Komunikaty PR

Jak założyć własną firmę po 50?

2014-09-09  |  01:00

Henri Nestlé założył swoją firmę w wieku 51 lat. Gordon Bowker również po 50-tce założył firmę Starbucks, natomiast IBM uruchomił 61-letni Charles Flint.To tylko kilka dowodów na to, że dojrzały wiek to żadna przeszkoda w rozpoczynaniu własnej działalności gospodarczej. Wręcz przeciwnie – zgromadzone przez lata doświadczenie oraz pasja mogą być bezcennym kapitałem.

Czy przekroczenie 50. roku życia to czas schyłku kariery zawodowej? Oczywiście, że nie – może to być znakomity czas na przemyślenie swoich celów i ambicji, podsumowanie zdobytych w życiu doświadczeń i nowy zawodowy start. Bardzo wiele osób w dojrzałym wieku dostrzega swoją szansę i biorąc los we własne ręce decyduje się na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Od czego zacząć?

Wybór rodzaju działalności

Pierwszym krokiem na drodze do zbudowania firmy marzeń jest oczywiście decyzja dotycząca tego, czym będzie się ona zajmować. Wzorowanie się na znanych nam, dobrze prosperujących przedsiębiorstwach i czerpanie z ich doświadczeń może być dobrym pomysłem. Duża szansa leży również w zidentyfikowaniu niszy na rynku. Dobrze jest znaleźć zapotrzebowanie zaspokajane w niewystarczającym stopniu, na które nasza działalność mogłaby odpowiadać. Warto ocenić własne umiejętności, predyspozycje i doświadczenia. Zastanówmy się w jaki sposób możemy odpowiedzieć na potrzeby klientów lepiej niż konkurencja. Potem trzeba przemyśleć, jak nasze pomysły przekuć w działania. Jeśli nie mamy doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, warto wziąć udział w bezpłatnym szkoleniu organizowanym przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy lub finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dzięki szkoleniu można dowiedzieć się jak napisać biznesplan, zarejestrować przedsiębiorstwo, jak prowadzić księgowość, jak rozliczać się z urzędem skarbowym i ZUSem oraz wielu innych rzeczy potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Dobry biznesplan

Podstawą rozpoczęcia działalności gospodarczej i rynkowego sukcesu naszego przedsiębiorstwa jest dobrze przemyślany i dopracowany biznesplan. Solidnie wykonany biznesplan to już połowa sukcesu. Jego stworzenie pozwala na prezentację pomysłu na biznes i umożliwia pozyskanie finansowania z Funduszu Pracy, funduszów Unii Europejskiej czy też od banków lub inwestorów prywatnych. Jest jednak przede wszystkim doskonałym narzędziem potrzebnym do kierowania przedsiębiorstwem.

Typowy biznesplan powinien zawierać:

Charakterystykę projektu

Należy przedstawić streszczenie pomysłu na biznes, opisać działalność, produkt lub usługę, wyjaśnić dlaczego ten pomysł może wyróżniać się na tle konkurencji i ma szanse na powodzenie. W przejrzystej formie należy pokazać kalkulacje dotyczące rentowności przedsięwzięcia.

Analizę słabych i mocnych stron, szans i zagrożeń

Analiza taka, nazywana analizą SWOT polega na zwięzłym i czytelnym (najlepiej w kilku punktach) przedstawieniu silnych i słabych stron projektu, a także prognoz - szans i zagrożeń, jakie leżą na naszej drodze, uwzględniając rynek, na jakim chcemy działać.

Cele przedsięwzięcia

W biznesplanie należy również zawrzeć podstawowe, choć jak najprecyzyjniej określone cele jakie stawiamy firmie oraz plan ich realizacji. Ważne jest wskazanie kilku zamierzeń takich jak np. określony poziom sprzedaży lub zysków, stopę wzrostu lub udział w rynku. Należy tworzyć takie zadania, które ściśle wiążą się z charakterem naszej działalności oraz są realistycznie wykonalne.

Plan działalności operacyjnej

Tu przedstawmy podsumowanie i harmonogram działań jakie planujemy przedsięwziąć w celu realizacji naszych zamierzeń. Należy wskazać jakie środki zamierzamy przeznaczyć na jakie cele, a także skąd mamy informacje o planowanych kosztach.

Prognozy dla przedsięwzięcia i podsumowanie

Przedstawmy prognozy finansowe firmy oraz podsumujmy naszą wizję – pokażmy, że nasza firma ma szansę na sukces.

Źródła finansowania

Rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się zazwyczaj z koniecznością zainwestowania kapitału finansowego. Jeśli brakuje nam funduszy niezbędnych do pokrycia kosztów przedsiębiorstwa w pierwszej fazie jego działalności, możemy skorzystać ze środków z Funduszu Pracy lub z funduszy Unii Europejskiej.

Do jakiej pomocy jesteśmy uprawnieni oraz jak można ją uzyskać, możemy się dowiedzieć np. na stronie zielonalinia.gov.pl/Zrodla-finansowania-dzialalnosci-gospodarczej-38968.

Rejestracja działalności gospodarczej

Mając gotowy biznesplan i środki finansowe na rozpoczęcie działalności możemy zarejestrować działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wniosek możemy podpisać w najbliższym urzędzie gminy lub wypełnić przez Internet. Dzięki tzw. „jednemu okienku” formularz ten, oprócz wpisu do ewidencji, jest również wnioskiem o nadanie numeru REGON, zgłoszeniem do urzędu skarbowego oraz ZUS lub KRUS. Ten sam wniosek pozwala na wybór formy opodatkowania. Pomyślna rejestracja otwiera drogę do prowadzenia działalności.

