Uprzejmie informujemy, że zmianie uległy kategorie w serwisie Newseria Innowacje. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani otrzymywaniem powiadomień z tych kategorii, prosimy o dokonanie zmian po zalogowaniu się do swoich profili. 

Komunikaty PR

Nieśmiertelny Bauhaus. Jak rozpoznać dorobek niemieckiej szkoły?

2019-08-13  |  16:05
Biuro prasowe

 

Nieśmiertelny Bauhaus. Jak rozpoznać dorobek niemieckiej szkoły?

 

Tego roku obchodzimy setną rocznicę Bauhausu. Rewolucyjna niemiecka szkoła sztuki
i projektowania założona przez architekta Waltera Gropiusa, przyczyniła się do narodzin modernizmu. Jej idee nie zestarzały się mimo upływu lat i wciąż stanowią inspiracje dla projektantów.

 

Walter Gropius zbudował Bauhaus na wzniosłej idei, dążącej do fuzji sztuki, architektury i przemysłu. Szkoła otworzyła swe podwoje w 1919 roku a działalność zakończyła w 1933 roku. W tym krótkim okresie pionierscy projektanci stworzyli podwaliny modernizmu, przekraczając granice formy, funkcji i materiału w architekturze oraz projektowaniu tekstyliów i przedmiotów.   

 

– Kultowe produkty Marcela Breuera, Ludwiga Miesa van der Rohe, czy Florence Knoll są w pełni funkcjonalne a jednocześnie przynależą do kontekstu historycznego i kulturowego – mówi Marcin Zieliński, właściciel firmy Aqina, wyłącznego dystrybutora marki Knoll w Polsce.

 

Sztuka w produkcji na dużą skalę

W gronie twórców związanych z Bauhausem znaleźli się między innymi Wassily Kandinsky, Laszlo Moholy-Nagy, Marcel Breuer czy Ludwig Mies van der Rohe. Wytyczyli oni kierunki w architekturze oraz w sztuce użytkowej, a ich dorobek na stałe wpisał się do kanonu wzornictwa.

 

Idee niemieckiej szkoły wywarły wpływ również na projektantów Hansa i Florence Knoll, którzy połączyli przemysł ze sztuką i designem, celem podniesienia jakości produkcji na większą skalę. Hans Knoll starał się sprowadzić tę modernistyczną wizję do Ameryki, zakładając w 1938 roku H. G. Knoll Furniture Company. Związki marki z Bauhausem obracają się jednak przede wszystkim wokół Florence Knoll, której mentorem był Ludwig Mies van der Rohe. Dzięki jej postulatowi projektowania holistycznego, fundamentem firmy jest idea głosząca, że projektowanie mebli jest wartościowe, gdy przemawia na rzecz całościowego projektu przestrzeni.

 

 

 

Jak zidentyfikować Bauhaus?

 

Marcel Breuer stworzył krzesło Wassily inspirując się ramą roweru. Fascynowało go to, jak przedmiot zachował swą formę przez kolejne dekady. Projektant zaczął eksperymentować ze stalową rurą. Tak powstało pierwsze krzesło. Wkrótce został nimi wyposażony cały Bauhaus.

-Wassily Chair, Marcel Breuer, 1925

 

W wyniku eksperymentów Breuera z wyginaniem stalowych rur powstało także krzesło Cesca. Wszelkie jego dzieła – zarówno architektura, jak i meble, ucieleśniają dążenie Bauhausu do zespolenia sztuki i przemysłu. Jego wczesne projekty pozostają jednymi z najbardziej rozpoznawalnych ikon współczesnego nurtu w meblarstwie.

-Cesca Chairs, Marcel Breuer, 1928

 

Podobnie jak krzesła Wassily i Cesca, kluczowe znaczenie dla historii projektowania XX wieku mają stoliki Laccio Marcela Breuera. One również są wynikiem pracy nad stalową materią. To przykład wzornictwa, które jest ascetyczne a jednocześnie na tyle charakterystyczne, że od razu można je rozpoznać.

-Laccio Tables, Marcel Breuer, 1925

 

Krzesło Barcelona to jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów ubiegłego stulecia i ikona współczesnego ruchu. Emanuje ono prostą elegancją, która uosabia najsłynniejszą maksymę Miesa van der Rohe – „mniej znaczy więcej”.

-Barcelona Chair, Mies van der Rohe, 1929

 

Krzesło Brno, ikona dwudziestowiecznego designu, słynie ze smukłego profilu, prostych linii
i drobiazgowej dbałości o szczegóły. W 2018 roku, aby uczcić 80-lecie firmy, Knoll wprowadził wykończenie z brązu.

-Brno Chair, Mies van der Rohe, 1930

 

 

Kolekcja MR autorstwa Ludwiga Miesa van der Rohe reprezentuje jedne z najwcześniejszych projektów mebli stalowych. W tym przypadku van der Rohe inspirował się projektami mistrza Bauhausu Marcela Breuera. Z kolei formy siedzisk uważa się za nowoczesne pochodne dziewiętnastowiecznych żelaznych krzeseł bujanych.

-MR Collection, Mies van der Rohe

 

Gdzie szukać klasyków Bauhausu?

