Komunikaty PR

Tylko 15% Europejczyków wie, jak właściwe korzystać z benefitów AI

2024-09-26  |  09:00
Biuro prasowe

W badaniu przeprowadzonym wśród 11 tys. dorosłych aż 90% uczestników zadeklarowało,
że rozumie, czym jest sztuczna inteligencja, jednak tylko 15% wie, jak z niej korzystać na co dzień.

Konsumenci jednogłośnie wskazują, że podniesienie jakości rozrywki, ułatwienie sprzątania oraz oszczędność czasu to główne obszary, na których AI powinna się skupić.

Z najnowszych danych opublikowanych przez Samsung Electronics wynika, że tylko niewielki odsetek Europejczyków potrafi skutecznie korzystać ze sztucznej inteligencji w codziennym życiu. W badaniu, w którym uczestniczyło ponad 11 tys. osób z dziesięciu europejskich krajów, ponad połowa ankietowanych (53%) wyraziła chęć, by sztuczna inteligencja ułatwiała im codzienne funkcjonowanie czy poprawiała jakość rozrywki.

Jednak tylko 15% Europejczyków twierdzi, że wie, jak te korzyści osiągnąć w praktyce, a 38% przyznało, że nie czuje się częścią aktualnych dyskusji na temat AI.

Pod względem zrozumienia technologii respondenci w Polsce najczęściej deklarowali, że ją rozumieją (23%), podczas gdy w Wielkiej Brytanii tylko 11% miało taką pewność, co może wskazywać na wpływ różnic kulturowych i edukacyjnych.

Z raportu Samsung pt. „Inteligentne życie – jak AI usprawnia nam codzienne funkcjonowanie?” („Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences”) wynika, że istnieje szerokie zapotrzebowanie na sztuczną inteligencję w codziennym życiu, z jasno określonymi priorytetami konsumentów wobec tej technologii.

Wraz z rozwojem AI w wielu aspektach naszego życia – od algorytmów rekomendujących treści rozrywkowe po inteligentne urządzenia, które przewidują nasze potrzeby – ponad połowa Europejczyków (53%) chciałaby, aby technologia ułatwiała wykonywanie codziennych obowiązków. Na szczycie listy oczekiwań znajduje się automatyzacja sprzątania oraz pomoc w zarządzaniu domowym budżetem (21%).

Dr Chris Brauer, Dyrektor ds. Innowacji na Uniwersytecie Goldsmiths w Londynie i w firmie Symmetry, skomentował: Prawdziwa siła AI polega na tym, że może ona zmieniać naszą codzienną rutynę, pozwalając spożytkować czas na to, co lubimy najbardziej. Wartość AI – coraz bardziej obecnej w naszych urządzeniach – będzie oceniana na podstawie skuteczności w upraszczaniu codziennych obowiązków, poprawiania komfortu życia i ułatwiania codziennych interakcji by były one jeszcze bardziej intuicyjne.

 

AI w domowym zaciszu

Badanie wykazało, że łączność między urządzeniami jest dla Europejczyków priorytetem – 42% respondentów chce, by AI poprawiła integrację sprzętów domowych. Tyle samo osób (42%) wierzy, że AI mogłaby usprawnić codzienne obowiązki, a prawie jedna czwarta (24%) wskazała, że najbardziej pożądaną funkcją jest inteligentne zarządzanie domem.

  • Sprzątanie i odkurzanie to kluczowe obszary, w których ludzie oczekują wsparcia od AI – 33% badanych wyraziło zainteresowanie urządzeniami, które mogłyby wykonywać te czynności za nich.
  • 28% respondentów chciałoby, by AI pomagała w czyszczeniu sprzętów kuchennych, a 25% – w zmywaniu naczyń.
  • 23% wskazało, że sztuczna inteligencja mogłaby pomagać w planowaniu posiłków i zarządzaniu zakupami.
  • Wspomniane potrzeby wyprzedzają ogólniejsze zadania, takie jak zarządzanie finansami i obniżanie kosztów gospodarstwa domowego, które wybrało zaledwie 21% badanych.

