Komunikaty PR

W ścisłym centrum czy na przedmieściach? Biurowe problemy startupów

2019-11-19  |  13:55
Biuro prasowe

Link do pobrania zdjęć: https://wetransfer.com/downloads/bddbacad636db6307b6ecda55e75e47d20191115092658/06c683c3da1a331bd795a5d0ef04a5ea20191115092658/f10eb9

Centrum miasta, wysoki czynsz, umowa najmu na 5 lat, partycypacja w kosztach adaptacji lokalu i niekończące się problemy z dojazdem w godzinach szczytu – tak w skrócie można scharakteryzować najczęściej występujące warunki na polskim rynku najmu biur. Wszystkie te czynniki sprawiają, że początkujący przedsiębiorcy już „na starcie” swojej działalności natrafiają na zaporę nie do przejścia. Taka sytuacja sprawiła, że szukający nowych grup odbiorców deweloperzy opracowują innowacyjne modele najmu, wychodzące naprzeciw ograniczonym możliwościom rozwijających się firm.

W 2018 roku, w niespełna 12 miesięcy, założonych zostało 316 tysięcy firm. Niestety w tym samym okresie ok. 200 tys. zakończyło swoją działalność. O ile na fiskalne czy prawne zmiany ułatwiające nowym firmom prostszy start trzeba będzie poczekać jeszcze wiele lat, to rynek najmu biur zareagował na te trudności zdecydowanie szybciej. Pozostałymi, istotnymi barierami dla początkujących przedsiębiorców były skostniałe warunki najmu biur w wyższej klasy kompleksach biurowych.

W momencie rozpoczęcia działalności przedsiębiorcy nie mają pewności co do tego, jak potoczą się finansowe losy ich firm. W efekcie, większość z nich obawia się podpisania wieloletniej umowy najmu przestrzeni w biurowcach klasy A położonych w centrach miast i rozpoczyna poszukiwania lokalu w mniej prestiżowych lokalizacjach lub wybiera przestrzenie o niższym standardzie. O ile takie rozwiązanie wydaje się być w pełni zasadne, to w praktyce potrafi przełożyć się na osłabienie biznesowego wizerunku firmy, a co tym idzie – utratę potencjalnych klientów.

Biurowce, to specyficzna kategoria obiektu budowlanego pod wieloma względami. Funkcja determinuje formę, a biurowce są biznesowymi wizytówkami właścicieli czy nawet całych miejskich aglomeracji. Dużymi gabarytami szczelnie wypełniają tkankę miejską stając się znaczącymi ogniwami w funkcjonowaniu całych dzielnic czy miast, nie raz na długie lata. Z tego względu bardzo ważna jest precyzja w zaplanowaniu funkcjonowania takiego obiektu, a pod względem projektowym zapewnienie optymalnej uniwersalności wykorzystania przestrzeni. - mówi Paulina Czurak, właścicielka pracowni architektonicznej Ideograf.

Ten dynamiczny wzrost liczby początkujących przedsiębiorstw nie mógł umknąć uwadze deweloperów, którzy postanowili dostosować swoją ofertę do aktualnie panujących trendów. W efekcie w ostatnich latach na mapie Polski pojawiło się kilka obiektów biurowych skierowanych właśnie do startupów, a ich nadrzędną filozofią jest elastyczność najmu.

Zapotrzebowanie na tego rodzaju powierzchnie jest coraz mocniej zauważalne na rynku, dlatego poza biurami dostępnymi w standardowej formule rozwijamy ofertę dla nowego segmentu klientów – mówi Adam Pietkiewicz, współwłaściciel spółki Megapolis. Musimy mieć świadomość, że wiele startupów zakładanych jest przez przedstawicieli pokolenia, które stawia na elastyczność, mobilność i potrzebuje powierzchni pod konkretne projekty, które realizują. Rynek tymczasem jest bardzo skostniały i w wielu obiektach powierzchnie dostępne są wyłącznie na kilkuletnie okresy, a centra biurowe też niechętnie otwierają się na mniejsze firmy, które zapewniają mniejszą stabilność wynajmu. dodaje.

