Komunikaty PR

Aktywizacja zawodowa osób 50+ – Małgorzata Kalicińska ambasadorką kampanii

2014-03-12  |  11:11
Biuro prasowe

Aktywizacja zawodowa osób 50+
– Małgorzata Kalicińska ambasadorką kampanii

Małgorzata Kalicińska, autorka m.in. popularnej powieści „Dom nad Rozlewiskiem”, została Ambasadorką ogólnopolskiej kampanii informacyjno-promocyjnej propagującej ideę aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku 50+. Projekt realizowany jest przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.

„Niezależnie od metryki ludzie dają od siebie wiele cennych składników do wspólnoty. Młodzi: nowe spojrzenie i świeże pomysły, dojrzali: doświadczenie, klasę, cierpliwość… Jesteśmy sobie potrzebni.” – mówi ambasadorka kampanii.

Kampania ma charakter społeczny, a jej celem jest zarówno motywowanie dojrzałych osób do pozostania na rynku pracy, jak i ukazywanie pracodawcom korzyści płynących z ich zatrudniania. Ponadto wskazuje osobom dojrzałym narzędzia wsparcia w szukaniu pracy i podnoszeniu kwalifikacji oferowane przez liczne instytucje, oraz uświadamia pracodawcom, jak wiele korzyści mogą czerpać ich firmy z zatrudniania kobiet i mężczyzn w wieku 50+ i zarządzania wiekiem w organizacjach.

Dane są optymistyczne – z roku na rok w Polsce sytuacja zawodowa dojrzałych osób poprawia się i coraz więcej osób 50+ znajduje zatrudnienie. W 2008 roku pracowała tylko co trzecia osoba w wieku 55-64 lat, a pięć lat później zatrudnionych było już ponad 40% kobiet i mężczyzn w tym wieku (dane Eurostat, III kwartał).

Małgorzata Kalicińska ze swoim doświadczeniem życiowym i zawodowym udowadnia, że dojrzały wiek to doskonały czas by spełniać się zawodowo, czerpać satysfakcję z pracy, a nawet odnaleźć swoje nowe powołanie. Małgorzata Kalicińska wydała swoją pierwszą powieść w wieku 50 lat, mając już za sobą bogate doświadczenie zawodowe. „Sukces dał mi wiarę w to, że moje widzenie świata, przefiltrowane przez doświadczenie i zdobytą wiedzę, ‘przerobione’ w tysięcznych życiowych sytuacjach i obserwacjach, jest moim atutem.” – tłumaczy pani Małgorzata w rozmowie o celach kampanii i wartości pracy w dojrzałym wieku.

Uświadamianie osobom dojrzałym jak cennym są kapitałem jest bardzo istotne. Należy pamiętać o tym, że w istocie zarówno młodsi, jak i dojrzali pracownicy są potrzebni, a ich kompetencje harmonijnie się uzupełniają. W dobrze funkcjonującym społeczeństwie i na rynku pracy jest miejsce dla wszystkich.

„To się w przyrodzie nazywa równowaga biologiczna. Homeostaza. Występuje w rodzinach wielopokoleniowych – ale powinna również występować i w firmach.” – komentuje ambasadorka.

Pracownicy 50+, dzięki swoim umiejętnościom, dojrzałości, kompetencjom i doświadczeniu
są bezcennym kapitałem dla każdej firmy. Osoby 50+ posiadają liczne atuty, które
z pewnością będą procentować w firmie:

+    wiedza i kompetencje poparte wieloletnim doświadczeniem, wzbogacające środowisko pracy
+    duży bagaż doświadczeń zawodowych i życiowych
+    zdobyte przez lata kontakty, które w firmie mogą okazać się bardzo przydatne.
+    zaangażowanie w wykonywaną pracę
+    bezcenna, unikalna wartość – wiarygodność, ceniona szczególnie
na stanowiskach i w zawodach, w których wiek jest atutem
+    stabilizację i lojalność wobec pracodawcy
+    dyspozycyjność, co wynika z ich ustabilizowanej sytuacji rodzinnej
+    dojrzałość psychiczna i życiowa – umiejętność zachowania dystansu
i adekwatnej oceny sytuacji trudnych czy konfliktowych

„Nas dojrzałych z powodu demografii jest coraz więcej. Gdy spotka nas w tym wieku zawodowy impas, zamiast zasilać armię bezrobotnych, ale wciąż aktywnych życiowo ludzi, warto się przekwalifikować, dokształcić, a z pewnością okaże się, że znajdziemy swoją niszę.” – przekonuje pisarka.

Aby zachęcić osoby dojrzałe do kontynuowania aktywności zawodowej, wprowadzone zostały rozwiązania ułatwiające pracownikom w wieku 45 lat i powyżej uzupełnienie wiedzy zawodowej, poszerzenie kompetencji czy nabycie nowych umiejętności. Wśród nich znajdują się bezpłatne takie jak porady i informacje, szkolenia, pożyczki na szkolenie, wsparcie finansowania studiów podyplomowych czy zwrot kosztów za egzaminy zawodowe.

