Komunikaty PR

Dzieci nie chcą przejmować firm od rodziców

2016-10-25  |  09:01
Biuro prasowe

70% właścicieli firm rodzinnych chce przekazać swój biznes młodszemu pokoleniu - wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Biznesu Rodzinnego, na zlecenie Rzetelnej Firmy. Tymczasem zdecydowana większość młodszego pokolenia nie chce przejmować przedsiębiorstwa rodziców. Na taki krok zdecydowanych jest zaledwie 6,3% potencjalnych sukcesorów. Znacznie częściej córki niż synowie.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Rzetelnej Firmy wynika, że prawie 88% założycieli firm w Polsce uważa swoje przedsiębiorstwo za rodzinne. Zdecydowana większość chce przekazać firmę swoim dzieciom, ale w ogóle nie są na to gotowi. 41,5% nestorów przyznaje, że jeszcze nie myślało o sukcesji. Kolejne 31% mówi, że ma jej zarys w głowie. Tylko 9,2% ma całkowicie przemyślany plan, ale jeszcze o nim głośno nie mówiła.

- Tak naprawdę jesteśmy przed pierwszą falą sukcesji w Polsce. Nestorzy do końca nie wiedzą, jak ją sprawnie przeprowadzić. Badanie Instytutu Biznesu Rodzinnego pokazuje, że ponad 71% przedsiębiorców poleca prowadzenie działalności swoim dzieciom, ale niestety nie oswaja ich z tym, że w przyszłości przejmą stery biznesu – mówi Mirosław Sędłak, prezes Rzetelnej Firmy.

Dzieci chcą otwierać własne firmy

Ponad 66% nestorów uważa, że ich dzieci mają odpowiedzenie kompetencje, żeby przejąć przedsiębiorstwo. Niestety połowa właścicieli firm uważa, że ich potomkowie przekładają dobro przedsiębiorstwa nad indywidualne korzyści. Najchętniej wzięliby pieniądze i otworzyli własny biznes.

- Wyniki innego badania Instytutu Biznesu Rodzinnego pokazują, że 93,7% dzieci przedsiębiorców nie chce przejąć firmy po rodzicach. Około połowa potencjalnych sukcesorów chce budować własną pozycję zawodową w oparciu o realizację autorskich pomysłów na biznes. Co drugi ma na to odłożone pieniądze, ale trzech na dziesięciu będzie finansowało utworzenie i rozwój swojego przedsiębiorstwa z kieszeni rodziców – wyjaśnia Mirosław Sędłak.

Badanie dotyczące sukcesorów wskazuje również, że synowie (5,5%) rzadziej chcą przejmować firmę niż córki (7,7%). Przede wszystkim predyspozycje do przedsiębiorczości zdecydowanie maleją wśród tych synów - sukcesorów, którzy mieszkali z rodzicami aż do ślubu. Ich skłonność do przedsiębiorczości rozumiana jako chęć przejęcia firmy od rodziców jest niższa, niż u sukcesorów, którzy opuścili swoje domy rodzinne najszybciej jak to możliwe.

Angażowanie dziecka w firmę ułatwia sukcesję

Dużą rolę w zwiększeniu predyspozycji do przejęcia firmy przez młodsze pokolenie, jest angażowanie dziecka w sprawy przedsiębiorstwa od najmłodszych lat.

- Jeśli nastolatek, podczas wakacji pomaga w sekretariacie czy na produkcji w rodzinnej firmie, to zwiększa swoją chęć do przejęcia działalności o 30%. O tyle samo zwiększy swoje zainteresowanie rodzinnym biznesem i chęć jego prowadzenia, jeśli pozna świat finansów – otrzyma sprawozdania i dostęp do danych finansowych firmy – wyjaśnia Mirosław Sędłak.

Zaangażowanie dziecka w działalność rodzinną jest istotnym elementem w procesie sukcesji. Z drugiej strony jeśli nestorzy o niej nie myślą, nie zastanawiają się również jak postąpić z potencjalnymi następcami, którzy zdecydowanie wolą otwierać własne firmy za pieniądze rodziców.

- Wynika to z podejścia tego pokolenia, które wolałoby otworzyć własny start-up niż brać na siebie firmę po rodzicach. Kiedyś, ćwierć wieku temu, rodzice sukcesorów pazurami wydrapywali swoje miejsce w świecie gospodarki. Ich dzieci mają o tyle łatwiej, że dostają pieniądze na rozruch. Warto podkreślić, że są na tyle ambitni i odważni, że sami chcą doświadczyć prowadzenia zupełnie nowej, a co ważne  własnej, niezależnej działalności gospodarczej – podsumowuje Mirosław Sędłak, prezes Rzetelnej Firmy.

