Komunikaty PR

Czym jeżdżą polscy kierowcy ciężarówek?

2018-10-11  |  14:55
Biuro prasowe

Polskie firmy transportowe dynamicznie rozwijają swoje floty ciężarówek. Tylko w pierwszej połowie bieżącego roku zarejestrowano w naszym kraju o 12% więcej tego typu pojazdów, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego[1]. Nasi przewoźnicy dysponują również jednymi z najbardziej ekologicznych pojazdów — normy Euro 6 spełnia prawie 100 tysięcy  ciężarówek w polskich firmach transportowych, a niewiele mniej, bo prawie 80 tysięcy spełnia normę Euro 5[2]. Sprawdziliśmy stan floty transportu drogowego w Polsce oraz kto jeździ polskimi ciężarówkami.

Polskie ciężarówki, mimo iż w dużej mierze spełniają stosunkowo restrykcyjne normy panujące w Unii Europejskiej, nie należą jednak do pojazdów najmłodszych. Najwięcej wśród nich, bo prawie 40% to pojazdy w wieku od 11 do 20 lat. Jedna piąta całego parku maszynowego jest starsza niż 20 lat. Dla porównania, ciężarówek 4-letnich i młodszych jest najmniej, czyli tylko 17%[3]. Polskie firmy inwestują jednak w nowe maszyny, co pokazują zarówno dane dotyczące rejestracji, jak i statystyki produkcji. W  drugim kwartale 2018 roku zarejestrowano ponad
15 tysięcy ciężarówek.[4] Rodzime fabryki wyprodukowały również w ubiegłym roku 170 tysięcy nowych pojazdów użytkowych[5].

Polska branża transportowa ma przed sobą bardzo ciekawy okres. Rynek dynamicznie się rozwija, w  Europie w tym sektorze pracuje około 11 mln ludzi, co stanowi 5% wszystkich europejskich pracowników.[6] Przewiduje się również, że w ciągu najbliższych 30 lat transport towarów może zwiększyć się aż o 60%[7]. Polska jest pod tym względem jednym z liderów
w Europie – w minionym roku funkcjonowało u nas ponad 34 tysiące firm przewozowych[8]. Tam, gdzie jest dynamiczny wzrost, jest też ryzyko, ponieważ w branży wzrósł znacząco poziom niewypłacalności[9] -
mówi Jakub Ordon, ekspert OCRK. - Firmy transportowe w Polsce to zazwyczaj niewielkie przedsiębiorstwa o flocie liczącej przeciętnie poniżej 10 pojazdów. Zgodnie ze sprawozdaniem GITD z 2018 roku ilość licencji to ponad 34 tysiące, zaś wydanych wypisów, wskazujących liczbę pojazdów, jest blisko 218 tysięcy. W firmie przewożącej rzeczy przypada średnio 6 samochodów na licencję. Ta ogromna liczba niewielkich przedsiębiorstw jest w dużej mierze narażona zarówno na ekonomiczne wahania rynku, jak i dolegliwości dynamicznie zmieniającego się środowiska prawnego. W tak skomplikowanej branży jak transport, upadłości są po prostu nieuniknione – dodaje Ordon.

Po pierwsze doświadczenie

Sprawdziliśmy, kto na co dzień „zarządza” polską flotą przewozową, czyli kim jest kierowca ciężarówki. Jak wynika z najnowszego raportu OCRK, średni wiek kierowcy w polskich firmach to 42 lata[10]. Najwięcej tirowców to osoby doświadczone, w wieku od 31 do 50 lat. W większości są to Polacy (86%), chociaż biorąc pod uwagę, że branża boryka się ostatnio z poważnymi problemami kadrowymi i według ostrożnych szacunków brakuje w niej nawet do 100 tysięcy pracowników[11], ta proporcja może się zmieniać na korzyść obcokrajowców. Dane OCRK pokazują, że polscy kierowcy spędzają przeciętnie ponad pół roku w delegacjach[12] i przejeżdżają średnio prawie 100 tysięcy km rocznie. I tutaj stan pojazdów, którymi jeżdżą, ma ogromne znaczenie ze względu na komfort pracy, mniejszą awaryjność, nowoczesne wyposażenie.

