Komunikaty PR

Potencjał tkwi w kobietach 50+. Czy polski rynek pracy potrafi go wykorzystać?

2018-03-14  |  14:00
Biuro prasowe

Aż 4 na 10 Polek w wieku produkcyjnym nie pracuje i nie szuka zatrudnienia[1]. Sytuacja dotyczy przede wszystkim młodych kobiet, a także pań po 50. roku życia. Okazuje się, że jednym z kluczowych czynników wpływających na ich działalność zawodową jest posiadane wykształcenie oraz liczba dzieci. Kraje, które notują jedne z najwyższych wskaźników aktywności pań w Europie, Szwecja (83,5 proc.) oraz Norwegia (76,2 proc.) swój wynik zawdzięczają m.in. wprowadzeniu udogodnień, takich jak elastyczny czas pracy i możliwość ciągłego kształcenia zawodowego. Okazuje się, że niezwykle istotne są działania pracodawców, wspierające kobiety zarówno jako matki, jak i pracowników. Czego potrzebują Polki, aby powrócić na rynek pracy?

Eksperci biją na alarm i przekonują, że na pobudzenie polskiej gospodarki kluczowy wpływ ma demografia oraz aktywność zawodowa społeczeństwa. Biorąc pod uwagę populację Polski, która obecnie wynosi blisko 38,5 mln ludzi oraz liczbę osób w wieku produkcyjnym (23,98 mln), wskaźnik osób pracujących wypada niekorzystnie (16,10 mln). Negatywny wpływ na gospodarkę ma niski wskaźnik aktywności zawodowej pań. Wynosi on 61,4 proc. i jest o 13,4 proc. niższy w stosunku do liczby pracujących mężczyzn (74,8 proc.). Aktywizacja kobiet jest zatem konieczna. Okazuje się, że gdyby aktywność zawodowa pań w Polsce wzrosła do średniego poziomu Unii Europejskiej, budżet państwa do 2025 roku mógłby zyskać nawet 180 mld zł.[2]

Potencjał 50+, co na to polski pracodawca?

Dojrzały wiek nie musi oznaczać końca kariery zawodowej kobiet. Właśnie wtedy pojawia się przestrzeń do realizacji własnych pasji, a także odkładanych wcześniej planów. Kobiety w tym czasie mogą w pełni wykorzystać swoje doświadczenie zawodowe, a także życiowe i wrócić do zawieszonej aktywności. Jeśli udałoby się zaktywizować kobiety z różnych grup wiekowych, przyniosłoby to wiele korzyści dla gospodarki i samych pracodawców. Według ekspertów każdy wzrost wskaźnika zatrudnienia o 1 proc. w systemie finansów publicznych może wygenerować przychód na poziomie ok. 4 mld zł[3].

Wśród czynników zachęcających do aktywizacji zawodowej ponad 58 proc. pań wskazuje na elastyczny czas pracy, a 28 proc. na możliwość wykonywania pracy w domu[4].

– Elastyczny model pracy rozwija się i obecnie na świecie oferuje go jedna trzecia firm. W Polsce wiodący przedsiębiorcy dopiero wdrażają smart working, czyli model biznesowy, w którym obowiązki służbowe wykonywane są w miejscu i czasie wybranym przez pracownika po wcześniejszym uzgodnieniu z pracodawcą. Z naszych badań wynika, że tego rodzaju praca np. zdalnie wykonywana z domu, ułatwia pogodzenie życia prywatnego z obowiązkami zawodowymi. Niesie to ze sobą szereg pozytywnych skutków zarówno dla pracodawców, jak i pracowników m.in. obniża absencję i zwiększa efektywność. Zaoferowanie wykonywania pracy zdalnie może także dać firmie przewagę rynkową, ponieważ pozwoli przyciągnąć najlepszych kandydatów i zatrzymać w firmie wykwalifikowanych specjalistów – dodaje Ewa Siuta, dyrektor ds. eksportu Mikomax Smart Office.

