Komunikaty PR

Paliwa alternatywne przeciwko zmianom klimatycznym

2019-08-13  |  11:37

Spalanie tradycyjnej benzyny, która napędza m.in. samochody osobowe i ciężarowe, przyczynia się do wysokiej emisji dwutlenku węgla do atmosfery i jest jedną z głównych przyczyn ocieplenia klimatycznego. Rynek paliwowy jest tego świadomy, dlatego – póki co na potrzeby mniejszych silników, np. do kosiarek spalinowych, pił lub motorówek – zaoferował rozwiązanie w postaci paliw alkilatowych, których spalanie nie tylko jest o wiele bardziej przyjazne dla atmosfery, ale też w mniejszym stopniu powoduje powstawanie smogu oraz nie zawiera substancji szkodliwych dla zdrowia.

Skandynawski wynalazek

Benzyny alkilatowe (od ang. Alkylate gasoline) na początku obecnego stulecia jako pierwsi zaczęli produkować Szwedzi. Cały region skandynawski jest terenem mocno zalesionym i bogatym w wody śródlądowe, stąd zapotrzebowanie na ekologiczne paliwa, z których korzystać może np. leśnictwo, ale też użytkownicy łodzi czy skuterów wodnych. Skandynawski pomysł, będący nieszkodliwą dla środowiska odpowiedzią branży paliwowej na zmiany klimatyczne, powoli zaczęły zaszczepiać u siebie też inne kraje. Jednak obecnie na świecie jest tylko pięć rafinerii produkujących alternatywne, ekologiczne paliwa do małych, benzynowych silników spalinowych. Jedna z nich znajduje się w Polsce.

Paliwo dla środowiska

Benzyna alkilatowa w odróżnieniu od benzyn samochodowych, jest całkowicie pozbawiona węglowodorów aromatycznych, w tym kancerogennego benzenu oraz olefin i związków tlenowych (alkoholi, eterów). Zawiera wyłącznie stabilne chemicznie węglowodory parafinowe i izoparafinowe. Produktami całkowitego spalania parafin i izoparafin jest tylko dwutlenek węgla i woda. Spalanie tych węglowodorów jest najbardziej ekologicznym procesem spalania.

Dzięki temu kancerogenne i toksyczne produkty spalania benzyny alkilatowej są ograniczane w porównaniu do benzyn samochodowych nawet o 90%.

Benzyna alkilatowa jest również znacznie bardziej trwała niż zwykła benzyna – można ją dłużej przechowywać (nawet do 2 lat po otwarciu opakowania). Gwarantuje łatwy rozruch silnika nawet po wielu miesiącach. Wszechstronne paliwo o wysokiej wydajności prowadzi do niższej emisji, łatwiejszej konserwacji i dłuższej żywotności silnika.

W dobie galopujących zmian klimatycznych to przede wszystkim przedstawiciele sektora paliwowego powinni myśleć o ekologii i dawać w ten sposób przykład pozostałym. Paliwa ekologiczne to naszym zdaniem przyszłościowy kierunek. Proces alkilacji sprawia, że paliwa nie zawierają rakotwórczych związków, udało nam się też uzyskać produkt o znacznie mniejszej emisji podczas spalania, niż w przypadku tradycyjnej benzyny - mówi dr Janusz Pilarczyk, wice-prezes oraz dyrektor działu technologicznego w Warter Fuels, jedynego na rodzimym rynku producenta benzyn typu eco-friendly.

Warto zaznaczyć, że małe silniki maszyn ogrodniczych nie posiadają katalizatorów spalin, w odróżnieniu od nowoczesnych układów katalitycznych stosowanych w układach spalania silników samochodowych.

Bez uszczerbku na zdrowiu

Nauka już dawno udowodniła, że aromaty wydzielane podczas procesu spalania tradycyjnych paliw zawierają wysokooktanowe komponenty, które są szkodliwe dla środowiska i zdrowia. Mogą powodować uszkodzenie nerwów, bóle głowy, zmęczenie i nudności. Szczególnie niebezpiecznym związkiem występujących w „klasycznym” paliwie jest benzen.

To jedna z najgroźniejszych trucizn przemysłowych, ze względu na dużą lotność i możliwość tworzenia wysokich stężeń w powietrzu. Benzen wchłania się głównie z dróg oddechowych, rzadko przez skórę i z przewodu pokarmowego. Wyniki licznych badań epidemiologicznych pozwalają uznać benzen za czynnik kancerogenny dla układu krwiotwórczego i chłonnego u człowieka. Związek ten jest zresztą oficjalnie uznawany za rakotwórczy dla ludzi przez USA i większość państw europejskich. W benzynie alkilatowej zawartość benzenu wynosi poniżej 0,01%v/v – w stosunku do średniej zawartości benzenu wynoszącej ok. 0,90% v/v (wymóg normowy to < 1%) w tradycyjnej benzynie samochodowej. To prawie sto razy mniej– dodaje dr Pilarczyk.

