Komunikaty PR

Małe firmy: innowacyjność receptą na poprawę

2015-02-09  |  10:15
Biuro prasowe
Kontakt
PR Solutions
Agencja PR

ul. Wodna 30/3
30-719 Kraków
info|prsolutions.pl| |info|prsolutions.pl
12 444 13 14
www.prsolutions.pl

Mali przedsiębiorcy nie spodziewają się znaczącej poprawy swojej sytuacji w trwającym półroczu. Szanse na rozwój widzą przede wszystkim w inwestowaniu w rozbudowę oferty i bardziej innowacyjne sposoby działania. To wnioski z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.

Firmy.net zaprezentował wnioski z czwartego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”. Oprócz prognoz na pierwszą połowę 2015 roku, zawiera on także m.in. ocenę minionego półrocza przez przedsiębiorców.

Ostrożne prognozy na I połowę 2015 roku

Jako że optymistyczne rokowania sprzed pół roku nie sprawdziły się, obecnie przedsiębiorcy z dużą ostrożnością patrzą na trwające półrocze. Blisko połowa z nich (45 proc.) przewiduje, że sytuacja ogólna ich firm pozostanie bez zmian, wśród pozostałych przedsiębiorców nieznacznie częściej oczekiwana jest poprawa sytuacji niż pogorszenie.

Najwięcej optymizmu mają firmy z sektora usług i przemysłu. Gorsze nastroje panują wśród firm działających w handlu, rolnictwie i budownictwie, które częściej spodziewają się pogorszenia swojej sytuacji niż jej poprawy.

Coraz mniej firm chce konkurować ceną, stawiając na innowacje

Ponad połowa przedsiębiorców (61,6 proc.) oczekuje, że w nadchodzącym półroczu utrzyma taki sam poziom cen. W grupie pozostałych przedsiębiorców częściej przewiduje się jednak ich obniżenie (21,6 proc.) niż wzrost (16,8 proc.).

Strategia walki ceną nie jest jednak dominującym pomysłem na poprawę swojej sytuacji na rynku wśród małych firm, tym bardziej, że nie przyniosła ona oczekiwanych efektów w poprzednim półroczu. Większość z przedsiębiorców stawia na innowacyjność, co obejmuje wprowadzanie nowych usług/produktów do oferty lub udoskonalenie obecnych (48,2 proc.), wykorzystanie nowych form promocji i reklamy (40,1 proc.), zastosowanie nowych metod produkcji (26,4 proc.), czy poszukiwanie nowych lokalizacji i rynków zbytu (25,7 proc.). Są to metody budowania konkurencyjności sprawdzone już w poprzednim półroczu przez firmy, który osiągnęły poprawę wskaźników.

Jednocześnie co trzeci przedsiębiorca uważa, że bez dodatkowych środków finansowych (dotacje, kredyty dla firm itp.) oraz bez obniżenia poziomu cen dzięki niższym kosztom nie będzie możliwa poprawa konkurencyjności w 2015 roku.

Sprzedaż lekko w dół w Polsce i w górę na świecie

Pomimo wielu pomysłów na zwiększenie sprzedaży, firmy nie spodziewają się znaczącej poprawy w tym aspekcie w najbliższym czasie. Blisko połowa przedsiębiorców (46,4 proc.) przewiduje, że w I połowie 2015 r. poziom sprzedaży ich towarów i usług pozostanie bez zmian. Wśród pozostałych firm więcej spodziewa się spadku popytu (27,2 proc.) niż jego wzrostu (26,4 proc.).

Znacznie lepiej będą sobie radzili przedsiębiorcy działający na rynkach zagranicznych. Chociaż większość z nich spodziewa się utrzymania sprzedaży na tym samym poziomie (57,8 proc.), to w grupie pozostałych znacznie częściej (28,9 proc.) spodziewany jest wzrost sprzedaży niż jej obniżenie (13,4 proc.). Jedynym sektorem, gdzie nie będzie tendencji wzrostu sprzedaży za granicą, jest rolnictwo. Przyczyn trudności należy poszukiwać nie tylko w cykliczności zbiorów, lecz również w ograniczeniach wymiany handlowej na wschodniej granicy Polski.

