Komunikaty PR

5 sposobów na usprawnienie pracy call center przy pomocy AI

2019-09-06  |  05:00
Biuro prasowe
Kontakt

Aleksandra Adamczyk
SentiSquare

Olivia Business Centre, Al. Grunwaldzka 472
80-309 Gdańsk
adamczyk|sentisquare.com| |adamczyk|sentisquare.com
+48 783466078
https://www.sentisquare.pl

Sprawnie funkcjonujący dział obsługi klienta to ważny element aktywności każdej firmy, która taki dział posiada. Niestety często praca tej komórki pozostawia wiele do życzenia w oczach klientów. Receptą na usprawnienie funkcjonowania działu obsługi klienta, a tym samym ogólnego user experience, może być sztuczna inteligencja. 

Firmy przeznaczają niemałe sumy na utrzymanie działów call center w ich tradycyjnym kształcie, jednak nie zawsze przekłada się to na pozytywny customer experience. Receptą może być sztuczna inteligencja pozwalająca zaoszczędzić nie tylko cenny czas, ale i pieniądze.

Szczególnie osoby zarządzające działami obsługi klienta powinny być świadome, jak sztuczna inteligencja może wpłynąć na ich dotychczasową pracę.

Poprawa obsługi klienta w call center za pomocą AI może przybrać wiele form. Warto jednak wyróżnić 5 głównych sposobów, które znacząco wpływają na efektywność przedsiębiorstwa:

  1. zdolność prognozowania odpływu klientów,
  2. możliwość rozpoznawania nastroju klientów (zadowoleni i niezadowoleni klienci),
  3. inteligentny system IVR (Interactive Voice Response),
  4. grupowanie połączeń według tematu rozmowy,
  5. nadzór merytoryczny agentów call center.


1. ZDOLNOŚĆ PROGNOZOWANIA ODPŁYWU KLIENTÓW

Sztuczna inteligencja to nic innego jak system, który analizuje dane i wykorzystuje je, jednocześnie ucząc się i wyciągając wnioski. Niektóre gałęzie sztucznej inteligencji jak np. uczenie maszynowe ma na celu stworzenie automatycznego systemu potrafiącego doskonalić się przy pomocy zebranych danych i nabywanie na tej podstawie nowej wiedzy.

W praktyce oznacza to zautomatyzowanie i zoptymalizowanie całego procesu obsługi klienta, właśnie dzięki uczeniu maszynowym. Tekst wygenerowany przez klienta, czyli e-maile, wiadomości sms, wiadomości z mediów społecznościowych czy transkrypcje rozmów telefonicznych, zostaje przetwarzany przez algorytm, który wraca do nas z odpowiedzią, co dany klient miał na myśli.

System zbada także na podstawie technologii NLP (przetwarzanie języka naturalnego), czy klient nie będzie chciał odejść od firmy w najbliższym czasie. Taki algorytm jest w stanie wywnioskować, czy wśród klientów łączących się z działem obsługi jest osoba, która zrezygnuje z usług.

Dzięki temu pracownicy działów sprzedaży i marketingu odpowiedzialni za planowanie działań zmierzających do zatrzymania klientów mogą precyzyjnie targetować swoje działania i skupiać się na „zagrożonych” użytkownikach. Wiedza na temat skłonności klientów do rezygnacji z usług firmy jest bardzo wartościowa, bowiem jak wynika z badań firmy Bain & Company wzrost utrzymania liczby klientów o 5% powoduje wzrost zysku o ponad 25%.

Jak działa mechanizm przewidujący odpływ klientów? 

Na pytanie odpowiada David Radosta, Product Manager w SentiSquare, start-upu specjalizującego się w przetwarzaniu danych tekstowych przez sztuczną inteligencję.

 – Na początku sztuczna inteligencja tworzy grupę klientów, którzy sygnalizują możliwość rozwiązania umowy. Dokonuje tego na podstawie identyfikacji słów kluczowych takich jak: wypowiedzenie, okres wypowiedzenia, rozwiązanie umowy itd. - tłumaczy. - Te informacje same w sobie stanowią wartościowy materiał, jednak zdecydowaliśmy się sięgnąć nieco dalej, bo aż do klientów z przeszłości, którzy zrezygnowali z usług firmy. Dzięki wszystkim zebranym informacjom algorytm po każdej przeprowadzonej rozmowie telefonicznej określa czy dany klient może zrezygnować z usług firmy i wysyła do pracownika wiadomość w stylu: „Cześć, skontaktuj się z klientem X. Chce on najprawdopodobniej zrezygnować z usług Twojej firmy”.

