Komunikaty PR

Kupiłeś używane auto? Sprawdź, czy nie jeździsz bez OC

2019-08-21  |  10:15
Biuro prasowe
  • Kara za brak OC na samochód może wynieść prawie 5000 zł w 2020 roku, a Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) coraz skuteczniej wyłapuje kierowców bez polisy.
  • Najczęstszą przyczyną jazdy bez obowiązkowego ubezpieczenia – 40% przypadków – jest wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela po zakupie używanego auta.
  • Tłumaczymy, na jakich zasadach OC przechodzi na nabywcę samochodu i jak to wygląda w przypadku dobrowolnego AC.

 

Według UFG w aż 40% przypadków braku obowiązkowego OC przyczyną jest wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela po zakupie używanego auta. Samochód kupuje się z przypisanym do niego ubezpieczeniem, które po zakończeniu przewidzianego umową okresu nie jest automatycznie kontynuowane.

 

- Kierowcy bardzo często o tym nie wiedzą, co nie zmienia faktu, że narażają się w ten sposób na wysokie kary. W 2019 r. właściciel samochodu osobowego może zapłacić nawet 4,5 tys. zł, jeśli jeździ bez OC ponad 2 tygodnie. Co ważne, UFG bardzo skutecznie wyłapuje nieubezpieczone samochody i tylko od stycznia do końca marca kierowcy dostali ponad 81 mln zł kar – mówi Jakub Nowiński, członek zarządu w multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia.

 

OC po kupnie używanego auta (to musisz wiedzieć!)

Zasady postępowania z OC po sprzedaży lub zakupie samochodu są określone w ustawie o ubezpieczenia obowiązkowych. Wielu kierowców nie wie lub nie pamięta, że zasady przedłużenia umowy zawartej przez kogoś innego różnią się od procesu samodzielnego nabycia ubezpieczenia.

 

Poniżej 7 najważniejszych reguł dotyczących OC przy kupnie/sprzedaży auta.

 

  1. Sprzedawca ma 14 dni na pisemne poinformowanie ubezpieczyciela, że nie jest już właścicielem auta - dzięki temu kolejna polisa nie zostanie na niego wystawiona.
  2. Nabywca odpowiada za szkody wyrządzone autem od daty sprzedaży.
  3. Nabywca może korzystać z ubezpieczenia zawartego przez poprzedniego właściciela do końca okresu, na który umowa została zawarta.
  4. Po tym czasie ochrona wygaśnie, czyli polisa nie przedłuży się automatycznie na kolejny okres.
  5. Od daty sprzedaży na nabywcy spoczywa uregulowanie ewentualnie pozostałej do zapłaty składki.
  6. Przed zakończeniem ochrony nabywca może wypowiedzieć zawartą przez sprzedawcę polisę OC.
  7. Po złożeniu wypowiedzenia lub zakończeniu okresu ochrony OC przypisanego do samochodu OC nabywca musi niezwłocznie ubezpieczyć pojazd we własnym zakresie.

 

Brak wspomnianego w ostatnim punkcie samodzielnego zakupu kolejnego OC skutkuje przerwą w ubezpieczeniu. W takiej sytuacji, od pierwszego dnia bez polisy, należy liczyć się z karą nałożoną przez UFG.

 

Prawie 5000 zł kary w przyszłym roku!

Wysokość kar za brak OC zależy od ustalanej corocznie przez rząd płacy minimalnej. Według zapowiedzi rządu w 2020 r. ma ona rekordowo wzrosnąć z 2250 do 2450 zł brutto. Jeśli tak się stanie, od stycznia maksymalna kara dla właścicieli samochodów osobowych wyniesie 4900 zł. Dla porównania: to o 400 zł więcej niż obecnie i aż o… 1400 zł niż 5 lat temu!

 

Na karę w maksymalnej wysokości muszą szykować się kierowcy osobówek – stawki dla kierowców ciężarówek i jednośladów są inne - którzy nie mają ważnego OC dłużej niż 14 dni. Opłaty są mniejsze, gdy brak polisy trwa krócej. Do 3 dnia włącznie naliczane jest 20% stawki, zaś od 4 do 14 dnia połowa pełnej kary.

 

- Kary za brak OC są wysokie, ale i tak niewielkie w porównaniu z wartością potencjalnych szkód spowodowanych nieubezpieczonym pojazdem. Każdy kierowca powinien pamiętać, że jeżdżąc autem bez OC naraża się na gigantyczne problemy finansowe. W takiej sytuacji na sprawcę kolizji czy wypadku spada rekompensata poszkodowanym skutków zdarzenia drogowego. Ku przestrodze można podać ciekawą statystykę: według twardych danych sprawcy bez OC aż 3-krotnie częściej powodują wypadek z ofiarami śmiertelnymi ­– zauważa Jakub Nowiński z Superpolisy.

