Komunikaty PR

Poznańskie Fibaro wyceniane na 140 mln Euro

2016-07-06  |  13:45
Biuro prasowe
Do pobrania pdf ( 0.32 MB )

Myśl globalnie, działaj lokalnie.

Sprzedaż na 110 rynkach, ponad 100 prestiżowych nagród i współpraca z globalnymi graczami technologicznymi. Fibaro – producent zaawansowanych rozwiązań automatyki budynkowej – od 6 lat podbija świat swoimi produktami pochodzącymi z fabryki zlokalizowanej w Poznaniu. Firmą interesują się coraz więksi inwestorzy i partnerzy.

Wszystko zaczęło się w 2010 roku w przydomowym garażu, gdy Maciej Fiedler postanowił zerwać z wizerunkiem okablowanych, skutych ścian z brzydkimi czujkami – tak zrodził się projekt, który dziś zdobywa popularność wśród użytkowników na całym świecie. Brzmi, jak historia początków firm z Krzemowej Doliny, a chodzi o poznańskie Fibaro - firmę produkującą automatykę domową ze świata tzw. Internetu rzeczy (IoT). Produkty Fibaro umożliwiają dodanie mieszkaniom „inteligencji”, czyli dostosowują różne urządzenia takie, jak np. ekspres do kawy, telewizor czy oświetlenie do zwyczajów użytkownika i pozwalają sterować nimi za pomocą prostych gestów i smartfona. Firma szybko odnalazła swoje miejsce w branży i zaczęła sprzedawać poza granicami Polski, w krótkim czasie zyskując klientów z Niemiec, Francji czy Stanów Zjednoczonych. Efektem ekspansji na rynkach zachodnich było umacnianie swojej pozycji poprzez sieć franczyzową, a także otwarcie w maju br. biura zlokalizowanego w Dolinie Krzemowej, jednak firma przez cały ten czas stawiała na lokalną produkcję i polskich fachowców. Pod koniec 2015 r. w poznańskiej firmie pracowało 350 osób, co stanowi ponad stukrotny wzrost w porównaniu z początkiem działalności, gdy w firma zatrudniała zaledwie trzy osoby.

Rynek nowoczesnych technologii, z uwzględnieniem IoT jest jednym z najbardziej rozwojowych. Sprzedaż na rynku Europy Środkowo-Wschodniej rośnie już teraz w tempie dwucyfrowym – średnio o 18,7 proc. w skali roku. W 2014 roku sięgnęła ona poziomu 6,83 mld USD, w roku bieżącym wyniesie 8,20 mld USD. W 2018 roku rynek IoT w naszej części świata wart będzie już 13,58 mld USD. Dobrze wykorzystany potencjał może przynieść ogromne korzyści dla gospodarki. Z kolei Dolina Krzemowa to wielkie możliwości i znakomita promocja. Dzięki internetowi świat stał się globalną wioską, gdzie informacje przekazywane są w zaledwie kilka sekund. To, co zostało wymyślone w tym magicznym, start-upowym miejscu staje się towarem dostępnym na całym świecie, również w Polsce, dlatego nowoczesne technologie z powodzeniem dotarły także do Polski i na stałe wpisały się w polski rozwój IoT” – mówi Maciej Fiedler, prezes i pomysłodawca Fibaro.

Przez wiele lat w naszym kraju panowało przeświadczenie, że systemy Smart Home spotkają się głównie z zainteresowaniem zamożniejszych osób, a sama instalacja i urządzenia wykraczają daleko poza finansowe możliwości przeciętnego obywatela. Potwierdzeniem tego były m.in. systemy, które trzeba było montować kłując ściany i montując wiele metrów okablowania, a których instalacja możliwa była tylko podczas remontu lub budowy domu od podstaw. Dlatego Fibaro postawiło na urządzenia, które można montować bezinwazyjnie. Przez sześć lat marka podbijała rynki na całym świecie (obecnie produkty są dostępne w 110 krajach) i do tej pory zdobyła ponad sto prestiżowych nagród zarówno w kraju (Dobry Wzór 2014, Męska Rzecz 2013, Młoda Marka Sukcesu 2013), jak i za granicą (CES Innovation Award 2015, IF Product Design Award 2014). Jednak to nie nagrody przynoszą największą sławę, a globalni gracze, którzy interesują się rozwiązaniami systemu Fibaro (rozwiązania marki dostępne są chociażby w salonach Orange). Innowacje wymagają również inwestycji, których skala świadczy o potencjale rozwoju i zainteresowaniu. Dzięki inwestorom, Fibar Group osiągnęło wycenę rzędu 140 mln euro, co podkreśla wielki potencjał firmy oraz jak poprzez przemyślane decyzje biznesowe można zbudować zaufanie partnerów do marki. W rekordowym 2012 roku, Fibaro odnotowało wzrost przychodów netto ze sprzedaży na poziomie 388 %proc. i zysk w wysokości prawie 490 proc.. Liczby te są imponujące, a kolejne lata stabilizujące pozycję spółki jako lidera. EBITDA nie spadła nigdy poniżej 15 proc. Warto podkreślić, że sprzedaż produktów poznańskiej firmy na polskim rynku to zaledwie 5-7 proc. całej działalności.