Ekologia i ekonomia

Ograniczenie zawartości aromatów w benzynie korzystnie wpływa na eksploatację silnika i czystość komór spalania. Paliwa czystsze o ponad 90% to jednak nie tylko inwestycja w zdrowie swoje, otoczenia i planety, ale też oszczędność na naprawach tudzież wymianie silnika na nowy.

Dzisiaj ważne jest, by każdy człowiek minimalizował ślad węglowy, który po sobie pozostawia. Jeśli postęp zmian klimatycznych będzie bardziej drastyczny, niż przewidywali jeszcze niedawno naukowcy, bardzo możliwe, że przyszłością rynku naftowego będą właśnie benzyny alkilatowe – kończy dr Pilarczyk.

Pierwsze na polskim rynku ekologiczne paliwa pojawiły się w sprzedaży w połowie tego roku. Na razie można je nabyć on-line, choć producenci planują rozszerzenie sieci dystrybucji m.in. o stacje benzynowe i sklepy specjalistyczne.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2019-12-03 | 16:00

Veolia poszerza portfolio klientów z branży przemysłowej

W listopadzie br. spółka zależna Veolii, świadcząca kompleksowe usługi energetyczne i multitechniczne dla obiektów przemysłowych, biurowych, handlowych i logistyczno-magazynowych - Veolia Industry Polska przejęła od
Energetyka Prąd od niezależnego sprzedawcy, czyli opłacalna inwestycja w biznes
2019-12-02 | 13:00

Prąd od niezależnego sprzedawcy, czyli opłacalna inwestycja w biznes

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na zakup energii elektrycznej od niezależnych sprzedawców. W biznesie oznacza to realne zyski: w zależności od wielkości firmy to
Energetyka Schneider Electric: do 2040 r. emisje CO2 można obniżyć o połowę
2019-12-02 | 10:00

Schneider Electric: do 2040 r. emisje CO2 można obniżyć o połowę

Efektywność energetyczna coraz ważniejsza Według specjalistów skupienie się na poprawie efektywności energetycznej jest drogą do zwiększenia wydajności biznesowej, a z drugiej

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Blisko 200 mln euro trafi na transport kolejowy i paliwa alternatywne. BGK i Komisja Europejska rozdysponują granty na realizację takich projektów

Przyspieszenie rozwoju europejskiej sieci transportowej oraz paliw alternatywnych – to dwa priorytety finansowania w ramach instrumentu CEF Transport Blending Facility. Prywatne i publiczne podmioty mogą się ubiegać w nim o unijne granty na realizację projektów z tych obszarów. Do rozdysponowania jest w sumie 198 mln euro. Dofinansowanie w minimalnej wysokości 1 mln euro na projekt przyznaje Komisja Europejska. Dotacja łączy się z kredytem udzielanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego. To pierwsza instytucja narodowa, która współpracuje z Komisją Europejką przy wdrażaniu tego programu.

Polityka

Pracodawcy RP: Wprowadzenie prezydenckiego pomysłu emerytur stażowych doprowadziłoby do braku pracowników. Wypłacane świadczenia byłyby niskie

Kobiety po 35 latach pracy, a mężczyźni po 40 latach mogliby zyskać prawo do wcześniejszej emerytury stażowej – proponuje Andrzej Duda. Eksperci podkreślają, że jest to postulat, który spodoba się związkowcom, natomiast pracodawcy mogą mieć problem ze znalezieniem pracowników, bowiem osoby ze średnim wykształceniem zyskiwałyby prawo do świadczenia o około 5–7 lat wcześniej niż obecnie. Zdaniem głównego ekonomisty Pracodawców RP przy obecnym stanie demografii sami zainteresowani będą się borykać z niskim poziomem emerytur, niewystarczającym na zaspokojenie podstawowych potrzeb.

CES Las Vegas 2020

Bankowość

Klienci niechętni udostępnianiu fintechom swoich danych transakcyjnych. Bezpieczeństwo kluczowym aspektem zmian w bankowości

Dyrektywa PSD2, która wdraża otwartą bankowość, pozwala fintechom tworzyć całkiem nowe usługi finansowe dla klientów banków. Otwiera także nowe możliwości współpracy tych podmiotów z bankami. Może się jednak okazać, że największym beneficjentem nowych przepisów będą nie fintechy, ale właśnie zaawansowane technologicznie banki. Wynika to po części z niechęci klientów do udostępniania swoich danych transakcyjnych innym podmiotom.

Konsument

96 proc. rodziców świadomie planuje posiłek w podróży z dziećmi. Przy wyborze miejsca kierują się głównie bezpieczeństwem żywności i czystością

Prawie wszyscy rodzie podróżujący z dziećmi na dłuższych trasach świadomie planują posiłki w drodze – wynika z raportu Federacji Konsumentów „Posiłki w podróży z dziećmi”. Przy wyborze miejsca postoju najważniejsza jest higiena przygotowywania posiłków, czystość miejsca i zróżnicowane menu. 82 proc. wybiera restauracje sieciowe.