Komunikaty PR

Popularność filozofii zero waste w Polsce rośnie, ale powoli

2019-04-11  |  11:00
Biuro prasowe

Poziom recyklingu odpadów z tworzyw sztucznych w Polsce wynosi zaledwie 26%, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej jest aż o 14% wyższa[1]. Zgodnie z unijną dyrektywą do 2020 roku Polska ma obowiązek osiągnięcia 50-procentowego poziomu odzysku odpadów. Tymczasem, jak pokazują wyniki badania Gumtree Polska, tylko połowa z nas słyszała o pojęciu zero waste (ZW), a wśród tych, którzy się z nim zetknęli, tylko 29% wprowadza zasady ZW w życie. 

Zero waste, czyli „brak śmieci” lub „brak marnowania”, to filozofia, zgodnie z którą człowiek stara się generować jak najmniej odpadów, a tym samym nie zanieczyszczać środowiska. Wprowadzenie jej zasad do codziennego życia deklarują głównie osoby zamieszkujące miasta powyżej 500 tys. mieszkańców (38%), rzadziej wsie (27%). Częściej Polacy spotkali się z tym pojęciem w kontekście ekologii (65%), niż jako trendu czy oszczędności pieniędzy (17%). Największą korzyścią wynikającą z zero waste, podawaną przez ankietowanych, jest redukcja ilości odpadów (52%). Na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i skażenia środowiska wskazuje 17% respondentów, a na ochronę przed niedoborem zasobów – 12%.

- Jak pokazują wyniki naszego badania, wiedza Polaków na temat ekologii wciąż jest stosunkowo niewielka. Pod względem poziomu odzysku tworzyw sztucznych Polska na tle europejskich krajów - skandynawskich oraz zachodnich, wypada blado. Mamy duży potencjał i jesteśmy gotowi do aktywności na rzecz środowiska, jednak powinniśmy zwracać większą uwagę na odpowiedzialność, jaka w tej kwestii spoczywa na naszych barkach – mówi Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.

Plastikowy problem

Negatywne oddziaływanie toreb foliowych na środowisko to problem całej Europy. Są jednak kraje, których mieszkańcy potrafią ograniczyć korzystanie z takich torebek do minimum. Mowa o Duńczykach, którzy statystycznie używają tylko czterech foliówek w ciągu roku na osobę, podczas gdy Polacy aż 450 sztuk. Tego typu torby na zakupy coraz częściej zastępowane są przez te wykonane z materiału. W opinii 80% respondentów, bawełniane torebki są bardziej ekologiczne niż jednorazowe reklamówki. Średnio co trzeci badany zauważa, że cechują się one większą trwałością, jednak tylko co dziesiąty przyznaje, że takie działanie pozwala na redukcję zużywanego plastiku. Jak wyglądają deklaracje Polaków w kwestii korzystania z plastikowych słomek do napojów? Aż 64% badanych twierdzi, że ich nie używa. Wśród nich najwięcej jest osób w wieku powyżej 50 lat (73%), podczas gdy w grupie wiekowej 18-29 jest ich już tylko 52%.

„Brzydkie” nie znaczy gorsze

W skali całego świata marnowane jest więcej jedzenia niż potrzeba, aby wyeliminować globalny problem głodu. Marnowanie produktów spożywczych to obecnie jeden z największych problemów społecznych oraz ekonomicznych. Warto pamiętać, że wyprodukowanie żywności wiąże się z dużym obciążeniem dla środowiska. Jak wynika z badania Gumtree Polska, Polacy nie lubią wyrzucać jedzenia. Co trzecia badana osoba w ogóle nie wyrzuca żywności, 18% Polaków robi to rzadziej niż raz miesiącu, a 10% ankietowanych raz na miesiąc. Raz na tydzień wyrzuca żywność 16% Polaków. Niechęć do marnowania może być związana z przyzwyczajeniami minionego ustroju, ale również ze względami ekonomicznymi.

Wiele warzyw i owoców marnuje się jeszcze na etapie produkcji, ze względu na ich nieidealny wygląd. Przyczyną takiego procesu jest duże przywiązanie konsumentów do ich doskonałego stanu i pięknych kolorów. Jak pokazują wyniki badania, podczas zakupów spożywczych, dla 63% Polaków wygląd warzyw i owoców ma duże znaczenie – decydują się na zakup tylko tych, które ich zdaniem wyglądają najlepiej. Tylko 12% badanych celowo wybiera te brzydsze, by chronić je przed wyrzuceniem na śmietnik.

Badanie Gumtree.pl zostało zrealizowane przez SW Research w dniach 19-22.02.2019 metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej próbie 1036 Polaków w wieku 18-65 lat.

