Komunikaty PR

Etyczne firmy zarabiają więcej

2017-04-21  |  14:40
Biuro prasowe
Kontakt

Marcin Pietraszek
Empemedia

Kazachska
02-999 Warszawa
empe|empemedia.pl| |empe|empemedia.pl
505780488
empemedia.pl

Przedsiębiorstwa potrafią włożyć wiele wysiłku w budowanie swojego wizerunku. Jeśli za deklaracjami, że firma działa etycznie, faktycznie idą działania mające na celu eliminowanie nieprawidłowości, wizerunek ten może być spójny z rzeczywistością. Gorzej, gdy dbałość o dobre wrażenie koncentruje się raczej na ukrywaniu tego, co niewygodne…

„Kadra kierownicza i przedsiębiorcy udają, że kierują się zasadami etyki, a pracownicy udają, że w to wierzą” – te przykre słowa wypowiedział podczas konferencji „Firma z duszą” prof. Bolesław Rok  z Akademii Leona Koźmińskiego.

Niestety, choć wiele firm chętnie włącza się w działania, które dają okazję do wzmocnienia ich wizerunku jako przedsiębiorstw etycznych, promujących uczciwe zasady pracy oraz dobre relacje z pracownikami, nie zawsze przekłada się to na codzienną praktykę.

Procedury reagowania na zgłoszone nieprawidłowości albo w ogóle nie istnieją, albo pozostają martwe. Sami zainteresowani obawiają się, że zgłaszając np. przypadki mobbingu lub łamania prawa, ściągną na siebie dodatkowe nieprzyjemności, a może nawet stracą pracę. Czasem można mieć nawet wrażenie, że menedżerowie wolą „nie widzieć” nieprawidłowości niż eliminować je, choć właśnie to drugie mogliby przekuć w swój zawodowy sukces.

Czym jest Speak Up Line?

Na szczęście nie dotyczy to wszystkich firm i także w Polsce coraz więcej przedsiębiorstw chce wdrażać u siebie takie standardy, które pozwalają poprawić nie tylko wrażenie, ale także komunikację i kulturę organizacyjną w firmie. Trend ten przychodzi do nas z zachodu – przedsiębiorstwa takie jak PepsiCo, Nestle, Akzo, Nobel, Toyota czy BMW od lat wykazują żywe zainteresowanie, by kodeksy etyczne nie stanowiły jedynie zestawów ładnych regułek, ale by naprawdę obowiązywały.

Aby było to możliwe, przedsiębiorstwa te współpracują z partnerami, dzięki którym komunikacja pomiędzy pokrzywdzonymi lub zauważającymi nieprawidłowości pracownikami a firmą, może być skuteczniejsza. Dlaczego tak duże przedsiębiorstwa, o rozbudowanych strukturach własnych, nie walczą z problemami samodzielnie?

- Wielu pracowników nie zgłasza zdarzeń swojemu pracodawcy w obawie o konsekwencje, nawet jeśli system zapobiegania nadużyciom wydaje się bezpieczny (skrzynka na listy, anonimowy e-mail). Boją się, że ktoś ich zauważy lub wyśledzi, a oni w konsekwencji stracą pracę lub dopadnie ich ostracyzm środowiska – mówi Anna Grzywaczyk, reprezentująca Ogólnopolskie Centrum Interwencyjne (OCI).

OCI, to polski system wykorzystujący sprawdzony już na świecie mechanizm Speak Up Line, zapewniający pracownikom firmy możliwość bezpiecznego zgłoszenia (drogą telefoniczną, mailową lub internetową) wszelkich nieprawidłowości w firmie.

Dla pracownika zaletą jest fakt, że zyskuje możliwość anonimowego zgłoszenia problemów, jakich doświadcza w pracy lub nieetycznych (a czasem nawet bezprawnych) zachowań, których jest świadkiem. Następnie zgłoszenie takie jest przekazywane pracodawcy z prośbą o wszczęcie procedury wyjaśniającej.

Firma współpracująca z OCI zobowiązuje się do zareagowania na wniosek – może np. przeprowadzić postępowanie kontrolne, wprowadzić procedury naprawcze, czy nawet zwolnić osobę, która stosuje mobbing lub dopuszcza się nadużyć finansowych. OCI nie wpływa na wynik rozstrzygnięcia, pilnuje jednak, by każda zgłoszona sprawa została rzetelnie zbadana i wyjaśniona.

