Komunikaty PR

Rok po RODO: Polacy coraz bardziej ufają, że pracodawcy chronią ich dane osobowe

2019-05-23  |  15:00
  • Ponad połowa polskich pracowników (59,6 proc.) uważa, że ich dane osobowe w miejscu pracy są bezpieczne. To o 10 pproc. więcej niż rok temu.
  • Polska znajduje się wśród czołówki krajów w Europie pod względem zaufania do bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w miejscu pracy. Średnia europejska wynosi 56,3 proc.
  • Największe zaufanie do bezpieczeństwa przechowywania danych przez pracodawców mają milenialsi – aż 75,60 proc. z nich uważa, że ich pracodawca skutecznie zabezpiecza ich dane osobowe.

 

Nowe regulacje, które weszły w życie w połowie 2018 r. wywołały nie lada zamieszanie. Przepisy nałożyły bowiem na pracodawców nowe obowiązków, które miały sprawić, aby przechowywanie i przetwarzanie danych w firmach było jak najlepiej zabezpieczone. Czy to się udało? Wyniki badania ADP „Workforce View in Europe 2019” wyraźnie wskazują, że pracownicy odczuli zdecydowaną różnicę.

25 maja mija rok, odkąd w życie weszło Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Firma ADP, globalny dostawca rozwiązań z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim, postanowiła sprawdzić, czy pracownicy polskich firm zauważyli zmianę w postawie swoich pracodawców związaną z przetwarzaniem danych osobowych. Okazało się, że 56 proc. polskich pracowników jest zdania, że ich dane osobowe są przetwarzane zgodnie z prawem. Jak mówi Tomasz Czerkies, radca prawny w ADP Polska, to bardzo dobry wynik, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę średnią europejską.

– Polska jest jednym z czołowych krajów pod względem zaufania do bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w miejscu pracy. Pod tym względem wyprzedzamy Wielką Brytanię, Hiszpanię, czy Francję. Z naszych badań wynika też, że do tego tematu przykładamy dużo więcej uwagi – odsetek osób, które nigdy nie myślały o temacie ochrony danych osobowych w ciągu roku zmalał o 5 pproc.
do poziomu 18 proc., co jest najniższym wynikiem w historii
– mówi ekspert.

Milenialsi czują się bezpiecznie

Wyniki raportu ADP wskazują, że największe zaufanie do swoich pracodawców pod względem bezpieczeństwa danych osobowych mają milenialsi. Aż 76 proc. najmłodszych pracowników pozytywnie ocenia swoją organizację pod tym kątem (wzrost o  13 pproc. w porównaniu do poprzedniego roku). Jak podkreśla Tomasz Czerkies, są to pracownicy, którzy najchętniej otwierają się na zmiany i nie boją się ich.

–  Żyjemy w społeczeństwie informacyjnym, gdzie wiedzę czerpie się z wielu źródeł – mediów, kanałów społecznościowych, forów dyskusyjnych. Dzięki byciu ciągle online młodzi, wykształceni ludzie mają coraz większą świadomość swoich praw, także tych związanych z ochroną danych osobowych. Z naszych badań wynika, że tylko 1 na 100 milenialsów uważa, że pracodawca przetwarza dane osobowe bez jego zgody, a zaledwie 1 na 20 czuje, że nie ma kontroli nad swoimi danymi – mówi.

Które branże ufają swoim pracodawcom?

Wprowadzenie w maju 2018 r. w Polsce RODO miało też różny wpływ na zaufanie pracowników poszczególnych sektorów gospodarki. Największy wzrost można zaobserwować w sprzedaży, mediach i marketingu – 69 proc. zatrudnionych w tym sektorze ufa firmie pod względem przetwarzania danych osobowych, co stanowi aż o 27 pproc. więcej w stosunku do roku 2018. Zaufanie dla pracodawców znacząco wzrosło również w sektorze healthcare (21,30 pproc.). Natomiast nie jest zaskoczeniem, że w bezpieczeństwo swoich danych najbardziej wierzą pracownicy branży IT (71 proc.). Co ciekawe, mimo restrykcyjnych przepisów, w dwóch branżach tj. w transporcie i podróżach oraz w architekturze, inżynierii i budownictwie, spadł odsetek pracowników wierzących, że ich dane w pracy są bezpieczne.

 

O badaniu

„The Workforce View in Europe 2019” przedstawia opinie pracowników na temat aktualnego środowiska pracy oraz ich oczekiwania związane z przyszłością. Badanie zostało przeprowadzone przez niezależną agencję badań rynku Opinion Matters na zlecenie ADP w październiku 2018 r. wśród 10 585 dorosłych pracujących osób z ośmiu krajów Europy: Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Polski, Hiszpanii, Szwajcarii oraz Wielkiej Brytanii.

