Komunikaty PR

Firma YIT zrewitalizowała portiernię historycznej drożdżowni Henryka Bienenthala

2018-08-10  |  12:30
Biuro prasowe

Pierwszy z czterech zabytkowych budynków historycznego kompleksu gorzelni drożdżowej Henryka Bienenthala został zrewitalizowany w ramach I etapu Aroma Park, inwestycji mieszkaniowej realizowanej przez YIT na warszawskiej Białołęce. Jest nim dom portiera znajdujący się tuż przy wejściu na teren działki od strony ul. Klasyków. Portiernia jest jednocześnie pierwszym zabytkowym budynkiem, który został zrewitalizowany na Białołęce. Do czasu zakończenia inwestycji będzie działało w nim biuro sprzedaży dewelopera.

Rewitalizacja domu portiera to nie tylko krok milowy w realizacji inwestycji Aroma Park, ale także ważne wydarzenie dla całej Białołęki. Działająca tu niegdyś gorzelnia drożdżowa odegrała bardzo ważną rolę w rozwoju gospodarczym, urbanistycznym oraz demograficznym tego obszaru, a ponadto była jednym z największych tego typu zakładów w kraju. Mamy świadomość, jak ważny jest to zabytek, dlatego jednym z naszych priorytetów przy projektowaniu Aroma Park było zachowanie unikalnego charakteru tego miejsca. Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowych efektów naszej pracy – portiernia odzyskała swój dawny blask. Przywróciliśmy oryginalny układ okien i drzwi, który został zmieniony w czasie działalności na tym terenie zakładów Pollena-Aroma, natomiast w środku odwiedzający będą mogli zobaczyć zachowane fragmenty zabytkowej linii produkcyjnej – mówi Tomasz Konarski, prezes zarządu YIT w Polsce.

Gorzelnia drożdżowa Henryka Bienenthala powstawała w latach 1902-1904 w miejscu dawnego folwarku Dąbrówka. Fabryka służyła wytwarzaniu drożdży prasowanych na potrzeby piekarstwa za pomocą tzw. metody wiedeńskiej. Wartościowym produktem ubocznym tego procesu był alkohol pozyskiwany z przefermentowanej masy w aparaturze odpędowej. Zakład przyczynił się do poprawy warunków życia codziennego w Warszawie i jej okolicach, zwiększając podaż chleba i innych wypieków.

Henrykowska fabryka to jeden z lepiej zachowanych zakładów przemysłowych z przełomu XIX i XX wieku w Warszawie, a jednocześnie pierwsza i jedyna drożdżownia w okolicy, która przetrwała do dziś. Cztery budynki zachowały się w stanie niemal niezmienionym. Są to: pięciokondygnacyjny budynek główny drożdżowni, zlokalizowany przy południowej granicy działki, magazyn spirytusu, położony na zachód od budynku głównego, portiernia znajdująca się tuż przy wejściu na teren działki od strony ul. Klasyków, a także unikalna, piętrowa willa fabrykancka, w której najprawdopodobniej kwaterowali i pracowali wyżej postawieni pracownicy fabryki, ukryta za drzewami na wschód od bramy wjazdowej.

Dom portiera od początku miał charakter reprezentacyjny, o czym świadczą zwieńczenia podziałów na elewacji łukami półokrągłymi, niemające swojego odpowiednika na terenie całej fabryki. Budynek wzbogaca niska dobudówka sprzed I wojny światowej, złamana pod kątem do pierwotnych ścian portierni.

Pozostałe zabytkowe budynki drożdżowni zostaną zrewitalizowane z ramach IV i V etapu Aroma Park. Obok nich na działce powstaną kameralne, trzypiętrowe budynki mieszkalne. Ich elewacja będzie nawiązywać do industrialnej przeszłości tego miejsca, tworząc spójną całość z istniejącą zabudową. Planowane rozwiązania są konsultowane z Miejskim Konserwatorem Zabytków.

Obecnie realizowany jest etap I, który, oprócz rewitalizacji domu portiera, obejmuje budowę pierwszego nowego budynku mieszkalnego. Znajdzie się w nim 78 mieszkań, lokal usługowy oraz 95 miejsc postojowych. Oddanie do użytku I etapu planowane jest na trzeci kwartał 2019 roku.