Rozpoczęcie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest z pewnością wyzwaniem, ale może dać ogromną satysfakcję i przynieść zawodowe spełnienie. Własna firma to świetny sposób na nowy zawodowy start albo naturalny kolejny krok na zawodowej ścieżce. Szansę na powodzenie naszej firmy daje dobry pomysł i trafny wybór rodzaju działalności oraz rzetelnie przygotowany biznesplan. Pamiętajmy, że nie jesteśmy w tym sami – możemy liczyć na pomoc merytoryczną i finansową wielu podmiotów i instytucji których zadaniem jest wspieranie młodych przedsiębiorstw. Pomocą służą urzędy pracy oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl). Możemy także skorzystać z usług inkubatorów przedsiębiorczości – organizacji profesjonalnie zajmujących się ułatwianiem startu nowym firmom. Powodzenia!

 

Porady dla osób w wieku 50+ oraz pełna lista instrumentów i form wsparcia z jakich skorzystać mogą osoby dojrzałe – także ci planujący rozpoczęcie własnej działalności, dostępna jest na stronie: www.50plus.gov.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Efekt domina w branży budowlanej Biuro prasowe
2017-10-20 | 09:47

Efekt domina w branży budowlanej

Choć wydaje się, że w budownictwie najgorsze już minęło, to sytuacja finansowa branży wciąż nie jest najlepsza. Według najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów,
Firma Konferencja Sukcesy i porażki w biznesie 18.11.2017 r.
2017-10-20 | 09:00

Konferencja "Sukcesy i porażki w biznesie" 18.11.2017 r.

Sukcesy i porażki w biznesie. Jak osiągnąć wolność finansową?       Henry Ford, Bill Gates, Walt Disney, Steve Jobs – znani ze swych osiągnięć na
Firma Ediko z tytułem „Efektywna Firma 2016”
2017-10-19 | 12:00

Ediko z tytułem „Efektywna Firma 2016”

Ostatnie lata historii Ediko obfitują w liczne sukcesy, do których należy zaliczyć m.in. zwycięstwo w konkursie Liderzy IT czy możliwość udziału w prestiżowym wydarzeniu Web Summit

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Dziś w serwisie Innowacje

Holograficzne obrazy 3D pozwolą lekarzom zajrzeć w głąb organu. Nowa technologia ułatwia diagnozę pacjentów i skraca czas trwania zabiegów

W ciągu kilku najbliższych lat lekarze zamiast stosowania monitorów dwuwymiarowych, będą wykorzystywać trójwymiarowe obrazy holograficzne. Pomagają one zwizualizować skany badań. Dzięki takiemu rozwiązaniu lekarz przed operacją może obracać zeskanowany organ czy zajrzeć w jego głąb, co pozwala na lepsze przygotowanie do zabiegu i skrócenie czasu jego trwania. Docelowo trójwymiarowe wizualizacje wspomogą telemedycynę i diagnozę pacjentów.

Ochrona środowiska

Za 30 lat zdecydowana większość z 10 mld ludzi na świecie będzie mieszkać w miastach. To wymaga poważnych zmian

W 2050 roku dwie trzecie światowej populacji będzie mieszkać w miastach – szacuje ONZ. To stawia przed metropoliami szereg wyzwań związanych m.in. z rosnącym zapotrzebowaniem na energię, żywność czy przestrzeń do życia. W budowę zrównoważonych miast angażują się nie tylko ich władze i rządy centralne, lecz także prywatny biznes. Przykładem jest firma BASF Polska, która obchodzi 25-lecie działalności na polskim rynku.

Polityka

G. Verheugen: Największym wyzwaniem ekonomicznym dla Europy jest przygotowanie się na ostrą konkurencję. Kraje Dalekiego Wschodu są coraz silniejsze

Europa powinna przygotować się na ostrą konkurencję - mówi Günter Verheugen, były komisarz Unii Europejskiej. Dodaje, że to obecnie największe wyzwanie ekonomiczne przed jakim stoi europejska gospodarka. Jej słabe strony szczególnie widoczne są na południu. Zdaniem ekspertów Europa, poszczególne jej kraje i ich regiony powinny stawić czoła konkurencji, eksponując swoje mocne strony i inwestując w nie. Przykładem sukcesu takiej strategii może być region łódzki – organizator zakończonego właśnie jubileuszowego X Europejskiego Forum Gospodarczego – Łódzkie 2017.

Patronat Newserii

Media i PR

Od przyszłego roku duże firmy muszą sporządzać raporty społeczne. W Polsce ten obowiązek obejmie około 300 przedsiębiorstw

W przyszłym roku zacznie w Polsce obowiązywać znowelizowana ustawa o rachunkowości, która nałoży na duże przedsiębiorstwa obowiązek raportowania społecznego. W Polsce obejmie on około 300 dużych firm, które będą zobowiązane upubliczniać swoje działania w obszarach takich, jak etyka i prawa człowieka, przeciwdziałanie korupcji, sprawy pracownicze czy ochrona środowiska. W praktyce oznacza to, że dla największych przedsiębiorstw działalność CSR przestanie być przywilejem, a stanie się obowiązkiem.

Sport

Polskie dzieci mają coraz większy problem z nadwagą i otyłością. W walce z problemem potrzebna jest pomoc szkół i wsparcie finansowe

Według statystyk Instytutu Matki i Dziecka już co trzecie polskie dziecko zmaga się z nadwagą lub otyłością. Sukcesy polskich sportowców pomagają wypromować sport, aktywność i zdrowe odżywianie wśród młodzieży, ale potrzebne jest również zaangażowanie szkół, rodziców i wsparcie finansowe – zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Akcja Drużyna Energii, która wystartowała w tym tygodniu, ma na celu dotrzeć do szkół z całej Polski i zachęcić młodzież do ruchu w zupełnie niestandardowy sposób, tzn. dzięki mediom społecznościowym.