Strona główna

sierpień 2018

Jak sprzedać polskie produkty na rynkach eksportowych?

2018-08-27  |  15:46

Według danych Forbesa deficyt w polskim handlu zagranicznym w pierwszej połowie roku wyniósł 1,2 mld euro. Import rośnie szybciej niż eksport, co może skutkować tym, że po trzech latach dodatniego bilansu 2018 rok skończy się deficytem.

Pamiętając o wszystkich obiektywnych uwarunkowaniach, uważa się także, że polscy przedsiębiorcy, szczególnie z sektora MŚP, nie są szczególnie zainteresowani wchodzeniem na zagraniczne rynki. W opinii Tomasza Pisuli, prezesa PAIH, aby ten trend odwrócić, rynek należy edukować.

– Po co sprzedawać produkty za granicą, po co nam eksport? – zadaje pytanie dr Jerzy Tuszyński, konsultant i trener biznesu, twórca JET Marketing, kierownik naukowy Międzynarodowej Konferencji „Jak sprzedać polskie produkty na rynkach eksportowych?”. I zaraz odpowiada: – Eksport to szansa na zwiększenie obrotów przy nasyconym rynku wewnętrznym, szansa na zdobywanie doświadczeń i umiejętności. Kontakty zagraniczne ułatwiają firmom dostęp do nowych technologii, know-how, co w konsekwencji znacznie przyspiesza ich rozwój.

– W skali makro eksport to nowe miejsca pracy, rosnący PKB, rozwój gospodarki. Doskonale widać to na przykładzie takich potęg gospodarczych, jak: Stany Zjednoczone, Chiny czy Niemcy. Państwa te eksportują średnio 70-80% swojej produkcji. W przypadku Polski jest to ok. 20% – dodaje Tuszyński.

Z obserwacji dr. Tuszyńskiego wynika, że wiele polskich firm bardzo by chciało rozpocząć przygodę z eksportem, ale nie do końca wie jak. Zdarza się także nierzadko, że nawet doświadczonym eksporterom nie udaje się uniknąć błędów wynikających z niepełnej znajomości rynków, na których się poruszają. Tutaj mamy do zaproponowania konkretną wiedzę – wyjaśnia Tuszyński. –  Podczas październikowej konferencji na przykładzie konkretnych firm, które z powodzeniem eksportują, pokażemy, jak taką działalność rozpocząć i sukcesywnie prowadzić, unikając meandrów i raf.

– Aby odnieść sukces na rynkach międzynarodowych, niezmiernie ważne jest stworzenie odpowiedniej strategii eksportowej, która powinna być poprzedzona analizą rynków zagranicznych, konkurencji zagranicznej i poszukiwaniem przewag na wybranych rynkach. Na konferencji przedstawimy najważniejsze aspekty które powinny być brane pod uwagę w tym zakresie – wyjaśnia Grzegorz Bratek, dyrektor zarządzający EuroSpektrum, twórca zespołu Export-Experts, partner zarządzający w firmie GoEast. i dodaje: – Najlepsi eksporterzy tworzą przemyślane modele biznesowe, oparte o unikalne potrzeby klienta na danym rynku. Potrafią odpowiednio dobrać strategię produktu, ukazując kluczowe korzyści z rozwiązań, jakie niesie ich produkt w obszarze ekspansji. Dobierając do tego odpowiednie kanały dystrybucji, promocji jesteśmy w stanie wygenerować na eksporcie maksymalną marżę. Niestety – kontynuuje Bratek – wciąż dla wielu eksporterów główną przewagą jest cena. Jest to efektem nieodrobionej lekcji u podstaw, co prowadzi do drastycznego pogorszenia rentowności z takiej sprzedaży.

– W czasie konferencji pokażemy również, jak negocjować kontrakty z partnerami z zagranicy, by budować długofalową współpracę i odnieść maksymalne korzyści – obiecuje potencjalnym słuchaczom Grzegorz Bratek.

Pomogą w tym także zagraniczni eksperci, zaproszeni do Katowic na październikową konferencję. Hongzi Huang opowie, jak poruszać się na trudnym chińskim rynku. – Scharakteryzuję podstawowe typy przedsiębiorstw, z jakimi polscy biznesmani zetkną się w Państwie Środka, trendy rozwojowe, zakres swobody gospodarczej. Postaram się przybliżyć słuchaczom kulturę, obyczaje, biznesowy savoir-vivre – tak przecież odmienny od europejskiego – obiecuje Hongzi.