***

O Aroma Park

Osiedle Aroma Park powstaje na działce zlokalizowanej przy ul. Klasyków 10 w Warszawie. Inwestycja realizowana jest w pięciu etapach i obejmuje budowę ponad 400 mieszkań. Najważniejszą częścią projektu jest rewitaliacja historycznego kompleksu gorzelni drożdżowej Henryka Bienenthala, w której powstaną klimatyczne lofty. Dodatkowo na działce wybudowane zostaną kameralne, trzypiętrowe budynki mieszkalne, których elewacja będzie nawiązywać do industrialnej przeszłości tego miejsca. Oprócz walorów historycznych, Aroma Park będzię też wyróżniać duża powierzchnia terenów zielonych – będą one stanowić blisko 40% działki. Będzie to więc idealne miejsce dla rodzin z dziećmi oraz wszystkich, którzy cenią spokój, bliskość natury oraz przestrzenie z duszą.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Architektura Promenady inspiruje do rozrywki, wypoczynku i zakupów Biuro prasowe
2019-01-16 | 17:30

Architektura Promenady inspiruje do rozrywki, wypoczynku i zakupów

Atrium Promenada w wyniku ukończenia pierwszej fazy rozbudowy i przebudowy zyskała zupełnie nową strefę food court pod nazwą Republika Smaku. Natomiast część pasażu głównego w
Nieruchomości Panattoni kupuje grunt i rozbudowuje Czeladź do 130 tys. m kw. za 260 mln PLN
2019-01-16 | 14:00

Panattoni kupuje grunt i rozbudowuje Czeladź do 130 tys. m kw. za 260 mln PLN

Panattoni Europe, lider rynku powierzchni przemysłowych w Europie, powiększy podaż magazynową na Śląsku, kluczowym hubie przemysłowym Europy Środkowo-Wschodniej. Deweloper zakupił
Nieruchomości Dni otwarte na osiedlu Bliska Wola już 18-19 stycznia
2019-01-16 | 13:20

Dni otwarte na osiedlu Bliska Wola już 18-19 stycznia

J.W. Construction zaprasza na Dni Otwarte warszawskiej inwestycji Bliska Wola, które odbędą się 18 i 19 stycznia 2019 roku przy ulicy Kasprzaka 31. Wydarzenie jest okazją do bliższego

CES 2019

Ochrona środowiska

Prawie 60 proc. domów jednorodzinnych w Polsce jest w złym stanie technicznym. To wpływa na zdrowie mieszkańców

58 proc. budynków w Polsce ma powyżej 40 lat, jest w złym stanie technicznym i negatywnie wpływa zarówno na zdrowie mieszkańców, jak i jakość powietrza – wynika z ostatniego „Barometru zdrowych domów”. Eksperci podkreślają, że niezbędne są preferencyjne narzędzia finansowe i programy wsparcia, bo Polacy najczęściej nie dysponują odpowiednim kapitałem, który mogliby przeznaczyć na termomodernizację. Jednym z takich narzędzi, które ma przyczynić się do ograniczenia niskiej emisji i smogu w Polsce, ma być wprowadzona w tym roku ulga termomodernizacyjna, dzięki której będzie można odliczyć od podatku wydatki poniesione na docieplenie domu jednorodzinnego do 53 tys. zł. 

Prawo

Inwestowanie w badania i rozwój w Polsce coraz bardziej opłacalne. Dzięki nowej uldze podatkowej firmy sporo zaoszczędzą

Dzięki nowej uldze podatkowej, tzw. innovation box, inwestowanie w badania i rozwój jest w Polsce coraz bardziej opłacalne. W połączeniu z już obowiązującą ulgą na B+R ma ona zachęcić firmy do zwiększania nakładów na działalność badawczo-rozwojową. Zwłaszcza że zaproponowana przez rząd preferencyjna 5-proc. stawka podatku jest jedną z najniższych w Europie, a ustawodawca zadbał o szeroki katalog kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Polska wprowadziła takie rozwiązanie w swoim systemie podatkowym jako czternasty kraj w Europie. 

Transport

Wymiana gospodarcza Polski z Iranem ma duży potencjał. Zagrożeniem są sankcje i trudności z dystrybucją towaru

Rośnie wymiana handlowa Polski z Iranem. Tylko w 2017 roku Polska wyeksportowała do tego kraju towary za ponad 121 mln euro, a wartość importu sięgnęła 83 mln euro. W ciągu kilku lat wymiana handlowa wzrosła kilkukrotnie, ale jej potencjał jest znacznie większy. Chociaż sankcje nałożone na Iran utrudniają handel, mniejsze firmy coraz chętniej wchodzą na tamtejszy rynek. Wyzwaniem jest dla nich zorganizowanie dostaw na tamtejszy rynek. Na tym wykłada się wiele firm.

Media i PR

Ubiegły rok pod znakiem kryzysów wizerunkowych. Nie ominęły instytucji państwowych i mediów

Z kryzysami wizerunkowymi mierzą się już nie tylko marki, lecz również media, także społecznościowe, instytucje państwowe, a nawet organizacje pożytku publicznego. Bohaterem jednej z najgłośniejszych afer w ubiegłym roku, z której musiał się tłumaczyć Mark Zuckerberg, był Facebook, ale nie brakuje też przykładów z polskiego podwórka.  Wizerunkowym wpadkom musiały stawić czoła m.in. linie lotnicze LOT, marka Reserved i organizator Szlachetnej Paczki. Zdaniem ekspertów w tym roku kryzysy mogą dotknąć także influencerów i polityków, a ich źródłem mogą być m.in. fake newsy i kwestie społeczno-kulturowe.