Komunikaty PR

Jak założyć własną firmę po 50?

2014-09-09  |  01:00

Henri Nestlé założył swoją firmę w wieku 51 lat. Gordon Bowker również po 50-tce założył firmę Starbucks, natomiast IBM uruchomił 61-letni Charles Flint.To tylko kilka dowodów na to, że dojrzały wiek to żadna przeszkoda w rozpoczynaniu własnej działalności gospodarczej. Wręcz przeciwnie – zgromadzone przez lata doświadczenie oraz pasja mogą być bezcennym kapitałem.

Czy przekroczenie 50. roku życia to czas schyłku kariery zawodowej? Oczywiście, że nie – może to być znakomity czas na przemyślenie swoich celów i ambicji, podsumowanie zdobytych w życiu doświadczeń i nowy zawodowy start. Bardzo wiele osób w dojrzałym wieku dostrzega swoją szansę i biorąc los we własne ręce decyduje się na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Od czego zacząć?

Wybór rodzaju działalności

Pierwszym krokiem na drodze do zbudowania firmy marzeń jest oczywiście decyzja dotycząca tego, czym będzie się ona zajmować. Wzorowanie się na znanych nam, dobrze prosperujących przedsiębiorstwach i czerpanie z ich doświadczeń może być dobrym pomysłem. Duża szansa leży również w zidentyfikowaniu niszy na rynku. Dobrze jest znaleźć zapotrzebowanie zaspokajane w niewystarczającym stopniu, na które nasza działalność mogłaby odpowiadać. Warto ocenić własne umiejętności, predyspozycje i doświadczenia. Zastanówmy się w jaki sposób możemy odpowiedzieć na potrzeby klientów lepiej niż konkurencja. Potem trzeba przemyśleć, jak nasze pomysły przekuć w działania. Jeśli nie mamy doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, warto wziąć udział w bezpłatnym szkoleniu organizowanym przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy lub finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dzięki szkoleniu można dowiedzieć się jak napisać biznesplan, zarejestrować przedsiębiorstwo, jak prowadzić księgowość, jak rozliczać się z urzędem skarbowym i ZUSem oraz wielu innych rzeczy potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Dobry biznesplan

Podstawą rozpoczęcia działalności gospodarczej i rynkowego sukcesu naszego przedsiębiorstwa jest dobrze przemyślany i dopracowany biznesplan. Solidnie wykonany biznesplan to już połowa sukcesu. Jego stworzenie pozwala na prezentację pomysłu na biznes i umożliwia pozyskanie finansowania z Funduszu Pracy, funduszów Unii Europejskiej czy też od banków lub inwestorów prywatnych. Jest jednak przede wszystkim doskonałym narzędziem potrzebnym do kierowania przedsiębiorstwem.

Typowy biznesplan powinien zawierać:

Charakterystykę projektu

Należy przedstawić streszczenie pomysłu na biznes, opisać działalność, produkt lub usługę, wyjaśnić dlaczego ten pomysł może wyróżniać się na tle konkurencji i ma szanse na powodzenie. W przejrzystej formie należy pokazać kalkulacje dotyczące rentowności przedsięwzięcia.

Analizę słabych i mocnych stron, szans i zagrożeń

Analiza taka, nazywana analizą SWOT polega na zwięzłym i czytelnym (najlepiej w kilku punktach) przedstawieniu silnych i słabych stron projektu, a także prognoz - szans i zagrożeń, jakie leżą na naszej drodze, uwzględniając rynek, na jakim chcemy działać.

Cele przedsięwzięcia

W biznesplanie należy również zawrzeć podstawowe, choć jak najprecyzyjniej określone cele jakie stawiamy firmie oraz plan ich realizacji. Ważne jest wskazanie kilku zamierzeń takich jak np. określony poziom sprzedaży lub zysków, stopę wzrostu lub udział w rynku. Należy tworzyć takie zadania, które ściśle wiążą się z charakterem naszej działalności oraz są realistycznie wykonalne.

Plan działalności operacyjnej

Tu przedstawmy podsumowanie i harmonogram działań jakie planujemy przedsięwziąć w celu realizacji naszych zamierzeń. Należy wskazać jakie środki zamierzamy przeznaczyć na jakie cele, a także skąd mamy informacje o planowanych kosztach.

Prognozy dla przedsięwzięcia i podsumowanie

Przedstawmy prognozy finansowe firmy oraz podsumujmy naszą wizję – pokażmy, że nasza firma ma szansę na sukces.

Źródła finansowania

Rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się zazwyczaj z koniecznością zainwestowania kapitału finansowego. Jeśli brakuje nam funduszy niezbędnych do pokrycia kosztów przedsiębiorstwa w pierwszej fazie jego działalności, możemy skorzystać ze środków z Funduszu Pracy lub z funduszy Unii Europejskiej.

Do jakiej pomocy jesteśmy uprawnieni oraz jak można ją uzyskać, możemy się dowiedzieć np. na stronie zielonalinia.gov.pl/Zrodla-finansowania-dzialalnosci-gospodarczej-38968.

Rejestracja działalności gospodarczej

Mając gotowy biznesplan i środki finansowe na rozpoczęcie działalności możemy zarejestrować działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wniosek możemy podpisać w najbliższym urzędzie gminy lub wypełnić przez Internet. Dzięki tzw. „jednemu okienku” formularz ten, oprócz wpisu do ewidencji, jest również wnioskiem o nadanie numeru REGON, zgłoszeniem do urzędu skarbowego oraz ZUS lub KRUS. Ten sam wniosek pozwala na wybór formy opodatkowania. Pomyślna rejestracja otwiera drogę do prowadzenia działalności.