2. MOŻLIWOŚĆ ROZPOZNAWANIA NASTROJU KLIENTÓW

Warto znać swojego odbiorcę, wiedzieć jakie są jego potrzeby i wymagania co do produktu bądź usługi. Bez tych informacji nie stworzymy idealnego procesu zakupowego, a dział obsługi klienta codziennie będzie borykał się z niezadowoleniem klientów. 

Sztuczna inteligencja i w tym aspekcie przychodzi z odsieczą. Wdrożenie algorytmu w działalność call center pozwala dokonywać podziału klientów według kryterium ich zadowolenia. System na podstawie fraz kluczowych (takich jak: „przypominam o moim problemie”, „nikt się ze mną nie skontaktował, „proszę jeszcze raz...” itd.) przyporządkowuje klientów do określonej grupy. Dzięki temu możemy ze szczególną uwagą i troską traktować klientów niezadowolonych oraz przygotować dla nich plan naprawczy.

3. INTELIGENTNY SYSTEM IVR

Inteligentny IVR (Interactive Voice Response – interaktywny system obsługi klientów) jest rozwiązaniem szczególnie wartościowym z punktu widzenia poprawy customer experience. 

- Dzięki naszym rozwiązaniom w SentiSquare jesteśmy w stanie rozpoznawać, czego dotyczy rozmowa i przyporządkować ją do określonej kategorii - mówi David Radosta. - Sztuczna inteligencja jest w stanie zapytać użytkownika kim jest i po co dzwoni, a następnie połączyć go z właściwym pracownikiem call center. 

Taka metoda skraca czas obsługi klientów i sprawia, że korzystanie z IVR staje się mniej uciążliwe dla osoby dzwoniącej. W końcu nikt nie lubi wysłuchiwać monologu nagranego operatora wyjaśniającego, który przycisk należy nacisnąć w celu złożenia reklamacji, a który w celu połączenia się z konsultantem.

4. GRUPOWANIE POŁĄCZEŃ WEDŁUG TEMATU ROZMOWY

Wymieniając korzyści, jakie daje wdrożenie sztucznej inteligencji w działach obsługi klienta nie można zapomnieć o tym, w jaki sposób algorytm dba o porządek w danych. Po każdej odbytej rozmowie z konsultantem otrzymujemy notatkę, która zawiera między innymi  temat rozmowy oraz poruszane słowa kluczowe. Następnie przypisuje rozmowy do określonych kategorii i przekazuje informacje do naszego CRM-u lub innego systemu zarządzającego danymi klientów.

5. NADZÓR MERYTORYCZNY AGENTÓW CALL CENTER

Inteligentne systemy pozwalają na podstawie tematu rozmowy i zachowań pracownika, zidentyfikować czy jego praca jest prowadzona zgodnie z dobrymi praktykami. W sytuacji, gdy algorytm wykryje niewłaściwe zachowanie u danej osoby, dostaje ona feedback z informacją, co może poprawić. Jeśli natomiast pracownik nie skorzysta z pomocy systemu i nie udoskonali elementów wymagających poprawy, sprawa zostaje automatycznie skierowana do trenera. A ten z kolei od razu będzie znał obszary, w których będzie musiał dodatkowo przeszkolić pracownika. 

AI sprawdzi także czy pracownicy postępują zgodnie z obowiązującymi skryptami rozmów. Dzięki ustrukturyzowanym zasadom będzie można łatwiej dotrzeć do odstępstw jakościowych wśród pracy agentów. 

Dzięki wdrożeniu AI firmy oszczędzają nie tylko czas swoich pracowników, ale i pieniądze związane z przeprowadzaniem kompleksowych szkoleń w call center. Szacuje się, że blisko 38% szybko rozwijających się firm już aktywnie pracuje nad wprowadzeniem sztucznej inteligencji we własną działalność, z czego 9 na 10 firm planuje zainwestować w ciągu trzech lat w rozwój sztucznej inteligencji w swoich procesach.

 

*** 

SentiSquare to innowacyjny start-up pochodzący z Czech realizujący rozwiązania AI zarządzające tekstem dedykowane biznesowi. Z sukcesami współpracował m.in. z T-Mobile, E.ON i Konica Minolta. SentiSquare brał udział w programie akceleracyjnym Poland Prize Space3ac, gdzie został wyróżniony nagrodą za skuteczny rozwój firmy. Obecnie start-up bierze udział w dwóch prestiżowych programach ukierunkowanych na rozwój nowych technologii: 12-tygodniowym programie akceleracyjnym Orange Fab pod okiem ekspertów z Grupy Orange oraz programie UPC Polska - Think Big: Grow Smarter.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Telekomunikacja Corning Day na Politechnice Łódzkiej Biuro prasowe
2019-11-19 | 14:02