Wśród rozwiązań, które wspomagają aktywność zawodową pań na rodzimym rynku pracy są również specjalne programy aktywizujące, a także warsztaty i spotkania tworzone przez polskie firmy – W ostatnim czasie udało nam się zorganizować w 5 miastach Polski spotkania dla przedsiębiorczych kobiet. Założeniem warsztatów była między innymi wymiana doświadczeń oraz wiedzy w zakresie tematu macierzyństwa i godzenia pracy z wychowywaniem dzieci. Z dotychczasowej frekwencji możemy wnioskować, że tego typu wydarzenia są potrzebne kobietom i mogą mieć realne przełożenie na późniejszą aktywność zawodową pań – dodaje Marta Bloch, Project Manager, Idea Hub.

Praca po skandynawsku

By pomóc kobietom powrócić na rynek pracy warto przyjrzeć się mechanizmom, które wykorzystują kraje, takie jak: Islandia, Norwegia, Finlandia czy Szwecja, które notują najwyższe wskaźniki aktywności zawodowej pań i stosują rozwiązania systemowe, które m.in. umożliwiają godzenie macierzyństwa z pracą, a także ułatwiają pracodawcom zatrudnianie osób po 50. roku życia.

– Kraje Skandynawskie również borykają się z problemem starzenia się społeczeństwa. Kobiety są w nich jednak aktywne zawodowo do emerytury. Dzieje się tak, ponieważ będąc młodymi matkami, mają do dyspozycji szereg rozwiązań ułatwiających im pogodzenie obowiązków zawodowych z macierzyństwem, przez co nie mają one dłuższych przerw w karierze. Z kolei, w późniejszym wieku korzystają one z elastycznego czasu pracy i pakietów kompensacyjnych. Ponadto wraz z wiekiem pracowników, firmy wprowadzają udogodnienia finansowe, socjalne i organizacyjne. Często wiąże się to np. ze zmianą stanowiska na mniej uciążliwe, a także włączaniem starszych pracowników we wszystkie istotne szkolenia. Dla skandynawskich pracodawców wiek czy płeć nie odgrywają ważnej roli. Liczą się przede wszystkim kompetencje. Ponadto dużą zachętą do zatrudniania osób starszych jest model flexicurity, który łączy w sobie elastyczność pracy i bezpieczeństwo socjalne. Pracodawcy mogą dostosowywać czas i formę zatrudnienia do panujących warunków, a jednocześnie pracownik ma zapewnione wysokie świadczenie w razie zwolnienia i konieczności szukania nowej pracy[5] – wyjaśnia Ewa Siuta, dyrektor ds. eksportu Mikomax Smart Office.

Program 80-90-100

Przykładem są działania w zakresie zarządzania wiekiem, które podjęła firma Vattenfall w Szwecji. Celem przedsiębiorstwa było zatrzymanie pracowników 58+ w pracy, aż do osiągnięcia przez nich wieku emerytalnego, dlatego wprowadzono w nim program 80-90-100. Nowy model pracy polegał na tym, że starsi pracownicy wykonywali 80 proc. swoich obowiązków, za co otrzymywali 90 proc. pensji i zachowywali 100 proc. emerytury w wieku 65 lat. Przy tym zastrzeżono, że część swojego czasu, pracownik będzie poświęcał na przekazywanie wiedzy młodszym kolegom. Jednocześnie postawiono na elastyczny harmonogram i czas pracy. Dzięki temu pracodawca miał pewność, że najbardziej doświadczone osoby zapewnią transfer wiedzy i kompetencji nowemu pokoleniu[6].

Praktyka ta obrazuje, jak bardzo zaczyna się stawiać na dopasowanie warunków pracy dla osób starszych. Pracodawcy wykorzystują w pełni ich możliwości, stosując ideę wielopokoleniowych zespołów, w których stawia się na wymianę wiedzy oraz przekazywanie doświadczeń przy wsparciu elastycznych form pracy.

[1] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/kobiety-w-biznesie/articles/aktywizacja-zawodowa-kobiet-2017-raport.html

[2] Jak wyżej.

