Komunikaty PR

Równe nagradzanie w konkursach B2B

2015-12-14  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
ConTrust
Communication

ul. 1 sierpnia 6A
02-134 Warszawa
contact|contrust.pl| |contact|contrust.pl
+48 22 370 28 87
media.contrust.pl

Jednym z częściej spotykanych metod wsparcia sprzedaży jest konkurs, czyli akcja, w której uczestnicy mają do wykonania wyznaczone zadanie i rywalizują ze sobą o to, który z nich
w określonym czasie najlepiej je wykona.

„Organizatorzy cenią konkursy za prostą organizację, a uczestnicy za atrakcyjne nagrody. Zwykle bowiem liczba nagród ogranicza się do kilku, co umożliwia zwiększenie ich wartości.  Niestety do niedawna cieniem na tę formę wsparcia sprzedaży kładł się brak możliwości
10-procentowego opodatkowania gratyfikacji uzyskanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Z tego przywileju mogli skorzystać jedynie pracownicy kontrahenta” – wyjaśnił Dariusz Deszczka, Category Manager w Sodexo Benefits and Rewards Services.

Argumentując brak możliwości zastosowania ryczałtu podatkowego w przypadku przedsiębiorców, twierdzono, że nagrody są związane z prowadzoną działalnością, stanowią przychód podatkowy
z tej działalności i powinny być doliczone do pozostałego przychodu z niej uzyskanego
i opodatkowane na zasadach ogólnych przyjętych przez danego przedsiębiorcę. Na szczęście to już przeszłość. Drogę do jednolitego nagradzania przedsiębiorców i pracowników kontrahenta otworzył organizatorom konkursów wyrok z 20 stycznia 2015 roku, kiedy to Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) jasno przesądził, że możliwe jest zastosowanie 10-proc. zryczałtowanego podatku dochodowego również dla osób prowadzących działalność gospodarczych, uczestniczących w konkursach.

10 procent za rywalizację

Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie NSA stwierdził, że art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT dotyczy wygranych otrzymanych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych oraz nagród związanych
ze sprzedażą premiową, pod warunkiem że nie jest do takich wygranych możliwe zastosowanie żadnego zwolnienia podatkowego. Ponadto NSA zwrócił uwagę, że elementem istotnym konkursu jest rywalizacja, co powinno ukrócić próby ograniczania możliwości stosowania zwolnień podatkowych i optymalizacji podatkowych przy akcjach marketingowych.  

„Organy podatkowe nie ustają w próbach znalezienia wszelkich ograniczeń dla możliwości stosowania optymalizacji podatkowych. Przykładowo, w ostatnim czasie w orzecznictwie organów podatkowych pojawił się pogląd, że akcje, w których uczestnicy rywalizują ze sobą o to, który z nich jako pierwszy przekroczy ustalony przez organizatora target sprzedażowy, nie są konkursem, co oznacza, że nie można zastosować w nich 10-procentowego podatku dochodowego. W styczniowym wyroku NSA stwierdził, że konkursem jest przedsięwzięcie, które daje możliwość wyboru osoby najlepszej w danej dziedzinie (w tym również najlepszego sprzedawcy), według kryteriów ustanowionych w regulaminie przez jego organizatora. Można więc mieć nadzieję, że organy podatkowe przyjmą ten pogląd i nie będą szukać argumentów na zakwestionowanie możliwości zastosowania 10-procentowego podatku do tego rodzaju akcji sprzedażowych” – powiedziała Małgorzata Czerwińska, Radca Prawny Kancelaria Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy.

Zgodnie z wyrokiem NSA nagrody, które można uzyskać rywalizując w zakresie wielkości sprzedaży produktów organizatora, a nie na skutek samego faktu bycia kontrahentem organizatora, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej. Organizator może więc zastosować zryczałtowany 10-procentowy podatek dochodowy do nagród uzyskanych zarówno przez pracowników kontrahenta, jak i przedsiębiorców podlegających opodatkowaniu na podstawie ustawy PIT. Niestety oznacza to nieco wyższe koszty organizacji akcji, gdyż obowiązki poboru i odprowadzenia do urzędu skarbowego kwoty na podatek za wszystkich takich uczestników znalazły się po stronie organizatora.

„Dodatkowo zachętą dla przedsiębiorców podlegających opodatkowaniu na podstawie ustawy PIT do udziału w konkursach może być ubruttowienie nagród przez organizatora, wówczas na osobie prowadzącej działalność gospodarczą nie będą ciążyły żadne obowiązki podatkowe i nie poniesie ona finansowego ciężaru podatku” – powiedział Dariusz Deszczka.

