Komunikaty PR

Biznes i nauka muszą się dogadać

2016-04-04  |  16:30
Biuro prasowe
Do pobrania Informacja ( 0 MB )

Biznes i nauka muszą się dogadać

Bez porozumienia między światem biznesu i światem nauki możemy zapomnieć o budowaniu innowacyjnej gospodarki. Tymczasem, według raportu „Społeczny klimat innowacji w Polsce” opracowanego przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego na drodze do współpracy naukowców i przedsiębiorców znajdują się poważne bariery, bez usunięcia których nie ma mowy o rozwoju innowacyjności. 

Innowacyjność to nie tylko kolejne wygenerowane pomysły. Droga do niej wiedzie bowiem przez kolejne wdrożenia, które okazują  się sukcesem na rynku. Kluczowa jest więc tutaj współpraca naukowców z przedsiębiorcami.

- Musimy sobie uświadomić, że misją uczelni nie jest wdrażanie nauki. Wdrażaniem pomysłów naukowców powinien zajmować się przede wszystkim przemysł – mieć w tym cel i korzyści własne. – mówi prof. dr hab. Janusz Bujnicki, kierownik Laboratorium Bioinformatyki i Inżynierii Białka w Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie, wyróżniony przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego tytułem Lidera Przyszłości.

Coraz więcej naukowców wie i rozumie, że bez współpracy ze światem biznesu ich wynalazki nie ujrzą światła dziennego. Zmiany następują też po drugiej stronie barykady. Coraz więcej przedsiębiorców wie i rozumie, że konkurencyjność na rynku zapewnią im innowacyjne rozwiązania, które powstają na drodze badań naukowych. Świadomość ta jest jednak wciąż za niska. Naukowcy i przedsiębiorcy działają na różnych płaszczyznach i ta różnica zdaje się być jedną z największych przeszkód do pokonania.

- Problem tkwi w braku zrozumienia po dwóch stronach. Nauka i biznes mają trochę inne cele. Nauka ma opracowywać nowe technologie, ma je badać, opisywać, publikować, prezentować na konferencjach. Celem przemysłu czy biznesu jest osiągnięcie dochodu. Do pewnego stopnia to są światy kompletnie rozłączne i próba zmuszenia ludzi z jednego świata, żeby dogadali się z ludźmi z drugiego świata, nie może polegać na tym, że jeden z tych światów narzuci swoją wizję drugiemu. - tłumaczy dr Grzegorz Brona, wykładowca na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, współzałożyciel i prezes zarządu firmy Creotech Instruments SA, wyróżniony tytułem Very Important Polish Innovator w ramach projektu Młodzi Liderzy Innowacji realizowanego przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego. 

Fundamentem współpracy nauki i biznesu powinno być wzajemne zrozumienie. Powinna ona polegać na dwustronnej prezentacji oczekiwań i możliwości oraz uczeniu się od siebie. Bez zaufania, dialogu w relacjach międzyludzkich na styku nauka – biznes nie można tworzyć właściwego klimatu współpracy, który motywuje do poszukiwania nowych koncepcji.

Do kluczowych barier współpracy pomiędzy sferą naukową a biznesem należy zaliczyć także słabo rozwinięte otoczenie pośredniczące w transferze technologii.

- Jeżeli nie zostaną podjęte odpowiednie działania, głównie związane z zarządzaniem, a jednostki budżetowe nie zwiększą akceptacji ryzyka w finansowaniu badań, to całość zakończy się źle. – mówi dr inż. Dawid Nidzworski, z Międzyuczelnianego Wydział Biotechnologii Uniwersytetu Gdańskiego i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, założyciel ETON Group, wyróżniony tytułem Very Important Polish Innovator w ramach projektu Młodzi Liderzy Innowacji realizowanego przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego. 

Polska ma szansę, by stać się światową marką w dziedzinie innowacyjności. Konieczne jest jednak dokładne rozpoznanie barier i wdrożenie odpowiednich rozwiązań.

Więcej o współpracy nauki i biznesu można przeczytać w raporcie „Społeczny klimat innowacji w Polsce” opracowanym przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego w ramach projektu „Młodzi Liderzy Innowacji”.

--- --- --- --- ---

„Młodzi Liderzy Innowacji” to społeczny projekt badawczy realizowany przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, propagujący postawy innowacyjne, kreujący pozytywny klimat społeczny wokół relacji nauka – biznes oraz promujący kreatywność młodych naukowców.

W trakcie realizacji projektu przeprowadzono wywiady z ekspertami, uznanymi osobistościami świata nauki, w których szukano odpowiedzi na pytania o związek społeczny wizerunek innowatora z poziomem innowacyjności Polski, rolę edukacji w procesie kształtowania postaw innowacyjnych oraz rolę mediów w budowie etosu innowatora.

