Komunikaty PR

Autonomiczne samochody będą jeździć po naszych drogach już za pięć lat

2018-01-16  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt
Magdalena Świąć
Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych

Piotrkowska 55 lok. 111
90-413 Łódź
firma|inse.pl| |firma|inse.pl
42 630 01 40
firma.inse.pl
Do pobrania docx ( 0 MB )

Samochody bez kierowców już wkrótce będą jeździć po naszych autostradach i ulicach miast. Wiele krajów już wprowadziło przepisy pozwalające poruszać się po swoich drogach autonomicznym pojazdom. W związku z tym, że w nowej rzeczywistości rola kierowcy zostaje ograniczona, kluczowe stanie się zapewnienie mu pozytywnych doświadczeń i rozrywki. To właśnie na nich skupiają się działania firm projektujących samochody. W Las Vegas właśnie kończą się jedne z największych na świecie targów technologicznych - CES. Samojezdne samochody plasowały się w czołówce najgorętszych tematów poruszanych na wydarzeniu. 

- W pełni autonomiczne samochody zagoszczą na naszych drogach prawdopodobnie w ciągu pięciu lat. Rząd brytyjski przewiduje, że na Wyspach może się tak stać już w 2021 roku – mówi Przemysław Berendt, globalny wiceprezes Luxoftu, firmy dostarczającej rozwiązania IT dla większości największych producentów samochodów na świecie - bezpośrednio lub przez partnerów. – Technologie rozwijają się obecnie bardzo szybko - dodaje.

Najwięksi producenci samochodów oraz wiodące firmy technologiczne już prowadzą pierwsze testy z autonomicznymi pojazdami na drogach publicznych. Jaguar Land Rover przetestował swoje rozwiązania w Wielkiej Brytanii, Mercedes-Benz i Volvo w Australii (odkrywając przy okazji, że spotkania z kangurami są szczególnie trudne dla samo prowadzących się pojazdów), Uber, Tesla oraz Waymo (Google) w USA, a Baidu już niedługo rozpocznie testy w Chinach.

Na CES temat autonomicznych samochodów był jednym z wiodących. Honda zaprezentowała autonomicznego quada oraz wózek, który można wykorzystać do przewożenia różnego typu przedmiotów. Podobny koncept przedstawiła Toyota. Jej e-Palette to skalowalna platforma która pomoże rozwijać mobilność traktowaną jako usługę. W trakcie targów były testowane różnorodne technologie w motoryzacji, w tym mające za zadanie pomoc w parkowaniu, unikanie kolizji czy hamowanie awaryjne. Uczestnicy wydarzenia mieli możliwość przejechania się samosterującym się Lyftem. Las Vegas, w którym odbywają się targi, zaoferowało również przejażdżkę jednym z samodzielnych autobusów wahadłowych, obecnie testowanych na drogach publicznych.

– Na CES widać, ze samochód autonomiczny to już nie wizja przyszłości tylko rzeczywistość. Swoje rozwiązania prezentują nie tylko firmy motoryzacyjne, ale także technologiczne – komentuje Przemysław Berendt. 

Przed firmami projektującymi autonomiczne samochody stoją dwa szczególnie trudne wyzwania. Pierwszym jest dostosowanie przepisów ruchu drogowego do nowych realiów. Drugim wyzwaniem jest technologia, która zapewni bezpieczeństwo w czasie podróży samoprowadzącym się samochodem.

- Niektóre pojazdy już teraz potrafią zbierać i analizować dane drogowe. Mogą wykorzystywać znacznie więcej informacji niż człowiek. Pytanie brzmi - jak samochód będzie je rozumiał i przetwarzał. Jak na ich podstawie będzie podejmował decyzje, szczególnie w nieprzewidywalnych sytuacjach? Tu pojawia się dylemat. Jak wiele swobody powinniśmy dać autonomicznym programom jazdy, bez angażowania w proces decyzyjny człowieka? – komentuje Krzysztof Lichy, ekspert w dziedzinie sztucznej inteligencji, doktor inżynierii na Politechnice Łódzkiej.

Czas spędzany w samochodzie już niedługo będziemy mogli spożytkować produktywniej i przyjemniej. Oczywistym wydaje się więc, że zmienią się oczekiwania klientów wobec dostarczanych im przez auto możliwości. Producenci samochodów powinni wyposażyć je tak, by potrafiły bawić i intrygować. Funkcja rozrywkowa może okazać się kluczowa w wyścigu o rolę lidera w branży.

Osoby, które miały już okazję jeździć samosterującymi się samochodami opisują to doświadczenie jako bardzo nudne. Nic więc dziwnego, że firma Renault, by zapewnić użytkownikom swoich samochodów dostęp do interesujących informacji, wykupiła znaczącą część udziałów w firmie medialnej wydającej pięć magazynów. Z kolei, Intel wraz z firmą Luxoft, podczas CES zaprezentuje ARP – system regulacji zaprojektowany dla obsługi cyfrowego kokpitu pojazdów nowej generacji. ARP umożliwi producentom wprowadzanie kolejnych innowacji, które zwiększą komfort jazdy i uczynią ją jeszcze przyjemniejszą.

