Komunikaty PR

Opodatkowanie VAT sprzedaży toreb na zakupy z tworzyw sztucznych

2018-01-17  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt
Weronika Rudecka
Consulting'n more

ul. Katowicka 4/9
03-932 Warszawa
weronika.rudecka|consultingandmore.pl| |weronika.rudecka|consultingandmore.pl
662945578
consultingandmore.pl/

Pod koniec ubiegłego roku na stronach Ministerstwa Finansów pojawił się komunikat odnośnie do wprowadzenia z początkiem 2018 r. opłaty recyklingowej od lekkich toreb z tworzywa sztucznego na zakupy, które dotąd przeważnie były bezpłatne. Opłata ta będzie obciążać przedsiębiorców prowadzących handel zarówno hurtowy, jak i detaliczny.

Stawka wspomnianej opłaty została ustalona na 0,20 zł za każdą reklamówkę spełniającą ustawowe wymogi. Ale to nie jest koniec obciążeń dla przedsiębiorców. Trzeba będzie jeszcze od tej opłaty odprowadzić należny VAT. Budżet więc zyska dodatkowe pieniądze, które de facto obciążą tych najmniejszych – tych, których podatki bolą najbardziej.

Jak bowiem wynika z wyjaśnień Ministerstwa (komunikat pojawił się na stronie Ministerstwa Finansów w dniu 22.12.2017 r.), opłata recyklingowa jest elementem należności za dostawę lekkiej torby, jest więc wliczana do podstawy opodatkowania tej dostawy, która jest opodatkowana podatkiem VAT wg stawki 23%. Oznacza to, że oprócz 0,20 zł za sztukę torby trzeba będzie zapłacić jeszcze VAT, co zwiększy cenę takiej reklamówki dla konsumenta do ok. 25 gr. za sztukę.

Ciekawe jest to, że opłatę recyklingową, która jest dochodem budżetu państwa, będzie trzeba wpłacić za cały rok 2018 dopiero w marcu 2019 r., ale VAT od tej opłaty trzeba będzie płacić już teraz, na bieżąco, zgodnie z obowiązkiem podatkowym dla celów VAT, w przeważającej większości co miesiąc.

Oczywiście wszędzie czytamy, że wprowadzona opłata będzie pobierana od przedsiębiorców. Ale każdy dobrze wie, że to zwykłemu Kowalskiemu przyjdzie za to zapłacić, ponieważ to ostateczny konsument jest obciążany ciężarem podatku VAT.

W sklepowych kolejkach  już teraz można zauważyć negatywne reakcje klientów, którzy dotąd nie musieli płacić za reklamówki i dziwią się, że sklep nabija cenę siatki na kasę fiskalną (jest taki obowiązek) i żąda za nią zapłaty. Trudno się dziwić, w końcu to dla nich większy rachunek, a przecież rzadko ze sklepu wychodzimy z tylko jedną plastikową torebką.

 

Beata Złotek

Inventage

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podatki Ulga dla klasy średniej. Jak z niej skorzystać i kiedy się opłaca? Biuro prasowe
2022-01-20 | 01:00

Ulga dla klasy średniej. Jak z niej skorzystać i kiedy się opłaca?

Nowy Polski Ład podatkowy wprowadził tzw. ulgę dla klasy średniej. Polega ona na możliwości obniżenia sobie podstawy opodatkowania w podatku dochodowym przez pracowników i
Podatki Działalność bez składek ZUS i daniny solidarnościowej – czy to możliwe?
2022-01-19 | 01:00

Działalność bez składek ZUS i daniny solidarnościowej – czy to możliwe?

