Komunikaty PR

Tylko 19,7 proc. stanowisk prezesów w Polsce zajmują kobiety

2022-06-06  |  11:09
Biuro prasowe

Wraz ze wzrostem wielkości firmy w Polsce spada odsetek kobiet będących ich właścicielkami - w przypadku mikroprzedsiębiorstw jest to 30,5 proc., a w przypadku dużych firm zatrudniających powyżej 250 osób 13,5 proc. Tylko 19,7 proc. stanowisk prezesów w Polsce zajmują kobiety, a w przypadku spółek giełdowych jest to zaledwie 5,7 proc. W dodatku w ostatnich latach te liczby spadają, a ewentualne wzrosty są symboliczne. Według raportu towarzyszącego właśnie rozstrzygniętej XIII edycji konkursu Bizneswoman Roku głównym powodem, dla którego Polki zakładają firmy, jest dążenie do samodzielności. 

 

Według najnowszych danych z KRS w minionym roku liczba kobiet na stanowiskach prezesek oraz członkiń zarządów w Polsce spada, a pierwsze 5 miesięcy 2022 r. nie przyniosło jak na razie żadnej poprawy, jak wynika z nowej analizy przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Na koniec maja 2022 r. odnotowano zaledwie symboliczny wzrost liczby prezesek oraz członkiń zarządów w stosunku do końca grudnia ubiegłego roku - odpowiednio o 0,03 proc. i 0,13 proc. W przypadku spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych odnotowano spadek liczby prezesek o 0,3 proc. oraz niewielki wzrost liczby członkiń zarządów - o 2 proc. Obecnie więc tylko 19,7 proc. stanowisk prezesów w Polsce zajmują kobiety, a członków zarządów 25,5 proc. W przypadku spółek giełdowych te liczby są o wiele niższe - odpowiednio 5,7 proc. oraz 19 proc.  

Najwięcej kobiecych biznesów jest w sektorze mikroprzedsiębiorstw

O kolejny 1 proc. spadła również liczba kobiet będących właścicielkami firm. Obecnie 31,5 proc. zarejestrowanych w Polsce działalności należy do kobiet. Największy ich odsetek odnotowano w województwie śląskim - 35,8 proc. Jeszcze w styczniu 2022 zajmowało ono pod tym względem 10. miejsce, a prowadziło województwo zachodniopomorskie, które obecnie znalazło się na drugim miejscu z 34,8 proc. firm należących do kobiet. Niezmiennie najmniej firm prowadzonych przez kobiety jest zarejestrowanych w województwie podlaskim, a ich odsetek w ciągu minionego półrocza nieznacznie spadł i obecnie wynosi 27,9 proc. 

Największy odsetek firm należących do kobiet - 30,5 proc. - znajdziemy w sektorze mikroprzedsiębiorstw, zatrudniających do 9 pracowników. Wraz ze wzrostem wielkości firmy ta liczba spada - wśród firm zatrudniających powyżej 250 pracowników jest to już tylko 13,5 proc. Kobiety w Polsce dominują w sektorze usług - głównie w przypadku zakładów fryzjerskich i kosmetycznych - oraz w sektorze pomocy społecznej. 
 

Polskie bizneswoman są zestresowane, ale ambitne i dążą do samodzielności

Według raportu „Bizneswoman Roku” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką Polki zakładają firmy, co pragną samodzielności. Chętnie się doszkalają i rozwijają - w zeszłym roku aż 67 proc. przeszło właścicielek firm przeszło szkolenia i kursy, a ⅓ rozwinęła swoją działalność online. Jednak w okresie pandemii co 5. przedsiębiorczyni musiała zmienić profil działalności swojej firmy, a zmiany w przepisach podatkowych i prawnych w związku z prowadzeniem firmy zwiększyły poziom ich stresu. Wzorem dla tych, które pod wpływem niekorzystnych warunków zaczynają wątpić we własne siły oraz dla tych, które chciałyby założyć własną działalność, ale brak im wiary we własne możliwości, służą laureatki konkursu Bizneswoman Roku, którego 13. edycja właśnie się zakończyła.

Co roku liczba zgłoszeń i nominacji do udziału w konkursie zwiększa się, ale tegoroczna edycja była absolutnie rekordowa pod względem ich liczby, jakości zgłoszeń oraz prezentowanych projektów - mówi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku - Jestem tym niezmiernie wzruszona, bo to pokazuje, że nasze działania są potrzebne i mają sens. Przez te 13 lat wiele się zmieniło. W ostatnich trzech latach pojawiły się aż cztery nowe, niezwykle ważne kategorie - Organizacja Przyjazna Rodzicom, Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu, Ograniczanie Śladu Węglowego i, najnowsza, Organizacja Przyjazna Osobom ze Szczególnymi Potrzebami. Bo tylko z troską o nasze otoczenie i na fundamencie równouprawnienia oraz różnorodności możemy budować dobrą przyszłość dla kolejnych pokoleń. Według raportu Mastercard pozycja Polski w obszarze wsparcia instytucjonalnego i tworzenia przyjaznego środowiska do prowadzenia własnej działalności gospodarczej przez kobiety spada - w 2019 r. zajmowaliśmy miejsce 20., w 2020 r. – 26., w tym jesteśmy na 36. pozycji. Tym ważniejsze jest wspieranie grup, które i tak są dyskryminowane. Każdy zasługuje na prawo do realizacji własnych ambicji. 

Od początku istnienia konkursu Bizneswoman Roku wręczono już poand 128 stuetek. Nagrodzono przedsiębiorczynie z małych i dużych firm oraz liderki i liderów organizacji, którzy pokazują, że warto realizować marzenia o własnym biznesie i budować firmy nastawione na równość i różnorodność. 

Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech
Patronat Honorowy Konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: Grupa TVN, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Twój Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISB news.tv, Think Tank
Partnerzy gali: Miloo Home, Peroni

Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS za okres styczeń-maj 2022 r. Badanie przeprowadzono na koniec maja 2022 r.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Firma

Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.

Infrastruktura

Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.