Komunikaty PR

Biletomaty w autobusach i bezpieczeństwo pasażerów

2013-10-28  |  15:00
Biuro prasowe

Między innymi dlatego powstały mobilne automaty biletowe, będące alternatywą dla sprzedaży biletów u kierowcy.

Jeśli jesteśmy okazjonalnymi użytkownikami komunikacji miejskiej i nie mamy Warszawskiej Karty Miejskiej, zdarza się, że chcąc skorzystać z miejskiego autobusu, nie mamy możliwości zakupu biletu. Jeszcze do niedawna jedynym wyjściem w takiej sytuacji był zakup  u kierowcy. Od maja 2012, kiedy w warszawskich autobusach MZA pojawiły się mobilne biletomaty bezgotówkowe, możemy w nich łatwo, szybko oraz przede wszystkim bezpiecznie nabyć bilet na przejazd, wystarczy karta płatnicza.
Kierowca i jego praca
Głównym zadaniem kierowcy autobusu jest bezpieczne, sprawne oraz – w miarę możliwości – zgodne z rozkładem jazdy prowadzenie pojazdu. W przestrzeni wielkomiejskiej, zwłaszcza w godzinach szczytu, nie jest to łatwe zadanie. Oprócz prowadzenia pojazdu, kierowca musi przestrzegać rozkładu jazdy, uważać na przystanki na żądanie oraz radzić sobie z tłokiem na drodze, na przystankach i w pojeździe. Według przepisów, kierowca może prowadzić sprzedaż biletów wyłącznie podczas postoju na przystanku. Jednak w praktyce wygląda to różnie – np. pasażer podchodzi do kierowcy dopiero, gdy ten już ruszył.
Prowadzenie samochodu to odpowiedzialne zadanie, podczas którego kierowca powinien być otwarty na wszelkie sygnały, jakie dochodzą do niego w czasie jazdy, aby w oparciu o nie podejmować odpowiednie decyzje. Rozproszenie uwagi przez bodźce z otoczenia – jak np. rozmowa z pasażerem –  powoduje, że decyzje te mogę być opóźnione lub błędne. Wszelkie sytuacje rozpraszające uwagę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Według badań, obok korzystania z telefonu oraz jedzenia, rozmowa z pasażerem jest jedną z takich sytuacji.
Poza tym zakup biletu u kierowcy autobusu wiąże się z konieczności posiadania odliczonej kwoty na bilet, co w większości przypadków jest również problemem. Doskonałym rozwiązaniem tej sytuacji jest korzystanie z automatów biletowych w autobusach.
„Biletomaty w autobusach są świetnym rozwiązaniem i na pewno pomagają kierowcom” – mówi Robert Chilmończyk, kierowca warszawskich autobusów, znany pasażerom z tego, że wita przez mikrofon niemal każdego wsiadającego pasażera. „Sprzedawanie biletów jest czasochłonne, odrywa od jazdy, a co najgorsze, większość ludzi nie ma odliczonej kwoty. Bieletomaty mobilne się sprawdzają – zwłaszcza w weekendy – kiedy bilety z nich rozchodzą sie jak świeże bułeczki” – dodaje „wesoły kierowca”.
Biletomaty mobilne
Automaty biletowe, które znajdują się już w 64 proc. autobusów miejskich, oznaczonych przy wejściu naklejką „płatność kartą”, umożliwiają łatwy zakup nie tylko biletu na dany przejazd, ale również doładowanie Warszawskiej Karty Miejskiej oraz zasilenie dla telefonu pre-paid największych operatorów w kraju. W autobusach, w których znajduje się biletomat, przy okienku kierowcy znajduje się informacja, że nie prowadzi on sprzedaży biletów i można je nabyć wyłącznie w automacie biletowym. Kierowca nie jest obarczony obowiązkiem sprzedaży biletów, która może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo podczas jazdy. Jedynym wyjątkiem, w którym kierowca prowadzący autobus może sprzedać bilet pasażerowi, jest sytuacja awarii biletomatu, co zdarza się jednak niezwykle rzadko.
Biletomat bezgotówkowy w autobusach MZA obsługuje płatności bezgotówkowe przy użyciu: kart stykowych VISA, MasterCard, AmericanExpress oraz kart zbliżeniowych Visa PayWave i MasterCard PayPass. Obsługa biletomatu jest intuicyjna, a osoby, które już raz z niego skorzystały, wracają do tego sposobu zakupu.
Biletomaty bezgotówkowe, opracowane od podstaw i wyprodukowane przez firmę Mera Systemy, rozpoczęły swoje funkcjonowanie w warszawskich autobusach w maju 2012 roku. Obecnie system obejmuje już 860 biletomatów, ma być powiększony do 1.200 sztuk.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Jak zwiększyć bezpieczeństwo transportu? Biuro prasowe
2021-01-22 | 11:00

Jak zwiększyć bezpieczeństwo transportu?

