Komunikaty PR

Mieszkanie idealne? W niskiej cenie, w dobrej lokalizacji i odpowiednio duże

2019-11-06  |  17:25
Biuro prasowe

Niemalże co trzeci Polak wiąże kupno mieszkania z chęcią założenia rodziny, a co czwarty kupuje własne „M”, by… wyprowadzić się od najbliższych. Jednak aż 43% Polaków zdecydowało się na zakup mieszkania dlatego, że po prostu chcieli mieć na własność tego typu nieruchomość. To dane z raportu „Jak Polacy kupują mieszkania? Oczekiwania, motywacje, obawy” opracowanego przez Gumtree.pl.

Kochamy własność

Polacy mają bardzo silne przywiązanie do własności – według danych Eurostatu, aż 84% mieszkań w naszym kraju znajduje się w rękach prywatnych właścicieli[1]. Mimo że poziom zarobków nad Wisłą wciąż jest daleki od zachodnioeuropejskiego, odsetek mieszkań własnościowych w Polsce jest znacznie wyższy, niż średnia dla Unii Europejskiej. Ta wynosi bowiem 69%. Choć dostęp do mieszkań na wynajem powoli staje się coraz większy, Polacy nadal najczęściej dążą do zakupu własnego lokum.

W raporcie opracowanym przez Gumtree.pl, badani wskazują, że czynnik, jakim jest „chęć posiadania mieszkania na własność”, jest dla nich najistotniejszy w kontekście decyzji o kupnie. Co ciekawe, największy nacisk na aspekt własności kładą zwłaszcza ludzie młodzi. Widać to najwyraźniej w grupach wiekowych 18-24 lata oraz 25-34 lata, w których co druga zapytana osoba wskazała, że decyduje się na zakup mieszkania właśnie z powodu chęci posiadania go na własność.

Mieszkanie od zawsze było, jest i będzie towarem niemal pierwszej potrzeby. Jednak zakup lokum na własność to niejedyna opcja dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, szczególnie młodego pokolenia. Wprowadzenie na rynek alternatywy w postaci mieszkań na wynajem powoduje, że duża część uboższych klientów rezygnuje z zakupu lokali i przechodzi w najem np. z opcją późniejszego wykupu. Może to poważnie wpłynąć na rynek nieruchomości – prognozuje Tomasz Błeszyński, doradca rynku nieruchomości.

Dla najmłodszej grupy badanych (18-24 lata), decyzja o zakupie mieszkania związana jest nie tylko z kwestią własności, ale też z chęcią zmiany lokalizacji (36%) oraz perspektywą założenia rodziny (33%). Szczególnie ten trzeci powód jest bardziej istotny dla osób z między 25 a 34 rokiem życia – tu wskazało na niego 43% zapytanych osób. Nieco starsi ankietowani także argumentują potrzebę zakupu nowego mieszkania chęcią posiadania go na własność. W grupie wiekowej 35 – 44 lata wskazuje na to 37%, zaś w grupie 45+ – 33% ankietowanych. Osoby po 45 r.ż., nieco częściej niż pozostałe, wiążą zakup lokum z chęcią polepszenia jego standardu.

Mieszkanie na miarę możliwości

Po podjęciu wstępnej decyzji o kupnie mieszkania, zaczynamy rozglądać się za takim, które spełni nasze oczekiwania. W trakcie poszukiwań, zwracamy uwagę na wiele czynników, które w naszym odczuciu sprawią, że będzie ono tym wymarzonym. Jak wynika z raportu, na tym etapie przede wszystkim patrzymy na kwestię ceny. To zrozumiałe ze względu na fakt, że aż 74% osób zadeklarowało, iż w związku z zakupem mieszkania musiało wziąć kredyt, który pokryje przynajmniej część inwestycji. Jak się jednak okazuje, cena to niejedyny aspekt, który ma znaczenie dla Polaków.