 

Partnerami projektu są: Fundacja PGNIG SA im. Ignacego Łukasiewicza, PARP oraz Innpoland.pl.

Patronat honorowy objęli: NCBiR, PAN, AMU PAN, MNiSW, MG oraz MIR

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Branża metalowa twarda jak stal, ale zadłużona Biuro prasowe
2019-09-13 | 10:00

Branża metalowa twarda jak stal, ale zadłużona

Duży popyt na półfabrykaty w wielu sektorach gospodarki napędza branżę metalową. Zwłaszcza intensywnie rozwijające się budownictwo, a także segment motoryzacyjny i maszynowy
Gospodarka Inwestycja w nowym polskim zakładzie wzmacnia zaangażowanie Delphi Technologies
2019-09-12 | 01:00

Inwestycja w nowym polskim zakładzie wzmacnia zaangażowanie Delphi Technologies

Delphi Technologies, światowy dostawca technologii napędowych, oficjalnie otworzył nowy zakład Elektroniki i Elektryfikacji w Błoniu. Inwestycja w Polsce jest odpowiedzią na wzrost
Gospodarka Jakie są realne problemy polskich przedsiębiorstw?
2019-09-11 | 09:28

Jakie są realne problemy polskich przedsiębiorstw?

Polska Firma Doradcza przygotowuje raport na temat kondycji małych i średnich firm w Polsce. Pierwsze dane pokazują, że prawdziwym problemem ponad 90 proc. podmiotów, których

Kalendarium

Telekomunikacja

Minister cyfryzacji: Cyberbezpieczeństwo fundamentem przy budowie sieci 5G. W 2020 roku będzie działać w co najmniej jednym mieście w Polsce

Priorytetem we wdrażaniu 5G jest cyberbezpieczeństwo, to jeden z głównych warunków stawianych dostawcom nowej technologii i jej komponentów – podkreśla minister cyfryzacji Marek Zagórski. Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej pod koniec 2020 roku nowy standard telekomunikacyjny ma objąć zasięgiem przynajmniej jedno miasto w Polsce. W ubiegłym tygodniu Orange Polska i Ericsson wspólnie uruchomili w Warszawie testową sieć 5G. Podobne próby prowadzi też Huawei.

Patronaty Newserii

European Business & Investment Summit 2019 Warsaw

Firma

Zagrożenia terrorystyczne napędzają rynek środków ochrony indywidualnej. Wykorzystuje je nie tylko wojsko i służby specjalne, lecz także przemysł

Rynek środków ochrony indywidualnej nieustannie rośnie. Wpływają na to m.in. ryzyka związane z atakami terrorystycznymi mogącymi wykorzystywać broń chemiczną i biologiczną czy przenoszenie się wirusów. Powodzenie akcji ratowniczych czy misji wojskowych zależy w dużej mierze od stosowanego sprzętu. Rozwiązania ochrony dróg oddechowych, ale też ochrony słuchu i wzroku są już codziennością w przemyśle.  

Farmacja

Polska firma farmaceutyczna szuka młodych talentów już w liceach. Na najlepszych czekają stypendia naukowe

Adamed, jedna z największych w Polsce firm farmaceutyczno-biotechnologicznych, poszukuje młodych talentów. 5 lat temu uruchomiła program ADAMED SmartUP, którego celem jest wyszukiwanie i wspieranie utalentowanych młodych ludzi w dziedzinie nauk ścisłych oraz przyrodniczych już na etapie liceum. Najlepsi z nich mają szansę na udział w indywidualnych konsultacjach edukacyjnych oraz zdobycie stypendium finansowego, które mogą przeznaczyć na wymarzone studia i dalszy rozwój, ułatwiający im start kariery naukowej. Kolejna 6. edycja rekrutacji do programu ruszyła z początkiem września.

Transport

Polski rynek kurierski jest jednym z najszybciej rosnących w Europie. To napędza inwestycje branży w innowacje

Szacuje się, że w 2021 roku wolumen przesyłek może wzrosnąć do 500 mln sztuk z niecałych 392 w roku 2018. Szybki rozwój branży napędza inwestycje firm logistycznych w technologie i innowacje, dyktowane oczekiwaniami klientów, które są związane głównie z jak najszybszym czasem dostawy. Dlatego DHL Parcel uruchomił właśnie pod Warszawą nowy terminal, wyposażony w najnowocześniejsze urządzenie sortujące w Europie. Ten pozwala rozdzielić 7,5 tys. paczek w ciągu godziny i umożliwi dostarczanie klientom przesyłek w czasie, który jest dla nich najbardziej dogodny.