Komunikaty PR

CPK a największe porty lotnicze na świecie – Raport Portu Lotniczego Lublin

2019-03-18  |  10:00
Biuro prasowe
Do pobrania PLL_CPK ( 0.04 MB )

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to inwestycja, która staje się coraz bardziej realna i ma się równać z największymi lotniskami na świecie. Docelowo ma obsługiwać prawie tylu pasażerów, ilu wieloletni lider rynku, port lotniczy w Atlancie, który w 2017 r. zanotował prawie 104 mln podróżujących. Eksperci Portu Lotniczego Lublin porównali projekty, którym miałby dorównać CPK.

Sukces światowych liderów to efekt doskonałej realizacji dobrze przygotowanej strategii biznesowej. To głównie dlatego właściciele największych lotnisk zapełnili je po brzegi. Dlatego przeanalizowaliśmy czynniki, wpływające na sukces przedsięwzięć, do których będzie aspirować CPK. Projekt wielkiego portu lotniczego musi uwzględniać cechy lotnisk, które dzięki znakomitemu planowaniu odniosły sukces. – mówi Krzysztof Wójtowicz, Prezes Portu Lotniczego Lublin.

Największe porty lotnicze na świecie

W pierwszej dziesiątce lotnisk, które obsługują największą liczbę pasażerów, aż 3 zlokalizowane są w USA. Od 20 lat światowym liderem jest port lotniczy w Atlancie, który w 2017 r. obsłużył prawie 104 mln podróżujących. Na drugim miejscu uplasował się Pekin z ok. 100 mln pasażerów (2018 r.), a na trzecim Dubaj (88 mln w 2017 r.). Jedynym lotniskiem z Europy kontynentalnej, ujętym w zestawieniu, jest paryski Charles de Gaulle, który obsłużył 72 mln pasażerów (2018 r.). W Polsce zdecydowanym liderem jest lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie, które w 2018 r. mogło się pochwalić prawie 17,8 mln podróżnych. CPK, wedle założeń, będzie mieć w 2027 r. przepustowość na poziomie 45 mln pasażerów (docelowo 100 mln).

Lokalizacja i obszar oddziaływania

Największe globalne porty lotnicze zlokalizowane są w bliskiej odległości metropolii, które zasilają. Światowy nr 1, Hartsfield-Jackson, zlokalizowany jest 11 km na południe od centralnej dzielnicy biznesowej w Atlancie. Lotnisko jest również głównym węzłem komunikacyjnym w Ameryce Północnej i blisko 80 proc. populacji całych Stanów Zjednoczonych mieszka nie dalej niż 2 godziny lotu od tego portu. Drugie, największe na świecie lotnisko, w Pekinie, oddalone jest o 32 km od centrum miasta. Swój rozwój i pozycję nr 2, zawdzięcza wieloletniemu, dynamicznemu rozwojowi gospodarczemu Chin, który zwiększył indeks mobilności ludności oraz bardzo dużemu obszarowi oddziaływania (Liczba mieszkańców Pekinu – 21 mln/oficjalne, 40 mln/nieoficjalne, liczba mieszkańców Chin – 1 390 mln). Trzecim największym portem jest Lotnisko w Dubaju zlokalizowane 4.6 km na wschód od centrum miasta. Jest jednym z największych portów przesiadkowych w kierunku Azji i Australii. Z kolei CPK będzie położone 40 km na zachód od Warszawy, a za wykorzystanie przepustowości lotniska ma odpowiadać przesiadkowy ruch lotniczy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Sukces to zbazowane linie lotnicze

Za sukcesami wielkich HUBów lotniczych odpowiadają nie tylko obszar oddziaływania i kondycja gospodarki, ale również zbazowane linie lotnicze. Największy port świata, w Atlancie, wspierany jest przez drugą największą linię lotniczą świata, Delta Air Lines, która przewozi ponad 190 mln pasażerów rocznie. Z kolei lotnisko w Dubaju rozwijane jest w korelacji z linią lotniczą Emirates Airlines, która od lat poszerza swoją siatkę połączeń i przewozi ponad 60 mln osób rocznie. Lotnisko w Pekinie wspierane jest przez Air China, która w 2017 r. obsłużyła prawie 102 mln pasażerów. Ireneusz Dylczyk, Dyrektor Handlowy Portu Lotniczego Lublin, wskazuje, że nowe lotnisko dla Warszawy jest potrzebne, ale należy wziąć pod uwagę niewykorzystanie w pełni podaży takiego portu. – Budowa lotniska dla Warszawy, zwłaszcza w kontekście szybko rozwijającego się polskiego narodowego przewoźnika wydaje się uzasadniona. Jednak należy pamiętać, że PLL LOT, które zasilają lotnisko im. F. Chopina w Warszawie, a w przyszłości będą główną linią zbazowaną w CPK, obsłużyły w 2018 r. 8,8 mln podróżnych, co wciąż jest wynikiem, który nie pozwoli wykorzystać potencjału CPK. – podsumowuje Ireneusz Dylczyk.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Lotnictwo Strajki utrudnią świąteczne wyjazdy Biuro prasowe
2019-04-17 | 14:40