W wieku dojrzałym czas jest naszym sprzymierzeńcem! Trzeba mieć odwagę i cierpliwość oraz dozę determinacji do działania.” – motywuje Małgorzata Kalicińska.

Rozmowa z ambasadorką kampanii, szersze informacje o dostępnych możliwościach dla osób 50+ oraz dodatkowe informacje na temat aktywizacji zawodowej osób dojrzałych dostępne
są na www.50plus.gov.pl

Informacje dla mediów:

Marta Cieślikowska

Małgorzata Czerepak

Biuro Promocji i Mediów
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Tel.  22 661 11 13, 22 661 11 22, 22 661 11 87
Mail: prasa@mpips.gov.pl
Twitter: @mpips_rp

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Jak pobudzić kreatywność w miejscu pracy! Biuro prasowe
2019-03-22 | 16:30

Jak pobudzić kreatywność w miejscu pracy!

Na kreatywność pracowników w dużym stopniu wpływają atmosfera i warunki pracy. Urządzając biuro, zwracajmy więc uwagę na aranżację przestrzeni oraz wyposażenie i umeblowanie
Praca Fyte wchodzi na polski rynek
2019-03-21 | 15:10

Fyte wchodzi na polski rynek

Firmy prześcigają się w dotarciu do idealnego kandydata, szukając coraz bardziej atrakcyjnych form zwrócenia na siebie uwagi najzdolniejszych pracowników. Jednocześnie na rynek
Praca Zarobki niań coraz wyższe, ale różne na poziomie województw
2019-03-14 | 13:45

Zarobki niań coraz wyższe, ale różne na poziomie województw

Rodzice proponują nianiom wyższe stawki, niż one same oczekują od swoich pracodawców – wynika z danych serwisu Niania.pl. Może to być potwierdzeniem tezy, że to rodzice

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Handel

Spada wskaźnik zadowolenia klientów z jakości obsługi. Powodem może być pogarszająca się sytuacja na rynku pracy

Wygląd placówki, zachowanie personelu czy atrakcyjność samej oferty – to niektóre czynniki, które decydują o poziomie satysfakcji klienta. Z badań Polskiego Programu Jakości Obsługi wynika, że wskaźnik zadowolenia klientów nieznacznie się obniżył i wynosi 77 proc., a w kolejnych latach możemy obserwować dalszy spadek ze względu na coraz poważniejszy problem niedoboru pracowników. Dla firm to o tyle istotny wskaźnik, że najbardziej zadowoleni klienci są bardziej skłonni do ponownego zakupu i polecenia danej marki swoim znajomym.

Problemy społeczne

Na chorobę Parkinsona cierpi w Polsce ok. 100 tys. osób. Dotyka ona całe rodziny

Choroba Parkinsona postępuje powoli, latami. Chory staje się w tym czasie coraz mniej samodzielny – trudnością jest dla niego spożywanie posiłków, ubieranie się czy pokonywanie krótkich dystansów. Ciężar opieki przenosi się na barki rodziny i najbliższych, którzy nierzadko muszą całkiem zrezygnować z pracy zawodowej. Polskie Towarzystwo Neurologiczne podkreśla, że od strony medycznej sytuacja pacjentów chorych na chorobę Parkinsona jest dobra, jednak brakuje skoordynowania opieki – dlatego postuluje utworzenie specjalnych ośrodków, które zajęłyby się kompleksową terapią i rehabilitacją. 

Konsument

Połowa piętnastolatków zetknęła się z hejtem w sieci. Rusza kampania, która pomoże walczyć z tym zjawiskiem

Hejt w internecie urasta do rangi potężnego problemu społecznego. Dotyka nawet dzieci i nastolatków – więcej niż co trzeci zetknął się już w sieci z mową nienawiści. Hejterzy i trolle są jednak w mniejszości, stanowią zaledwie 5–6 proc. internautów. Fundacja Orange rusza z kampanią, która ma pokazać, że są oni w mniejszości i da się z nimi walczyć. W ramach akcji pokazuje, jak reagować na hejt w sieci i emocjonalnie sobie z nim radzić. Symbolem kampanii #jestnaswiecej jest pomarańczowa sznurówka.

Problemy społeczne

Nauczyciele WF-u zyskują sprzymierzeńca. Media społecznościowe pomagają propagować sport wśród najmłodszych

Internet to dla współczesnych dzieci naturalne środowisko, dlatego znani sportowcy i youtuberzy chcą to wykorzystać do promowania aktywności fizycznej. W ramach programu Drużyna Energii nagrywają treningi i publikują je w mediach społecznościowych, a uczniowie muszą je powtórzyć, wykazując się kreatywnością i nagrywając z tego film. Druga edycja programu cieszy się rekordową popularnością. Uczestniczy w niej 200 szkół i kilkadziesiąt tysięcy uczniów z całej Polski, rywalizując o główną nagrodę i wyposażenie sal gimnastycznych.