Komunikaty PR

Małe firmy: innowacyjność receptą na poprawę

2015-02-09  |  10:15
Biuro prasowe
Kontakt
PR Solutions
Agencja PR

ul. Wodna 30/3
30-719 Kraków
info|prsolutions.pl| |info|prsolutions.pl
12 444 13 14
www.prsolutions.pl

Mali przedsiębiorcy nie spodziewają się znaczącej poprawy swojej sytuacji w trwającym półroczu. Szanse na rozwój widzą przede wszystkim w inwestowaniu w rozbudowę oferty i bardziej innowacyjne sposoby działania. To wnioski z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.

Firmy.net zaprezentował wnioski z czwartego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”. Oprócz prognoz na pierwszą połowę 2015 roku, zawiera on także m.in. ocenę minionego półrocza przez przedsiębiorców.

Ostrożne prognozy na I połowę 2015 roku

Jako że optymistyczne rokowania sprzed pół roku nie sprawdziły się, obecnie przedsiębiorcy z dużą ostrożnością patrzą na trwające półrocze. Blisko połowa z nich (45 proc.) przewiduje, że sytuacja ogólna ich firm pozostanie bez zmian, wśród pozostałych przedsiębiorców nieznacznie częściej oczekiwana jest poprawa sytuacji niż pogorszenie.

Najwięcej optymizmu mają firmy z sektora usług i przemysłu. Gorsze nastroje panują wśród firm działających w handlu, rolnictwie i budownictwie, które częściej spodziewają się pogorszenia swojej sytuacji niż jej poprawy.

Coraz mniej firm chce konkurować ceną, stawiając na innowacje

Ponad połowa przedsiębiorców (61,6 proc.) oczekuje, że w nadchodzącym półroczu utrzyma taki sam poziom cen. W grupie pozostałych przedsiębiorców częściej przewiduje się jednak ich obniżenie (21,6 proc.) niż wzrost (16,8 proc.).

Strategia walki ceną nie jest jednak dominującym pomysłem na poprawę swojej sytuacji na rynku wśród małych firm, tym bardziej, że nie przyniosła ona oczekiwanych efektów w poprzednim półroczu. Większość z przedsiębiorców stawia na innowacyjność, co obejmuje wprowadzanie nowych usług/produktów do oferty lub udoskonalenie obecnych (48,2 proc.), wykorzystanie nowych form promocji i reklamy (40,1 proc.), zastosowanie nowych metod produkcji (26,4 proc.), czy poszukiwanie nowych lokalizacji i rynków zbytu (25,7 proc.). Są to metody budowania konkurencyjności sprawdzone już w poprzednim półroczu przez firmy, który osiągnęły poprawę wskaźników.

Jednocześnie co trzeci przedsiębiorca uważa, że bez dodatkowych środków finansowych (dotacje, kredyty dla firm itp.) oraz bez obniżenia poziomu cen dzięki niższym kosztom nie będzie możliwa poprawa konkurencyjności w 2015 roku.

Sprzedaż lekko w dół w Polsce i w górę na świecie

Pomimo wielu pomysłów na zwiększenie sprzedaży, firmy nie spodziewają się znaczącej poprawy w tym aspekcie w najbliższym czasie. Blisko połowa przedsiębiorców (46,4 proc.) przewiduje, że w I połowie 2015 r. poziom sprzedaży ich towarów i usług pozostanie bez zmian. Wśród pozostałych firm więcej spodziewa się spadku popytu (27,2 proc.) niż jego wzrostu (26,4 proc.).

Znacznie lepiej będą sobie radzili przedsiębiorcy działający na rynkach zagranicznych. Chociaż większość z nich spodziewa się utrzymania sprzedaży na tym samym poziomie (57,8 proc.), to w grupie pozostałych znacznie częściej (28,9 proc.) spodziewany jest wzrost sprzedaży niż jej obniżenie (13,4 proc.). Jedynym sektorem, gdzie nie będzie tendencji wzrostu sprzedaży za granicą, jest rolnictwo. Przyczyn trudności należy poszukiwać nie tylko w cykliczności zbiorów, lecz również w ograniczeniach wymiany handlowej na wschodniej granicy Polski.

Pomimo trudności finansowych, małe firmy zwiększą zatrudnienie

Blisko połowa przedsiębiorców oczekuje, że sytuacja finansowa ich firm pozostanie bez zmian (42,8 proc.), natomiast pozostałe częściej oczekują jej pogorszenia (26,7 proc.) niż poprawy (30,5 proc.).

Dodatkowo niekorzystne decyzje rządu w sprawie wzrostów kosztów prowadzenia działalności i zmian w kodeksie pracy wpłyną niestety na dalsze pogarszanie się sytuacji finansowej. Najtrudniej będą miały firmy działające w sektorze przemysłu i budownictwa.

Ze względu na te dość pesymistyczne oczekiwania względem swojej sytuacji finansowej, większość przedsiębiorców (82,8 proc.) nie planuje zwiększania zatrudnienia. Jednak w grupie pozostałych częściej planowane jest zwiększenie liczby osób pracujących (11,3 proc.) niż jej zmniejszenie (5,9 proc.).

Jedynie w sektorze rolnictwa przewidywana jest tendencja obniżania poziomu zatrudnienia, choć może ona mieć charakter sezonowy.

Komentarz do badania - dr Dariusz Śledź z Instytutu Badań i Analiz, Grupa OSB:

„Trudno się dziwić przedsiębiorcom, że stosunkowo mało optymistycznie patrzą w przyszłość. Z jednej strony mamy zagrożenia wynikające z tego, co się dzieje za naszą wschodnią granicą - zaostrzający się konflikt na Ukrainie i konsekwencje tych wydarzeń, czyli bardzo złe stosunki polityczno-gospodarcze z Rosją. Z drugiej strony wewnętrzne niepokoje i niezadowolenie poszczególnych grup pracowniczych w Polsce i mało konsekwentne, a tym samym kosztowne dla budżetu państwa, decyzje strony rządowej.