Czy jedzie z nami kierowca?

Co zaś czeka branżę w niedalekiej przyszłości? Przede wszystkim elektryfikacja, czyli gwałtowny rozwój pojazdów elektrycznych. Wielu czołowych producentów ciężarówek w ciągu kilku najbliższych lat planuje wprowadzić do oferty takie rozwiązania[13]. Elektryczne tiry będą mogły bez problemu wjeżdżać do rygorystycznie pilnowanych stref bezemisyjnych, których jest coraz więcej w europejskich miastach. Dzięki temu kierowcy takich pojazdów zaoszczędzą sporo czasu, ponieważ nie będą musieli ich omijać, a przewoźnicy pieniądze, bo nie będą opłacać wjazdu do wyznaczonych stref.

Poważnym problemem dla kierowców może okazać się z kolei rozwój technologii pojazdów autonomicznych. Wedle niektórych prognoz, do 2025 r. można spodziewać się, że co trzecia nowa ciężarówka będzie w zasadzie bezzałogowa[14]. - Od samochodów autonomicznych, w tym również ciężarówek nie ma odwrotu, jest to sprawa oczywista. Byłbym jednak bardzo ostrożny z prognozowaniem szybkiego upadku zawodu kierowcy, ponieważ technologie te są jeszcze w powijakach. Najwięksi gracze motoryzacyjni mimo zaawansowanej fazy testów nie mogą nawet jeszcze marzyć o implementacji. Dochodzi tutaj oczywiście problem uregulowania prawnego tego typu rozwiązań oraz zwyczajnie ludzki lęk przed zawierzeniem życia maszynie, o ogromnych kosztach nie wspominając[15] - mówi Mateusz Włoch z Inelo, które dostarcza zaawansowane rozwiązania IT dla polskiej branży TSL.

Optymizm dotyczący tych technologii studzą również nieco eksperci z OCRK: - Autonomiczne pojazdy i  ciężarówki idealnie mogłyby sprawdzać się na długich i prostych drogach, na przykład w Stanach Zjednoczonych albo w Australii. W Europie jednak, gdzie zabudowa jest dużo gęstsza, a większość dróg prowadzi przez tereny miejskie, staje się to poważnym problemem. Użyteczność tego typu pojazdów jest na pewno większa podczas manewrów
w magazynach i krótkich odcinkach między nimi, na dłuższych trasach jednak długo nic nie będzie w stanie zastąpić polskiego, doświadczonego kierowcy -
zauważa Jakub Ordon.


[1] Informacja prasowa PZPM, 05.09.2018

[2] Dane GITD, za: https://www.rp.pl/Transport/305089904-Polskie-TIR-y-wciaz-dominuja-w-Europie-ale-rosna-problemy.html

[3] Wszystkie powyższe wyliczenia pochodzą z rocznika 2018 PZPM

[4] Raport kwartalny KPMG/PZPM 2018

[5] Rocznik 2018, op.cit.

[6] https://planeta-transportu.pl/kondycja-branzy-tsl-podsumowanie-2017-r-analiza-i-prognoza-na-2018-r/

[7] Ibidem

[8] GITD, za: Rzeczpospolita, op.cit.

[9] Euler Hermes za: Rzeczpospolita, op.cit.

[10] Raport OCRK

[11] https://planeta-transportu.pl/kondycja-branzy-tsl-podsumowanie-2017-r-analiza-i-prognoza-na-2018-r/

[12] OCRK, op.cit.

