Komunikaty PR

Raport Aon: Czy czeka nas zmierzch rynku pracownika?

2018-11-26  |  13:00
Biuro prasowe
Do pobrania png ( 0.33 MB )

Połowa Polaków jest zaangażowana – to wniosek płynący z corocznego badania Aon Best Employers. Czujemy się bezpieczniej i stabilniej. To odwrócenie trendu z 2017 roku, kiedy lojalność, poczucie wpływu czy chęć pozytywnego mówienia o firmie zanotowały znaczące spadki. Polski pracownik zaczyna dostrzegać starania swoich pracodawców, co ma bezpośrednie przełożenie na korzyści wizerunkowe dla firm. Badanie Aon Best Employers przeprowadzone zostało na grupie ponad 57 tysięcy respondentów ze 131 polskich firm.

Pracodawcy odrobili lekcję

Polska jest jednym z krajów w UE o najniższej stopie bezrobocia. Wydawać by się zatem mogło, że „rynek pracownika” wciąż ma się dobrze, a utrzymanie pracowników pozostaje w sferze głównych wyzwań. Optymizmem napawa fakt, że polski pracodawca wziął sobie do serca to, co najbardziej bolało „najcenniejszy kapitał” jego organizacji. Aż 54 z 74 badanych aspektów środowiska pracy odnotowało wzrost w porównaniu do roku 2017. Jest to spektakularna zmiana tendencji zaobserwowanej w 2017 roku – wówczas 71 na 74 aspekty zostały ocenione niżej.

Ostatnie dwa lata to czas ogromnych zmian na rynku pracy. Rekordowo niskie bezrobocie, wyzwania z pozyskiwaniem i utrzymywaniem pracowników, ogromna presja na wzrost wynagrodzeń spowodowały, że temat ludzi w organizacji stał się jednym z najważniejszych strategicznych wyzwań polskich firm. Jak można myśleć o wzroście biznesowym, kiedy brakuje nam rąk do pracy? Ta sytuacja przełożyła się na ogromny wzrost oczekiwań pracowników, którym pracodawcy musieli sprostać. Wyniki badania Aon Best Employers 2018 pokazują wyraźne odwrócenie trendów. Jako pracownicy coraz bardziej zauważamy starania naszych pracodawców, co też przekłada się pozytywnie na nasze zaangażowanie w pracę. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na pierwsze sygnały, które płyną z rynku pracy – wyhamowanie zarówno wzrostu płac jak i spadku wskaźnika bezrobocia w połączeniu z większym docenianiem obecnych pracodawców mogą świadczyć o powolnym zmierzchu rynku pracownika – komentuje Magdalena Warzybok, Talent Practice Director w Aon.

Co mówią polscy pracownicy?

  • Wiem, jaka przyszłość mnie czeka – przyszłość firm, w których są zatrudnieni polscy pracodawcy jest bardziej przewidywalna. Pracownicy wiedzą, jakie możliwości rozwoju przed nimi stoją (wzrost z 42 do 46%), a także rozumieją, w jaki sposób postawione im cele wiążą się z celami firmy (wzrost z 64 na 68%).
  • Wiem, że sukces firmy ma wpływ na moje wynagrodzenie (wzrost o 8 p.p. z 37 na 45%) – pracownicy mają przekonanie, że dobre wyniki biznesowe organizacji przekładają się na korzyści finansowe dla nich samych.
  • Mam poczucie, że firma, w której pracuję jest odpowiedzialna – zarówno
    w sferze CSR – odpowiedzialności społecznej i ekologicznej (wzrost z 55 do 60%), jak i składanych obietnic wobec pracowników (wzrost z 38 do 42%)
  • Motywuje mnie poczucie wpływu – pracownicy mają większość świadomość, że ich praca ma przełożenie a realizację wizji i misji firmy, co w efekcie wpływa na jego korzyści i wzrost wynagrodzenia (wzrost z 39 do 43%)
  • Cenię jakość współpracy (wzrost z 34 do 38%)– firma daje możliwość rozwojowej i efektywnej współpracy pomiędzy zespołami, działami i jednostkami.

Być jak polski menedżer

 Podobnie jak wśród polskich pracowników, zaangażowanie przeciętnego menedżera wzrosło
o 2 p.p. – z 59 do 61%. Autorytet przełożonego, efektywna współpraca, ambitne zadania oraz poczucie autonomii i wpływu na stanowisku – to obszary, z których średnia i wyższa kadra kierownicza jest najbardziej zadowolona. Widać, że pozytywne zmiany w sferze zaangażowania menedżerów przekładają się na ich zdolność do zatrzymania talentów w organizacji i walkę z retencją.