Inteligentne Technologie to ciągła obserwacja rynku i wyścig z czasem o patenty, dlatego szanse na przetrwanie mają tylko najlepsi. Potwierdza to Bartłomiej Arcichowski, Fibaro CTO:

 „Mamy na swoim koncie ponad 30 patentów i 150 wzorów przemysłowych. To imponująca liczba, szczególnie dlatego, że wciąż jeszcze jesteśmy młodą spółką. Prawdą też jest, że nasze wnioski patentowe składane są głównie w Ameryce. W Stanach Zjednoczonych system patentowy działa sprawniej niż w Polsce, a nasze zainteresowanie i lokowanie biura w Dolinie Krzemowej jest motywowane zwykłą chęcią grania w jednej lidze z najlepszymi, możliwością swobodnej wymiany myśli, rozmowy, nauki. Polska staje się coraz ważniejszym i większym graczem na arenie międzynarodowej, a przez te sześć lat naszej działalności zauważyliśmy ogromny skok w mentalności Polaków co do IoT. Kiedyś były to gadżety dla wybranych, dzisiaj zaczynamy doceniać możliwości oszczędzenia sobie czasu i ułatwienia życia, za relatywnie nieduże pieniądze.”

Firma od początku nie bała się ekspansji i weszła na światowy rynek rywalizując z innymi jak równy z równym - jednak nawet sukcesy nie zmieniły podejścia zarządu. Produkcja cały czas odbywa się w Poznaniu, a nad konstrukcją i kolejnymi pomysłami czuwają polscy inżynierowie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyfrowy rozwój biznesu z SAP Business One Biuro prasowe
2019-05-20 | 15:00

Cyfrowy rozwój biznesu z SAP Business One

W ubiegłym tygodniu, w Krakowie odbył się SAP Business One RoadShow. Wydarzenie zainaugurowało cykl spotkań z przedsiębiorcami, organizowanych przez SAP Polska, przy wsparciu firm
IT i technologie Ricoh przejmuje LAKE Solutions AG
2019-05-20 | 14:54

Ricoh przejmuje LAKE Solutions AG

Szwajcarski oddział Ricoh ogłosił przejęcie Lake Solutions AG – firmy świadczącej usługi IT z zakresu przechowywania danych, bezpieczeństwa oraz integracji z chmurą. Dzięki tej
IT i technologie InventionMed planuje współpracę z Croma Pharma Gmb
2019-05-20 | 01:00

InventionMed planuje współpracę z Croma Pharma Gmb

InventionMed - technologiczna spółka z branży medycznej zmierzająca na główny rynek GPW, rozpoczyna rozmowy dotyczące współpracy z globalnym koncernem Croma Pharma GmbH.

Kalendarium

Telekomunikacja

Ponad 80 proc. młodych firm jest zainteresowanych współpracą z korporacjami. To dla nich szansa na dostęp do nowych technologii i działań marketingowych

Wsparcie mentoringowe i pomoc w komercjalizacji nowych rozwiązań to główne potrzeby młodych przedsiębiorstw. Rozwój może umożliwić im współpraca z korporacjami i dużym biznesem, a – jak wynika z badań Fundacji StartUp Poland – ponad 80 proc. start-upów jest otwartych na takie rozwiązanie. Naprzeciw potrzebom w tym zakresie wychodzi zainicjowany przez UPC Polska program THINK BIG, który wspiera młode firmy rozwijające swój biznes w oparciu o nowe technologie. W tegorocznej, już szóstej edycji zostaną wyłonione najlepsze rozwiązania, które wspierają cyfrową transformację.

Ochrona środowiska

Europejska gospodarka traci na smogu setki miliardów euro rocznie. Innowacje w energetyce pomogłyby zaoszczędzić 180 mld w ciągu 7 lat

Smog – zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej – odpowiada za ok. 10 proc. przedwczesnych zgonów na świecie i kosztuje unijną gospodarkę nawet 475 mld euro rocznie. Wdrożenie innowacyjnych technologii w energetyce może przynieść nawet 183 mld euro oszczędności w ciągu nadchodzących 7 lat. Są wśród nich niskoemisyjne systemy grzewcze, tzw. generacja rozproszona, elektromobilność i niskoemisyjny transport czy wykorzystanie odpadów jako surowca do produkcji energii. – To na nich będzie się opierała ewolucja systemu energetycznego, która pozwoli nam zrealizować cele w obszarze jakości powietrza – podkreśla Marcin Lewenstein, dyrektor ds. innowacji w InnoEnergy.

Finanse

Polski rynek ubezpieczeń nadrabia zaległości wobec bardziej rozwiniętych krajów. Pomaga w tym proces łączenia się firm w duże grupy

Polska to rynek z dużym potencjałem, ale również z dużym niedoubezpieczeniem – ocenia Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes Gothaer TU S.A. Z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że pod względem wartości składki przypisanej brutto Polska plasuje się dopiero na 14. pozycji w Europie i wciąż ma do nadgonienia duży dystans względem Wielkiej Brytanii czy Niemiec. Rodzimy rynek ubezpieczeniowy jest też w fazie dynamicznych zmian, a wiodącymi trendami są wszechobecna cyfryzacja i konsolidacja. W trakcie tego procesu jest też TU Gothaer, które lada moment pojawi się na rynku pod nowym brandem – Wiener Towarzystwo Ubezpieczeń SA Vienna Insurance Group.

Finanse

80 proc. dużych firm angażuje się społecznie. Dla wielu staje się to ważnym elementem strategii

Duże firmy angażują się w działania społecznej odpowiedzialności biznesu. Robi to już 80 proc. z nich. CSR zwiększa zaufanie do przedsiębiorstwa – 83 proc. przedstawicieli pokolenia Y uznaje, że sukces firmy powinien wykraczać poza wyniki finansowe. Zdecydowana większość uważa, że największe firmy mają odpowiedni potencjał, by rozwiązywać problemy gospodarcze i społeczne. Przykładem takiego przedsiębiorstwa, jest Benefit Systems. Firma jako pierwsza spółka publiczna z regionu Europy Środkowo-Wschodniej otrzymała tytuł B Corporation przyznawany organizacjom, które w strategie działalności trwale wpisują zasady społecznej odpowiedzialności biznesu.