Etyka się opłaca

Dlaczego firmy miałyby przystępować do OCI lub podobnych systemów? Ponieważ to im dbałość o etykę i przestrzeganie ustalonych procedur najbardziej się opłaca. Żadne przedsiębiorstwo nie odniesie korzyści „chowając głowę w piasek”, a więc odcinając się od możliwych do uzyskania informacji na temat problemów, które trawią je od wewnątrz.

Takie zachowanie można by wręcz porównać do postępowania pacjenta, który unika badań, by nie podważać swojej niezachwianej wiary w doskonałą kondycję zdrowotną. Tymczasem badanie może co prawda popsuć jego dobre samopoczucie, ale zarazem umożliwi skuteczne leczenie.

Mechanizm typu Speak Up Line stanowi formę zewnętrznej, dobrowolnej kontroli, która pozwala na bieżąco monitorować problemy i reagować na nie. Co ważne, mechanizm ten jest bezpieczny tak dla pracowników, jak i dla samych przedsiębiorstw. Pracodawcy zyskują szansę, by zareagować na nieprawidłowości zaobserwowane przez pracowników, zanim poniosą duże straty spowodowane nadużyciami finansowymi, czy też zanim wytoczone przez mobbingowanych pracowników procesy zaczną odbijać się wizerunkową „czkawką”.

Co za tym idzie, przedsiębiorstwo, które dokłada starań, by poważnie przestrzegać zasad etycznych, zwiększa szanse na skuteczne wykrywanie przypadków oszustw, korupcji oraz na zapobieganie tego typu zdarzeniom. Jeśli stara się, by pracownicy traktowali siebie nawzajem z należytym szacunkiem, zwiększa ich zaangażowanie i zadowolenie z pracy.

Nie bez znaczenia jest także fakt, że pracodawca, który prowadzi aktywną politykę antymobbingową, zmniejszy ryzyko rozstrzygania tego typu spraw na drodze sądowej, a gdy mimo wszystko do takiego procesu dojdzie, sąd będzie musiał uwzględnić także zaangażowanie pracodawcy w zapobieganie podobnym problemom.

I w końcu – etyczne środowisko pracy sprzyja większym przychodom. Wysokiej klasy pracownicy będą bardziej zainteresowani pracą w firmie, która autentycznie dba o etykę i uczciwe zasady, a sprawnie działające procedury zapobiegające nadużyciom finansowym będą odstraszały przed próbami nieuczciwych zachowań.

- Jeśli chodzi o nadużycia finansowe, jedno z niedawnych zgłoszeń do OCI dotyczyło kierownika, który jako podwykonawcę wybierał ciągle tę samą firmę, przepłacając za usługi. Mało tego, zlecona praca była źle wykonana i pracownicy firmy musieli ją poprawiać. Ta frustracja spowodowała, że sprawa została zgłoszona do OCI. Osoba zgłaszająca zaraportowała również konsekwencje dla firmy w postaci utraty klientów, a co za tym idzie, spadek przychodów. W ramach reakcji, firma przeprowadziła audyt wewnętrzny, który potwierdził ten proceder. Finałem sprawy było zwolnienie kierownika – mówi Anna Grzywaczyk.

Uczciwy układ pracodawcy z pracownikami

Niektóre przedsiębiorstwa mogą obawiać się, że przystępując do systemu typu Speak Up Line, otworzą przysłowiową „puszkę Pandory”. Jednak statystyki nie potwierdzają, by w jakiejkolwiek firmie tak właśnie się stało. Owszem, można się spodziewać, że na pierwszym etapie, gdy pracownicy zostaną poinformowani o tym, że firma rozpoczyna wykorzystywać ten mechanizm, liczba zgłoszeń może być większa niż później. Wiele z nich może jednak dotyczyć spraw nieaktualnych, niewyjaśnionych w przeszłości. Później zainteresowanie systemem przeważnie spada, a pracownicy korzystają z niego tylko w sytuacjach, które są dla nich ważne i zarazem aktualne.

Nie sprawdzają się również obawy, jakoby pracownicy dokonywali fałszywych zgłoszeń np. w celu pozbycia się wymagającego kierownika. Tego typu sytuacje mogą mieć miejsce raczej w ramach systemów wewnętrznych, opartych na anonimowych skargach. Doświadczenie pokazuje, że jeśli pracownik ma zgłosić problem w OCI, zazwyczaj jest to decyzja poważna, dobrze przemyślana i oparta na wiarygodnych informacjach.

Warto podkreślić, że wdrożenie Speak Up Line może być dla pracodawcy wyjątkowo skutecznym elementem employer brandingu. Pracodawca buduje wizerunek przedsiębiorstwa autentycznie zainteresowanego problemami pracowników i nie są to jedynie puste deklaracje. Pracownicy otrzymują konkretne narzędzia na wypadek, gdyby pracodawca nie wywiązywał się należycie ze swoich zobowiązań.