Pomimo trudności finansowych, małe firmy zwiększą zatrudnienie

Blisko połowa przedsiębiorców oczekuje, że sytuacja finansowa ich firm pozostanie bez zmian (42,8 proc.), natomiast pozostałe częściej oczekują jej pogorszenia (26,7 proc.) niż poprawy (30,5 proc.).

Dodatkowo niekorzystne decyzje rządu w sprawie wzrostów kosztów prowadzenia działalności i zmian w kodeksie pracy wpłyną niestety na dalsze pogarszanie się sytuacji finansowej. Najtrudniej będą miały firmy działające w sektorze przemysłu i budownictwa.

Ze względu na te dość pesymistyczne oczekiwania względem swojej sytuacji finansowej, większość przedsiębiorców (82,8 proc.) nie planuje zwiększania zatrudnienia. Jednak w grupie pozostałych częściej planowane jest zwiększenie liczby osób pracujących (11,3 proc.) niż jej zmniejszenie (5,9 proc.).

Jedynie w sektorze rolnictwa przewidywana jest tendencja obniżania poziomu zatrudnienia, choć może ona mieć charakter sezonowy.

Komentarz do badania - dr Dariusz Śledź z Instytutu Badań i Analiz, Grupa OSB:

„Trudno się dziwić przedsiębiorcom, że stosunkowo mało optymistycznie patrzą w przyszłość. Z jednej strony mamy zagrożenia wynikające z tego, co się dzieje za naszą wschodnią granicą - zaostrzający się konflikt na Ukrainie i konsekwencje tych wydarzeń, czyli bardzo złe stosunki polityczno-gospodarcze z Rosją. Z drugiej strony wewnętrzne niepokoje i niezadowolenie poszczególnych grup pracowniczych w Polsce i mało konsekwentne, a tym samym kosztowne dla budżetu państwa, decyzje strony rządowej.

Cieszyć się jednak należy z faktu, że przedsiębiorcy zmieniają swoje podejście do konkurowania na rynku – odejście od strategii walki cenowej na rzecz wzrostu innowacyjności swoich produktów czy usług, jest bardzo obiecujące w kontekście perspektywy finansowej 2014-2020, gdzie wiele środków finansowych dla przedsiębiorców będzie właśnie skierowanych na wzrost innowacyjności.”

Informacje o badaniu

Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz czwarty w grudniu 2014 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1575 przedstawicieli małych firm (49,9 proc. firm jednoosobowych, 45 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 5,2 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową (64,4 proc.), 9,5 proc. – budowlaną, 5,2 proc. – przemysłowo-produkcyjną, 20,2 proc. – handlową, a ok. 0,7 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

Raport z pełnymi wynikami badań można pobrać pod adresem: http://www.firmy.net/raporty/nastroje-gospodarcze-wsrod-malych-firm-w-grudniu-2014-r.html.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Energetab za nami. Jubileuszowa edycja bardzo udana Biuro prasowe
2017-09-26 | 15:00

Energetab za nami. Jubileuszowa edycja bardzo udana

Energetab, czyli Międzynarodowe Energetyczne Targi Bielskie trwały trzy dni. Wydarzeniu towarzyszyły konferencje, prezentacje i seminaria promocyjne. – Można śmiało stwierdzić, że
Firma 48% polskich sklepów internetowych ma problemy techniczne
2017-09-26 | 10:40

48% polskich sklepów internetowych ma problemy techniczne

Firma Plumbr.eu opublikowała wyniki najnowszych badań dotyczących wydajności sklepów internetowych w Polsce. Na potrzeby raportu zbadano 180 najpopularniejszych polskich sklepów
Firma MALBUD1 dołączył do Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa
2017-09-25 | 14:00

MALBUD1 dołączył do Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa

Dnia 12 września firma budowlana MALBUD1 oficjalnie została nowym członkiem Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Tym samym dołączyła do grona ponad 100 firm, prowadzących

