Komunikaty PR

Klimatyzacja nie chłodzi, ona ociepla

2019-08-21  |  08:00

Zasoby energetyczne zużywane przez niewinną biurową klimatyzację, która ochładza Polaków tego lata, w dużej mierze pochodzą z paliw kopalnych. One natomiast źle wpływają na środowisko, przyczyniając się do globalnego ocieplenia. Do 2040 roku globalna konsumpcja energii ma się zwiększyć o 28 proc. Katastrofie energetycznej mogą zapobiec Odnawialne Źródła Energii, tzw. OZE, które są coraz częściej wykorzystywane przez firmy.

Od ochłodzenia do ocieplenia

W latach 90. ubiegłego wieku zaledwie kilka domostw w Chinach miało zainstalowaną klimatyzację[1]. Teraz ciężko wyobrazić sobie jakikolwiek budynek funkcjonujący we wschodnioazjatyckim klimacie bez tego błogosławieństwa technologii. Jednak wszystko ma swoją cenę: to, co chłodzi ludzi, ociepla naszą planetę. Jak wynika z danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej, globalnie na klimatyzację w 2016 roku zużyliśmy około 2000 TWh energii rocznie – to około 10% całkowitej konsumpcji energii w tym okresie[2]. A do 2040 roku globalna konsumpcja energii ma się zwiększyć o 28 proc.[3]

Chińska klimatyzacja stanowi 35 proc. światowego zapasu maszyn. Arabia Saudyjska, słynąca z eksportu ropy, już w 2030 roku zużyje więcej energii na chłodzenie swoich budynków niż wyniesie jej ekwiwalent w eksporcie ropy. Gra toczy się o wysoką stawkę: z badań naukowych przeprowadzonych na Australijskim Uniwersytecie Narodowym­ wynika, że w Azji Wschodniej bez odpowiedniego chłodzenia pracownicy nie mogliby przepracować aż do 20 proc. godzin, które dzisiaj wyrabiają bez problemu w sprzyjających warunkach atmosferycznych[4].

Na skraju energetycznej katastrofy

Temperatury panujące tego lata niewątpliwie niejednemu uświadomiły, że globalne ocieplenie to poważny problem – komentuje Michał Ajchel, wiceprezes rynku energetyki w Schneider Electric. – Rozwój technologiczny w XXI wieku zadziwia nas wszystkich. Ludzkość idzie do przodu, jednocześnie zużywając coraz więcej energii na innowacje. I nie chodzi tutaj tylko o smartwatche czy pojazdy elektryczne, które niektórym mogą wydawać się zabawkami. Postęp to także technologie, które wspomagają biedniejsze regiony świata. Blockchain w Afryce, klimatyzacja w krajach Azji Wschodniej czy nieustanna cyfryzacja Indii.

Paliwa kopalne służące do wytwarzania energii mają zastosowanie wszędzie: elektryczność, ogrzewanie, chłodzenie czy transport. Jednocześnie coraz bardziej przyczyniają się do zwiększenia efektu cieplarnianego. Według naukowców, aby uniknąć wzrostu globalnej temperatury do poziomu ponad 2 st. Celsjusza, należałoby całkowicie porzucić korzystanie z paliw kopalnianych[5].

Odnowa energetycznego krajobrazu

Przez ostatnie 10 lat energia słoneczna, geotermalna, wodna czy wiatru, a także biopaliwa i wiele innych źródeł energii odnawialnej zaczęły być coraz częściej wykorzystywane, głównie ze względu na koszty. O ile z paliwami kopalnymi wiąże się cały proces wydobywania i obróbki, o tyle w przypadku czystej energii mamy do czynienia praktycznie tylko z technologią. A tak jak w przypadku każdej technologii, tak i tutaj wraz ze wzrostem popytu i efektywności produktu – spadają koszty korzystania z niego. Eksperci przewidują, że do 2020 roku wszystkie technologie wykorzystujące odnawialne źródła energii będą kosztowały tyle samo, ile obróbka paliw kopalnych[6].

W ten sposób ludzkość będzie mogła się rozwijać bez przeszkód, osiągając nowe kamienie milowe i jednocześnie unikając globalnego ocieplenia – wyjaśnia Michał Ajchel. – Schneider Electric, wierząc w ten cel, dołączyło do organizacji RE100. Skupia ona firmy, których postanowieniem jest czerpanie 100 proc. energii z odnawialnych źródeł. Według raportu Deloitte firmy z RE100 w ramach realizacji swoich założeń kupują tyle samo energii odnawialnej, co cała Polska, podczas gdy jednocześnie 48 proc. średnich firm w USA pracuje nad pozyskiwaniem energii z odnawialnych źródeł[7].

Dlaczego OZE jest tak popularne?

Przedsiębiorców sceptycznych wobec OZE może przekonać argument, że w dobie rosnącej świadomości klientów, decyzja o zainwestowaniu w odnawialne źródła energii jest nie tylko przyjazna środowisku, ale i zyskowna biznesowo. Ankieta przeprowadzona przez redaktora naczelnego „Popular Science” na klientach Patagonii wykazała, że działania firmy na rzecz środowiska zachęciły więcej osób do sięgania po jej produkty[8]. Głównym motorem dla firm do poszukiwania optymalnych sposobów na inwestowanie w zaawansowane technologie energetyczne jest, rzecz jasna, możliwość zabezpieczenia stałej i zarazem coraz niższej ceny energii[9].

 

O Schneider Electric

W Schneider Electric wierzymy, że dostęp do energii i zasobów cyfrowych to podstawowe prawo każdego człowieka. Stwarzamy warunki do poprawy efektywności energetycznej dla każdego, w każdym miejscu i w każdej chwili. Nazywamy to Life Is On.