[13] https://www.energetyka24.com/do-europy-wjezdzaja-elektryczne-ciezarowki

[14] McKinsey & Company,  https://antyweb.pl/autonomiczne-ciezarowki-perspektywa/

[15] https://antyweb.pl/autonomiczne-ciezarowki-perspektywa/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Inteligentne zarządzanie flotą pojazdów: lokalizacja w czasie rzeczywistym Biuro prasowe
2018-10-22 | 10:00

Inteligentne zarządzanie flotą pojazdów: lokalizacja w czasie rzeczywistym

Śledzenie samochodów na mapie to rozwiązanie, które cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem wśród menadżerów floty. System lokalizacji w czasie rzeczywistym
Transport Adrian Kaczmarski Dyrektorem IT w DB Schenker
2018-10-19 | 16:00

Adrian Kaczmarski Dyrektorem IT w DB Schenker

Nowy Dyrektor IT będzie wspierał przeprowadzenie spółek Klastra w Polsce, Estonii, Łotwie, Litwie, Białorusi Ukrainie przez cyfrową transformację, która rozpoczęła się w
Transport Nowy dyrektor zarządzający w Dachser Wielka Brytania
2018-10-19 | 12:30

Nowy dyrektor zarządzający w Dachser Wielka Brytania

Mark Rollinson objął stanowisko dyrektora zarządzającego Dachser w Wielkiej Brytanii. Zastąpi w tej funkcji Nicka Lowe, który kierował brytyjskim oddziałem firmy przez 17 lat, a

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Handel

W ciągu 8 lat handel w internecie osiągnie 40 proc. całkowitej sprzedaży w skali globalnej. Trend ten napędza sztuczna inteligencja i analiza big data

Personalizacja, customer experience, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe oraz analiza big data to główne czynniki, które w nadchodzącym czasie będą w największym stopniu decydować o kierunku rozwoju e-commerce. Do jej rozwoju przyczyni się również wprowadzony w marcu zakaz handlu w wybrane niedziele oraz rosnący udział kanału mobilnego, z którego na koniec tego roku może już pochodzić 70 proc. ruchu w sprzedaży internetowej.

Handel

W sprzedaży bezpośredniej pracuje już milion konsultantów. 90 proc. jest zadowolonych ze swojej pracy

Elastyczne godziny pracy, możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy i bezpośredni kontakt z ludźmi to w ocenie konsultantów największe korzyści z zajęcia się sprzedażą bezpośrednią. W branży jest już prawie milion osób, z których 90 proc. jest zadowolonych ze współpracy i zamierza ją kontynuować – wynika z badań IPSOS, zaprezentowanych z okazji VII Polskiego Dnia Sprzedaży Bezpośredniej w tym roku obchodzonego 23 października. 

Patronat Newserii

Transport

Warszawa inwestuje w ekotransport. Blisko połowa taboru jest już napędzana energią elektryczną

Ponad 80 proc. warszawiaków, którzy korzystają ze stołecznej komunikacji miejskiej, wystawia jej pozytywną ocenę. Niskopodłogowy tabor, dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych, nowoczesne tramwaje i pociągi SKM oraz elektryczne autobusy sprawiają, że stolica jest liderem pod względem zmian w publicznym transporcie. Warszawa staje się też coraz bardziej eko. Już połowa taboru komunikacji miejskiej jest napędzana energią elektryczną. Do 2020 roku po stołecznych ulicach ma jeździć 130 autobusów elektrycznych.

Bankowość

Jeden z największych banków na świecie uruchamia w Polsce globalne centrum usług. W ciągu 5 lat chce zatrudnić w sumie 750 specjalistów

Blisko 750 pracowników w ciągu najbliższych pięciu lat zamierza zatrudnić w Polsce Standard Chartered, jedna z największych instytucji bankowych na świecie, która w tym roku weszła na polski rynek. Brytyjski bank utworzył w Warszawie jedyne globalne centrum usług zlokalizowane poza Azją. Będzie świadczyć usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa, zapobiegania przestępczości finansowej oraz HR.