Kalendarium

Partner serwisu

Advertisement

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Dziś w serwisie Innowacje

Trwa technologiczny wyścig zbrojeniowy. Coraz więcej środków trafia na cyberbezpieczeństwo

Nowe technologie napędzają rynek zbrojeniowy. W 2016 roku łącznie na obronność na świecie wydano 1,68 bln dolarów. Liderami są Stany Zjednoczone, Rosja i Chiny. Największy postęp notują rakietowe systemy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe, zwłaszcza rosyjskie uzbrojenie. Rosną też wydatki na indywidualne wyposażenie żołnierzy, przede wszystkim wojsk specjalnych i lotnictwa. Cyfrowa rewolucja sprawia, że coraz istotniejszym obszarem staje się cyberprzestrzeń. W ubiegłym roku wydatki na bezpieczeństwo cyfrowe przekroczyły 81 mld dolarów.

Handel

Lokalni producenci żywności zyskują na współpracy z sieciami handlowymi. To dla nich często przepustka do zagranicznych rynków

Wielomilionowe kontrakty, stały rynek zbytu i możliwość pozyskania dodatkowych środków na inwestycje – to lista korzyści, jakie lokalne firmy czerpią ze współpracy z dużymi sieciami handlowymi. Dla wielu z nich takie partnerstwo okazało się kluczowe także przy ekspansji zagranicznej. Partnerzy z Ukrainy czy Niemiec doceniają, że od lat współpracujemy z Jeronimo Martins Polska i spełniamy ich wymogi – mówi prezes Green Factory, firmy dostarczającej świeże i pakowane warzywa do sieci Biedronka.

Konsument

Tylko połowa polskich firm jest gotowa na nowe przepisy o ochronie danych osobowych. Za ich naruszenie od maja 2018 roku będą grozić wysokie kary finansowe

Od maja 2018 roku, czyli od wejścia w życie nowych unijnych przepisów, kary dla przedsiębiorców za naruszenie ochrony danych osobowych będą znacznie bardziej dotkliwe niż obecnie. Choć na przygotowanie firmy mają coraz mniej czasu, 23 proc. z nich nie ma świadomości wprowadzenia koniecznych zmian – wynika z badań Fundacji Wiedza to Bezpieczeństwo. 42 proc. badanych twierdzi, że w ich firmach nigdy nie doszło do incydentu naruszenia danych.

Patronat Newserii

Potencjalnie Niebiezpieczni

Konsument

Wrzesień przyniósł ożywienie na rynku najmu. Nowe przepisy zmieniły sytuację lokatorów

Wrzesień to dla studentów ostatni dzwonek na znalezienie lokum przed rozpoczęciem roku akademickiego. Wynajmując mieszkanie czy pokój, muszą pamiętać o kilku zasadach bezpiecznego najmu, które pozwolą im uniknąć konfliktów z wynajmującym. Gwarantem bezpieczeństwa lokatora jest precyzyjnie sporządzona umowa najmu, określająca dokładne warunki i koszty ponoszone przez obie strony, wysokość kaucji i opis stanu mieszkania. Lokatorzy muszą też pamiętać o tym, że od 11 września obowiązuje nowe prawo, które poluzowało dotychczasowe przepisy dotyczące eksmisji.

Edukacja

Rozwój technologii wymusza zmiany w edukacji najmłodszych dzieci. Potrzebne są odpowiednie kompetencje nauczycieli

65 proc. dzieci dziś rozpoczynających naukę w przyszłości będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Większość będzie związana z technologią, cyfryzacją lub sztuczną inteligencją. Konieczne jest więc podnoszenie kompetencji cyfrowych i edukacja w zakresie nowych technologii oraz ich mądrego wykorzystania. I to nie tylko wśród uczniów, lecz także nauczycieli i wychowawców. Temu ma służyć program MegaMisja Fundacji Orange, w którym uczestniczy 600 szkół i 12 tys. uczniów.