Komunikaty PR

Polacy żyją ekologicznie, jeśli ich na to stać

2019-03-27  |  11:00
Biuro prasowe

Trzy czwarte z nas (74%) uważa, że żyje ekologicznie – wynika z badania Gumtree Polska na temat ekologicznych zwyczajów Polaków. Rozumiemy, że nasze codzienne działania mają realny wpływ na środowisko, jednak nasze działania w tym zakresie sprowadzają się do tych najbardziej podstawowych, przede wszystkim o podłożu ekonomicznym. Z zebranych danych wynika, że poszerzenie wiedzy z zakresu ochrony środowiska, zrozumienie nieoczywistych zależności pomiędzy wyborami konsumenckimi i ich znaczeniem dla naszej planety oraz wprowadzanie w życie odpowiednich nawyków, to kluczowe wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się Polacy.

Finanse kluczową przeszkodą w ekologicznej postawie

Mimo że Polacy postrzegają siebie jako proekologicznych, to jednocześnie aż 87% respondentów deklaruje, że chciałaby żyć jeszcze bardziej w zgodzie z naturą. Co stoi na przeszkodzie? Największą z barier (dla 61% badanych) jest ograniczona zasobność ich portfela i zbyt wysokie ceny produktów eko. Co trzeci Polak (33%) twierdzi, że nie zmienia swoich nawyków z powodu braku czasu na wprowadzenie nowych przyzwyczajeń i rozwiązań, a 27% przyznaje, że nieekologiczny sposób prowadzenia gospodarstwa domowego spowodowany jest trudnością w przekonaniu innych domowników do zmian postawy.

Wiedza na temat ochrony środowiska tylko podstawowa

Skąd bierze się przekonanie Polaków o ich sposobie życia zgodnym z naturą? Jak pokazuje badanie, może to wynikać z ograniczonej wiedzy na temat ekologii. Gumtree Polska sprawdziło wśród badanych znajomość pojęcia „zrównoważone rolnictwo”, świadomość szkodliwości oleju palmowego czy też wpływu na środowisko wprowadzenia samochodów z napędem hybrydowym.

Tylko połowa ankietowanych (53%) deklaruje, że wie na czym polega zrównoważone rolnictwo. Najwięcej, bo aż 60% respondentów, deklarujących znajomość tego terminu, to osoby między 50 a 65 rokiem życia, częściej mieszkający na wsi (56%) oraz – co ciekawe – w miastach o populacji 200-500 tys. mieszkańców (56%).

Zrównoważona produkcja oleju palmowego to temat, który od dawna jest na ustach wielu ekologów. Wśród Polaków wciąż niska jest świadomość, że używanie tego półproduktu jest niezwykle szkodliwe dla środowiska, ponieważ przyczynia się do wycinki lasów deszczowych, a w konsekwencji do zagłady wielu gatunków zwierząt - aż 49% badanych nie posiada takiej wiedzy.

Czy Polacy twierdzą, że zmiana auta na samochód z napędem hybrydowym to działanie ekologiczne? Uważa tak tylko nieco ponad połowa ankietowanych (52%). 40% respondentów argumentuje to mniejszą emisją spalin do atmosfery. Są jednak również osoby będące zdania, że nie jest to z korzyścią dla atmosfery, ponieważ produkując energię elektryczną  z węgla, również zanieczyszczamy powietrze.

Polacy poszukują wiedzy na temat ekologii w różnych miejscach. Wyniki badania pokazują, że najczęściej źródłem wiedzy są fora internetowe (52%) oraz znajomi (45%) i rodzina (42%). Średnio co trzecia osoba sięga po książki o tej tematyce, a jedynie co dwudziesta – po prasę.

Od postawy do działania

Badanie Gumtree Polska pokazuje również, w jakim stopniu postawy Polaków przekładają się na ich proekologiczne działania i zachowania konsumenckie. Pytani o zasady, jakie wynieśli z domu, badani najczęściej wskazują na niemarnowanie jedzenia (79%), oszczędzanie wody i papieru (72%) oraz segregowanie śmieci (58%). Znajomość tej ostatniej zasady deklaruje aż 93% uczestników badania. Jakie kroki należy podjąć, by żyć bardziej ekologicznie? Ankietowani najczęściej wskazują na najbardziej podstawowe spośród działań, jak segregacja śmieci (72%), oszczędzanie wody i prądu (69%) oraz częstsze korzystanie z komunikacji miejskiej i roweru (51%). Te statystyki pokazują, że dla Polaków bycie eko to wciąż bardzo wąskie pojęcie.

Używane nie znaczy gorsze

- Zarówno wyniki naszego badania, jak i aktywność użytkowników Gumtree dowodzą, że kupowanie przedmiotów z drugiej ręki cieszy się dużą popularnością. Blisko trzy czwarte Polaków, bo aż 72% przyznaje, że nabywa używane rzeczy. Niezależnie od tego, jaka jest motywacja kupujących, należy docenić, że tak dużo z nas gotowych jest kupić rzeczy z drugiej ręki zamiast nowych, czy też przekazać dalej niepotrzebne przedmioty czy ubrania – mówi Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.

