Komunikaty PR

Popularność filozofii zero waste w Polsce rośnie, ale powoli

2019-04-11  |  11:00
Biuro prasowe

Poziom recyklingu odpadów z tworzyw sztucznych w Polsce wynosi zaledwie 26%, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej jest aż o 14% wyższa[1]. Zgodnie z unijną dyrektywą do 2020 roku Polska ma obowiązek osiągnięcia 50-procentowego poziomu odzysku odpadów. Tymczasem, jak pokazują wyniki badania Gumtree Polska, tylko połowa z nas słyszała o pojęciu zero waste (ZW), a wśród tych, którzy się z nim zetknęli, tylko 29% wprowadza zasady ZW w życie. 

Zero waste, czyli „brak śmieci” lub „brak marnowania”, to filozofia, zgodnie z którą człowiek stara się generować jak najmniej odpadów, a tym samym nie zanieczyszczać środowiska. Wprowadzenie jej zasad do codziennego życia deklarują głównie osoby zamieszkujące miasta powyżej 500 tys. mieszkańców (38%), rzadziej wsie (27%). Częściej Polacy spotkali się z tym pojęciem w kontekście ekologii (65%), niż jako trendu czy oszczędności pieniędzy (17%). Największą korzyścią wynikającą z zero waste, podawaną przez ankietowanych, jest redukcja ilości odpadów (52%). Na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i skażenia środowiska wskazuje 17% respondentów, a na ochronę przed niedoborem zasobów – 12%.

- Jak pokazują wyniki naszego badania, wiedza Polaków na temat ekologii wciąż jest stosunkowo niewielka. Pod względem poziomu odzysku tworzyw sztucznych Polska na tle europejskich krajów - skandynawskich oraz zachodnich, wypada blado. Mamy duży potencjał i jesteśmy gotowi do aktywności na rzecz środowiska, jednak powinniśmy zwracać większą uwagę na odpowiedzialność, jaka w tej kwestii spoczywa na naszych barkach – mówi Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.

Plastikowy problem

Negatywne oddziaływanie toreb foliowych na środowisko to problem całej Europy. Są jednak kraje, których mieszkańcy potrafią ograniczyć korzystanie z takich torebek do minimum. Mowa o Duńczykach, którzy statystycznie używają tylko czterech foliówek w ciągu roku na osobę, podczas gdy Polacy aż 450 sztuk. Tego typu torby na zakupy coraz częściej zastępowane są przez te wykonane z materiału. W opinii 80% respondentów, bawełniane torebki są bardziej ekologiczne niż jednorazowe reklamówki. Średnio co trzeci badany zauważa, że cechują się one większą trwałością, jednak tylko co dziesiąty przyznaje, że takie działanie pozwala na redukcję zużywanego plastiku. Jak wyglądają deklaracje Polaków w kwestii korzystania z plastikowych słomek do napojów? Aż 64% badanych twierdzi, że ich nie używa. Wśród nich najwięcej jest osób w wieku powyżej 50 lat (73%), podczas gdy w grupie wiekowej 18-29 jest ich już tylko 52%.

„Brzydkie” nie znaczy gorsze

W skali całego świata marnowane jest więcej jedzenia niż potrzeba, aby wyeliminować globalny problem głodu. Marnowanie produktów spożywczych to obecnie jeden z największych problemów społecznych oraz ekonomicznych. Warto pamiętać, że wyprodukowanie żywności wiąże się z dużym obciążeniem dla środowiska. Jak wynika z badania Gumtree Polska, Polacy nie lubią wyrzucać jedzenia. Co trzecia badana osoba w ogóle nie wyrzuca żywności, 18% Polaków robi to rzadziej niż raz miesiącu, a 10% ankietowanych raz na miesiąc. Raz na tydzień wyrzuca żywność 16% Polaków. Niechęć do marnowania może być związana z przyzwyczajeniami minionego ustroju, ale również ze względami ekonomicznymi.

Wiele warzyw i owoców marnuje się jeszcze na etapie produkcji, ze względu na ich nieidealny wygląd. Przyczyną takiego procesu jest duże przywiązanie konsumentów do ich doskonałego stanu i pięknych kolorów. Jak pokazują wyniki badania, podczas zakupów spożywczych, dla 63% Polaków wygląd warzyw i owoców ma duże znaczenie – decydują się na zakup tylko tych, które ich zdaniem wyglądają najlepiej. Tylko 12% badanych celowo wybiera te brzydsze, by chronić je przed wyrzuceniem na śmietnik.

Badanie Gumtree.pl zostało zrealizowane przez SW Research w dniach 19-22.02.2019 metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej próbie 1036 Polaków w wieku 18-65 lat.