Rozpoczęcie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest z pewnością wyzwaniem, ale może dać ogromną satysfakcję i przynieść zawodowe spełnienie. Własna firma to świetny sposób na nowy zawodowy start albo naturalny kolejny krok na zawodowej ścieżce. Szansę na powodzenie naszej firmy daje dobry pomysł i trafny wybór rodzaju działalności oraz rzetelnie przygotowany biznesplan. Pamiętajmy, że nie jesteśmy w tym sami – możemy liczyć na pomoc merytoryczną i finansową wielu podmiotów i instytucji których zadaniem jest wspieranie młodych przedsiębiorstw. Pomocą służą urzędy pracy oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl). Możemy także skorzystać z usług inkubatorów przedsiębiorczości – organizacji profesjonalnie zajmujących się ułatwianiem startu nowym firmom. Powodzenia!

 

Porady dla osób w wieku 50+ oraz pełna lista instrumentów i form wsparcia z jakich skorzystać mogą osoby dojrzałe – także ci planujący rozpoczęcie własnej działalności, dostępna jest na stronie: www.50plus.gov.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma XXIII Konwent Stolarki VIP – najnowsze trendy według firmy WIŚNIOWSKI Biuro prasowe
2018-12-14 | 01:00

XXIII Konwent Stolarki VIP – najnowsze trendy według firmy WIŚNIOWSKI

Do Niepołomic koło Krakowa zjechali eksperci z branży – wśród nich znalazła się także firma WIŚNIOWSKI, której specjaliści wystąpili z wykładem na temat
Firma Leasing samochodu i rozliczanie kosztów firmowych samochodów w 2019
2018-12-13 | 09:40

Leasing samochodu i rozliczanie kosztów firmowych samochodów w 2019

Wchodząca w życie od 1 stycznia 2019 ustawa z dnia 23 października 2018 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, fizycznych i niektórych innych ustaw dotknie
Firma DB Schenker logistyczną TOP Marką
2018-12-12 | 11:15

DB Schenker logistyczną TOP Marką

DB Schenker został uznany za najbardziej medialną markę w branży. Firma zajęła pierwsze miejsce w rankingu TOP Marka 2018 w kategorii transport i logistyka. Wyniki badania na temat

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Rolnictwo

Rośnie liczba katastrof naturalnych. Powodują o 20 proc. wyższe straty niż kilka lat temu

Każda katastrofa naturalna kosztuje dziś gospodarkę znacznie więcej, niż miało to miejsce w przeszłości. Gdyby wielka powódź z 2010 roku miała miejsce w tym roku, straty przekroczyłyby 16 mld zł, czyli byłyby wyższe o ponad 20 proc. Takie zdarzenia przekładają się szczególnie na rynek ubezpieczeniowy. Eksperci zaznaczają, że Polacy muszą mieć świadomość ubezpieczenia zanim powstanie ryzyko. Ze względu na to, że ryzyko klimatyczne rośnie, trzeba szybko podjąć działania prewencyjne – podkreśla Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Transport

Problem na lotnisku w Gdańsku rozwiązany. System może już nawigować w trudnych warunkach pogodowych

Problem na gdańskim lotnisku im. Lecha Wałęsy został rozwiązany. Od listopada nie działał tam system radionawigacyjny ILS, który umożliwia samolotom lądowanie w trudnych warunkach. Powodem było pominięcie przez firmę instalującą system specjalnych osłon, przez co anteny obsiadały ptaki, zakłócając jego działanie. Lotnisku groziły opóźnienia, konieczność odwoływania lotów i odsyłania pasażerów do innych portów. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej kontaktowała się w tej sprawie bezpośrednio z  producentem systemu, który sprowadził niezbędne elementy ze Stanów Zjednoczonych. Montaż nowych osłon i testy bezpieczeństwa zostały już przeprowadzone, a system radionawigacyjny ILS II kategorii na gdańskim lotnisku działa już sprawnie.

Patronat Newserii

Ochrona środowiska

Trudne negocjacje w końcówce COP24 w Katowicach. Pozostało wiele kwestii spornych

Dziś powinny się zakończyć negocjacje w ramach szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach. Nie wiadomo jednak, czy negocjatorom reprezentującym 195 państw, które w 2015 roku przyjęły Porozumienie Paryskie, uda się ustalić kształt, w jakim będzie wdrażana ta międzynarodowa umowa. Wciąż są kwestie sporne do rozwiązania. Niewątpliwie najważniejsze jest ograniczenie efektu cieplarnianego – mówił minister Jerzy Kwieciński.

Konsument

Konsumenci coraz częściej szukają mięs o zdrowszym składzie. Choć spożycie wołowiny rośnie, ciągle stanowi ułamek rynku

Wieprzowina i drób to wciąż dominujące gatunki mięsa na polskim rynku. Ich spożycie jest stabilne. Eksperci zaznaczają, że dwucyfrowo wzrasta rynek wołowiny, ale to wciąż niszowy produkt. Konsumenci zaczynają natomiast szukać wyrobów tradycyjnych, ekologicznych czy prozdrowotnych.