Bezpieczeństwo pozostaje jednak wciąż kluczowym zagadnieniem. Respondenci podkreślili, że zaufanie do AI zależy od regularnych aktualizacji zabezpieczeń (37%), monitorowania zagrożeń (34%) oraz zapewnienia pełnego bezpieczeństwa danych (27%). Tym samym konsumenci oczekują od AI nie tylko innowacyjnych rozwiązań, ale także gwarancji bezpieczeństwa.

Tim Hospedales, Dyrektor Centrum Badawczego AI Samsung w Cambridge podkreślił: Wierzymy, że AI powinna upraszczać codzienne życie, działając dyskretnie, bez potrzeby ciągłego nadzoru. Dążymy do tworzenia technologii zarówno intuicyjnych, jak i wydajnych, bez trudu dopasowujących się do stylu życia konsumenta i umożliwiających mu skupienie się na tym, co dla niego naprawdę istotne.

 

AI a czas dla siebie

Z badania wynika również, że blisko dwóch trzecich Europejczyków (66%) chciałoby mieć więcej czasu na swoje hobby, a 37% uważa, że AI mogłaby ich odciążyć od tych mniej przyjemnych obowiązków. 41% liczy na to, że to właśnie sztuczna inteligencja poprawi efektywność ich działań.

Respondenci oczekują, że AI pomoże im w pełniejszym czerpaniu przyjemności z ulubionych aktywności, takich jak podróże, gry czy oglądanie telewizji. Przykładowo, w zastosowaniach multimedialnych, najbardziej pożądanymi funkcjami AI było umożliwienie tłumaczenia w czasie rzeczywistym (23%) oraz optymalizacja jakości obrazu i dźwięku (27%), czyli takie funkcje, które poprawiają immersję i doświadczenia użytkownika.

Kluczowym aspektem jest również personalizacja – szczególnie w produktach związanych ze zdrowiem
i dobrym samopoczuciem. Połowa respondentów (50%) preferuje zapobieganie chorobom zamiast leczenia ich, a 32% chciałoby, aby AI pomagała w planowaniu diety, 24% – w planowaniu aktywności fizycznej, a 31% – w monitorowaniu snu i poprawie jego jakości.

Wyniki te  podkreślają potrzebę dalszego rozwoju technologii AI, a także lepszego informowania o jej zaletach i niezawodności, zwłaszcza w kontekście zdrowia. Aby budować zaufanie konsumentów kluczowe znaczenie mają również solidne zabezpieczenia, regularne aktualizacje i transparentna komunikacja.

Dr Chris Brauer, Dyrektor ds. Innowacji w firmie Symmetry podsumował: Przyszłość AI zależy od umiejętnego wbudowania jej w nasze codzienne życie –  nie tylko w domu, ale w całej otaczającej nas przestrzeni. Krytyczne na tej drodze są względy etyczne – upewnienie się, że AI nie tylko pomaga budować inteligentniejsze i bardziej zrównoważone środowiska, ale też przyczynia się do poprawy ogólnej równości społecznej. By AI mogła stać się prawdziwym katalizatorem zmian, wszyscy z naszej branży powinni słuchać konsumentów, podkreślać czynnik bezpieczeństwa, inkluzywność i wszystkie praktyczne korzyści wynikające
z zastosowanie sztucznej inteligencji.

 

Metodyka:

Badanie przeprowadzono w dniach 11-19 lipca 2024 r., aby dowiedzieć się jak współcześni Europejczycy postrzegają AI. W badaniu wzięło udział 11 tys. dorosłych z dziesięciu krajów: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Danii i Polski  –  2 tys. z Wielkiej Brytanii i po 1 tys.
z każdego z pozostałych krajów.