Cieszyć się jednak należy z faktu, że przedsiębiorcy zmieniają swoje podejście do konkurowania na rynku – odejście od strategii walki cenowej na rzecz wzrostu innowacyjności swoich produktów czy usług, jest bardzo obiecujące w kontekście perspektywy finansowej 2014-2020, gdzie wiele środków finansowych dla przedsiębiorców będzie właśnie skierowanych na wzrost innowacyjności.”

Informacje o badaniu

Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz czwarty w grudniu 2014 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1575 przedstawicieli małych firm (49,9 proc. firm jednoosobowych, 45 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 5,2 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową (64,4 proc.), 9,5 proc. – budowlaną, 5,2 proc. – przemysłowo-produkcyjną, 20,2 proc. – handlową, a ok. 0,7 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

Raport z pełnymi wynikami badań można pobrać pod adresem: http://www.firmy.net/raporty/nastroje-gospodarcze-wsrod-malych-firm-w-grudniu-2014-r.html.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Brodziki Teos Radaway nagrodzone w konkursie Dobry Design 2020 Biuro prasowe
2019-12-09 | 08:00

Brodziki Teos Radaway nagrodzone w konkursie Dobry Design 2020

W tegorocznej edycji konkursu Dobry Design 2020 Radaway otrzymał główną nagrodę w kategorii „Przestrzeń Łazienki” za brodziki Teos. Produkty zostały docenione za
Firma Wawel ze specjalną świąteczną ofertą B2B
2019-12-05 | 12:34

Wawel ze specjalną świąteczną ofertą B2B

Marka Wawel wystartowała właśnie ze specjalną ofertą świąteczną B2B dla klientów, firm oraz pracowników. Oferta bogata jest w szeroki wachlarz spersonalizowanych
Firma Transcom zauważa potencjał rekrutacyjny w miastach średniej wielkości
2019-12-03 | 15:00

Transcom zauważa potencjał rekrutacyjny w miastach średniej wielkości

Po otwarciu swoich oddziałów w miastach wojewódzkich, takich jak Gdańsk, Białystok czy Olsztyn, Transcom zaczął eksplorować także miasta średniej wielkości, w których

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Wzrasta poziom oszczędności Polaków. Nadal odkładamy jednak dużo mniej niż Czesi czy Niemcy

Oszczędności Polaków rosną, obecnie posiada je już blisko 70 proc. To głównie efekt dobrej koniunktury w gospodarce, wzrostu wynagrodzeń i rządowych programów socjalnych jak choćby 500+. Jednak w dalszym ciągu stopa oszczędności, czyli relacja odkładanej kwoty do wysokości wynagrodzeń brutto, jest w Polsce bardzo niska i wynosi 2,5 proc. Dla porównania, w sąsiednich Czechach jest dwukrotnie większa. – Niższe oszczędności to przede wszystkim wina konsumpcjonizmu i błędnego przekonania, że dobra koniunktura będzie trwać cały czas – wskazuje dr Joanna Wieprow z wrocławskiej WSB.

Transport

Segment przesyłek międzynarodowych notuje rekordowy wzrost. Przed świętami Polacy wysyłają do bliskich za granicą dwa razy więcej paczek

W ostatnich latach segment przesyłek międzynarodowych notuje wzrost sięgający aż 40 proc. rocznie. To efekt rosnącej popularności polskich e-sklepów wśród klientów z zagranicy, ale także rosnącej liczby przesyłek od klientów indywidualnych w Polsce, którzy – zwłaszcza w okresie przedświątecznym – chętnie wysyłają paczki do bliskich mieszkających w innych krajach UE. W tym roku DHL uruchomił narzędzie, które pozwala nadać taką paczkę online, przy pomocy telefonu bądź komputera. Operator podkreśla, że w ostatnim roku zanotował aż 70-proc. wzrost przesyłek nadawanych tym kanałem.

CES Las Vegas 2020

Transport

Małe auta na prąd mogą podbić polskie miasta. Pomogą dopłaty od państwa

Użytkowanie małych samochodów elektrycznych nie powoduje pogorszenia jakości powietrza, a dzięki niewielkim rozmiarom ułatwiają one poruszanie się po wąskich ulicach miast. Dlatego miejskie samochody na prąd są coraz częściej brane pod uwagę przy wyborach konsumentów, ale też stawiają na nie niektóre koncerny motoryzacyjne. MINI – brytyjska marka wyspecjalizowana w miejskiej mobilności segmentu premium – w marcu wypuści na rynek swoje pierwsze w pełni elektryczne auto. Marka pracuje nad tym, żeby w Polsce zarówno producenci flotowi, jak i indywidualni mogli przy jego zakupie skorzystać z rządowej dopłaty.

Handel

Co trzeci Polak kupi świąteczne prezenty w internecie. Zdecydowana większość wybierze płatność online

Chociaż to w sklepach stacjonarnych wydamy większość świątecznych budżetów, to udział zakupów online rośnie z roku na rok o ok. 5 proc. – wynika z badania Deloitte nt. gwiazdkowych wydatków. Co trzeci badany zamierza kupić prezenty przez internet, płacąc głównie kartą lub cyfrowymi portfelami. W tym roku mogą paść kolejne rekordy transakcyjne, co pokazał już ruch w e-sklepach podczas Black Friday. W systemie Paybynet średnia płatność wynosiła tego dnia 225 zł, czyli o 19 proc. więcej niż w październiku, a łączna wartość transakcji była prawie o połowę większa niż przed rokiem.