Komunikaty PR

Fundusze unijne wciąż mało popularne wśród małych firm

2015-03-12  |  12:40
Biuro prasowe
Kontakt
PR Solutions
Agencja PR

ul. Wodna 30/3
30-719 Kraków
info|prsolutions.pl| |info|prsolutions.pl
12 444 13 14
www.prsolutions.pl

Pod koniec lutego br. zainaugurowano start Funduszy Europejskich 2014-2020, które wynoszą 82,5 mld euro. Niestety tylko znikoma część tych środków trafi do małych i mikroprzedsiębiorstw, bo zaledwie 16,2 proc. z nich planuje się o nie starać. Pozostałe firmy odstraszają przede wszystkim skomplikowane procedury i brak odpowiednich programów pomocowych. Ujawniło to badanie Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.

Firmy.net zaprezentował wyniki czwartego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”. Zawiera on m.in. analizę zainteresowania funduszami europejskimi wśród małych firm, a także prognozy na pierwszą połowę 2015 roku.

Plany wykorzystania środków z UE w latach 2014-2020
W deklaracjach z grudnia 2014 roku chęć starania się o pozyskanie funduszy unijnych zadeklarowało 16,2 proc. firm, czyli nieznacznie więcej niż pół roku wcześniej (12,6 proc.). Mniej niż połowa firm (47,7 proc.) wciąż nie potrafi określić, czy z tego wsparcia będzie korzystać (pół roku wcześniej: 55,9 proc.). Grupa 36,1 proc., czyli co 3 przedsiębiorca, wykazała brak zainteresowania taką formą finansowania (pół roku wcześniej: 31,4 proc.).

W poprzednich latach finansowania (2007-2013) zainteresowanie środkami pomocowymi z Unii Europejskiej wśród przedsiębiorców uczestniczących w badaniu było również niewielkie. Najliczniejsza grupa przedsiębiorców nie skorzystała z dofinansowania (82,8 proc.), tylko nieliczne przedsiębiorstwa skorzystały z tej formy wsparcia (17,2 proc.).

Zainteresowanie środkami UE według branż
Najniższą tendencją braku zainteresowania pozyskiwaniem środków z Unii Europejskiej charakteryzują się sektory handlu i budownictwa, najwyższą natomiast sektor rolnictwa (w tym leśnictwa, łowiectwa i rybactwa). Podobnie było w latach 2007-2013.

Przyczyny nieaplikowania o środki pomocowe z UE
Najczęściej wskazywanym powodem braku zainteresowania przedsiębiorców środkami z UE były skomplikowane procedury i trudności związane z przyznaniem dotacji (32,6 proc.) oraz brak odpowiednich programów, które umożliwiają pozyskanie wsparcia (23,8 proc.). Liczna grupa przedsiębiorców nie jest też zainteresowana pozyskiwaniem środków unijnych z powodu braku pewności o przyszłość firmy i powodzenie inwestycji (18,8 proc.). W najmniejszym stopniu barierami były brak wiedzy o możliwościach pozyskania dotacji (12,2 proc.) oraz brak potrzeby lub czasu (9,3 proc.).

Komentarz do badania - dr Dariusz Śledź z Instytut Badań i Analiz OSB:
„Niestety, w porównianiu z odpowiedziami z poprzedniego badania, niewiele się zmieniło na lepsze. W dalszym ciągu skomplikowane procedury są wymieniane na pierwszym miejscu jako bariera aplikowania o środki pomocowe. Mało optymistyczne jest również to, że zwiększyła się grupa osób, których wiedza na temat możliwości uzyskania dotacji jest niewystarczająca, aby aplikować o dotację. Głównym zadaniem samorządów i instytucji rozdysponowujących środki unijne powinno być uproszczenie procedur oraz edukacja mikroprzedsiębiorców.”
 

Informacje o badaniu
Badanie nastrojów gospodarczych zostało przeprowadzone po raz czwarty w grudniu 2014 r. z zastosowaniem techniki CAWI przez Instytut Badań i Analiz OSB. W badaniu wzięło udział 1575 przedstawicieli małych firm (49,9 proc. firm jednoosobowych, 45 proc. mikro firm, zatrudniających od 1 do 9 pracowników, oraz 5,2 proc. małych firm, zatrudniających od 10 do 49 osób), które są zarejestrowane w wyszukiwarce firm Firmy.net. Wśród ankietowanych większość zajmuje się działalnością usługową (64,4 proc.), 9,5 proc. – budowlaną, 5,2 proc. – przemysłowo-produkcyjną, 20,2 proc. – handlową, a ok. 0,7 proc. działa w branży rolnej. Z uwagi na liczbę i strukturę respondentów wyniki badania mają charakter reprezentatywny.