 

Dystrybutorem marki Knoll w Polsce jest Aqina, której showroom znajduje się przy Alei Armii Ludowej 26 w Warszawie. Firma w niebanalny sposób wyposaża powierzchnie komercyjne, takie jak biura, restauracje czy hotele. Wśród najważniejszych realizacji, jakie firma ma w swoim dorobku, wymienić można choćby biura firm: Coca Cola, City Bank Handlowy, Coty, Deutsche Bank, EY, Microsoft, Ricoh, czy Wyborowa. Koneserom dobrego designu Aqina proponuje także klasyki designu, które mogą swobodnie zająć miejsce w przestrzeni domowej.

 

***

Więcej: http://www.aqina.eu/

Facebook: www.facebook.com/aqina.eu/

Instagram: www.instagram.com/aqina.eu/

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Historia i nowoczesność – tak będą wyglądać wnętrza Chlebovej Biuro prasowe
2019-08-20 | 14:00

Historia i nowoczesność – tak będą wyglądać wnętrza Chlebovej

Wizualizacje: https://wetransfer.com/downloads/7c4e676602a93650ecc30b37a51503c220190820110008/568c7eac4e96e9ddd1848004a0e71e1f20190820110008/8656e5 NDI Development zaprezentował długo
Nieruchomości Raport – Rynek magazynowy w 1 połowie 2019 r.
2019-08-20 | 13:30

Raport – Rynek magazynowy w 1 połowie 2019 r.

Sektor magazynowy ma za sobą kolejne udane półrocze. Wysoki, stabilny popyt na poziomie 1,8 mln mkw. był efektem wysokiej aktywności branży logistycznej. Po stronie podaży deweloperzy
Nieruchomości Showroom inwestycji Wave Apartments w Międzyzdrojach
2019-08-20 | 10:00

Showroom inwestycji Wave Apartments w Międzyzdrojach

Katalogi ze zdjęciami inwestycji, wizualizacje wnętrz czy wirtualne spacery po gotowych mieszkaniach – odchodzą powoli do przeszłości. Dziś liczy się doświadczanie wnętrza, czyli

Kalendarium

Transport

W Polsce przybywa wielbicieli zabytkowych aut. Mercedes w czołówce

Motoryzacyjne klasyki mogą być nie tylko hobby, lecz także bardzo zyskowną lokatą kapitału. Wzrost wartości rynkowej takiego pojazdu idzie w parze z mniejszą wrażliwością takiej inwestycji na wahania koniunktury, przez co jest ona relatywnie bezpieczna. Zakup zabytkowego auta o charakterze kolekcjonerskim to niemały wydatek, zaczynający się od 80–100 tys., ale mimo to w Polsce z roku na rok przybywa pasjonatów zabytkowych samochodów. Właściciele starych mercedesów spotkali się w ubiegły weekend na targach MotoClassic Wrocław.  

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica
MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Handel

Sadownicy chcą wieloletnich umów z zakładami przetwórstwa i gwarancji ceny skupu owoców. Obecne często nie rekompensują nawet kosztów produkcji

Producenci owoców, planując inwestycje, nie mają gwarancji, że ich działalność będzie rentowna. To przez dominującą pozycję zakładów przetwórczych, które narzucają ceny w skupie. Dlatego branża postuluje wprowadzenie wieloletnich umów kontraktacyjnych, które z góry określałyby ilość, jakość i cenę dostarczanego surowca. Prezes Związku Sadowników RP podkreśla, że to rozwiązanie byłoby korzystne nie tylko dla plantatorów, lecz także dla przemysłu przetwórczego i samych konsumentów, bo spowodowałoby stabilizację rynku i cen owoców.

IFA 2019 Berlin

Prawo

Prowadzenie biznesu w Polsce wciąż skomplikowane. Pod względem uciążliwości procedur jesteśmy na 10. miejscu w Europie i 21. na świecie

Polska wciąż uważana jest przez przedsiębiorców za trudne miejsce do prowadzenia biznesu. Pod względem zawiłości procedur i kosztów zajmujemy 21. miejsce wśród 76 państw świata – wynika z raportu TMF Group. W Europie trafiliśmy na 10. pozycję w rankingu 30 państw. Trudniej prowadzić biznes jest m.in. w Niemczech, Grecji, we Francji czy na Słowacji, za to łatwiejsze życie przedsiębiorcy mają m.in. w Holandii, Danii, Rosji, Bułgarii czy na Węgrzech.

Złote Spinacze 2019

Problemy społeczne

Tylko niewielka grupa Głuchych jest aktywna zawodowo. To nie tylko kwestia bariery komunikacyjnej, lecz także obaw pracodawców

Nawet 80 proc. Głuchych i słabosłyszących w Polsce nie ma pracy. Z jednej strony to problemy komunikacyjne sprawiają, że trudno im uczestniczyć w rekrutacjach. Z drugiej strony wciąż widoczny jest lęk pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami. Pomóc może program Dostępność Plus, który ma likwidować wszelkie bariery. Docelowo może doprowadzić do integracji całego społeczeństwa, bez względu na czasowe lub trwałe niepełnosprawności.