Raport Ernst & Young prognozuje, że streaming jako rozrywka w samochodach przyszłości może przynieść dodatkowe 20 miliardów USD przychodów dla branży wideo w samych Stanach Zjednoczonych.

Rewolucja trwa. Podróżowanie w połowie nadchodzącej dekady już nie będzie takie samo.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Hybrydowe hity pierwszej połowy 2019 roku w Polsce – 8 z 10 to Toyoty Biuro prasowe
2019-07-16 | 15:00

Hybrydowe hity pierwszej połowy 2019 roku w Polsce – 8 z 10 to Toyoty

Produkujący od 22 lat samochody z napędem hybrydowym, japoński koncern Toyota w tym roku na polskim rynku bierze niemal wszystko. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w
Motoryzacja Wszystkie SUV-y Lexusa: nie tylko hybrydy
2019-07-16 | 14:35

Wszystkie SUV-y Lexusa: nie tylko hybrydy

Lexus to jedyna marka w segmencie premium oferująca aż pięć modeli SUV-ów, dostosowanych do potrzeb każdego użytkownika - w tym aż cztery z oszczędnym napędem hybrydowym.
Motoryzacja Premiera flagowej hulajnogi Fiat 500
2019-07-16 | 01:00

Premiera flagowej hulajnogi Fiat 500

Świetnie sprawdzi się w codziennym miejskim użytkowaniu jako praktyczny i ekologiczny środek transportu.    Kiedyś rower albo rolki, teraz hulajnoga elektryczna. Napędzane

Kalendarium

MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Przemysł spożywczy

Europejska polityka rolna do poprawki. W Polsce trzy czwarte dopłat z UE trafia do 20 proc. największych gospodarstw

Polskie rolnictwo wytwarza około 2,4 proc. PKB, podczas gdy średnia w UE to niecałe 1,5 proc. Zatrudnia też więcej pracowników niż w UE, dlatego ciągle odgrywa bardzo ważną rolę w polskiej gospodarce. Od momentu wstąpienia do Unii liczba środków kierowanych do obszarów wiejskich wzrosła 15-krotnie, ale rolnictwo nadal boryka się z istotnymi problemami o charakterze środowiskowym i społecznym. Wynikają one m.in. z faktu, że w Polsce 3/4 dopłat bezpośrednich trafia raptem do 20 proc. największych gospodarstw. Wspólna Polityka Rolna w tym zakresie wymaga reformy – podkreślają eksperci.

Prawo

Resort przedsiębiorczości chce decentralizacji. 31 urzędów może czekać wyprowadzka z Warszawy

Po 30 latach funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce zaufaniem darzy go 2/3 Polaków, a ponad 70 proc. jest zadowolonych z działań lokalnych władz. Jeszcze większy odsetek deklaruje zainteresowanie sprawami lokalnymi – pokazują badania CBOS. – Tak wysoki poziom zaufania i zadowolenia Polaków z samorządu to inspiracja dla sektora przedsiębiorstw, jak prowadzić efektywny dialog i budować kapitał społeczny – podkreślają eksperci Krajowej Izby Gospodarczej.

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

Prawo

Prezes GPW: Pracownicze plany kapitałowe dadzą impuls do rozwoju warszawskiej giełdzie. Skorzystają przede wszystkim małe i średnie spółki

Napływ kapitału w wysokości od 2 do nawet 6 mld zł w dalszej perspektywie, zwiększone inwestycje i nowy impuls do rozwoju – takie przełożenie na Giełdę Papierów Wartościowych będzie mieć wdrożenie programu pracowniczych planów kapitałowych – ocenia jej prezes dr Marka Dietl. Jak ocenia, dzięki PPK skorzystają przede wszystkim mniejsze spółki notowane na warszawskim parkiecie, które zyskają łatwiejszy dostęp do długoterminowego pieniądza. – Ten dostęp jest kluczowy na ich drodze do podboju światowych rynków – mówi Dietl.

IFA 2019 Berlin

Przemysł

Segment farb i lakierów jednym z najszybciej rosnących na rynku chemii budowlanej. Konsumenci coraz częściej wybierają produkty premium i eko

Kilkuprocentowy wzrost rynku farb dekoracyjnych w ujęciu wartościowym i wzrost ilościowy rzędu 1–1,5 proc. – takie są przewidywania Śnieżki na 2019 rok. Prezes grupy Piotr Mikrut ocenia, że w branży farb i lakierów coraz silnej zaznacza się trend ekologii, a konsumenci migrują w kierunku grup produktów premium i bardziej przyjaznych środowisku. Ta branża nie ucieknie też od cyfryzacji, zwłaszcza w obszarze kanałów sprzedaży. Plany Śnieżki na nadchodzące lata zakładają umacnianie pozycji grupy na rynku polskim, ale też rozwój za granicą.

Złote Spinacze 2019