Przedłużanie czasu korzystania z różnego rodzaju przedmiotów to jedno z wielu proekologicznych działań, które mają pozytywny wpływ na środowisko. Kobiety najczęściej sięgają po ubrania (73%), natomiast mężczyźni po książki (57%). Panowie chętniej kupują również sprzęt AGD i RTV (46% do 34%). Ich główną motywacją nie jest jednak chęć dbania o środowisko, lecz względy finansowe - wskazuje na nie 76% badanych - oraz możliwość trafienia na unikatowe przedmioty (dla 53% badanych). Troska o przyrodę pojawia się w odpowiedziach dopiero na trzecim miejscu (41%). Ankietowani byliby skłonni zakupić z drugiej ręki gry planszowe i puzzle (38%), sprzęt sportowy (37%) oraz meble (28%).

Badanie Gumtree.pl zostało zrealizowane przez SW Research w dniach 19-22.02.2019 metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej próbie 1036 Polaków w wieku 18-65 lat. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Firma Tetra Pak nagrodzona za przeciwdziałanie zmianom klimatycznym Biuro prasowe
2020-02-20 | 16:30

Firma Tetra Pak nagrodzona za przeciwdziałanie zmianom klimatycznym

Tetra Pak została po raz czwarty doceniona za wyróżniające się działania prowadzone na rzecz klimatu oraz za pozyskiwanie zasobów ze zrównoważonych źródeł. Na
Ochrona środowiska Grupa Accor do 2022 r. wycofa plastik ze swoich hoteli
2020-01-24 | 13:00

Grupa Accor do 2022 r. wycofa plastik ze swoich hoteli

Zgodnie z przyjętym zobowiązaniem grupa Accor deklaruje usunięcie wszystkich plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku znajdujących się w hotelach do końca 2022 r. Działanie
Ochrona środowiska Jury konkursu Chivas Venture wybrało najbardziej innowacyjny polski start-up
2020-01-17 | 11:30

Jury konkursu Chivas Venture wybrało najbardziej innowacyjny polski start-up

15 stycznia odbył się lokalny finał konkursu Chivas Venture. Spośród najlepszej piątki start-up’ów wybrano zwycięzcę, który będzie reprezentował Polskę na

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Infrastruktura

Nad firmami z branży utrzymania czystości zbierają się czarne chmury. Rosną koszty działalności i brakuje rąk do pracy

Brak pracowników oraz dobrze przygotowanych do pracy zespołów – to najpoważniejsze wyzwania, które stoją przed branżą utrzymania czystości. Dziś zatrudnia ona ok. 700 tys. osób, również takich, które do tej pory z różnych względów nie pracowały. Rozwiązanie tych bolączek umożliwiłoby przyjmowanie większej liczby zleceń i dalszy dynamiczny rozwój sektora. Jednym z pomysłów jest włączenie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji certyfikatu dla osób sprzątających.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Transport

Przewozy w regionach wracają na właściwe tory. W tym roku spółka Polregio zamierza rozpocząć unowocześnianie pociągów i przewieźć 91 mln pasażerów

Komisja Europejska wciąż prowadzi formalne postępowanie dotyczące pomocy publicznej dla spółki Przewozy Regionalne, która od miesiąca funkcjonuje pod nazwą Polregio. To oznacza, że przewoźnik wciąż nie może korzystać z unijnych grantów, ale realizuje plany inwestycyjne we własnym zakresie. W tym roku rozpocznie obliczony na kilka lat program modernizacji swojego taboru. Czteroletnia restrukturyzacja spółki zaowocowała też systematycznym przyrostem liczby pasażerów – na koniec tego roku Polregio chce ich mieć już ponad 91 mln.

Firma

15 tys. hoteli na świecie i 600 w Polsce. Następca Neckermann Polska startuje z ofertą wyjazdową

Na polskim rynku rozpoczyna działalność Nekera, nowy touroperator, który jest niejako następcą Neckermanna, bo tworzony przez ten sam zespół. –  Upadek polskiego oddziału nie miał nic wspólnego z jego kondycją ekonomiczną, był to efekt bankructwa całej grupy Thomas Cook – mówi założyciel nowego biura Maciej Nykiel. Nekera startuje z ofertą wyjazdową do 15 tys. hoteli na całym świecie, zarówno w najpopularniejszych kurortach, jak i egzotycznych krajach. Będzie też mocno rozwijać wycieczki z dojazdem własnym oraz turystykę krajową. W ofercie ma ponad 600 hoteli w Polsce.

 
 

Konsument

Branżę kosmetyczną czeka rewolucja opakowaniowa. Producenci będą odchodzić od plastiku

Producenci kosmetyków stopniowo zmieniają swoje podejście do opakowań. Coraz częściej zamieniają stosowany plastik na w pełni przetwarzalny lub na tekturę, drewno lub szkło. Starają się „odchudzać” opakowania, żeby były mniej kłopotliwe w transporcie. Takie działania to przede wszystkim efekt troski o środowisko, ale wymuszają je także unijne zmiany prawne oraz proekologiczne oczekiwania konsumentów. Zdecydowana większość z nich, kupując kosmetyki, zwraca uwagę na to, czy opakowanie jest przyjazne dla środowiska – wynika z raportu „Strategia Plastikowa i Kosmetyki” przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego i Deloitte Advisory.