W ten sposób podkreśla on, że jakość współpracy, efektywność i uczciwość są dla niego ważniejsze od utrzymywania zarządu w dobrym samopoczuciu. Zapewnia też, że problemy zauważane przez pracowników nie będą pozostawiane bez wyjaśnienia, bowiem obydwie strony traktują siebie nawzajem uczciwie i poważnie.

I nie musi przy tym udawać, że robi to bezinteresownie. Wg firmy doradczej Willis Towers Watson, przedsiębiorstwa, które cieszą się zaufaniem pracowników, notują o 200% wyższe wyniki finansowe niż te, które nie przykładają szczególnej wagi do etyki. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Klucz do rozwoju – ASSA ABLOY Group przejęła polską firmę LOB S.A. Biuro prasowe
2018-01-17 | 14:00

Klucz do rozwoju – ASSA ABLOY Group przejęła polską firmę LOB S.A.

Z roku na rok wśród największych graczy na rynku zauważyć można rosnącą liczbę akwizycji przedsiębiorstw. Korzyści wynikające z tego typu przejęć ponownie wykorzystała firma
Firma TCL Multimedia odkrywa plany produktowe na rok 2018
2018-01-17 | 14:00

TCL Multimedia odkrywa plany produktowe na rok 2018

Las Vegas, 9 stycznia 2018 - TCL, jeden z trójki największych globalnych producentów telewizorów oraz wiodąca marka elektroniki użytkowej, zapowiedział w dniu dzisiejszym, że w 2018 roku zamierza nadal intensywnie pracować nad innowacyjnymi rozwiązaniami. Potwierdzeniem tych zamiarów jest prezentacja najnowszych modeli inteligentnych telewizorów i nowoczesnych technologii podczas tegorocznych targów CES. Na stoisku firmy w Las Vegas zaprezentowany zostanie flagowy telewizor QLED Xess X6, który został zapowiedziany na targach IFA w sierpniu 2017 r.  Dodatkowo, premierowo ukaże się tam nowy model smart TV C76 oraz telewizory z linii P6.   „W debiutujących dziś produktach znalazły się najważniejsze i najbardziej dynamiczne technologie, które stymulują rozwój całej branży i cały czas umacniają pozycję TCL w czołówce globalnych producentów inteligentnych odbiorników i dostawców aplikacji internetowych” – powiedział Tomson Li, Prezes TCL. „Rok 2017 był dla TCL niezwykle udany. Co więcej, z dużą pewnością prognozujemy, że rok 2018 będzie dla nas równie korzystny na całym świecie”- dodał Prezes.   POSZERZENIE GLOBALNEJ OFERTY PRODUKTOWEJ   Na pierwszy plan w ofercie produktowej na 2018 rok wybija się telewizor QLED Xess X6, który na tegorocznych targach CES został uhonorowany nagrodą za innowacyjność.   Telewizory QLED Xess X6 Jako flagowy produkt TCL najnowszej generacji, 85-calowy telewizor QLED X6 przede wszystkim gwarantuje zadziwiającą jakość obrazu (3200 Picture Performance Index), którą uzyskuje się dzięki takim technologiom obrazowania jak: Quantum Dot, HDR Premium 1500, Local Dimming czy płynność obrazu połączona z natywnym panelem odświeżania o częstotliwości 100Hz. Quantum Dot, czyli kwantowa kropka, to przyszłość technologii obrazowania. Kwantowa kropka jest nanokryształem zbudowanym z materiałów półprzewodzących. Potrafi odtworzyć prawie wszystkie kolory w palecie barw i daje długotrwałe obrazy o ostrości w pełni odzwierciedlającej otaczającą nas rzeczywistość. Dzięki technologii HDR Premium 1500 wyświetlane sceny są jaśniejsze, mają lepszy kontrast i żywsze barwy.   Telewizor X6 to również dźwięk o studyjnej jakości, uzyskiwany dzięki standardowi Dolby Atmos. Odbiornik wyposażono w system dźwiękowy JBL, z 12-kanałowym system otaczającego dźwięku przestrzennego generowanego w systemie 7.1.4. Daje on również możliwość dekodowania dźwięku DTS i odbioru dźwięku z Bluetooth. Dzięki systemowi Android 7.0 Nugat, telewizor X6 oferuje dostęp do całkowicie nowego świata inteligentnej rozrywki dla całej rodziny. Jego luksusowy design opiera się na połączeniu najdoskonalszych materiałów i doskonałości ich wykonania. To model, który w naturalny sposób wpisuje się w styl życia o standardzie premium.    W ofercie produktów, których globalna premiera odbywa się na CES 2018, znalazły się również telewizory linii C76, P6.   