Energia lidera to energia zespołu. W dłuższej perspektywie czasowej nie da się budować zaangażowania pracowników bez zmotywowanych szefów. Tymczasem polski menedżer wciąż nie ma lekko, będąc w „krzyżowym ogniu” pomiędzy oczekiwaniami zarządu a oczekiwaniami pracowników. Patrząc na zaangażowanie samych menedżerów widzimy, że zmagają się z niedoborami kadrowymi czy efektywnością procesów. Dodatkowo nie czują się za swój wysiłek docenieni. W efekcie, ta grupa zawodowa najgorzej ocenia swoją równowagę między pracą a życiem osobistym (tylko 48% satysfakcji versus 58%  u pracowników liniowych czy wśród zarządów). Warto w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na wsparcie tej grupy tak, aby szefowie mogli pozytywnie zarażać zaangażowaniem swoje zespoły. – dodaje Magdalena Warzybok.

Co wciąż nas boli?

Mimo że płaca minimalna i średnie zarobki wzrosły, większość pracowników ma poczucie,
że w porównaniu do innych miejsc, w których mogliby pracować, nie jest sprawiedliwie wynagradzana. W tym obszarze zanotowano spadek o 4 p.p. (z 33 do 29%).

Jednocześnie wyzwaniem staje się adaptowalność do zmian i tzw. zwinność biznesowa. Pracownicy mają przekonanie, że ich organizacje poprzez sztywność procesów nie nadążają za coraz śmielej wkraczającą digitalizacją i nowoczesnymi technologiami. Tylko 40% pracowników uważa, że decyzje w ich firmie podejmowane są z odpowiednią szybkością, co może przejawiać się utratą szans biznesowych. Zwinne organizacje potrzebują zwinnych liderów, którzy poprzez umiejętność zmiany sposobu myślenia i działania będą w stanie zainicjować zmianę na wszystkich poziomach organizacji.

To, co uderza w tegorocznych wynikach badania, to wyraźna zmiana czynników, które wpływają na nasze zaangażowanie w pracę. To nie atrakcyjne benefity czy formalne szkolenia decydują o tym, dlaczego rzeczywiście cenimy swoją pracę. Przede wszystkim chcemy wiązać się z organizacjami, które dają nam poczucie sensu, są mądrze zarządzane, mają sprawnie funkcjonujące procesy i zapewniają rozwój poprzez współtworzenie nowych, innowacyjnych produktów/rozwiązań. Szczególnie młode pokolenie nie daje przyzwolenia na autorytarny styl zarządzania czy bezsensowne procedury, szybko odchodząc z takich organizacji. Ostatnie miesiące pokazały także wielu pracodawcom, że inwestowanie jedynie w „fajerwerki” – jak np. niestandardowe wyposażenie biura czy masaże w pracy – w żadnym stopniu nie zastąpi pracy nad zwinną kulturą organizacyjną, mądrym przywództwem czy usprawnianiem funkcjonowania firmy, czego coraz częściej poszukują polscy pracownicy – komentuje Magdalena Warzybok.

Najlepsi Pracodawcy bezkonkurencyjni

Laureaci wyłonieni w ramach konkursu Aon Best Employers znacząco odskoczyli właściwie na każdym polu. Poziom zaangażowania w tej grupie wynosi aż 77% – wzrósł o 5 p.p.  w porównaniu do 2017 roku. W tym roku w gronie Najlepszych Pracodawców znalazło się  12 firm (mniej o 40% w stosunku do 2017 roku), co potwierdza, że coraz trudniej znaleźć się w tym elitarnym gronie.

Najlepsi Pracodawcy zanotowali jeszcze wyższe wzrosty – aż 8-12 p.p. niż pozostałe organizacje. Obszary największego wzrostu w grupie wyłonionych to m.in.:

  • poczucie adekwatności wynagrodzenia w porównaniu do rynku (z 53 do 65% versus średnio w Polsce spadek z 33 do 29%),
  • zgodność wartości firmowych z wartościami prywatnymi (wzrost z 76 do 87%),
  • możliwości rozwoju poprzez angażowanie się w nowe wyzwania czy ciekawe projekty (wzrost z 64 do 73%),
  • poczucie wpływu i uwzględniania inicjatyw pracowników (wzrost z 63 do 71%).

O programie

Program Aon Best Employers to największe i najbardziej obiektywne badanie i diagnoza organizacji pod kątem zaangażowania pracowników w Polsce. Dotąd, w trakcie 13 edycji przebadano ponad 570 000 tysięcy pracowników z firm o różnej skali działalności i zatrudnienia. Kryteria oceny to wartości czterech wskaźników: zaangażowanie pracowników, angażujące przywództwo, kultura wysokich wyników, wiarygodna marka pracodawcy.