Strajki utrudnią świąteczne wyjazdy

Wielkanoc to jeden z tych okresów, kiedy tysiące ludzi podróżuje, aby spędzić czas ze swoimi bliskimi. Podróżujący samolotami muszą jednak brać pod uwagę możliwość
Lotnictwo Nieprzewidywalna branża lotnicza: analiza lotów w I kwartale
2019-04-16 | 10:00

Nieprzewidywalna branża lotnicza: analiza lotów w I kwartale

Eksperci AirHelp przeanalizowali ruch lotniczy w Polsce w I kwartale na przestrzeni ostatnich 4 lat. W okresie od początku stycznia do końca marca pomiędzy 2016 a 2019 rokiem liczba
Lotnictwo Rynek lotniczego cargo potrzebuje inwestycji
2019-02-26 | 09:00

Rynek lotniczego cargo potrzebuje inwestycji

O sytuacji i wyzwaniach w branży lotniczego cargo w Polsce mówi Michał René, Dyrektor Frachtu Lotniczego Klastra Europy Północno-Wschodniej w DB Schenker. Dynamiczny,

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Partner sekcji zdrowie

Farmacja

Liczba niezaszczepionych dzieci wzrosła prawie sześciokrotnie. Resort zdrowia chce edukować Polaków i wzmacniać ich zaufanie do lekarzy

Już ponad 30 tys. rodziców odmówiło poddania dziecka szczepieniom ochronnym. Zdaniem resortu zdrowia to jedna z przyczyn wzrostu zachorowań na odrę, jaki miał miejsce w 2016 i 2018 roku. Rząd obawia się powrotu innych chorób, takich jak błonica i tężec, stąd nacisk na kampanie edukacyjne. Prowadzi je m.in. Główna Inspekcja Sanitarna, a ich celem jest przekonanie Polaków, że szczepienia nie powodują negatywnych skutków ubocznych, mogą natomiast ratować życie i zdrowie

Prawo

Od niedzieli ważna zmiana w przepisach dotyczących zadłużonych lokatorów. Może ona oznaczać problemy dla właścicieli lokali

21 kwietnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ochronie praw lokatorów oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Na zmianę art. 1046 kodeksu powinni zwrócić uwagę zwłaszcza nabywcy lokali w licytacjach komorniczych, ale również wynajmujący mieszkania osobom, które zalegają z czynszem. Zniknie bowiem zapis, że na wniosek komornika gmina powinna w ciągu 6 miesięcy znaleźć dłużnikowi lokal zastępczy. Teraz to będzie mogło trwać znacznie dłużej.

Handel

Jajka są nawet o połowę tańsze niż na Boże Narodzenie. W najbliższych latach ceny mogą jednak znacznie wzrosnąć

Znacznie niższe ceny jaj w porównaniu do końcówki 2018 roku to wynik dużej nadpodaży, bo produkcja rośnie, a konsumpcja pozostaje na stabilnym poziomie. Jeśli zostaną wprowadzone zapowiedzi o wycofywaniu jaj z chowu klatkowego, to w najbliższych latach konsumenci muszą się liczyć z dużymi podwyżkami. Ten rodzaj jaj ze względu na cenę jest dziś najchętniej wybierany. Coraz częściej też kupujemy je na bazarkach. Jeśli decydujemy się na zakup jaj w miejscach poza systemem weterynaryjnym, bierzemy na siebie ryzyko przede wszystkim różnych zakażeń bakteryjnych – podkreśla Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

 

Handel

Polacy bardziej niż Niemcy i Brytyjczycy są przywiązani do tradycyjnych sklepów. Mimo to już połowa robi zakupy w sieci

Handel internetowy rozwija się w Polsce bardzo szybko – w tym roku będzie wart już 50 mld zł, a zakupy online robi już 15 mln Polaków. Z drugiej strony polscy konsumenci wyróżniają się na tle innych nacji przywiązaniem do tradycyjnego kanału sprzedaży. 49 proc. chce mieć możliwość przetestowania produktów w fizycznym sklepie przed zakupem – wynika z badań SAP. Polacy oczekują spójnego podejścia marek do klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. To dla sprzedawców wyzwanie, w którym wsparciem może być wdrożenie odpowiednich technologii.