Telewizory linii C76 Linia C76 to efekt inspiracji nowoczesnością napędzającą kosmopolityczne trendy. Produkty tej linii są kierowane do osób ceniących sobie wyrafinowany design i nietuzinkowy styl życia. C76 to inteligentne telewizory 4K, które dzięki takim rozwiązaniom jak: Wide Color Gamut, HDR Pro razem z Smart HDR zapewniają oszałamiające wrażenia wzrokowe. Produkty wyposażono również w soundbar JBL i system DTS Premium Sound. C76 gwarantuje wiele możliwości korzystania z szerokiej oferty rozrywkowej dzięki systemowi Android 7.0 Nugat. Występuje on w formie kompaktowego modelu o designie 360°, czyli takiego, w którym projektanci zadbali nie tylko o front telewizora, ale także o jego tył i boki.     Telewizory linii P6 Linia P6 powstała z myślą o młodych i podążających za trendami odbiorcach. To inteligentne telewizory 4K wyposażone w technologię Wide Color Gamut, HDR Pro oraz Smart HDR i dostarczające niezwykłych doznań wizualnych. Znakiem rozpoznawczym P6 jest niezwykle cienki profil i wąska rama o szerokości 5 mm. Wyposażony w system Android 7.0 Nugat, P6 dostarcza wielokanałowej rozrywki.     Podczas Targów CES TCL prezentuje na swoim stoisku również swój najcieńszy model wyposażony w system Quantum Dot z bezpośrednim podświetleniem.  Ścieżka optyczna podświetlenia ma tylko 3,9 mm, podczas gdy szerokość sprzętu to 9,9 mm. Warto dodać, że odbiorniki TCL z ramą to idealne połączenie artystycznych wrażeń i praktycznych funkcji telewizyjnych.   UDANE GLOBALNE WYNIKI FIRMY W 2017 ROKU   Zakończony rok 2017 był dla TCL Multimedia bardzo udany. Firma osiągnęła rekordowy w ciągu pięciu ostatnich lat wzrost działalności i ponadprzeciętny, roczny poziom sprzedaży na poziomie 22 milionów egzemplarzy. Dodatkowo, w 2017 roku sprzedaż telewizorów LCD TCL Multimedia wzrosła ilościowo o 16,4 % rok do roku, do 23 231 141 odbiorników. W ramach tych wyników, sprzedaż ilościowa telewizorów inteligentnych i 4K wzrosła, odpowiednio, o 42,5% i 45,9% rok do roku, do 15 094 106 i 5 804 951 odbiorników.   Poza Chinami, sprzedaż ilościowa telewizorów LCD była o 33,5% wyższa w ujęciu rok do roku i sięgnęła w 2017 roku 14 067 563 odbiorników. W Stanach Zjednoczonych odnotowano wysoki ilościowy wzrost: o 131,5% rok do roku. Zgodnie z danymi NPD, w okresie od stycznia do października 2017 roku TCL uplasował się w USA na trzecim miejscu jako najszybciej rosnąca marka RTV na tym rynku.   W 2017 roku TCL poszerzyło również swoją obecność w Meksyku, Japonii, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. W Europie TCL znacząco rozszerzył swoją sieć dystrybucyjną oraz struktury działów sprzedaży i marketingu na rynkach francuskim, niemieckim, włoskim, nordyckim i polskim.     STRATEGIE BIZNESOWE NA 2018 ROK   Sztuczna inteligencja jako trzon strategii   „Inteligentniejsza inteligencja” to jeden z najnowszych trendów w branży RTV. Innymi słowy, inteligentne odbiorniki mają się stawać jeszcze bardziej inteligentne. TCL pragnie się skoncentrować na zagadnieniach sztucznej inteligencji (AI), ponieważ uważa, że to właśnie AI będzie przyszłością sektora. TCL jest wiodącym graczem branży w stopniowym wprowadzaniu sztucznej inteligencji do wszystkich dziedzin życia widzów. Firmie udało się urzeczywistnić wielowymiarową interakcję pomiędzy telewizją i jej użytkownikami. Ma ona służyć rozwiązywaniu takich problemów jak: niedogodności w interakcji, trudności w pozyskiwaniu treści czy brak wzajemnych połączeń pomiędzy inteligentnymi produktami. Dzięki nieprzerwanej współpracy z takimi gigantami branży jak Google czy Baidu, przyjęta przez TCL strategia, której trzon stanowi AI, daje użytkownikom bezpośredni dostęp do spersonalizowanych treści. Wraz z najnowszym systemem operacyjnym Google Android, TCL przenosi: interakcję z inteligentnym telewizorem, usługi treściowe oraz dostępne aplikacje na nowy poziom. Oprócz sztucznej inteligencji TCL inwestuje spore środki w takie rozwiązania jak QLED, 5G, big data czy inne przełomowe technologie.   TCL prezentuje swoją ofertę produktową na stoisku nr 12929 w Hali Głównej, na Targach Elektroniki Użytkowej (CES), które odbywają się w dniach 9-12 stycznia 2018 roku w Centrum Kongresowym w Las Vegas.  
Firma Kreator sukcesu. Szkolenia i konkurs dla przedsiębiorczych w Bytomiu
2018-01-17 | 13:00