Corning Day na Politechnice Łódzkiej

„Inżynier Przyszłości w Perspektywie Przemysłu 4.0” to temat przewodni tegorocznego Corning Day na Politechnice Łódzkiej. Przedstawiciele Corning Optical Communications
Telekomunikacja „Wszystko 50% taniej” – Vectra z jesienną kampanią wspierającą sprzedaż
2019-10-08 | 14:34

„Wszystko 50% taniej” – Vectra z jesienną kampanią wspierającą sprzedaż

Vectra, jeden z liderów usług telekomunikacyjnych, ruszyła z kampanią wspierającą sprzedaż. Klienci przez cztery pierwsze miesiące zapłacą za usługi 50% ceny. Za przygotowanie
Telekomunikacja Mazars publikuje Indeks Płatności Mobilnych
2019-09-26 | 10:35

Mazars publikuje Indeks Płatności Mobilnych

Mazars publikuje Indeks Płatności Mobilnych podkreślając potencjał rozwojowy dla operatorów telekomunikacyjnych - Chiny czołowym rynkiem rozwoju płatności mobilnych i krajem

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

CES 2020

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Cyberataki wśród najpoważniejszych zagrożeń dla biznesu. Ściganie hakerów wciąż pozostaje dużym wyzwaniem

Prawie 40 proc. firm uznaje incydenty cybernetyczne za najważniejsze ryzyko biznesowe na świecie – wynika z Barometru Ryzyk Allianz 2020. Globalnie zajmują one pierwsze miejsce, a w Polsce trzecie wśród największych zagrożeń dla przedsiębiorców. Chociaż walka z hakerami jest coraz bardziej zacięta, to wciąż pozostaje dużym wyzwaniem. Ostatnie lata były bardzo aktywne pod względem tworzenia nowych regulacji, zarówno na forum unijnym, jak i krajowym. Jak podkreśla prezes ISSA Polska Tomasz Wodziński, w polskim systemie wciąż brakuje jednak edukacji, która przyczyniłaby się do większej świadomości zagrożeń wśród internautów, a z drugiej – regulacji poprawiających ściganie cyberprzestępstw.

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Finanse

1,3 mln gospodarstw domowych w Polsce jest dotkniętych ubóstwem energetycznym. Brakuje rozwiązań dla tego problemu

Niskie dochody, wysokie koszty energii i niedostateczna efektywność energetyczna budynków to główne przyczyny ubóstwa energetycznego. W Polsce boryka się z tym problemem ok. 10 proc. gospodarstw domowych, czyli 3,35 mln osób. Największe ryzyko związane z zapewnieniem ciepła dotyczy rodzin zamieszkujących domy jednorodzinne na wsi. – Liczymy, że Europejski Zielony Ład da impuls polskim władzom, aby zajęły się tym tematem – zakładają analitycy Forum Energii.

Transport

W Polsce jest zbyt mało stacji do tankowania pojazdów LNG. To hamuje rozwój rynku tego paliwa

Udział LNG w transporcie morskim i drogowym będzie rósł. – To paliwo przyszłości: ekologiczne, bardziej ekonomiczne, cichsze i jednocześnie szeroko dostępne – ocenia Marcin Płocharski z Polskiej Platformy LNG. Skroplony gaz ziemny sprawdzi się w transporcie drogowym pod warunkiem rozwoju odpowiedniej infrastruktury. W Polsce działają zaledwie cztery punkty ładowania, a pojazdów napędzanych LNG jest nieco ponad pół tysiąca. Na podobną barierę napotyka wykorzystanie LNG jako paliwa w transporcie morskim.

Telekomunikacja

Polskim firmom będzie trudniej o projekty z Europejskiej Agencji Kosmicznej. Koniec mechanizmu wsparcia napędzi konkurencję z innymi państwami

Po siedmioletnim okresie przejściowym zakończył się specjalny program wsparcia dla polskich firm, który miał za zadanie ułatwić im budowanie kompetencji w sektorze kosmicznym. Tym samym Polska weszła w etap dojrzałego członkostwa w Europejskiej Agencji Kosmicznej, a krajowe przedsiębiorstwa będą teraz mierzyć się w otwartych przetargach z zagraniczną konkurencją. Jak podkreśla dr Aleksandra Bukała z Polskiej Agencji Kosmicznej, zainteresowanie tą branżą jest duże i rośnie. Siłą polskiego sektora kosmicznego jest to, że tworzą go głównie podmioty MŚP, które cechują się dużą kreatywnością i elastycznością. Z kolei brak doświadczenia, zaplecza i kapitału to obszary, które wciąż wymagają nadgonienia w stosunku do innych państw.