Luis González Fernández dla odmiany opowie, jak robi się interesy w Hiszpanii. – Podobnie jak Hongzi, przestawię kulturę i obyczaje biznesowe panujące w moim kraju, wszystko to, co trzeba wiedzieć, żeby efektywnie rozmawiać z hiszpańskim przedsiębiorcą i odnieść sukces. Scharakteryzuję ważniejsze instytucje, z którymi zetkniecie się, wchodząc na nasz rynek, strukturę hiszpańskiego importu, potrzeby i trendy rozwojowe.

 

Po rynku międzynarodowym nie sposób poruszać się, niewykorzystując możliwości, jakie stwarzają nowoczesne narzędzia marketingowe. – Jak klienci poruszają się, szukając

produktów w sieci? Co to jest marketing SEO i jak działa? Jakie narzędzia do pozycjonowania oferuje nowoczesny portal B2B? Jakie korzyści osiągamy, budując landing page – docelową stronę eksportową dla klienta planującego wejście na dany rynek? O tym wszystkim dowiecie się z mojej prezentacji – mówi Silvio Haase, CMO w Deutscher Medien Verlag, którego wykład zamknie konferencję.

Międzynarodowa Konferencja „Jak sprzedać polskie produkty na rynkach eksportowych?” odbędzie się 24 października 2018 roku w katowickim Międzynarodowym Centrum Kongresowym. Szczegółowy program i formularz rejestracyjny czytelnicy znajdą na http://konferencjaeksport.elamed.pl.

Organizatorem jest redakcja https://www.industrystock.pl, globalnej platformy B2B, której misją jest zaspokajanie potrzeb informacyjnych i komunikacyjnych przedsiębiorstw (producentów, dystrybutorów i usługodawców) działających we wszystkich segmentach gospodarki oraz ułatwianie zainteresowanym firmom nawiązywania kontaktów handlowych i kooperacyjnych w skali globalnej.

(MAJ)

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)

Informacje z dnia: 27 sierpnia

Kalendarium

CES 2019

Farmacja

Liczba aptek spadła do poziomu sprzed 4 lat. W 2019 roku z rynku może zniknąć kolejnych 600 placówek

Przez ostatnich kilkanaście lat liczba aptek nieprzerwanie rosła. Rok 2018 jednak ten trend zakończył. Liczba otwarć aptek zmniejszyła się trzykrotnie, a liczba zamknięć pozostała na tym samym poziomie. Tym samym na koniec grudnia działało w Polsce nieco ponad 14,3 tys. aptek i punktów aptecznych, czyli o ponad pół tysiąca mniej niż rok wcześniej – wynika z danych IQVIA. W tym roku z rynku może zniknąć kolejnych 500–600 placówek. Dla aptek, które pozostaną na rynku, oznacza to coraz większe obroty.

Konsument

Natrętny telemarketing na celowniku UODO. Konsumenci nieostrożnie udzielają zgody na przetwarzanie swoich danych

Niechcianych telefonów od telemarketerów można uniknąć. UODO przypomina, że należy przykładać większą wagę do tego, gdzie, komu i w jakich okolicznościach udzielamy zgody na przetwarzanie informacji o sobie. W trakcie rozmowy z telemarketerem można też zażądać usunięcia swoich danych przez firmę albo odnotowania sprzeciwu wobec przetwarzania ich w celach marketingowych. Mając informację o tym, kto jest administratorem naszych danych osobowych, można złożyć do UODO skargę na bezprawne działania. 

Prawo

Inwestycje w Polsce mogą nabrać tempa. Potrzebne stabilne prawo i polityka imigracyjna

Po załamaniu w 2016 roku i dłuższym zastoju inwestycje w ostatnich kwartałach przyspieszyły. W 2018 roku nakłady brutto na środki trwałe wzrosły o 7,3 proc. wobec 3,9 proc. rok wcześniej. To dobra wiadomość dla polskiej gospodarki, której nie da się budować tylko na konsumpcji. Wciąż jednak wielu przedsiębiorców wstrzymuje się z inwestowaniem, m.in. ze względu na niepewne otoczenie regulacyjne i niekorzystną sytuację na rynku pracy. Jak podkreśla prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, rząd musi przestać fundować przedsiębiorcom legislacyjny rollercoaster i jak najszybciej wdrożyć politykę migracyjną, która pozwoli uzupełnić luki kadrowe.