Kreator sukcesu. Szkolenia i konkurs dla przedsiębiorczych w Bytomiu

Jesteś przedsiębiorczy, masz ciekawy pomysł na biznes, ale nie wiesz od czego zacząć? A może twoja firma już działa, ale chcesz rozwinąć skrzydła? Od 25 stycznia Akademickie Inkubatory

Dziś w serwisie Innowacje

Rewolucja w szkoleniach maszynistów kolejowych. Symulator wykorzystujący technologię wirtualnej rzeczywistości pozwoli obniżyć koszty szkoleń nawet o 70 proc.

Powstaje symulator maszynisty w technologii wirtualnej rzeczywistości, który pozwala doskonalić umiejętności w realistycznych warunkach, na prawdziwych trasach i z prawdziwymi zdarzeniami. Połączenie wirtualnej rzeczywistości z tradycyjnym, fizycznym symulatorem kolejowym pozwoli obniżyć koszty szkolenia o nawet 66 procent bez utraty efektywności. Zastosowane w nim rozwiązania są innowacyjne w skali Polski i świata. Twórcy chcą stworzyć podobne rozwiązania dla motorniczych, kierowców TIR-ów czy operatorów dźwigów.

Prawo

Nabywcy mieszkań będą lepiej chronieni. UOKIK chce zmian w ustawie deweloperskiej

Przygotowywana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nowelizacja ustawy deweloperskiej wprowadzi dodatkowe zabezpieczenia dla klientów w przypadku upadłości dewelopera czy nieukończenia przez niego budowy. Lepiej chronieni mają być również nabywcy garaży czy boksów rowerowych. Zmiany obejmą też sprzedaż gotowych już nieruchomości.  

Edukacja

Uczniowie polskich szkół zawodowych liderem wśród korzystających z programu Erasmus+. Stanowią 15 proc. wyjeżdżających

W Polsce z programów stypendialnych Erasmus+ skorzystało dotychczas 180 tys. osób. Co roku na takie stypendium za granicę wyjeżdża średnio 14 tys. Polaków. Decydują się na to nie tylko studenci, lecz także uczniowie czy nauczyciele. W sektorze kształcenia zawodowego jesteśmy liderem – polscy uczniowie stanowią ponad 15 proc. wyjeżdżających. Możliwość odbycia stażu za granicą wzbogaca naukę zawodu, rozwija kompetencje miękkie i zwiększa szansę na znalezienie lepszej pracy.

Prawo

Rewolucyjne zmiany w podatkach dla przedsiębiorców. Obciążenia firm wzrosną mimo braku oficjalnej podwyżki podatków

Styczniowe zmiany w podatku CIT to duża rewolucja dla przedsiębiorców. Nowe przepisy ograniczają m.in. możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków na usługi niematerialne, m.in. doradcze. Zmiana ta budzi także wątpliwości interpretacyjne, jakie konkretnie usługi rozumiane są jako niematerialne. Dodatkowo nowe przepisy wprowadziły także ograniczenia dotyczące odliczania kosztów finansowania zewnętrznego. Jak podkreślają eksperci, mimo braku formalnej podwyżki podatków zmiany doprowadzą de facto do zwiększenia obciążeń przedsiębiorców.

Transport

Więcej biurokracji i utrudnienia dla firm w całej Europie. Firmy transportowe krytykują propozycje Brukseli dla branży

Przepisy zakładające wyrównywanie płacy minimalnej i składek socjalnych kierowców to część pakietu zmian socjalnych, które najbardziej niepokoją branżę transportową. Propozycje Brukseli mogą prowadzić do zwiększenia biurokracji i ograniczenia konkurencji – alarmują właściciele firm logistycznych. Branża już dziś boryka się z brakiem pracowników i rosnącymi kosztami pracy.