Dzięki nowej linii orzecznictwa zarówno pracowników kontrahenta, jak i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą można traktować jednorodnie, co zdecydowanie upraszcza obsługę konkursu. Z kolei przedsiębiorcy biorący udział w akcjach tego typu nie już muszą pamiętać o doliczeniu nagrody do swojego przychodu. Im mniej obowiązków, tym większa zachęta do działania.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Prawo Alkohole – w ogniu definicji i przepisów Biuro prasowe
2021-01-19 | 01:00

Alkohole – w ogniu definicji i przepisów

Przeciętnemu klientowi może się wydawać, że to, jak dany alkohol zostanie nazwany, zależy wyłącznie od „widzimisię” producenta. Tak jednak nie jest, a już wkrótce
Prawo Jak wdrożyć do zespołu niepełnosprawnego pracownika?
2021-01-18 | 15:00

Jak wdrożyć do zespołu niepełnosprawnego pracownika?

Jeśli po raz pierwszy zatrudniasz osobę niepełnosprawną, możesz mieć kilka wątpliwości – choćby odnośnie tego, jak ma wyglądać procedura wdrożenia go do zespołu. Tymczasem taki
Prawo Zagrożenia dla przedsiębiorstw czyli Konfiskata Rozszerzona
2020-12-07 | 09:00

Zagrożenia dla przedsiębiorstw czyli Konfiskata Rozszerzona

Od 1 sierpnia 2019r. weszły w życie nowe przepisy ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (dalej: ustawa), zgodnie z którymi organy

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Prawie 5 mln Polaków nie korzysta z komputera i internetu. Podatek od smartfonów i laptopów jeszcze pogłębi problem cyfrowego wykluczenia

W Polsce blisko 5 mln osób wciąż nie korzysta z internetu ani komputera, a pod względem wykluczenia cyfrowego sytuacja wygląda gorzej tylko w sześciu krajach Europy. Jedną z głównych przyczyn są zbyt wysokie koszty sprzętu i dostępu do sieci. Tymczasem planowane przez rząd rozszerzenie opłaty reprograficznej na nowe urządzenia, takie jak smartfony, tablety, laptopy i komputery stacjonarne, może dodatkowo wywindować ich ceny o kilkaset złotych. – W tej pandemicznej sytuacji, kiedy z dnia na dzień przestawiliśmy się na nauczanie zdalne, zamknęliśmy seniorów w domu i przenieśliśmy szereg usług do online’u, podnoszenie cen na urządzenia typu smartfon czy laptop jest błędem – podkreśla Michał Herde z Federacji Konsumentów.

Ochrona środowiska

Polska może stać się największym producentem energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych. Wymaga to modernizacji i budowy sieci przesyłowej w Polsce Północnej

Stabilne ramy prawne dla budowy polskich farm wiatrowych na Bałtyku ma zapewnić ustawa offshore’owa, którą w ubiegły czwartek podpisał prezydent. Prąd z wiatraków na morzu ma popłynąć już za kilka lat, ale wymaga to przyspieszenia inwestycji, również tych związanych z budową sieci dystrybucyjnych. Inwestycje w tym zakresie wymusza także rządowy plan rozwoju OZE i budowy elektrowni jądrowej. Boomu inwestycyjnego będzie potrzebować zwłaszcza północna Polska.

Handel

Olga Semeniuk: W pierwszej kolejności będą odmrażane sklepy detaliczne i centra handlowe. Jesteśmy gotowi do wdrożenia protokołów bezpieczeństwa dla ponad 40 branż

Jeżeli rząd zdecyduje się na poluzowanie części obostrzeń od 1 lutego, to w pierwszej kolejności pracę będą mogły wznowić sklepy detaliczne i centra handlowe. Decyzja o luzowaniu bądź wydłużeniu restrykcji ma zapaść w tym tygodniu i będzie uzależniona m.in. od statystyk dotyczących zakażeń i zgonów oraz sytuacji epidemiologicznej w całej Europie, która jest obecnie trudna. Wyczekują jej przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy w całym kraju decydują się już na wznawianie działalności mimo zakazów. Olga Semeniuk, wiceminister rozwoju, pracy i technologii, przekonuje jednak, że są to odosobnione przypadki i skala zjawiska jest niewielka.

Ochrona środowiska

Zanieczyszczone powietrze jest jak taksówka dla koronawirusa. Większa liczba zgonów w 2020 roku to w dużej mierze efekt smogu

Według danych z USC, udostępnionych w rządowym serwisie Otwarte Dane, w ubiegłym roku w Polsce zmarło w sumie ponad 486 tys. osób. W 2019 roku zgonów było ok. 409 tys., czyli o 77 tys. mniej. – Polacy muszą sobie uświadomić, że w ubiegłym roku umarła największa liczba osób od II wojny światowej nie tylko ze względu na koronawirusa, lecz również z powodu smogu – mówi pulmunolog, dr hab. n. med. Tadeusz Zielonka. Jak wskazuje, pandemia nie przez przypadek najszybciej rozprzestrzenia się w regionach uprzemysłowionych, z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem. – Nie zdajemy sobie sprawy, że gdyby tych pyłów nie było w powietrzu, wirus nie miałby na czym osiąść. One są taksówką, którą bakterie i wirusy wjeżdżają do organizmu – podkreśla ekspert.