Raport z pełnymi wynikami badań można pobrać pod adresem: http://www.firmy.net/raporty/nastroje-gospodarcze-wsrod-malych-firm-w-grudniu-2014-r.html.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Fundusze unijne Mazowsze stawia na rozwój- 10.Forum Rozwoju Mazowsza Biuro prasowe
2019-10-11 | 08:00

Mazowsze stawia na rozwój- 10.Forum Rozwoju Mazowsza

16-17 października br. na terenie Centrum Konferencyjnego MsMermaid w Warszawie odbędzie się jubileuszowe Forum Rozwoju Mazowsza. Głównym  celem wydarzenia jest promocja regionu i
Fundusze unijne Przedsiębiorcy poznali Wyzwania dla Polski i Świata 2019
2019-03-06 | 15:00

Przedsiębiorcy poznali "Wyzwania dla Polski i Świata 2019"

Co czeka w najbliższym czasie polskich przedsiębiorców? Jakie są prognozy gospodarcze?  Jak zmienia się prawo podatkowe? Tego dowiedzieli się uczestnicy konferencji "Wyzwania
Fundusze unijne Bezpłatne szkolenie dla NGO w Radomiu
2019-03-04 | 12:00

Bezpłatne szkolenie dla NGO w Radomiu

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla przedstawicieli (pracowników, członków i wolontariuszy) organizacji pozarządowych, w tym izb gospodarczych. TERMIN

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Wzrasta poziom oszczędności Polaków. Nadal odkładamy jednak dużo mniej niż Czesi czy Niemcy

Oszczędności Polaków rosną, obecnie posiada je już blisko 70 proc. To głównie efekt dobrej koniunktury w gospodarce, wzrostu wynagrodzeń i rządowych programów socjalnych jak choćby 500+. Jednak w dalszym ciągu stopa oszczędności, czyli relacja odkładanej kwoty do wysokości wynagrodzeń brutto, jest w Polsce bardzo niska i wynosi 2,5 proc. Dla porównania, w sąsiednich Czechach jest dwukrotnie większa. – Niższe oszczędności to przede wszystkim wina konsumpcjonizmu i błędnego przekonania, że dobra koniunktura będzie trwać cały czas – wskazuje dr Joanna Wieprow z wrocławskiej WSB.

Transport

Segment przesyłek międzynarodowych notuje rekordowy wzrost. Przed świętami Polacy wysyłają do bliskich za granicą dwa razy więcej paczek

W ostatnich latach segment przesyłek międzynarodowych notuje wzrost sięgający aż 40 proc. rocznie. To efekt rosnącej popularności polskich e-sklepów wśród klientów z zagranicy, ale także rosnącej liczby przesyłek od klientów indywidualnych w Polsce, którzy – zwłaszcza w okresie przedświątecznym – chętnie wysyłają paczki do bliskich mieszkających w innych krajach UE. W tym roku DHL uruchomił narzędzie, które pozwala nadać taką paczkę online, przy pomocy telefonu bądź komputera. Operator podkreśla, że w ostatnim roku zanotował aż 70-proc. wzrost przesyłek nadawanych tym kanałem.

CES Las Vegas 2020

Transport

Małe auta na prąd mogą podbić polskie miasta. Pomogą dopłaty od państwa

Użytkowanie małych samochodów elektrycznych nie powoduje pogorszenia jakości powietrza, a dzięki niewielkim rozmiarom ułatwiają one poruszanie się po wąskich ulicach miast. Dlatego miejskie samochody na prąd są coraz częściej brane pod uwagę przy wyborach konsumentów, ale też stawiają na nie niektóre koncerny motoryzacyjne. MINI – brytyjska marka wyspecjalizowana w miejskiej mobilności segmentu premium – w marcu wypuści na rynek swoje pierwsze w pełni elektryczne auto. Marka pracuje nad tym, żeby w Polsce zarówno producenci flotowi, jak i indywidualni mogli przy jego zakupie skorzystać z rządowej dopłaty.

Handel

Co trzeci Polak kupi świąteczne prezenty w internecie. Zdecydowana większość wybierze płatność online

Chociaż to w sklepach stacjonarnych wydamy większość świątecznych budżetów, to udział zakupów online rośnie z roku na rok o ok. 5 proc. – wynika z badania Deloitte nt. gwiazdkowych wydatków. Co trzeci badany zamierza kupić prezenty przez internet, płacąc głównie kartą lub cyfrowymi portfelami. W tym roku mogą paść kolejne rekordy transakcyjne, co pokazał już ruch w e-sklepach podczas Black Friday. W systemie Paybynet średnia płatność wynosiła tego dnia 225 zł, czyli o 19 proc. więcej niż w październiku, a łączna wartość transakcji była prawie o połowę większa niż przed rokiem.