 

AC nie zmienia nowego właściciela

Autocasco (AC) - podobnie m.in. assistance czy komunikacyjne NNW - jest ubezpieczeniem dobrowolnym. W związku z tym to nie ustawa, lecz zasady określane przez poszczególnych ubezpieczycieli określają, co dzieje się z polisą, gdy samochód zmieni właściciela. Niekiedy możliwe jest przeniesienie ubezpieczenia na nabywcę, ale powszechna jest na rynku praktyka, zgodnie z którą odpowiedzialność towarzystwa ubezpieczeń kończy się w dniu sprzedaży pojazdu.

 

Źródło: Superpolisa Ubezpieczenia

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Najszybsza w Warszawie stacja ładowania aut elektrycznych w Royal Wilanów Biuro prasowe
2021-03-04 | 16:30

Najszybsza w Warszawie stacja ładowania aut elektrycznych w Royal Wilanów

Nowa, czterostanowiskowa, ogólnodostępna stacja ładowania aut elektrycznych działa od 22 lutego. To w tej chwili  jedyne miejsce o takich parametrach (mocy 100 kW) w Warszawie,
Motoryzacja Auto i rower w wynajmie - Arval wprowadza ofertę 6 Wheels
2021-03-02 | 15:59

Auto i rower w wynajmie - Arval wprowadza ofertę 6 Wheels

W chłodne dni autem, a w słoneczne rowerem elektrycznym – tak może wyglądać dojazd do pracy kierowców, korzystających z pakietu Arval 6 Wheels. To pierwsza oferta na polskim
Motoryzacja Jesteśmy jedyną firma na świecie, która nie ukrywa wyników testów dynamicznych
2021-03-02 | 15:00

Jesteśmy jedyną firma na świecie, która nie ukrywa wyników testów dynamicznych

Czym jest Smart Kid Belt i dla dzieci w jakim wieku jest przeznaczony? Maciej Łuczak, Prezes Zarządu Smart Kid SA: Smart Kid Belt jest urządzeniem przytrzymującym, które służy do

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ochrona środowiska

Trwają negocjacje umowy społecznej między rządem a górnikami. Na wypracowanie porozumienia potrzebne jest kilka tygodni

Rząd i górnicze związki zawodowe pracują nad kształtem umowy społecznej w sprawie wsparcia likwidacji górnictwa. – Potrzebujemy co najmniej kilku tygodni, by wypracować formułę, która będzie do zaakceptowania przez obie strony, ale także Komisję Europejską – mówi odpowiedzialny za te negocjacje wiceminister Artur Soboń. Jak podkreśla, ustawowe gwarancje zatrudnienia oczekiwane przez stronę społeczną są nie do zrealizowania. Podobnie jak powrót do koncepcji budowy bloku węglowego w Ostrołęce.

Handel

Ignacy Morawski: Dopóki prognozy inflacji pokazują poziom między 2 a 4 proc., zagrożenia dla gospodarki nie ma. Ale będzie to uwierać konsumentów

Ostatnie dane z Eurostatu za styczeń 2021 roku pokazały, że w Polsce poziom cen rośnie najsilniej w Unii Europejskiej. To efekt dynamicznego wzrostu wynagrodzeń i intensywnej pomocy budżetowej dla firm w obliczu pandemii. Zdaniem ekonomisty Ignacego Morawskiego inflacja na poziomie między 2 a 4 proc. nie stanowi zagrożenia dla gospodarki. Na razie nie widać więc powodu do podwyżek stóp procentowych.

Nauka

Nawet 5 proc. populacji nigdy nie zachoruje na COVID-19. Polscy naukowcy szukają genu, który odpowiada za odporność na tę chorobę oraz jej przebieg

Efektem projektu badawczego „Odporni na COVID” ma być tani i dostępny test, który pozwoli sprawdzić, czy zakażenie koronawirusem będzie poważnym zagrożeniem dla zdrowia lub życia konkretnej osoby. Test umożliwi również wskazanie osób genetycznie opornych na zakażenie SARS-CoV-2. To może być między 1 a 5 proc. społeczeństwa. – Zakończyliśmy już rekrutację uczestników badania i przeanalizowaliśmy około 30 proc. danych. Pierwszych rezultatów projektu spodziewamy się w czerwcu – zapowiada dr Paweł Zawadzki, prezes spółki MNM Diagnostics, która realizuje projekt wraz z Centralnym Szpitalem Klinicznym MSWiA w Warszawie.