 

 


[1] Źródło: https://www.plasticseurope.org/application/files/5715/1717/4180/Plastics_the_facts_2017_FINAL_for_website_one_page.pdf

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Trzeci z rzędu Złoty Medal EcoVadis dla Air Products Biuro prasowe
2020-07-02 | 14:00

Trzeci z rzędu Złoty Medal EcoVadis dla Air Products

Air Products (NYSE: APD), wiodący dostawca gazów technicznych w Polsce i na świecie, został ponownie uhonorowany Złotym Medalem EcoVadis za wyniki uzyskiwane w obszarze społecznej
Ochrona środowiska UPS PUBLIKUJE 18. RAPORT ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
2020-07-02 | 12:00

UPS PUBLIKUJE 18. RAPORT ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU

4 cele na 2020 zrealizowane rok wcześniej Lider branży w kompleksowym raportowaniu Publikacja pierwszego w historii firmy raportu ds. Standardów Rachunkowości
Ochrona środowiska L’Oréal ogłasza nowe globalne cele dotyczące zrównoważonego rozwoju do roku 2030
2020-07-01 | 14:00

L’Oréal ogłasza nowe globalne cele dotyczące zrównoważonego rozwoju do roku 2030

L’Oréal inauguruje nowy globalny program zrównoważonego rozwoju pod nazwą „L’Oréal for the Future”. Określa on najnowsze cele, które Grupa

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Powoli wracamy do planowych zabiegów i wizyt u lekarzy. Telemedycyna może pomóc w walce z rosnącymi kolejkami

Pandemia przyczyniła się do skokowego wzrostu popularności telemedycyny. Już na początku większość szpitali, przychodni i placówek medycznych wprowadziła zdalne konsultacje online i przez telefon, co umożliwiło zasięgnięcie porady lekarza, a także  wystawienie zwolnienia, skierowania czy recepty bez konieczności osobistego kontaktu. Do tej formy przekonali się zarówno lekarze, jak i pacjenci. Aż 74 proc. pacjentów chce korzystać z telemedycyny nawet po zakończeniu pandemii – wynika z badań Grupy LUX MED. Obecnie firma dostarcza prawie 20 tys. usług telemedycznych dziennie.

Praca

Branża sprzedaży bezpośredniej od początku pandemii notuje rekordowe wzrosty obrotów. Szybko rośnie też zapotrzebowanie na sprzedawców

Sprzedaż bezpośrednia w czasie lockdownu i stopniowego odmrażania handlu notuje rekordowe wzrosty obrotów. Od początku marca do końca maja branża sprzedaje średnio o 30 proc. więcej niż rok temu. W przypadku części firm wzrosty sięgają nawet 85 proc. Zwiększa się także zapotrzebowanie na nowych sprzedawców – poziom rekrutacji jest czterokrotnie wyższy niż przed rokiem. – Wirus nas nie zaskoczył. Już od kilku lat stopniowo przechodziliśmy na nowe technologie i inne sposoby komunikacji ze sprzedawcami i klientami – tłumaczy Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Handel

Co czwarty internauta woli robić zakupy w sieci niż w tradycyjnych sklepach. Rozszerzona rzeczywistość może zmniejszyć liczbę zwrotów

Migracja konsumentów z trybu offline do online trwa już od dawna, ale pandemia SARS-CoV-2 okazała się katalizatorem, który przyspieszył ten proces. W sieci kupuje już 72 proc. Polaków, a więcej niż co czwarty częściej wybiera obecnie ten kanał zakupowy m.in. ze względu na wygodę, szybkość i większe bezpieczeństwo. Zyskały kategorie, które w e-commerce dobrze radziły sobie już wcześniej, jak moda i uroda czy elektronika, ale Polacy przekonali się również do kupowania w internecie produktów spożywczych. Rosnącą rolę w e-zakupach odgrywają technologie, jak np. rozszerzona rzeczywistość, które pozwalają lepiej dopasować produkt i zminimalizować ryzyko zwrotów.

Problemy społeczne

Przez koronawirusa Polki obawiają się o swoją zawodową przyszłość. Co trzecia rozważa wyjazd do pracy za granicę

Pandemia koronawirusa ma wpływ na życie zawodowe niemal 70 proc. Polek, głównie młodych. Dla wielu z nich jest to wpływ negatywny – pracę już straciło 15 proc., a 18 proc. pracuje w mniejszym wymiarze czasu – wynika z badania IQS na zlecenie Promedica24. W związku z tym coraz więcej kobiet szuka pracy za granicą. Co trzecia przyznaje, że rozważa emigrację zarobkową, przede wszystkim do Niemiec. Ponad 20 proc. z nich chciałoby podjąć pracę przy opiece nad seniorami.