Jednym z najnowszych przykładów realizacji tego trendu w Polsce jest wrocławski biurowiec Bielany Business Point, przygotowany przez spółkę Megapolis. Jest to 5-kondygnacyjny budynek oferujący łącznie 12 tys. m2 powierzchni. Najważniejszym atutem jest jednak unikatowa oferta – przestrzenie biurowe przygotowano w trzech wariantach – Compact Office (od 30 do 200m2 w klasie A), Instant Office (możliwość skorzystania z gotowego projektu zagospodarowania przestrzeni, co znacznie skraca czas adaptacji lokalu) oraz wynajem w pełni wyposażonych biur i przestrzeni konferencyjnych na godziny. 

Drugim przykładem jest realizowany w Gdańsku projekt Airport City Gdańsk. W pierwszym etapie powstaną dwa budynki – Alpha (6 kondygnacji o powierzchni najmu 8500 m2) oraz Bravo (8 kondygnacji o powierzchni 16500 m2). To uruchamiany projekt, którego jednym z większych atutów będzie lokalizacja: bliskość obsługującego 5 mln pasażerów Lotniska im. Lecha Wałęsy oraz doskonałe skomunikowanie dzięki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że najemcy powierzchni biurowych w Bielany Business Point mają dostęp do całej infrastruktury obiektu klasy A. Wszystkie udogodnienia są do ich dyspozycji 24h na dobę, przez 7 dni w tygodniu, co sprzyja również firmom realizującym kontrakty dla zleceniodawców z innych stref czasowych.

Ważnym czynnikiem jest również lokalizacja – obiekt znajduje się z dala od centrum Wrocławia, lecz zaledwie 15 min. drogi od lotniska i w bezpośrednim sąsiedztwie węzła autostradowego, łączącego trasę A4 z licznymi drogami krajowymi. Znacznie ułatwia to spotkania biznesowe z klientami z innych miast, którzy planując trasę, nie muszą uwzględniać opóźnień wynikających z korków pojawiających się na drogach dojazdowych i wyjazdowych z centrów miast. Dodatkowym atutem Bielany Business Point jest fakt, że inwestor zapewnił najemcom udogodnienia komunikacyjne w postaci dedykowanych połączeń autobusowych z centrum Wrocławia.

Niejako na przeciwległym biegunie znajdują się biurowce położone w tradycyjnie śródmiejskich dzielnicach biurowych . Można tu wymienić chociażby warszawski Mindspace, gdańskie Olivia Business Centre czy poznański Business Link Maraton. Ich niewątpliwym atutem jest prestiżowa lokalizacja, która jednoznacznie przekonuje potencjalnych klientów o wysokim statusie firmy i jednocześnie zapewnia pracownikom dogodne skomunikowanie z większością dzielnic danej metropolii.

Lokowanie kompleksów biurowych w centrach miast z pewnością nie szybko przestanie być najpopularniejszym trendem. Ważne jednak, że kreowana jest alternatywa, która bardzo często jest atrakcyjna dla pracowników mieszkających w podmiejskich dzielnicach. Dzięki rozwojowi obwodnic miast, budowie nowych węzłów komunikacyjnych pracownicy nie muszą dojeżdżać do pracy do centrum miasta, co najczęściej oznacza dla nich znaczną oszczędność czasu. Co więcej, biura klasy A, budowane na obrzeżach miast nierzadko oferują niższe stawki najmu, a to dla początkujących firm może być bardzo ważnym czynnikiem.

