzy deklarują, że ich pensje są jednak niższe - w przypadku płci męskiej aż o 52 proc. od preferowanych i wynoszą 4200 zł na rękę, a w przypadku płci żeńskiej o 39 proc. i wynoszą nieco ponad 3511 zł.
Młodzi programiści, którzy mają co najwyżej dwa lata doświadczenia, wolą pracę na etacie. Taką formę zatrudnienia preferuje aż 58 proc. z nich. Ponad 31 proc. chce wykonywać pracę na umowie B2B, zaledwie 7,5 proc. na umowę zlecenie, a niespełna 3,5 proc. deklaruje chęć podpisania umowy o dzieło.
Jednak i tu oczekiwania to jedno, a rzeczywistość drugie. Według No Fluff Jobs 31 proc. juniorów w IT pracuje na umowę zlecenie, mimo że preferencje co do tej umowy wyraził tylko co 13. z nich.
Juniorzy stawiają na rozwój
Z raportu wynika, że 82 proc. juniorów uważa, że w pracy najważniejsza jest możliwość rozwoju. Dlatego poszukują oni różnych sposobów na doszkalanie się i poszerzanie swoich zawodowych horyzontów. Dla 66 proc. najbardziej liczy się atmosfera w pracy, a dla 58 proc. zarobki. 44 proc. ceni sobie także to, czy projekt jest ciekawy i rozwojowy. Najmniej istotnymi aspektami pracy okazały się m.in. możliwość pracy zdalnej (wskazało to 17,5 proc.) czy benefity pozapłacowe (9 proc).
- Juniorzy chcą pracować w firmach, które oferują im dodatkowe szkolenia, zwracają szczególną uwagę na potencjał pracowników oraz zapewniają ścieżkę zawodowego awansu. Cieszy fakt, że młodzi programiści chcą się rozwijać i zdobywać coraz większe doświadczenie w swojej branży. – mówi Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs
Preferowane języki programowania i kompetencje
23 proc. juniorów wskazuje, że ich głównym językiem programowania w pracy jest Java. Nie znaczy to jednak, że rezygnują oni z rozszerzania swoich umiejętności o inne opcje. Młodzi programiści mogą pochwalić się także znajomością JavaScriptu (20 proc.), Pythona (18 proc.) oraz C# (12 proc.).
- Warto podkreślić, że wśród młodych adeptów branży IT znajdziemy również tych, którzy specjalizują się w stosunkowo młodych językach programowania np. Kotlinie czy R. Jeśli chodzi o specjalizacje to juniorzy głównie pracują w obszarach: Backend, Testing oraz Frontend. Już 8 proc. przebadanych przez nas juniorów pracuje także w obszarze Mobile – mówi Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs
Z badań No Fluff Jobs wynika także, że tylko co 12. początkujący programista uznaje pracę za skuteczne źródło nauki. W grupie średniozaawansowanych (midów) tylko co 5. Wiedzę i kompetencje młodzi programiści czerpią głównie z sieci - ponad 27 proc, szuka inspiracji w tutorialach internetowych, a 19,5 proc. w kursach online. Studia informatyczne i pokrewne są równie powszechne jako źródło wiedzy - wskazało je 21 proc. badanych, zaś 12 proc. stawia na szkoły programowania. Za skuteczne źródło nauki jedynie 8 proc. uważa pracę w zawodzie, choć chcą i podejmują ją dość szybko. Najmniej atrakcyjnymi opcjami, z których młodzi programiści mogą zdobywać kompetencje, są projekty Open Source oraz szkolenia firmowe.
Młodzi idą z duchem czasu i oczekują coraz więcej
Najnowszy raport No Fluff Jobs „Pierwsze kroki w IT. Oczekiwania młodych programistów” pokazuje trzy istotne trendy obecne u młodych pracowników branży IT. Osoby z co najwyżej dwuletnim stażem mają jasno sprecyzowane oczekiwania co do swojej kariery: chcą mieć możliwość zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, deklarują chęć otrzymywania wysokiego, satysfakcjonującego wynagrodzenia i liczą, że praca da im liczne okazje do rozwoju.
No Fluff Jobs rewolucjonizuje od dawna rynek rekrutacji IT w Polsce - jako pierwszy i jedyny portal wymaga od pracodawców publikacji widełek płacowych w każdym z ogłoszeń rekrutacyjnych. Stąd wiele danych co do wysokości oferowanych juniorom zarobków, form zatrudnienia czy specjalizacji, w których pracują zostało pozyskanych z danych wewnętrznych tego największego w Polsce serwisu rekrutacyjnego.
Dane na temat oczekiwań początkujących programistów pochodzą z Ankiety “Zarobki w IT” przeprowadzonej przez No Fluff Jobs w dniach 22.07- 26.10.2019 roku na próbie 2130 osób.