 

O ADP (NASDAQ – ADP)

Tworzymy lepszą przestrzeń dla pracy. Dostarczamy innowacyjne produkty, najwyższej jakości usługi i wyjątkowe doświadczenia, które pomagają w pełni wykorzystać potencjał pracowników. HR, zarządzanie talentami, benefitami pozapłacowymi, listą płac przy zgodności z przepisami. W oparciu o dane, z myślą o ludziach. Dowiedz się więcej na ADP.pl. 

 

 

ADP, logo ADP oraz hasło “Always Designing for People” to znaki handlowe należące do ADP, LLC. Wszelkie pozostałe znaki należą do ich odpowiednich właścicieli. Copyright © 2019 ADP, LLC. All rights reserved.

Copyright © 2019 ADP, LLC. All rights reserved.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Prawo Nowe zasady upadłości konsumenckiej Biuro prasowe
2020-02-04 | 01:00

Nowe zasady upadłości konsumenckiej

Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej podaje, że od stycznia do grudnia 2019 roku upadłość konsumencką ogłosiło 7 117 osób. Oznacza to wzrost o 20,91% w stosunku do 2018 r.
Prawo Nagrody rzeczowe a podatki
2019-11-13 | 01:00

Nagrody rzeczowe a podatki

Organizator akcji promocyjnej z nagrodami powinien pamiętać, że koszt nagród nie jest jego jedynym wydatkiem. W szczególności warto zainteresować się podatkami, a te będą one
Prawo Incoterms 2020 – co się zmieniło?
2019-10-28 | 01:00

Incoterms 2020 – co się zmieniło?

Incoterms to pojęcie, które powinno być doskonale znane wszystkim, którzy zajmują się handlem międzynarodowym. International Commercial Terms, czyli Międzynarodowe Reguły

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ruch w biurach sprzedaży mieszkań powraca do poziomów sprzed pandemii. Nie ma co liczyć na spadki cen

Pandemia SARS-CoV-2 chwilowo zachwiała rynkiem deweloperskim. W kwietniu liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto, spadła o prawie 40 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, a statystyki wskazywały na malejące zainteresowanie kredytami hipotecznymi. Powoli widać jednak odbicie – klienci wracają do biur sprzedaży zainteresowani zakupem mieszkania. Nie powinni jednak liczyć na duże spadki cen w związku z koronawirusem. Tym, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie, jest za to pozycja i sytuacja finansowa dewelopera oraz terminowość realizacji inwestycji. Z tym ostatnim nie ma raczej problemów, bo pandemia nie wstrzymała prac na budowach.

Problemy społeczne

Szpitale przygotowują się na drugą falę pandemii. Z pomocą biznesu Caritas przekazuje im właśnie kolejne z setki zamówionych respiratorów

W czasie pandemii jednym z głównych problemów jest dostępność sprzętu medycznego. Już dzisiaj szpitale przygotowują się na drugą falę zachorowań, która według ministra zdrowia może nadejść jesienią. Nie mają jednak w swoich budżetach wystarczających środków na zakup respiratorów. Dlatego w pomoc zaangażował się biznes: wiele firm zdecydowało się na zakup respiratorów i przekazanie ich do najbardziej potrzebujących szpitali. Do polskich placówek pierwsze z ponad setki takich urządzeń, zamówionych jeszcze w kwietniu, dostarcza już Caritas w ramach akcji #WdzięczniMedykom. Prawie połowa z nich została zakupiona ze środków przekazanych przez Generali Polska.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Edukacja

Polscy naukowcy badają pracę mózgu u dzieci z dysleksją. Chcą opracować metodę wczesnego wykrywania zaburzeń w nauce czytania

Około 10 proc. dzieci w Polsce może mieć problemy z nauką czytania, co często powoduje niechęć do nauki, kompleksy i problemy emocjonalne. – Diagnoza dysleksji możliwa jest dopiero od trzeciej klasy szkoły podstawowej, a to dość późno, żeby wprowadzać trening i terapię – mówi Katarzyna Chyl, doktorantka w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN. Dzięki jej badaniom, które wykazały zmienione działania lewej półkuli mózgu u dzieci z dysleksją, możliwe będzie opracowanie testów przesiewowych do stosowania na wcześniejszym etapie edukacji. Za tę pracę ekspertka otrzymała stypendium w ramach programu START Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

Transport

Liczba rejestracji nowych samochodów najniższa od kilkunastu lat. Sprzedaż w tym roku spadnie co najmniej o kilkadziesiąt procent

Pandemia koronawirusa mocno uderzyła w branżę motoryzacyjną. Tegoroczny kwiecień był najsłabszym miesiącem od 15 lat. Sprzedaż samochodów osobowych spadła o 67 proc., a dostawczych – o 55 proc. W połączeniu ze wzrostem cen aut ze względu na wyższe normy bezpieczeństwa czy emisji CO2 spadku sprzedaży może nie udać się odrobić. – Nawet jeśli założymy najbardziej optymistyczny scenariusz, to spadek w całym roku wyniesie kilkadziesiąt procent – ocenia Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.