[3] “Innowacje w aktywizacji kobiet 50+- wyrównanie szans na rynku pracy”

 http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-fd3313ac-bff8-4251-a96d-a809bc904a69/c/8_Robert_Marczak.pdf”

[4] Raport Deloitte 2017

[5] Na podstawie: www.silverteam.dobrekadry.pl/dokumenty/Raport_z_badan_porownawczych_(1).pdf i https://rynekpracy.pl/slownik/flexicurity

[6] Case study str 29 http://www.silverteam.dobrekadry.pl/dokumenty/Raport_z_badan_porownawczych_(1).pdf

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma RiverWood marketing otwiera oddział w Krakowie Biuro prasowe
2018-08-13 | 11:00

RiverWood marketing otwiera oddział w Krakowie

RiverWood marketing otwiera oddział w Krakowie   Poznańska agencja RiverWood marketing (Grupa RiverWood) - w związku z pozyskiwaniem nowych Klientów i ekspansją
Firma Mistyczna opowieść w surowej aurze górskiego krajobrazu, 
czyli kampania LAVARD
2018-08-10 | 18:10

Mistyczna opowieść w surowej aurze górskiego krajobrazu, 
czyli kampania LAVARD

  Marka LAVARD zaklęta w kadrach najnowszej kampanii ukazuje nam historię, pisaną na tle transparentnej, górskiej natury.        Wybierając
Firma Założyciel firmy Dilmah nagrodzony przez WACS
2018-08-10 | 01:00

Założyciel firmy Dilmah nagrodzony przez WACS

Światowe Stowarzyszenie Społeczności Szefów Kuchni (World Association of Chefs’ Societies – WACS) przyznało Merrillowi J. Fernando,­ założycielowi firmy Dilmah

Kalendarium

31 sierpnia
4 września

Patronat Newserii

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Motoryzacja

Podkarpackie chce przyciągać kolejnych inwestorów. Region stawia na innowacyjne i dobrze płatne miejsca pracy

Podkarpackie, które już w tej chwili plasuje się w gronie krajowych liderów innowacyjności, chce przyciągać kolejnych inwestorów i tworzyć dobrze płatne miejsca pracy. Jednymi z najbardziej perspektywicznych branż są motoryzacja oraz informatyka, w tym przyszłościowy sektor gamingowy. Obok lotnictwa i jakości życia należą one do inteligentnych specjalizacji regionu.

Praca

Polska drugim po Rosji zarobkowym krajem najchętniej wybieranym przez Ukraińców. Średnio spędzają u nas 3–4 miesiące

Obywatele Ukrainy pracują w Polsce średnio trzy, cztery miesiące, ale jest to bardzo intensywny czas. Jak wynika z badań Grupy Progres, w ubiegłym roku liczba godzin roboczych pracownika tymczasowego z Ukrainy wynosiła w tym okresie 533, czyli o 177 więcej niż w przypadku pracowników z Polski. Najbardziej aktywni zawodowo są Ukraińcy w wieku 31–40 lat. Polska jest drugim – po Rosji – krajem, w którym chcą pracować nasi wschodni sąsiedzi.

Media i PR

Technologia wypiera sondaże. Polscy naukowcy dzięki zaawansowanej analizie danych mogą dokładniej prognozować wyniki wyborów

Badacze z Uniwersytetu Warszawskiego wykorzystują zaawansowaną analizę danych do prognozowania wyników wyborów, nastrojów społecznych czy trendów gospodarczych. W tym celu wyszukują i przetwarzają ogólnodostępne artykuły, wpisy na blogach i forach, a dzięki dużo większej próbie badawczej uzyskiwane przez nich wyniki są dokładniejsze nawet od oficjalnych sondaży czy prognoz. Ta metoda może również znaleźć zastosowanie w biznesie, m.in. do prognozowania rozwoju trendów technologicznych czy branż, w które warto inwestować.

XXVIII Forum Ekonomiczne 2018

Handel

Co czwarty Polak kupuje ekologiczne kosmetyki. To efekt coraz silniejszego trendu slow life

Brak parabenów, silikonów, detergentów, surowców z roślin genetycznie modyfikowanych i sztucznych barwników sprawia, że ekokosmetyki zyskują coraz większe uznanie konsumentów. Sięga po nie 25 proc. klientów, częściej kobiety – blisko 40 proc. Kosmetyki naturalne stanowią kilka procent rynku kosmetycznego w Polsce, jednak ze względu na silny trend slow life ich sprzedaż stale rośnie. Choć do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje, to patrząc na ilość ekologicznych targów czy restauracji wege, szybko będziemy ją gonić – podkreślają eksperci.