Komunikaty PR

ARC Rynek i Opinia: Diesel na cenzurowanym. Kto nim jeździ?

2019-01-08  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Magdalena Felczak
ARC Rynek i Opinia

ul. J. Słowackiego 12
01-627 Warszawa
magdalena.felczak|arc.com.pl| |magdalena.felczak|arc.com.pl
+48 501701248
www.arc.com.pl

Strefy czystego transportu, ograniczanie wjazdu do centrów miast starszych diesli niespełniających norm to rozwiązania, które, z uwagi na zdrowie mieszkańców, wprowadzają miasta europejskie. Od 5-tego stycznia testowana jest pierwsza strefa czystego transportu w Krakowie. W ruchu samochodowym najbardziej negatywnie na jakość powietrza, a tym samym zdrowie mieszkańców, wpływają pojazdy z silnikami diesla. Kto i gdzie w Polsce jeździ dieslami? – wyniki sondażu ARC Rynek i Opinia.

Zgodnie z deklaracjami polskich kierowców niemal co trzeci z nich (31%) ma samochód z silnikiem diesla. Najczęściej są to osoby w przedziale wiekowym 25-44 lata. Zdecydowanie najrzadziej z tego typu samochodów korzystają osoby z grupy wiekowej 45-59 lat. Diesel to domena wsi i małych miasteczek, do 20 tysięcy mieszkańców. Wraz z wielkością miasta spada odsetek osób korzystających z tego typu samochodów. W największych miastach niemal co czwarta osoba jeździ właśnie dieslem.

Najczęściej z samochodów z silnikiem diesla korzystają mieszkańcy województw zlokalizowanych na północy Polski oraz w województwach: dolnośląskim, lubelskim i  podlaskim.

Respondenci deklarujący posiadanie samochodu z silnikiem diesla z mniejszą częstotliwością korzystają na co dzień z samochodu niż np. osoby posiadające samochód z silnikiem benzynowym.

Ruch samochodowy jest odpowiedzialny wyłącznie w około 6 procentach* za miejski smog, którego intensywność najbardziej rośnie w okresie grzewczym. Mimo stosunkowo niedużego udziału samochodów w tworzeniu się smogu duże miasta coraz częściej wypowiadają wojnę zwłaszcza pojazdom z silnikami wysokoprężnymi. Spaliny pochodzące z tych silników, zwłaszcza ze względu na obecność tlenków azotu, zostały wpisane przez Międzynarodową Organizacja Zdrowia na listę substancji rakotwórczych. Dlatego można się spodziewać, że ograniczenia co do produkcji czy użytkowania tego typu pojazdów będą się pojawiały coraz częściej – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia - Analizując wyniki naszego badania można stwierdzić, że diesle w Polsce to w dużej mierze samochody sprowadzane zza granicy. Świadczyć może o tym ich większa obecność w województwach sąsiadujących z Niemcami – w województwie dolnośląskim i zachodniopomorskim, a także na wsiach i w małych miasteczkach, gdzie częściej liczy się opłacalność samochodu, a diesle przez lata były uważane za samochody bardziej ekonomiczne – dodaje.

 

*wg raportu NIK „Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami” z 2016 roku: https://www.nik.gov.pl/plik/id,7764,vp,9732.pdf

 

Informacja o badaniu

Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online) na próbie kierowców w wieku 18-59 lat, którzy tankują samochód na stacji benzynowej min. raz w miesiącu. Liczebność próby N=1534, termin realizacji badania czerwiec-lipiec 2018 r.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Elektroniczne gadżety samochodowe z okazji Dnia Babci i Dziadka Biuro prasowe
2019-01-18 | 01:00

Elektroniczne gadżety samochodowe z okazji Dnia Babci i Dziadka

W przypadku, gdy dziadkowie jeżdżą swoimi autami warto zamiast laurki dać im praktyczny prezent, z którego będą korzystali na co dzień. Często słyszymy o kolizjach, w
Motoryzacja TomTom ogłasza współpracę z DENSO
2019-01-16 | 20:00

TomTom ogłasza współpracę z DENSO

TomTom (TOM2), firma specjalizująca się w technologii geolokalizacyjnej, ogłosił nawiązanie współpracy z DENSO w ramach rozwoju platformy oprogramowania dla pojazdów
Motoryzacja TomTom współpracuje z Delphi Technologies
2019-01-16 | 19:00

TomTom współpracuje z Delphi Technologies

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacyjnej, ogłosił, że współpracuje z Delphi Technologies (DLPH), aby pomóc układom napędowym stać się

CES 2019

Polityka

Rekordowo długie zawieszenia działania amerykańskiej administracji rządu nie przełoży się na dolara. Obciąży za to PKB

Tzw. shutdowny nie są w amerykańskiej polityce i gospodarce niczym nowym. Obecny jest jednak o tyle wyjątkowy, że trwa rekordowo długo, gdyż piątek będzie 28. dniem funkcjonowania administracji na zwolnionych obrotach. Zdaniem głównego ekonomisty Banku Pekao SA Marcina Mrowca obecna sytuacja zostanie wkrótce zakończona, by gospodarka nie poniosła zbyt dużych strat. Ameryka i świat i tak wchodzą w okres wolniejszego wzrostu.

Media i PR

Media społecznościowe borykają się z kłopotami wizerunkowymi i testują nowości. Główny kierunek to rozwój wideo

Końcówka 2018 roku pokazała w pigułce, w którą stronę rozwijają się media społecznościowe. Widać było też, z jakimi problemami borykają się od dłuższego czasu – mówi Maciej Przybylski, redaktor PRoto.pl. Jak podkreśla, social media – zwłaszcza Facebook – w ostatnim roku mocno inwestowały w rozwój wideo i testowały nowe rozwiązania. Za to marki, które zamierzają podjąć współpracę z influencerami, powinny w tym roku uważać na oszustów, sztucznie kreujących popularność.

Farmacja

Chorzy na szpiczaka mnogiego potrzebują nowych opcji terapeutycznych. Wciąż czekają na odpowiedź Ministerstwa Zdrowia

Onkolodzy i pacjenci apelują do resortu zdrowia o rozszerzenie możliwości terapeutycznych w leczeniu szpiczaka plazmocytowego. Wystosowana w listopadzie petycja w sprawie refundacji kolejnego leku pozostaje na razie bez odpowiedzi ministerstwa. Szpiczak może się stać chorobą przewlekłą, ale do tego potrzebne są nowe terapie – podkreślają przedstawiciele Fundacji Carita – Żyć ze szpiczakiem.

Problemy społeczne

Choroby serca wciąż najgroźniejszym zabójcą Polaków. Kardiolodzy dysponują coraz skuteczniejszą bronią

Rok 2018 był bardzo udany dla polskiej kardiologii. Rozpoczęliśmy na poziomie systemowym skoordynowane działania, których celem jest poprawa jakości leczenia pacjentów kardiologicznych i zmniejszenie śmiertelności spowodowanej chorobami układu sercowo-naczyniowego – mówi prof. Piotr Ponikowski, prezes Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Wśród wyzwań współczesnej kardiologii nadal priorytetem pozostaje profilaktyka i wdrażanie innowacyjnych procedur i technologii.