Problemom, jakie napotykają firmy rodzinne w Polsce, będzie poświęcony V Kongres Rzetelnych Firm, który odbędzie się w Warszawie, 25 października 2016 r.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Katowizje 2020 – nabór zgłoszeń przedłużony! Biuro prasowe
2020-12-04 | 12:30

Katowizje 2020 – nabór zgłoszeń przedłużony!

Termin przyjmowania zgłoszeń do konkursu Katowizje – Firma Społecznie Odpowiedzialna został przedłużony. Przedstawiciele firm z sektora MMŚP mogą wziąć w nim udział do 13 grudnia
Firma Małe firmy przestają planować – funkcjonują z dnia na dzień
2020-12-04 | 08:30

Małe firmy przestają planować – funkcjonują z dnia na dzień

Firmy z sektora MŚP w czasie pandemii porzuciły długookresowe planowanie – tylko 5% z nich planuje działania na przyszły rok. Dwukrotnie wzrosła grupa przedsiębiorców,
Firma BRAK ZDJĘCIA
2020-12-03 | 18:00

OSM Piątnica włącza się w akcję #WeźWolneOdRaka

Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska Piątnica dołączyła do akcji #WeźWolneOdRaka. Wszyscy pracownicy Spółdzielni otrzymają dodatkowy dzień płatnego urlopu w celu wykonania badań z zakresu profilaktyki onkologicznej.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Handel

Technologiczna rewolucja w handlu przyspieszyła dzięki pandemii. Skanowanie i płatności w aplikacji mobilnej mają zwiększyć bezpieczeństwo zakupów [DEPESZA]

Pandemia sprawiła, że podczas zakupów przykładamy większą wagę do własnego bezpieczeństwa i zachowywania dystansu. Choć w rekordowym tempie rośnie rynek e-commerce, Polacy wciąż kupują także w sklepach stacjonarnych, które w dobie koronawirusa zaczęły zbroić się w nowe technologie. Sieci handlowe wprowadzają rozwiązania, które pomagają zachować dystans i zwiększają bezpieczeństwo, takie jak np. mobilne kasy samoobsługowe. Całkowicie bezdotykowe płatności od 1 grudnia uruchomiła sieć Rossmann. Artykuły w popularnej drogerii można skanować za pomocą telefonu i zapłacić za nie aplikacją mobilną.

Prawo

CASE: W długim terminie możemy spodziewać się wzrostu bezrobocia. Na razie przed zwolnieniami firmy powstrzymują warunki pomocy publicznej

Według badania Diagnoza.plus, przeprowadzonego pod koniec października, bezrobocie jesienią nie spadło, choć normalnie w tym okresie jest niższe ze względu na sezon przedświąteczny. Rodzi to obawy o zachowanie rynku pracy po Nowym Roku. Według prezes Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych trudna sytuacja na wielu firmach wymusiłaby redukcję etatów, ale pracodawcy nie mogą tego zrobić ze względu na otrzymaną pomoc państwa. To może pogłębić ich problemy finansowe.

Problemy społeczne

Przez pandemię pogarsza się kondycja skóry Polaków. Przyczynami rezygnacja z wizyt u dermatologa, stres i noszenie maseczek

Prawie połowa pacjentów ze schorzeniami dermatologicznymi ogranicza lub rezygnuje z wizyt u lekarzy specjalistów w czasie pandemii COVID-19 – wynika z badania przeprowadzonego w ramach kampanii #WłączLeczenie. – Przewlekłe choroby skóry nieregularnie kontrolowane mogą się zaostrzyć,  a wtedy ich terapia jest bardzo trudna – przestrzega dermatolog, dr Ivana Stanković. Już teraz ponad połowa pacjentów dostrzega pogorszenie kondycji skóry w czasie pandemii. Wpływ na to może mieć nie tylko brak opieki dermatologicznej, lecz również stres i noszenie maseczek.

 

IT i technologie

Na wejście do branży IT decyduje się coraz więcej młodych. Większość programistów to samoucy, a co trzeci zaczynał od studiów kierunkowych

Ponad 60 proc. polskich programistów deklaruje, że samodzielnie stawiało pierwsze kroki w zawodzie. Tylko 35 proc. zgłębianie IT zaczynało na studiach, a 4 proc. – od kursów programowania – wynika z Antybadania firmy Just Join IT. Wbrew stereotypom programiści to nie zamknięci w domach introwertycy mieszkający z rodzicami, ale ludzie, którzy mają lub planują założyć rodzinę, lubią integrację z zespołem i sport. Co drugi pracownik podkreśla, że bardzo ceni sobie work–life balance.