Ankieta firmy Samsung pt. „Inteligentne życie – jak AI usprawnia nam codzienne funkcjonowanie?” („Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences”) miała na celu poznanie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat AI i zainteresowania go sztuczną inteligencją. Badanie koncentrowało się przede wszystkim na tym jak społeczeństwa postrzegają rolę AI w swoim codziennym życiu, na jej najbardziej pożądanych funkcjach oraz na obawach, szczególnie tych dotyczących bezpieczeństwa i prywatności. Analiza dostarczyła również cennych informacji o tym, jak mieszkańcy Europy wchodzą dziś w interakcję ze AI i czego oczekują od niej w przyszłości. Wiedza ta ułatwi planowanie rozwoju AI zgodnie z potrzebami i preferencjami konsumentów.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Universal Robots zwiększa udźwig cobotów UR20 i UR30 Biuro prasowe
2024-09-27 | 06:00

Universal Robots zwiększa udźwig cobotów UR20 i UR30

Universal Robots, duńska firma produkująca roboty współpracujące (coboty), zwiększa teraz udźwig swoich cobotów nowej generacji UR20 i UR30 o dużej ładowności,
Technologie TOUGHBOOK G2 Z OBSŁUGĄ SZTUCZNEJ INTELIGENCJI REWOLUCJONIZUJE RYNEK WYTRZYMAŁYCH
2024-09-26 | 11:00

TOUGHBOOK G2 Z OBSŁUGĄ SZTUCZNEJ INTELIGENCJI REWOLUCJONIZUJE RYNEK WYTRZYMAŁYCH

TOUGHBOOK G2mk3 to pierwszy tablet firmy Panasonic wyposażony w procesor Intel®, który obsługuje sztuczną inteligencję, a ponadto oferujący jednocześnie wiodące na rynku
Technologie Hybrid Academy – dla zainteresowanych marketingiem internetowym
2024-09-25 | 14:00

Hybrid Academy – dla zainteresowanych marketingiem internetowym

Hybrid Academy to inicjatywa, która jest odpowiedzią na potrzeby specjalistów z branży marketingu. Na platformie regularnie pojawiać się będą webinary z zakresu wiodących

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt

W 2025 roku spodziewany jest w Polsce początek boomu inwestycyjnego, związanego głównie z większym niż dotychczas napływem funduszy z KPO i regularnych środków unijnych. Skorzysta na tym przede wszystkim budownictwo, ale pewne obawy budzi przewidywana kumulacja inwestycji, również w kontekście systemu zamówień publicznych. – O ile może prawo zamówień publicznych wymagać pewnych punktowych korekt, o tyle chyba nie ma potrzeby jego gruntownego przemeblowania – ocenia Mariusz Haładyj, prezes Prokuratorii Generalnej RP. Jak wskazuje, niektóre elementy zamówień publicznych wymagają raczej wypracowania praktycznych rozwiązań niż zmian legislacyjnych.

Prawo

Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania

Poprawa otoczenia prawnego, uproszczenie regulacji, likwidacja protekcjonizmu w poszczególnych krajach członkowskich wobec innych rynków UE, ale też budowanie otoczenia sprzyjającego rozwojowi innowacji i nowoczesnego rynku technologicznego – to główne postulaty Federacji Przedsiębiorców Polskich wobec nadchodzącej polskiej prezydencji w Radzie UE. Wszystkie te elementy mają wzmocnić konkurencyjność unijnych firm i przemysłu na arenie międzynarodowej, gdzie dziś przegrywają wyścig z USA i Azją.

DlaWas.info

Transport

Sejm pracuje nad nowelizacją ustawy o przetwarzaniu danych pasażera. Linie lotnicze liczą na uniknięcie miliardowych kar

Parlament pracuje nad nowelizacją ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera. Wymaga tego orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE, który orzekł, że niektóre wprowadzone dyrektywą i wdrożone w krajach członkowskich regulacje są zbyt restrykcyjne. Chodzi m.in. o obowiązek przekazywania danych pasażerów na wszystkich lotach wewnątrz UE. Poprawy w polskiej ustawie wymaga także mechanizm nakładania kar na przewoźników za niewywiązanie się z obowiązków. Na razie nad liniami lotniczymi wisi widmo 4 mld zł kar, ale projekt ustawy zawiera propozycję abolicji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.