Przedsiębiorcy rozpoczynający swoją przygodę z biznesem muszą zatem już na starcie dokonać niełatwego wyboru, uwzględniając wady i zalety każdego z tych rozwiązań. Najważniejsze jest jednak to, że rynkowa tendencja do wychodzenia naprzeciw startupom w ostatnich latach przybrała na sile i wiele wskazuje na to, że sytuacja ta wciąż będzie się poprawiać.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Nowe mieszkania w Zielonej Górze? Postaw na Zdrojową Polanę! Biuro prasowe
2019-12-12 | 11:00

Nowe mieszkania w Zielonej Górze? Postaw na Zdrojową Polanę!

Oferowana przez zielonogórskiego dewelopera inwestycja budowana jest na działce pomiędzy ulicami Zdrojową, Źródlaną i Rzeźniczaka. W ramach I etapu, powstają cztery budynki
Nieruchomości Przeciętny Polak pracuje na „M” o 3 lata krócej
2019-12-12 | 11:00

Przeciętny Polak pracuje na „M” o 3 lata krócej

GUS niedawno opublikował dane o medianowym poziomie wynagrodzeń. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl sprawdzili, jak w świetle tych informacji wygląda przeciętny czas pracy na polskie
Nieruchomości Wyspiarski klimat w sercu Tatr. Bali Residence w ofercie Rent like home
2019-12-11 | 08:30

Wyspiarski klimat w sercu Tatr. Bali Residence w ofercie Rent like home

Połączenie potęgi gór z mistycyzmem Bali. Tak w skrócie można opisać rezydencję w ofercie marki Rent like home, specjalizującej się w wynajmie krótkoterminowym. Bali

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Konsument

Do 17 grudnia powinny być znane nowe taryfy za energię na 2020 rok. URE: Punktem odniesienia powinien być rok 2019

Do wtorku 17 grudnia Urząd Regulacji Energetyki powinien wydać decyzję w sprawie taryf za energię elektryczną na 2020 rok. To umożliwi przedsiębiorcom wprowadzenie nowych stawek od 1 stycznia, chyba że dialog ze spółkami obrotu się przeciągnie. Jak podkreśla prezes URE, przy podejmowaniu decyzji urząd bierze pod uwagę zmianę otoczenia gospodarczego i inne czynniki, które mają wpływ na cenę. – Te w ciągu ostatniego roku nie zmieniły się znacząco – podkreśla Rafał Gawin.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Idą święta

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

CES Las Vegas 2020

Motoryzacja

Niebezpieczne miejsca na drogach w pobliżu szkół będą eliminowane. W ubiegłym roku doszło do blisko 3 tys. wypadków z udziałem najmłodszych

Dzieci coraz częściej poruszają się po drogach zapatrzone w ekrany smartfonów, ze słuchawkami na uszach. Bez względu na to, czy poruszają się pieszo, czy jeżdżą hulajnogami, zwiększa to ryzyko wypadku. Każdego roku na drogach UE ginie około 600 dzieci. W Polsce w ubiegłym roku doszło do blisko 3 tys. wypadków z udziałem najmłodszych. Do poprawy statystyk ma się przyczynić zainicjowany przez Budimex program społeczny Hello ICE. Jego główny cel to zwiększyć świadomość najmłodszych oraz znaleźć i wyeliminować niebezpieczne miejsca na drogach, które znajdują się w pobliżu szkół i przedszkoli. Do tej pory rodzice i nauczyciele zgłosili już blisko 300 takich czarnych punktów.

Problemy społeczne

Osoby 50+ cenne dla pracodawców. Są dobrze wykształcone, aktywne w social mediach i znają języki obce

Na rynku pracy wciąż funkcjonują stereotypy dotyczące pokolenia 50+, ale badania pokazują, że wiele z nich to mity. Wbrew powszechnym opiniom silversi to wartościowa grupa pracowników. Wyróżnia ich m.in. duże doświadczenie zawodowe i życiowe oraz dobre wykształcenie. Ponad 30 proc. to absolwenci wyższych uczelni, a 59 proc. z nich ukończyło dodatkowo studia podyplomowe, ma stopień naukowy doktora lub wyższy. Nieobce są im także nowe technologie.