Komunikaty PR

Telemedycyna – pacjenci chcą z niej korzystać! Wyniki raportu

2019-04-29  |  12:20
Biuro prasowe
Kontakt
Nikodem Chudzik
38PR & Content Communication

Gdańska 47/49
91-035 Łódź
nikodem.chudzik|38pr.pl| |nikodem.chudzik|38pr.pl
512 029 402
www.38pr.pl
Do pobrania pdf ( 0.33 MB )

Ponad 65% pacjentów deklaruje, że chciałoby korzystać z telemedycyny w swojej placówce medycznej – wynika z najnowszego raportu „Prywatna oraz publiczna służba zdrowia – opinie Polaków nt. jakości świadczonych usług”, zrealizowanego na zlecenie Centrum Medycznego Damiana[1]. Czy udzielanie porady lekarskiej przez telefon lub Skype to słuszna praktyka? Wyniki raportu komentuje Marek Kubicki, Członek Zarządu Centrum Medycznego Damiana.

Niewielu pacjentów ma możliwość zdalnej konsultacji

Ankietowani zostali poproszeni o sprecyzowanie, czy w ramach opieki medycznej, z której korzystają, mają dostęp do usługi telemedycyny. Taką możliwość zadeklarowało 27% osób z abonamentem medycznym lub inną form prywatnego ubezpieczenia medycznego oraz jedynie 3% ankietowanych korzystających z NFZ.

Co z respondentami, którzy nie mają takiej usługi w swoim pakiecie? Tych ankietowanych zapytano, czy chcieliby korzystać z telemedycyny, gdyby mieli możliwość. Ogólne wyniki ukazują, że badani oczekują takiej możliwości w 66%, przy czym deklaracje pacjentów publicznej służby zdrowia są częstsze o 4 punkty procentowe. Co ciekawe, potrzeba korzystania z telemedycyny jest bardziej wyraźna wśród ankietowanych powyżej 40. roku życia (wskazania wyższe o prawie 10 punktów procentowych). 27% osób stwierdziło w ankiecie, że raczej nie chce korzystać z takiej możliwości, a w przypadku pacjentów prywatnej służby zdrowia – 1 na 10 respondentów zdecydowanie nie chciałby korzystać z takiej usługi.

Telemedycyna – choć coraz popularniejsza – wciąż budzi pewną nieufność – komentuje Marek Kubicki, Członek Zarządu w Centrum Medycznym Damiana. – Jednak jeżeli ten bardzo szeroki termin obejmujący nie tylko konsultacje online, ale także telediagnostykę czy telemonitoring, zawęzimy do prostej komunikacji z lekarzem, czy to za pomocą wideorozmowy, czy nawet zwykłej rozmowy telefonicznej, nieufność jest zdecydowanie mniejsza. Zakładam, że wraz z wdrożeniem e-recepty i e-zwolnienia oraz kampanią informacyjną instytucji publicznych w tym zakresie, także temat e-konsultacji stanie się czymś powszechnie akceptowalnym i nie budzącym obaw – dodaje.

Telemedycyna – dla kogo?

- Zapewnienie kompleksowej obsługi medycznej to także oferowanie pacjentom coraz nowszych usług w ramach standardu. W tym procesie bardzo istotne jest kierowanie się panującymi trendami, czyli wdrażaniem nowych modeli dostaw usług medycznych, poprawiających ich dostępność i ceny. Wprowadzenie telemedycyny do standardowej oferty jest przykładem dostosowana do zmieniających się potrzeb, wymagań i oczekiwań pacjentów, ale także inwestycji w cyfrowe innowacje, wciąż w pełni niewykorzystywane. Jak ukazują powyższe wyniki, większość pacjentów chce korzystać z konsultacji ze specjalistą przez telefon lub Skype, a niewielu z nich ma taką możliwość. Panuje także przekonanie, że to młodsi konsumenci oczekują rozwiązań opartych na technologii, a w badaniu to osoby po 40. roku życia wykazują wyższe zainteresowanie opisywaną usługą komentuje Marek Kubicki, Członek Zarządu w Centrum Medycznym Damiana. - Standardem współczesnej opieki medycznej powinna być dostępność specjalistów maksymalnie w ciągu 48 h od umówienia wizyty i placówki medyczne powinny dbać, aby był on zachowywany. Natomiast istnieje szereg sytuacji, w których pacjent nie zdoła pojawić się tak szybko w placówce medycznej, a potrzebuje konsultacji ze swoim lekarzem, np. podczas wyjazdu wakacyjnego. To ważne, ponieważ aż 85% respondentów zadeklarowało również, że zawsze lub zazwyczaj stara się umawiać do tego samego specjalisty, decydując się na innego tylko wtedy, gdy wizyta u „swojego” jest mocno utrudniona. W takich sytuacjach kontakt ze specjalistą, który dokładnie zna naszą historię leczenia, jest niezastąpiony, a co najważniejsze – najbardziej komfortowy dla pacjenta w potrzebie. Nie mniej istotna jest także edukacja pacjenta w tym zakresie – kadra medyczna w wybranej przez nas placówce, która oferuje usługi telemedycyny, powinna nas jasno poinformować o takiej możliwości oraz poinstruować – jak kontaktować się z lekarzem w razie potrzeby. Obecnie w naszej placówce usługi zdalnej porady są właśnie wdrażane – dodaje Marek Kubicki.