Oferujemy cyfrowe rozwiązania z zakresu zarządzania energią i automatyki, zapewniające wydajność i zrównoważony rozwój. Łączymy najlepsze na świecie technologie energetyczne, automatykę w czasie rzeczywistym, oprogramowanie i usługi w ramach zintegrowanych rozwiązań dla domów, budynków, centrów danych, infrastruktury i przemysłu.

Wykorzystujemy nieskończone możliwości, jakie zapewnia otwarta, globalna, innowacyjna społeczność z pasją podzielająca nasze wartości, takie jak Szczytny Cel, Otwartość i Zaangażowanie.

www.se.com/pl

 


[1] The Future of Cooling. Opportunities for energy-efficient air conditioning, International Energy Agency

[2] Ibidem.

[3] EIA projects 28% increase in world energy use by 2040, The Energy Information Administration

[4] Estimating population heat exposure and impacts on working people in conjunction with climate change, International Journal of Biometeorology

[5] The geographical distribution of fossil fuels unused when limiting global warming to 2°C. Nature. International Journal of Science

[6] Renewable Power Generation Costs in 2017, International Renewable Energy Agency (IRENA)

[7] Serious business: Corporate procurement rivals policy in driving growth of renewable energy, Deloitte

[8] Companies are realizing that renewable energy is good for business, The Popular Science

[9] Serious business: Corporate procurement rivals policy in driving growth of renewable energy, Deloitte

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Firma Tetra Pak nagrodzona za przeciwdziałanie zmianom klimatycznym Biuro prasowe
2020-02-20 | 16:30

Firma Tetra Pak nagrodzona za przeciwdziałanie zmianom klimatycznym

Tetra Pak została po raz czwarty doceniona za wyróżniające się działania prowadzone na rzecz klimatu oraz za pozyskiwanie zasobów ze zrównoważonych źródeł. Na
Ochrona środowiska Grupa Accor do 2022 r. wycofa plastik ze swoich hoteli
2020-01-24 | 13:00

Grupa Accor do 2022 r. wycofa plastik ze swoich hoteli

Zgodnie z przyjętym zobowiązaniem grupa Accor deklaruje usunięcie wszystkich plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku znajdujących się w hotelach do końca 2022 r. Działanie
Ochrona środowiska Jury konkursu Chivas Venture wybrało najbardziej innowacyjny polski start-up
2020-01-17 | 11:30

Jury konkursu Chivas Venture wybrało najbardziej innowacyjny polski start-up

15 stycznia odbył się lokalny finał konkursu Chivas Venture. Spośród najlepszej piątki start-up’ów wybrano zwycięzcę, który będzie reprezentował Polskę na

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Infrastruktura

Nad firmami z branży utrzymania czystości zbierają się czarne chmury. Rosną koszty działalności i brakuje rąk do pracy

Brak pracowników oraz dobrze przygotowanych do pracy zespołów – to najpoważniejsze wyzwania, które stoją przed branżą utrzymania czystości. Dziś zatrudnia ona ok. 700 tys. osób, również takich, które do tej pory z różnych względów nie pracowały. Rozwiązanie tych bolączek umożliwiłoby przyjmowanie większej liczby zleceń i dalszy dynamiczny rozwój sektora. Jednym z pomysłów jest włączenie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji certyfikatu dla osób sprzątających.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Transport

Przewozy w regionach wracają na właściwe tory. W tym roku spółka Polregio zamierza rozpocząć unowocześnianie pociągów i przewieźć 91 mln pasażerów

Komisja Europejska wciąż prowadzi formalne postępowanie dotyczące pomocy publicznej dla spółki Przewozy Regionalne, która od miesiąca funkcjonuje pod nazwą Polregio. To oznacza, że przewoźnik wciąż nie może korzystać z unijnych grantów, ale realizuje plany inwestycyjne we własnym zakresie. W tym roku rozpocznie obliczony na kilka lat program modernizacji swojego taboru. Czteroletnia restrukturyzacja spółki zaowocowała też systematycznym przyrostem liczby pasażerów – na koniec tego roku Polregio chce ich mieć już ponad 91 mln.

Firma

15 tys. hoteli na świecie i 600 w Polsce. Następca Neckermann Polska startuje z ofertą wyjazdową

Na polskim rynku rozpoczyna działalność Nekera, nowy touroperator, który jest niejako następcą Neckermanna, bo tworzony przez ten sam zespół. –  Upadek polskiego oddziału nie miał nic wspólnego z jego kondycją ekonomiczną, był to efekt bankructwa całej grupy Thomas Cook – mówi założyciel nowego biura Maciej Nykiel. Nekera startuje z ofertą wyjazdową do 15 tys. hoteli na całym świecie, zarówno w najpopularniejszych kurortach, jak i egzotycznych krajach. Będzie też mocno rozwijać wycieczki z dojazdem własnym oraz turystykę krajową. W ofercie ma ponad 600 hoteli w Polsce.

 
 

Konsument

Branżę kosmetyczną czeka rewolucja opakowaniowa. Producenci będą odchodzić od plastiku

Producenci kosmetyków stopniowo zmieniają swoje podejście do opakowań. Coraz częściej zamieniają stosowany plastik na w pełni przetwarzalny lub na tekturę, drewno lub szkło. Starają się „odchudzać” opakowania, żeby były mniej kłopotliwe w transporcie. Takie działania to przede wszystkim efekt troski o środowisko, ale wymuszają je także unijne zmiany prawne oraz proekologiczne oczekiwania konsumentów. Zdecydowana większość z nich, kupując kosmetyki, zwraca uwagę na to, czy opakowanie jest przyjazne dla środowiska – wynika z raportu „Strategia Plastikowa i Kosmetyki” przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego i Deloitte Advisory.