 

 


[1] Źródło: https://www.plasticseurope.org/application/files/5715/1717/4180/Plastics_the_facts_2017_FINAL_for_website_one_page.pdf

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Firma Tetra Pak nagrodzona za przeciwdziałanie zmianom klimatycznym Biuro prasowe
2020-02-20 | 16:30

Firma Tetra Pak nagrodzona za przeciwdziałanie zmianom klimatycznym

Tetra Pak została po raz czwarty doceniona za wyróżniające się działania prowadzone na rzecz klimatu oraz za pozyskiwanie zasobów ze zrównoważonych źródeł. Na
Ochrona środowiska Grupa Accor do 2022 r. wycofa plastik ze swoich hoteli
2020-01-24 | 13:00

Grupa Accor do 2022 r. wycofa plastik ze swoich hoteli

Zgodnie z przyjętym zobowiązaniem grupa Accor deklaruje usunięcie wszystkich plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku znajdujących się w hotelach do końca 2022 r. Działanie
Ochrona środowiska Jury konkursu Chivas Venture wybrało najbardziej innowacyjny polski start-up
2020-01-17 | 11:30

Jury konkursu Chivas Venture wybrało najbardziej innowacyjny polski start-up

15 stycznia odbył się lokalny finał konkursu Chivas Venture. Spośród najlepszej piątki start-up’ów wybrano zwycięzcę, który będzie reprezentował Polskę na

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Infrastruktura

Nad firmami z branży utrzymania czystości zbierają się czarne chmury. Rosną koszty działalności i brakuje rąk do pracy

Brak pracowników oraz dobrze przygotowanych do pracy zespołów – to najpoważniejsze wyzwania, które stoją przed branżą utrzymania czystości. Dziś zatrudnia ona ok. 700 tys. osób, również takich, które do tej pory z różnych względów nie pracowały. Rozwiązanie tych bolączek umożliwiłoby przyjmowanie większej liczby zleceń i dalszy dynamiczny rozwój sektora. Jednym z pomysłów jest włączenie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji certyfikatu dla osób sprzątających.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Transport

Przewozy w regionach wracają na właściwe tory. W tym roku spółka Polregio zamierza rozpocząć unowocześnianie pociągów i przewieźć 91 mln pasażerów

Komisja Europejska wciąż prowadzi formalne postępowanie dotyczące pomocy publicznej dla spółki Przewozy Regionalne, która od miesiąca funkcjonuje pod nazwą Polregio. To oznacza, że przewoźnik wciąż nie może korzystać z unijnych grantów, ale realizuje plany inwestycyjne we własnym zakresie. W tym roku rozpocznie obliczony na kilka lat program modernizacji swojego taboru. Czteroletnia restrukturyzacja spółki zaowocowała też systematycznym przyrostem liczby pasażerów – na koniec tego roku Polregio chce ich mieć już ponad 91 mln.

Firma

15 tys. hoteli na świecie i 600 w Polsce. Następca Neckermann Polska startuje z ofertą wyjazdową

Na polskim rynku rozpoczyna działalność Nekera, nowy touroperator, który jest niejako następcą Neckermanna, bo tworzony przez ten sam zespół. –  Upadek polskiego oddziału nie miał nic wspólnego z jego kondycją ekonomiczną, był to efekt bankructwa całej grupy Thomas Cook – mówi założyciel nowego biura Maciej Nykiel. Nekera startuje z ofertą wyjazdową do 15 tys. hoteli na całym świecie, zarówno w najpopularniejszych kurortach, jak i egzotycznych krajach. Będzie też mocno rozwijać wycieczki z dojazdem własnym oraz turystykę krajową. W ofercie ma ponad 600 hoteli w Polsce.

 
 

Konsument

Branżę kosmetyczną czeka rewolucja opakowaniowa. Producenci będą odchodzić od plastiku

Producenci kosmetyków stopniowo zmieniają swoje podejście do opakowań. Coraz częściej zamieniają stosowany plastik na w pełni przetwarzalny lub na tekturę, drewno lub szkło. Starają się „odchudzać” opakowania, żeby były mniej kłopotliwe w transporcie. Takie działania to przede wszystkim efekt troski o środowisko, ale wymuszają je także unijne zmiany prawne oraz proekologiczne oczekiwania konsumentów. Zdecydowana większość z nich, kupując kosmetyki, zwraca uwagę na to, czy opakowanie jest przyjazne dla środowiska – wynika z raportu „Strategia Plastikowa i Kosmetyki” przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego i Deloitte Advisory.