Komunikaty PR

Konstruktywna krytyka, która buduje, czyli jak motywować dziecko

2014-05-12  |  14:15
Biuro prasowe

Nic dziwnego, jeżeli efektem było zniechęcenie czy brak motywacji. Tymczasem umiejętność udzielania konstruktywnej krytyki jest jedną z najcenniejszych cech, która pozwala na wskazywanie dziecku właściwego kierunku i pobudzaniu go do rozwoju.
Czy jednak w dobie szybkiej komunikacji i braku czasu, nie łatwiej jest omówić sprawy
„na gorąco”? Nasi eksperci podpowiadają, dlaczego nie należy tego robić.

Jak wynika z raportu „Diagnoza Społeczna 2013 Warunki i Jakość Życia Polaków”, 79% Polaków
w wieku powyżej 16 lat posiada komputer w domu, a 76% ma dostęp do Internetu. Co trzecie gospodarstwo domowe posiada więcej niż jeden komputer, a już niemal w co dziesiątym domu znaleźć można również tablet. Z kolei 87% osób powyżej 16. roku życia korzysta z telefonów komórkowych. Raport wskazuje, że technologie obecne są zdecydowanie częściej w rodzinach wychowujących dzieci. - Rodzice zaczynają rozumieć, że także współczesna szkoła powinna czerpać z rozwiązań, jakie dostarczają nowe technologie i bardzo często „naciskają” szkołę na ich wdrażanie. Propozycje, takie jak dziennik elektroniczny lub aplikacje mobilne, służące do kontaktu
z nauczycielami i szkołą,
mają za zadanie usprawnić komunikację na linii szkoła-rodzic i zaczynają wpisywać się w krajobraz współczesnej placówki oświatowej – podkreśla Marcin Kempka z firmy Librus. Jednak czy rodzice potrafią prawidłowo wykorzystywać możliwości, jakie daje coraz szybszy obieg informacji?

Krytyka w erze postępu

Krytyka jest reakcją na złą wiadomość, a jej celem na przykład spowodowanie zmiany sytuacji lub motywacja do naprawienia błędów. Często jednak rodzice zwracają uwagę w nieodpowiedni sposób, co nie tylko stresuje dziecko, ale demotywuje je i obniża poczucie własnej wartości. Tymczasem odpowiednie przygotowanie się do rozmowy może nie tylko sprawić, że krytyka będzie konstruktywna - odniesie zamierzony skutek, ale także przyczyni się do poprawy relacji pomiędzy rodzicem
a dzieckiem. Aby nie była ona destruktywna, należy dokładnie przemyśleć swoje argumenty, a do rozmowy podejść bez negatywnych emocji. – Rodzice powinni być świadomi tego, że sposób, w jaki rozmawiają z dzieckiem, ma ogromne znaczenie. Przede wszystkim, należy wystrzegać się uogólnień i oceniania. Pomoże natomiast wspólna analiza faktów oraz pozwolenie dziecku na samodzielne wyciągnięcie wniosków i naprawienie błędu. Tylko krytyka udzielona w ten sposób pozwala na efektywne wpływanie na zachowanie dziecka – mówi dr Paweł Rasmus, psycholog w Publicznym Gimnazjum nr 43 w Łodzi im. Karla Dedeciusa.

Jest to szczególnie ważne odkąd technologia stała się niemal integralnym elementem naszego życia, obecnym w nim od rana do wieczora. Dzień rozpoczyna alarm dochodzący z budzika w telefonie, swój plan dnia można zobaczyć w specjalnej aplikacji, system GPS wskazuje najkrótszą drogę
na spotkanie, zakupy można zrobić przez Internet, a ulubiony serial obejrzeć na… tablecie. – Na rynku obecne są już także aplikacje mobilne dla rodziców, dzięki którym poprzez powiadomienia typu „push” mogą oni w czasie rzeczywistym, na telefonie lub tablecie, otrzymywać odnotowane przez nauczycieli oceny, jakie otrzymują ich dzieci. Technologia „push” pozwala na natychmiastowe wysyłanie komunikatów w momencie dodania do systemu szkolnego e-Dziennika nowych danych. Korzystanie
z aplikacji jest również dużo wygodniejsze, a szybkość i łatwość dostępu do informacji znacznie większa niż w przypadku korzystania z tradycyjnego komputera i przeglądarki internetowej. Nowe technologie coraz śmielej wkraczają do sektora edukacji. Ten trend będzie się dynamicznie rozwijał
dodaje Jan Kleczkowski z firmy Microsoft.

Krytyka, która nie zniechęci

Ważne jest również umiejętne wykorzystanie nowych technologii przez rodziców – jako narzędzia,
a nie substytutu rozmowy z dzieckiem. W czasach, kiedy o postępach dziecka dowiadujemy się często drogą elektroniczną, dużego znaczenia nabierają właściwe relacje i umiejętność jasnej komunikacji wzajemnych potrzeb – w tym również właściwego krytykowania. Główną różnicą pomiędzy krytyką destruktywną, a konstruktywną, jest intencja, jaka kieruje osobą zwracającą uwagę. Jednak często pod wpływem silnych emocji niewłaściwy dobór słów lub gestów potrafią przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Jest to szczególnie ważne, ponieważ negatywna opinia może spowodować u dziecka brak motywacji, zniechęcenie, poczucie niesprawiedliwości, a nawet agresję. Tymczasem krytyka może zamienić się w twórczą i motywującą, przy zachowaniu kilku warunków. Na ten moment warto odłożyć wszystkie zadania i obowiązki oraz w pełni skupić się na dziecku. Rozmowa
powinna być przede wszystkim rzeczowa i dotycząca jedynie zaistniałego problemu. Bardzo ważne jest również to, aby krytykować jedynie zachowanie, a nie osobę. Spokojna analiza faktów oraz szczere wyrażenie własnych uczuć przez rodzica to podstawa. Jednocześnie dziecko powinno mieć możliwość wyrażenia swojego zdania, a także samodzielnego wyciągnięcia wniosków i naprawienia błędu. Wsparcie i zachęta do przezwyciężenia trudnej sytuacji są kluczowe, natomiast rodzic nie powinien wyręczać swojej pociechy. Wypracowanie rozwiązania w mało komfortowej sytuacji będzie stanowiło dla dziecka lekcję na przyszłość, a zarazem naukę, że należy ponosić odpowiedzialność za swoje zachowanie.