Domena .org przejęta za ponad miliard dolarów

Deepcool GAMMAXX 400 - nowa seria chłodzeń na każdą kieszeń
Asustor zaprezentował Lockerstor 10 AS6510T - NAS stworzony dla biznesu
Więcej ważnych informacji
Kalendarium
Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych
Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.
Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl
Jak korzystać z materiałów Newserii?
Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów
Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów.
Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Obecny system gospodarowania odpadami jest kosztowny i nieefektywny. Bez jego reformy konsumenci muszą liczyć się z dalszym wzrostem cen
Koszty gospodarki odpadami będą rosły. – Wynika to m.in. z faktu, że w tej chwili są niedoszacowane, a cały system nieefektywny, co uderza po kieszeni zarówno samorządy, jak i wszystkich konsumentów – mówi Leszek Karski, ekspert prawa ochrony środowiska. Dodatkowym czynnikiem napędzającym podwyżki są też rosnące ceny energii czy paliw, które przekładają się na koszty transportu. Ekspert podkreśla, że w Polsce cały system gospodarki odpadami wymaga reformy, która powinna zacząć się już na etapie edukacji konsumentów.
Prawo
Brytyjczycy wybierają nowy parlament. Od tego zależy m.in. scenariusz brexitu i status Szkocji

12 grudnia już drugi raz w ciągu trzech lat obywatele Zjednoczonego Królestwa wezmą udział w przedterminowych wyborach do niższej izby parlamentu. Według sondaży Partia Konserwatywna Borisa Johnsona powinna odzyskać utraconą dwa i pół roku temu większość i doprowadzić do brexitu. Według dra Grzegorza Mathei z Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie najważniejszym zadaniem nowego rządu będzie uchronienie brytyjskiego państwa przed rozpadem.

Problemy społeczne
Połowa pracowników w Polsce ma nieprawidłową wagę, a co piąty – podwyższony cholesterol. Do dbania o zdrowie chcą ich zmotywować pracodawcy

Choć według połowy Polaków sport ma największy wpływ na zdrowie, to blisko 60 proc. nie uprawia żadnej aktywności fizycznej. W efekcie co drugi pracownik biurowy ma nieprawidłowy wskaźnik BMI, czyli problemy z wagą, a co piąty – nieprawidłowy cholesterol – wynika z raportu Medicover Polska. Zauważają to pracodawcy, którzy często wśród pozapłacowych benefitów oferują pakiety sportowe. – Możemy zmniejszyć w ten sposób absencję pracowniczą i poprawić efektywność zakładu pracy – ocenia Artur Białkowski z Medicover Polska.
Handel
Współczesny konsument kupuje coś więcej niż sam produkt. Sprzedawcy kreują więc pozytywne emocje z nim związane

Blisko 2/3 klientów przed zakupem czerpie inspirację z mediów społecznościowych – wynika z badań PwC. Współczesny konsument kupuje już nie tylko sam produkt czy usługę, ale również wrażenia i emocje związane z jego zakupem. Dlatego kreowanie pozytywnych doświadczeń konsumenckich, niezależnie od kanału sprzedaży, jest obecnie jednym z największych wyzwań dla marketerów i fundamentem trendu experience economy.