Zdalna obserwacja stanu zdrowia pacjenta i przekazywanie zaleceń lekarskich podczas konsultacji online to wygodne rozwiązanie dla klientów zmagających się np. z przeziębieniem czy niespodziewaną wysypką, ale także dla osób leczących się na choroby przewlekłe (np. udzielenie szybkiej porady, wystawienie skierowania, przepisanie recepty na stale przyjmowane leki). Dla pacjentów to szansa na uzyskanie fachowej konsultacji w krótkim czasie, bez konieczności odwiedzania placówki medycznej. W trakcie wykonywania usługi (rozmowy, czatu) lekarz ma dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej pacjenta i w oparciu o jej zawartość może udzielić porady, zalecenia, wystawić e-skierowanie czy e-receptę. Ponadto, po zakończonej rozmowie, istnieje możliwość wysłania przez lekarza podsumowania wizyty, zaleceń czy plików z informacjami o odpowiednim przygotowaniu do badań.


[1] Raport zrealizowany na zlecenie Centrum Medycznego Damiana – badanie ilościowe realizowane techniką CAWI - przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 20-22.02.2019, N=522.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Bio-Rad wprowadził w Polsce testy w kierunku COVID-19 Biuro prasowe
2020-07-10 | 11:00

Bio-Rad wprowadził w Polsce testy w kierunku COVID-19

Bio-Rad przyspiesza produkcję testu Platelia SARS-CoV-2 Total Ab wykrywającego przeciwciała przeciwko wirusowi wywołującemu COVID-19. Testy mają 100-procentową czułość diagnostyczną i
Zdrowie Oszustwa w walce z COVID-19
2020-07-09 | 12:30

Oszustwa w walce z COVID-19

Panująca pandemia koronawirusa i błyskawiczne tempo wzrostu osób chorujących na COVID-19 spowodowały na całym świecie poważne braki w środkach ochrony osobistej oraz aparaturze
Zdrowie Słońce, wiatr, suche powietrze… jak podczas urlopu chronić oczy?
2020-07-09 | 01:00

Słońce, wiatr, suche powietrze… jak podczas urlopu chronić oczy?

Za oknami lato w pełni. Długie dni, przyjemnie ciepłe temperatury i słońce zachęcają nas do spędzania czasu na świeżym powietrzu i planowania wakacyjnych – dłuższych bądź

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Inwestycje

Prezes GPW: Powrót do wzrostów na giełdzie może świadczyć o wierze inwestorów w miarę szybkie odbicie gospodarek

Dzięki spowodowanej pandemią dużej zmienności na giełdach wzrosły obroty. Skorzystała również warszawska GPW, która zaczęła rok rekordowym kwartałem. Gorzej wyglądały notowania głównego indeksu, zwłaszcza w pierwszym kwartale roku, bo drugi był już korzystny dla wszystkich. Wciąż jednak pozostaje pytanie o przyszłość i stosunek inwestorów do ryzyka, a ten zależeć będzie od tempa, w jakim gospodarki powrócą na tory rozwoju.

Praca

Jacek Męcina: Dodatek solidarnościowy powinien być rozwiązaniem tymczasowym. Czas pomyśleć o ubezpieczeniu od bezrobocia

Świadczenie solidarnościowe po utracie pracy przysługuje pracownikom, którym po 15 marca pracodawca rozwiązał umowę o pracę w następstwie pandemii koronawirusa lub ich umowa wygasła. Przez trzy miesiące – czerwiec, lipiec, sierpień – jest wypłacane świadczenie w wysokości 1400 zł, a przysługujący zasiłek dla bezrobotnych zostanie w tym czasie zawieszony. – W obecnej sytuacji dobrym rozwiązaniem byłaby podwyżka zasiłku, ale należy rozważyć, w jaki sposób go finansować – komentuje Jacek Męcina, ekspert Konfederacji Lewiatan, i sugeruje wprowadzenie ubezpieczenia od bezrobocia.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Transport

Część pakietu mobilności zacznie obowiązywać w sierpniu. Polskie firmy transportowe czeka kosztowna rewolucja

Przewoźnicy drogowi mają raptem kilka tygodni na przygotowanie do zmian wprowadzonych pakietem mobilności, bo pierwsze przepisy – dotyczące m.in. odpoczynku kierowców – wejdą w życie już w sierpniu. Krajowa branża transportowa od początku prac nad dokumentem podnosiła, że spowoduje on wzrost kosztów i spadek konkurencyjności przewoźników m.in. z Polski, Bułgarii, Litwy i Łotwy. – Zachodnie firmy nie będą w stanie wypełnić luki po konkurentach z naszego regionu, więc z pewnością wrócimy na te rynki – ocenia Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że Polska sprzeciwia się przyjętym przepisom i rozważa ich zaskarżenie do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Firma

Wyjazdy motywacyjne powrócą do firm najwcześniej w połowie przyszłego roku. Organizatorzy liczą straty i apelują o pomoc rządu

Organizacja wyjazdów motywacyjnych dla firm to ta część rynku turystycznego, która może najdotkliwiej odczuć skutki pandemii koronawirusa. Nawet po otwarciu granic i wznowieniu połączeń lotniczych odbudowanie popytu na turystykę biznesową będzie trudne i długotrwałe – firmy ograniczają wydatki marketingowe, a przy tym obawiają się o bezpieczeństwo uczestników i własny wizerunek na wypadek ewentualnego zakażenia. Eksperci Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel szacują, że spadek obrotów firm może sięgnąć nawet 90 proc., i przedstawiają propozycje rozwiązań, które mogą pomóc branży.