Umiejętność udzielania twórczej krytyki jest dla rodziców niezwykle wartościowa. Warto jednak pamiętać również o pochwałach za zaangażowanie czy trud, które dziecko wkłada w przygotowanie się do klasówki lub odrabianie pracy domowej. Będzie to kolejny krok wskazujący na to, że rodzic interesuje się postępami dziecka w nauce i prowadzący do zachowania zdrowej, wartościowej relacji.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Edukacja brzmieniem electro Biuro prasowe
2020-12-01 | 17:10

Edukacja brzmieniem electro

Rusza kampania edukacyjna EkoElectro, której celem jest zwiększenie świadomości i wiedzy, szczególnie wśród młodych ludzi, na temat prawidłowego postępowania z
Edukacja BRAK ZDJĘCIA
2020-12-01 | 08:00

Rozwój kompetencji miękkich – klucz do zawodowego sukcesu

Inteligencja emocjonalna, zdolność adaptacji, umiejętność radzenia sobie ze stresem i elastyczność stają się jednymi z najbardziej pożądanych cech zawodowych. Umiejętności miękkie stały się jeszcze ważniejsze podczas pandemii
Edukacja Młodzi naukowcy aktywni mimo pandemii – spotkaj się z nimi online
2020-11-30 | 07:00

Młodzi naukowcy aktywni mimo pandemii – spotkaj się z nimi online

Fundacja Adamed, od 2014 r. organizator programu naukowego ADAMED SmartUP, mimo pandemii nie ogranicza swojej działalności edukacyjnej. Tym razem do przestrzeni online przenosi swój

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Sport

Dr hab. Ernest Kuchar: Siłownie i kluby fitness nie zwiększają ryzyka zakażenia. Brak ruchu ma negatywny wpływ na zdrowie i odporność

Przed pandemią z obiektów sportowych korzystało 40 proc. Polaków, a blisko 80 proc. ćwiczyło tam przynajmniej raz  w tygodniu – wynika z badania MultiSport Index Pandemia. Zamknięcie siłowni i klubów fitness było głównym powodem ograniczenia aktywności fizycznej społeczeństwa, a to właśnie regularny ruch buduje odporność i poprawia zdrowie psychiczne. – Badania norweskie potwierdzają, że obiekty sportowe nie są ogniskiem zakażeń, dlatego otwarcie siłowni i klubów fitness leży w interesie publicznego zdrowia – przekonuje dr hab. n. med. Ernest Kuchar, specjalista chorób zakaźnych i medycyny sportowej z WUM.

 

Finanse

Mikrofirmy walczą o utrzymanie płynności finansowej. Mierzą się z utrudnionym dostępem do finansowania i opóźnionymi fakturami

Choć III kwartał 2020 roku był dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność pomyślny, nie zniknęły zagrożenia związane z kolejnymi falami pandemii i ewentualnością następnych lockdownów. Do tego doszły kłopoty z terminowymi wpłatami od kontrahentów i dostępem do finansowania bankowego. W tej sytuacji coraz częściej sięgali po faktoring, który szczególnie w sektorze mikrofirm notował dynamiczne wzrosty.

Finanse

Segment nieruchomości luksusowych odporny na zawirowania. W Polsce takie inwestycje są wciąż sporo tańsze niż w Europie Zachodniej

Pandemia COVID-19 nie miała dużego wpływu na rynek nieruchomości premium, który od lat cechuje zresztą duża stabilność i odporność na rynkowe zawirowania. Z drugiej strony sprzyja mu cały szereg czynników, jak rokroczny wzrost liczby Polaków, których stać na zakup takiej nieruchomości, oraz rekordowo niskie stopy procentowe i rosnąca inflacja, przez co inwestorom nie opłaca się trzymać gotówki na kontach czy lokatach bankowych. Co istotne, w Polsce inwestycja w luksusową nieruchomość wciąż jest sporo tańsza niż na rynkach zachodnioeuropejskich.

 

Problemy społeczne

Polacy czują się przeciążeni obowiązkami domowymi. Z brakiem czasu na co dzień częściej zmagają się kobiety niż mężczyźni

Coraz szybsze tempo życia powoduje, że mamy coraz mniej czasu wolnego. 38 proc. Polaków przyznaje, że jest to dla nich towar luksusowy.  W szczególności problem ten dotyka kobiet – to wnioski z badania Kantar Polska dla marki Finish. Polacy czują się przeciążeni obowiązkami domowymi. Do najbardziej nielubianych należy prasowanie, sprzątanie i zmywanie naczyń. Wciąż częściej spadają one na kobiety, z kolei mężczyźni biorą na siebie drobne naprawy, wyrzucanie śmieci i załatwianie spraw urzędowych. Zaoszczędzony na tych obowiązkach czas najchętniej przeznaczyliby na relaks i swoje hobby.