Komunikaty PR

ARC Rynek i Opinia: Diesel na cenzurowanym. Kto nim jeździ?

2019-01-08  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Magdalena Felczak
ARC Rynek i Opinia

ul. J. Słowackiego 12
01-627 Warszawa
magdalena.felczak|arc.com.pl| |magdalena.felczak|arc.com.pl
+48 501701248
www.arc.com.pl

Strefy czystego transportu, ograniczanie wjazdu do centrów miast starszych diesli niespełniających norm to rozwiązania, które, z uwagi na zdrowie mieszkańców, wprowadzają miasta europejskie. Od 5-tego stycznia testowana jest pierwsza strefa czystego transportu w Krakowie. W ruchu samochodowym najbardziej negatywnie na jakość powietrza, a tym samym zdrowie mieszkańców, wpływają pojazdy z silnikami diesla. Kto i gdzie w Polsce jeździ dieslami? – wyniki sondażu ARC Rynek i Opinia.

Zgodnie z deklaracjami polskich kierowców niemal co trzeci z nich (31%) ma samochód z silnikiem diesla. Najczęściej są to osoby w przedziale wiekowym 25-44 lata. Zdecydowanie najrzadziej z tego typu samochodów korzystają osoby z grupy wiekowej 45-59 lat. Diesel to domena wsi i małych miasteczek, do 20 tysięcy mieszkańców. Wraz z wielkością miasta spada odsetek osób korzystających z tego typu samochodów. W największych miastach niemal co czwarta osoba jeździ właśnie dieslem.

Najczęściej z samochodów z silnikiem diesla korzystają mieszkańcy województw zlokalizowanych na północy Polski oraz w województwach: dolnośląskim, lubelskim i  podlaskim.

Respondenci deklarujący posiadanie samochodu z silnikiem diesla z mniejszą częstotliwością korzystają na co dzień z samochodu niż np. osoby posiadające samochód z silnikiem benzynowym.

Ruch samochodowy jest odpowiedzialny wyłącznie w około 6 procentach* za miejski smog, którego intensywność najbardziej rośnie w okresie grzewczym. Mimo stosunkowo niedużego udziału samochodów w tworzeniu się smogu duże miasta coraz częściej wypowiadają wojnę zwłaszcza pojazdom z silnikami wysokoprężnymi. Spaliny pochodzące z tych silników, zwłaszcza ze względu na obecność tlenków azotu, zostały wpisane przez Międzynarodową Organizacja Zdrowia na listę substancji rakotwórczych. Dlatego można się spodziewać, że ograniczenia co do produkcji czy użytkowania tego typu pojazdów będą się pojawiały coraz częściej – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia - Analizując wyniki naszego badania można stwierdzić, że diesle w Polsce to w dużej mierze samochody sprowadzane zza granicy. Świadczyć może o tym ich większa obecność w województwach sąsiadujących z Niemcami – w województwie dolnośląskim i zachodniopomorskim, a także na wsiach i w małych miasteczkach, gdzie częściej liczy się opłacalność samochodu, a diesle przez lata były uważane za samochody bardziej ekonomiczne – dodaje.

 

*wg raportu NIK „Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami” z 2016 roku: https://www.nik.gov.pl/plik/id,7764,vp,9732.pdf

 

Informacja o badaniu

Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online) na próbie kierowców w wieku 18-59 lat, którzy tankują samochód na stacji benzynowej min. raz w miesiącu. Liczebność próby N=1534, termin realizacji badania czerwiec-lipiec 2018 r.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Jak kupić samochód w czasie epidemii koronawirusa? Przez internet Biuro prasowe
2020-04-01 | 10:00

Jak kupić samochód w czasie epidemii koronawirusa? Przez internet

To może być dobry moment na kupno samochodu. Z powodu pandemii koronawirusa nie wiadomo, jak długo dostępne będą nowe modele aut, bo większość fabryk wstrzymała produkcję. Wszystko
Motoryzacja Luksusowe SUV-y - które są najtańsze w utrzymaniu?
2020-03-21 | 10:00

Luksusowe SUV-y - które są najtańsze w utrzymaniu?

Portal analityczny Kelley Blue Book przyjrzał się luksusowym SUV-om, które są najtańsze w zakupie i utrzymaniu w skali pięciu lat. Chociaż badanie przeprowadzono z myślą o
Motoryzacja Lexus ES najbardziej niezawodnym modelem w historii słynnego badania
2020-03-19 | 13:00

Lexus ES najbardziej niezawodnym modelem w historii słynnego badania

Luksusowy sedan Lexus ES został ogłoszony najbardziej niezawodnym samochodem w badaniu 2020 U.S. Vehicle Dependability Study, przeprowadzanym przez amerykańską firmę analityczną J.D. Power.

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Transport

Branża transportowa nie skorzysta na tarczy antykryzysowej. Bez realnej pomocy przewoźników czeka fala upadłości

– Branża transportowa znalazła się w tragicznej sytuacji, przewoźnicy stoją pod ścianą – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak podkreśla, przedsiębiorcy bardzo liczyli na rozwiązania zawarte w rządowej tarczy antykryzysowej, ale ta praktycznie nie objęła branży transportowej. Bez rządowej kroplówki i zastrzyku finansowania czeka ją fala upadłości. Część właścicieli firm działających w branży, która zatrudnia ponad 0,5 mln pracowników, już rozpoczęła zwolnienia.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Alior modernizuje swoje oddziały. Stawia także na rozwój usług online

Klienci bankowości oczekują przede wszystkim wygody, a budowanie ich pozytywnych doświadczeń jest opłacalne. Co drugi klient poleci usługi banku, z którego jest usatysfakcjonowany wynika z badań PwC. Alior Bank prowadzi szeroko zakrojone analizy satysfakcji i potrzeb klientów i na tej podstawie rozpoczął już proces modernizacji swoich placówek. Stawia na ich digitalizację oraz zapewnienie klientom komfortu i dyskrecji, a dodatkowo każda z nich ma też być proekologiczna. 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Infrastruktura

Jerzy Kurella: 1,5 mld dol. od Gazpromu trzeba przeznaczyć na racjonalne inwestycje w wydobycie krajowe oraz produkcję biogazu

Cena gazu w kontrakcie jamalskim była nierynkowa i przez lata zawyżana – uznał Trybunał Arbitrażowy w Sztokholmie, który wydał wyrok kończący ponad pięcioletni spór o zmianę formuły ceny gazu pomiędzy rosyjskim Gazpromem i PGNiG na korzyść polskiej spółki. Nakazał też wstecznie zmienić sposób naliczania ceny gazu w kontrakcie jamalskim. Nowa formuła będzie ściśle powiązana z notowaniami tego surowca w Europie Zachodniej. PGNiG szacuje, że w związku z tą zmianą Gazprom będzie musiał zwrócić jej nadpłatę w wysokości 1,5 mld dol., czyli ok. 6,2 mld zł. – Ta kwota powinna zostać przeznaczona na racjonalnie prowadzone inwestycje w wydobycie krajowe oraz technologie związane z produkcją biogazu – zauważa były prezes spółki Jerzy Kurella.