Obowiązujący od 1 stycznia 2022 r. Polski Ład zakłada nowe zasady obliczania składki zdrowotnej. Przedsiębiorcy opodatkowani według skali podatkowej lub podatkiem liniowym zapłacą
Podatki Nieściągalność wierzytelności warunkiem skorzystania z ulgi na złe długi
2022-01-14 | 01:00

Nieściągalność wierzytelności warunkiem skorzystania z ulgi na złe długi

VAT od faktury trzeba zapłacić skarbówce niezależnie od tego, czy faktura została opłacona, czy nie System podatku VAT jest tak skonstruowany, że przedsiębiorca, który

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Bankowość

Podwyżki stóp procentowych odcisną swoje piętno na gospodarce światowej w tym i przyszłym roku. Rynki wschodzące mogą przyciągać więcej kapitału [DEPESZA]

Utrzymująca się wysoka inflacja, szybki koniec luźnej polityki monetarnej banków centralnych oraz „jastrzębie” podejście do podwyżek stóp procentowych – to jedne z najważniejszych ryzyk, które w nadchodzących miesiącach będą musieli uwzględniać inwestorzy.  Jak podkreśla wiceprezes Generali Investments TFI Zbigniew Jakubowski, 2022 rok to zdecydowanie koniec ery taniego pieniądza. Wiele banków centralnych, szczególnie na rynkach wschodzących, od miesięcy podnosi stopy procentowe. W Polsce tylko w I połowie roku spodziewana jest podwyżka do 4,0 proc. To zaś może zachęcić inwestorów do zainteresowania tą grupą państw.

Firma

Wrocławska spółka zwiększa tempo prac nad innowacjami dla największych światowych koncernów. W ciągu dwóch lat chce zatrudnić kolejnych 500 inżynierów

– Każdego roku rośniemy o ok. 20–30 proc. i to tempo chcemy utrzymać – mówi Marek Matysiak, dyrektor operacyjny GlobalLogic Poland. Wrocławska spółka jest częścią globalnego koncernu, który tworzy innowacyjne rozwiązania dla największych światowych marek. To sprawia, że praktycznie w każdej branży są widoczne efekty pracy polskich inżynierów. Dziś w spółce pracuje ich 2000. W samym Wrocławiu 500, a w ciągu dwóch lat ta liczba ma się podwoić. Z myślą o dalszym rozwoju spółka przeniosła się właśnie do nowego biura.

Konsument

Finansowanie instalacji fotowoltaicznych za pomocą leasingu konsumenckiego coraz popularniejsze. W Europie realizowana jest w taki sposób co czwarta inwestycja

Energetyka prosumencka w Polsce zanotowała w ostatnich latach skokowy wzrost – liczba prosumentów w ciągu sześciu lat skoczyła z ok. 4 tys. do ponad 740 tys. To głównie zasługa fotowoltaiki i przydomowych mikroinstalacji PV, których zakup jest wspierany przez rządowe programy. I choć większość ekspertów wskazuje, że przyjęta w końcówce ubiegłego roku nowelizacja ustawy o OZE może osłabić opłacalność takich inwestycji, to nie zatrzyma raczej rozwoju tego rynku. Zwłaszcza że w Polsce rozwija się nowa forma finansowania paneli fotowoltaicznych – leasing konsumencki, który może zwiększyć dostępność tej inwestycji.

Finanse

Rok 2021 upłynął pod znakiem rekordowych szkód katastroficznych. Polacy coraz częściej decydują się na ubezpieczenie własnego lokum od pożaru, powodzi czy huraganów

W 2021 roku odnotowano rekordowo dużo szkód katastroficznych. Z wyliczeń firmy reasekuracyjnej Munich Re wynika, że w ubiegłym roku kosztowały one 280 mld dol. Co niepokojące, niecała połowa z tych szkód była ubezpieczona, chociaż luka ubezpieczeniowa z roku na rok maleje. Widać to m.in. w obszarze ochrony nieruchomości. Również w Polsce coraz więcej osób decyduje się ubezpieczyć swój dom czy mieszkanie od szkód spowodowanych nieprzewidzianym zdarzeniem. Odszkodowania w przypadku szkód katastroficznych sięgają od kilku tysięcy do nawet kilku milionów złotych.