Zapewnienie bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw to jedno z głównych wyzwań, z którymi mierzą się firmy logistyczne i transportowe. Międzynarodowy i krajowy transport
Transport MPK w walce z pandemią. Darmowy transport na szczepienia
2021-01-20 | 15:00

MPK w walce z pandemią. Darmowy transport na szczepienia

#WrocławSięSzczepi – Solidarnie przeciw COVID-19. MPK dowiezie do punktów szczepień osoby z niepełnosprawnościami w stopniu znacznym oraz seniorów mających problem w
Transport CEVA Logistics uruchamia ekspresowe połączenie kolejowe Chiny - Europa
2021-01-19 | 12:00

CEVA Logistics uruchamia ekspresowe połączenie kolejowe Chiny - Europa

CEVA Logistics, wiodący globalny operator logistyczny, uruchomił ekspresowe połączenie kolejowe na trasie Jinhua (Chiny) - Dourges (Francja). Nowe rozwiązanie ma zapewnić klientom dodatkową

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zdecydowana większość pracujących uciekła z pracowniczych planów kapitałowych. Mimo wysokich zwrotów z oszczędzania

Po trzech fazach wdrożenia PPK w programach oszczędzania na emeryturę wspólnie z pracodawcą i państwem uczestniczy niespełna jedna trzecia uprawnionych. To mniej, niż pierwotnie zakładał rząd. Choć specjaliści przekonują, że program jest dobrze skonstruowany, Polacy wciąż obawiają się powtórki historii z otwartymi funduszami emerytalnymi. Nawet mimo tego, że wyniki za ubiegły rok pokazują, że w ten sposób są w stanie zaoszczędzić więcej, niż gdyby odkładali sami. Zdaniem Grzegorza Chłopka z Instytutu Emerytalnego to właśnie brak zaufania do oszczędzania przy udziale instytucji jest największą przeszkodą w popularyzacji PPK.

Finanse

UOKiK jeszcze w styczniu wyda pierwsze decyzje ws. zatorów płatniczych. W toku jest 100 postępowań

UOKiK przyspiesza postępowania wobec przedsiębiorców zalegających swoim kontrahentom z płatnościami. – W czasie pandemii zatory płatnicze są coraz poważniejszym problemem, dlatego powinny być skutecznie eliminowane z rynku. Szczególnie jeśli dopuszczają się tego największe firmy, bo często cierpią na tym mali i średni przedsiębiorcy – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ciągu roku od uzyskania nowych uprawnień w walce z zatorami płatniczymi urząd rozpoczął 100 takich postępowań, w tym 28 tylko w grudniu 2020 roku, m.in. w branży spożywczej, mięsnej, budowlanej, transportowej oraz kosmetycznej. Pierwsze decyzje mają zapaść jeszcze w tym miesiącu.

Konsument

Narodowy Spis Powszechny może zostać wydłużony z trzech do sześciu miesięcy. GUS będzie zachęcać do samospisywania się przez internet

Główny Urząd Statystyczny przygotowuje się do Narodowego Spisu Powszechnego 2021, który ma zostać przeprowadzony między kwietniem a czerwcem, choć z uwagi na pandemię COVID-19 stara się o jego wydłużenie do końca września. Warunki epidemiologiczne sprawiają, że tegoroczny spis będzie prowadzony głównie przez internet, za pomocą interaktywnego formularza dostępnego na stronie GUS. Jeśli natomiast osoba zobowiązana do udziału w spisie go nie wypełni, skontaktują się z nią telefonicznie lub osobiście rachmistrze spisowi.

Problemy społeczne

Jurek Owsiak: Żeby masowo szczepić Polaków, potrzeba pracy 24 godziny na dobę, także wolontariuszy. Jesteśmy gotowi wspomóc polską służbę zdrowia w akcji szczepień

W Polsce przeciwko koronawirusowi zaszczepiono pierwszą dawką ok. 600 tys. osób, a w rządowych magazynach czeka ok. 470 tys. szczepionek. To rezerwy na drugie dawki dla tych, którzy zostali zaszczepieni pierwszą. Tempo szczepień nie jest imponujące nie tylko ze względu na mniejsze dostawy od producentów w ostatnich dniach, ale też organizację całej operacji logistycznej. Zdarzały się dni, kiedy dziennie szczepionych jest ok. 11–12 tys. osób. Dlatego Jerzy Owsiak zaproponował wsparcie WOŚP w całym procesie. – To moment, kiedy potrzebne są wszystkie ręce na pokład – mówi.