Firma otrzymuje tytuł Najlepszego Pracodawcy, gdy wszystkie indeksy angażującego środowiska pracy znajdują się na odpowiednio wysokim poziomie wyznaczonym przez metodologię badania.

Program Najlepsi Pracodawcy to jedyny konkurs na rynku, w którym tytuł jest przyznawany w oparciu o obiektywne badanie opinii pracowników.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Czynniki, które obniżają efektywność pracowników Biuro prasowe
2020-02-17 | 13:00

Czynniki, które obniżają efektywność pracowników

Jakie czynniki związane z miejscem pracy rozpraszają uwagę i nie pozwalają skupić się na zadaniach? 41 proc. osób zatrudnionych w Polsce jako główny element negatywnie
Praca Polacy za granicą - ile zarabiają, na co mogą liczyć? W jakich krajach jest prac
2020-02-13 | 11:22

Polacy za granicą - ile zarabiają, na co mogą liczyć? W jakich krajach jest prac

Raport “Praca i zarobki w Europie w 2019 roku. Polscy specjaliści za granicą” to analiza blisko 40 tysięcy ofert pracy zamieszczonych w serwisie europa.jobs przez polskich i
Praca Rekrutacja przyszłości - jak będzie wyglądać?
2020-02-13 | 10:00

Rekrutacja przyszłości - jak będzie wyglądać?

Katarzyna Richter, międzynarodowy specjalista w zakresie HR i psychologii międzykulturowej wskazuje trendy, które w najbliższych latach będą kształtowały obszar HR i pracę w

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

CES 2020

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Szpitale potrzebują 100 mld zł na znaczącą poprawę jakości leczenia. Niezbędne są też zmiany w organizacji pracy

Niedofinansowanie, rosnące koszty i zadłużenie w NFZ, a także brak kadr i zła organizacja pracy – to bariery, które hamują rozwój polskich szpitali, a wraz z nimi również systemu opieki zdrowotnej. – Jest bardzo wiele działań do podjęcia, począwszy od poprawy finansowania. Mówimy o wielkich pieniądzach rzędu 100 mld zł – uważa Jarosław Fedorowski, prezes Polskiej Federacji Szpitali.

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Transport

Ponad 9 tys. elektrycznych aut na drogach. Polska jednym z nielicznych krajów bez dopłat do ich zakupu

Uruchomienie rządowych dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych będzie istotnym wsparciem dla wzrostu sprzedaży. Mimo to rząd zapowiedział, że będą one niższe, niż pierwotnie zakładano. – Jesteśmy jednym z ostatnich państw, które nie wprowadziły jeszcze takiego systemu – mówi Maciej Mazur z PSPA. Do rozwoju tego segmentu rynku motoryzacyjnego z pewnością przyczyniłoby się również wprowadzenie e-taryfy za energię elektryczną, dzięki której operatorom stacji ładowania będzie się opłacało w nie inwestować, oraz wdrożenie do polskiego prawa unijnej dyrektywy, która zapewni infrastrukturę do ładowania w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej.

Problemy społeczne

Nadmierna biurokracja utrudnia organizacjom pozarządowym dostęp do unijnych funduszy. Tracą ważne źródło finansowania

Wiele organizacji pozarządowych finansuje swoje działania przy wsparciu funduszy unijnych, ale ich wykorzystanie hamują nadmierna biurokracja i niesprawny system informowania o ich dostępności. W przyszłej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 NGO-sy chcą bardziej włączyć się w proces dysponowania środkami z unijnego budżetu. Apelują też o ograniczenie papierologii i większą swobodę we wdrażaniu nowatorskich rozwiązań.

 
 

Finanse

Pracownicy z Ukrainy mogą liczyć na coraz większe zarobki i benefity. Tylko 8 proc. z nich myśli o zamieszkaniu w Polsce na stałe

Już co piąta polska firma zatrudnia pracowników z Ukrainy – wynika z Barometru Imigracji Zarobkowej za II półrocze 2019 roku. Większość pracuje na stanowiskach niskiego szczebla, ale rośnie zapotrzebowanie także w obszarze kompetencji specjalistycznych. Dynamicznie rosną też zarobki pracowników ze Wschodu, a w związku z tym, że coraz trudniej ich pozyskać, 17 proc. polskich przedsiębiorców byłoby skłonnych płacić im więcej niż Polakom. – Ukraińcy postrzegają nasz kraj jako atrakcyjny do emigracji zarobkowej, ale przed nami jednak sporo do zrobienia – ocenia Kinga Marczak z Grupy Personnel Service.