Raport „Jak Polacy kupują mieszkania? Oczekiwania, motywacje, obawy” ukazuje złożoność problemów, które musi wziąć pod uwagę potencjalny kupiec przy wyborze własnego lokum. Ostateczna decyzja o zakupie mieszkania to przecież wybór, którego konsekwencje możemy ponosić nawet przez kilkadziesiąt lat. To dlatego zwracamy uwagę na tak wiele różnych elementów, które składają się na „mieszkanie idealne” – wyjaśnia Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.

Poza ceną, która jest najistotniejsza w procesie kupna mieszkania dla 36% osób, drugą, bardzo ważną kwestią jest również jego lokalizacja – to priorytet dla 23% ankietowanych. Z kolei co dziesiąty Polak uważa, że przy decyzji o wyborze lokum, to metraż odgrywa kluczową rolę.  Okazuje się, że nieco mniej istotny jest fakt czy mieszkanie będzie pochodziło z rynku pierwotnego, czy też wtórnego. Ten aspekt był najważniejszy zaledwie dla co dwudziestego badanego.

W kwestii wyboru lokalizacji, prawie co drugi (46%) ankietowany wskazał, że ostatecznie kupił mieszkanie „niedaleko centrum miasta”. Na ścisłe centrum postawiło 18% zapytanych Polaków. Jednocześnie 35% osób twierdzi, że dokonało zakupu nieruchomości w dalszej dzielnicy, na obrzeżach miasta albo w ogóle poza nim. Na pytanie „Co spowodowało, że zdecydowała się Pani/zdecydował się Pan na lokalizację dalszą od centrum”?, ankietowani odpowiadali, że wpływ miało spokojne otoczenie (51%). Istotna była również niższa cena (42%).

Deweloperka, wielka płyta czy stare budownictwo?

Stosunek zakupów mieszkań z rynku pierwotnego do rynku wtórnego (48% do 52% kupionych mieszkań) wynosi niemalże 1 do 1. Na te pierwsze stawiają zwłaszcza ludzie młodzi. W grupie wiekowej 18-24 lata, niemal 60% ankietowanych wskazało, że kupiło mieszkanie z rynku pierwotnego.

58% zapytanych Polaków w ciągu ostatnich 3 lat kupiło lokal wykończony. To dzisiaj standard, dostępny nie tylko w przypadku zakupu z rynku wtórnego. Coraz więcej deweloperów, za dodatkową opłatą, oferuje bowiem możliwość wykończenia mieszkania pod klucz. Sporą popularnością cieszyły się również mieszkania w stanie deweloperskim. Na taki zakup w ciągu ostatnich 3 lat postawiło 28% ankietowanych.

Niezależnie od tego, czy mieszkanie zostało kupione na rynku pierwotnym czy wtórnym, aż 65% badanych deklaruje, że o ewentualnym remoncie lub po prostu wykończeniu nieruchomości myślało jeszcze przed jej zakupem i oszczędzało na ten cel pieniądze. Mimo to, nie zawsze były to środki wystarczające, ponieważ jednocześnie 39% zapytanych osób wskazało, że w działaniach tych musiało posiłkować się pieniędzmi z kredytu.

Raport Gumtree.pl powstał na podstawie wyników badania ilościowego zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research w czerwcu 2019 roku metodą CAWI (wywiady on-line) na grupie 1000 Polaków w wieku 18+, którzy w ciągu ostatnich trzech lat stali się właścicielami mieszkania.

 


[1] źródło: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Housing_statistics/pl#Tytu.C5.82_prawny_do_zajmowanego_mieszkania

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości 3T Office Park z pierwszymi najemcami Biuro prasowe
2020-01-29 | 16:00

3T Office Park z pierwszymi najemcami

Największy projekt biurowy w Gdyni – 3T Office Park ma pierwszych najemców. Komercjalizacja biurowca rozpoczęła się od podpisania umów z dwoma operatorami usługowymi:
Nieruchomości Osiedle Krasickiego – kameralnie, w otoczeniu natury
2020-01-29 | 16:00

Osiedle Krasickiego – kameralnie, w otoczeniu natury

W podpoznańskiej Mosinie, deweloper Swój Dom realizuje inwestycję Osiedle Krasickiego, z dwukondygnacyjnymi domami, w zabudowie szeregowej. Pierwszy etap projektu dobiega końca. Wiosną
Nieruchomości Kompleks biurowy Imagine z klubem fitness!
2020-01-29 | 12:00

Kompleks biurowy Imagine z klubem fitness!

Calypso Fitness wkracza do Łodzi! Lider rynku fitness w Polsce, został kolejnym najemcą Imagine – kompleksu biurowego zrealizowanego przez Avestus Real Estate przy skrzyżowaniu al.

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

CES 2020

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rząd chce przyspieszyć rozwój farm wiatrowych na Bałtyku. Mają na tym skorzystać przede wszystkim polskie firmy

Budowa morskich farm wiatrowych na Bałtyku to projekt inwestycyjny obliczony na 100–120 mld zł. Rząd chce, aby jak największa część tych pieniędzy trafiła do polskich firm i dostawców. Mają to zapewnić mechanizmy, które wprowadzi opracowywana  ustawa offshorowa. – Chcemy, żeby parlament jak najszybciej przyjął tę ustawę, bo inwestorzy czekają na stabilne ramy prawne – mówi Zbigniew Gryglas, wiceminister aktywów państwowych. Jak ocenia, docelowo energia z farm na Bałtyku może stanowić nawet 20 proc. polskiego miksu, a pierwsze wiatraki powinny pojawić się w 2024 roku.

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Finanse

Globalne niedoubezpieczenie szacowane jest na 1,2 bln dol. Ubezpieczyciele muszą wypracować nowe kanały sprzedaży dla młodych klientów

Zarówno w Polsce, jak i w całej Europie ubezpieczyciele zwiększają inwestycje w IT oraz bezpośrednie kanały sprzedaży i kontaktu. Testują też możliwości związane z obsługą roszczeń online. Cyfryzacja jest dla branży warunkiem utrzymania konkurencyjności i przyciągnięcia klientów. Z danych przytaczanych przez Sollers Consulting wynika, że tylko w ten sposób ubezpieczyciele będą mogli poradzić sobie z globalnym problemem niedoubezpieczenia, szacowanym na 1,2 bln dol.

Edukacja

Nowe technologie będą wspierały nauczycieli w szkołach. Przyszłością są robotyka, programowanie i rozszerzona rzeczywistość

Nauka programowania, robotyka, rozszerzona rzeczywistość – to jedne z głównych trendów, które rewolucjonizują edukację. Technologie mogą motywować uczniów do większego zaangażowania, spersonalizować proces nauczania, a przede wszystkim go uatrakcyjnić. W badaniach zdecydowana większość nauczycieli pozytywnie ocenia wpływ internetu i nowych technologii, choć w polskich szkołach jak na razie są one wykorzystywane w sposób bierny – głównie po to, aby odtwarzać filmy i wyświetlać prezentacje. Na międzynarodowych targach technologii edukacyjnych Bett w Londynie eksperci NASK szukali rozwiązań, które będzie można wdrożyć w polskich szkołach.

Problemy społeczne

Jasne zasady wynagrodzenia i rozwój zawodowy na szczycie listy oczekiwań bezrobotnych. Pracującym zależy także na elastyczności zatrudnienia

Rozmowy o wynagrodzeniu to jeden z trudniejszych aspektów rekrutacji. Pracodawcy doceniają kandydatów, którzy jasno precyzują swoje oczekiwania finansowe. Z drugiej strony kandydaci do pracy także oczekują transparentnych zasad wynagradzania – wynika z raportu „Rynek pracy 360°” Grupy Progres. Przy czym jest to oczekiwanie przede wszystkim osób bezrobotnych. Badanym, którzy mają zatrudnienie, bardziej zależy na elastyczności w pracy. Obie grupy podkreślały za to zgodnie, że od pracodawcy oczekują możliwości rozwoju zawodowego.