Komunikaty PR

Aktywizacja zawodowa osób 50+ – Małgorzata Kalicińska ambasadorką kampanii

2014-03-12  |  11:11
Biuro prasowe

Aktywizacja zawodowa osób 50+
– Małgorzata Kalicińska ambasadorką kampanii

Małgorzata Kalicińska, autorka m.in. popularnej powieści „Dom nad Rozlewiskiem”, została Ambasadorką ogólnopolskiej kampanii informacyjno-promocyjnej propagującej ideę aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku 50+. Projekt realizowany jest przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.

„Niezależnie od metryki ludzie dają od siebie wiele cennych składników do wspólnoty. Młodzi: nowe spojrzenie i świeże pomysły, dojrzali: doświadczenie, klasę, cierpliwość… Jesteśmy sobie potrzebni.” – mówi ambasadorka kampanii.

Kampania ma charakter społeczny, a jej celem jest zarówno motywowanie dojrzałych osób do pozostania na rynku pracy, jak i ukazywanie pracodawcom korzyści płynących z ich zatrudniania. Ponadto wskazuje osobom dojrzałym narzędzia wsparcia w szukaniu pracy i podnoszeniu kwalifikacji oferowane przez liczne instytucje, oraz uświadamia pracodawcom, jak wiele korzyści mogą czerpać ich firmy z zatrudniania kobiet i mężczyzn w wieku 50+ i zarządzania wiekiem w organizacjach.

Dane są optymistyczne – z roku na rok w Polsce sytuacja zawodowa dojrzałych osób poprawia się i coraz więcej osób 50+ znajduje zatrudnienie. W 2008 roku pracowała tylko co trzecia osoba w wieku 55-64 lat, a pięć lat później zatrudnionych było już ponad 40% kobiet i mężczyzn w tym wieku (dane Eurostat, III kwartał).

Małgorzata Kalicińska ze swoim doświadczeniem życiowym i zawodowym udowadnia, że dojrzały wiek to doskonały czas by spełniać się zawodowo, czerpać satysfakcję z pracy, a nawet odnaleźć swoje nowe powołanie. Małgorzata Kalicińska wydała swoją pierwszą powieść w wieku 50 lat, mając już za sobą bogate doświadczenie zawodowe. „Sukces dał mi wiarę w to, że moje widzenie świata, przefiltrowane przez doświadczenie i zdobytą wiedzę, ‘przerobione’ w tysięcznych życiowych sytuacjach i obserwacjach, jest moim atutem.” – tłumaczy pani Małgorzata w rozmowie o celach kampanii i wartości pracy w dojrzałym wieku.

Uświadamianie osobom dojrzałym jak cennym są kapitałem jest bardzo istotne. Należy pamiętać o tym, że w istocie zarówno młodsi, jak i dojrzali pracownicy są potrzebni, a ich kompetencje harmonijnie się uzupełniają. W dobrze funkcjonującym społeczeństwie i na rynku pracy jest miejsce dla wszystkich.

„To się w przyrodzie nazywa równowaga biologiczna. Homeostaza. Występuje w rodzinach wielopokoleniowych – ale powinna również występować i w firmach.” – komentuje ambasadorka.

Pracownicy 50+, dzięki swoim umiejętnościom, dojrzałości, kompetencjom i doświadczeniu
są bezcennym kapitałem dla każdej firmy. Osoby 50+ posiadają liczne atuty, które
z pewnością będą procentować w firmie:

+    wiedza i kompetencje poparte wieloletnim doświadczeniem, wzbogacające środowisko pracy
+    duży bagaż doświadczeń zawodowych i życiowych
+    zdobyte przez lata kontakty, które w firmie mogą okazać się bardzo przydatne.
+    zaangażowanie w wykonywaną pracę
+    bezcenna, unikalna wartość – wiarygodność, ceniona szczególnie
na stanowiskach i w zawodach, w których wiek jest atutem
+    stabilizację i lojalność wobec pracodawcy
+    dyspozycyjność, co wynika z ich ustabilizowanej sytuacji rodzinnej
+    dojrzałość psychiczna i życiowa – umiejętność zachowania dystansu
i adekwatnej oceny sytuacji trudnych czy konfliktowych

„Nas dojrzałych z powodu demografii jest coraz więcej. Gdy spotka nas w tym wieku zawodowy impas, zamiast zasilać armię bezrobotnych, ale wciąż aktywnych życiowo ludzi, warto się przekwalifikować, dokształcić, a z pewnością okaże się, że znajdziemy swoją niszę.” – przekonuje pisarka.

Aby zachęcić osoby dojrzałe do kontynuowania aktywności zawodowej, wprowadzone zostały rozwiązania ułatwiające pracownikom w wieku 45 lat i powyżej uzupełnienie wiedzy zawodowej, poszerzenie kompetencji czy nabycie nowych umiejętności. Wśród nich znajdują się bezpłatne takie jak porady i informacje, szkolenia, pożyczki na szkolenie, wsparcie finansowania studiów podyplomowych czy zwrot kosztów za egzaminy zawodowe.

W wieku dojrzałym czas jest naszym sprzymierzeńcem! Trzeba mieć odwagę i cierpliwość oraz dozę determinacji do działania.” – motywuje Małgorzata Kalicińska.

Rozmowa z ambasadorką kampanii, szersze informacje o dostępnych możliwościach dla osób 50+ oraz dodatkowe informacje na temat aktywizacji zawodowej osób dojrzałych dostępne
są na www.50plus.gov.pl

Informacje dla mediów:

Marta Cieślikowska

Małgorzata Czerepak

Biuro Promocji i Mediów
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Tel.  22 661 11 13, 22 661 11 22, 22 661 11 87
Mail: prasa@mpips.gov.pl
Twitter: @mpips_rp

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Aplikacja rekrutacyjna Fitjob rozszerza działalność na Kraków, Poznań i Wrocław Biuro prasowe
2021-01-25 | 13:00

Aplikacja rekrutacyjna Fitjob rozszerza działalność na Kraków, Poznań i Wrocław

Ponad 350 tys. studentów może już dołączyć do nowoczesnej platformy łączącej młodych z pracodawcami. Od stycznia Kraków, Poznań i Wrocław zasiliły grono miast
Praca Polacy chcą pracować na etacie
2021-01-25 | 12:30

Polacy chcą pracować na etacie

Jak wynika z badania „Workforce View 2020” przeprowadzonego przez firmę ADP, globalnego lidera usług kadrowo-płacowych, aż czterech na pięciu Polaków za preferowaną
Praca ZAPLANUJ DZIAŁANIA REKRUTACYJNE NA 2021
2021-01-25 | 11:00

ZAPLANUJ DZIAŁANIA REKRUTACYJNE NA 2021

Według raportu International Business Report firmy Grand Thornton, 60% dużych i średnich firm w Polsce ma problemy ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Jak tego

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Prawie 5 mln Polaków nie korzysta z komputera i internetu. Podatek od smartfonów i laptopów jeszcze pogłębi problem cyfrowego wykluczenia

W Polsce blisko 5 mln osób wciąż nie korzysta z internetu ani komputera, a pod względem wykluczenia cyfrowego sytuacja wygląda gorzej tylko w sześciu krajach Europy. Jedną z głównych przyczyn są zbyt wysokie koszty sprzętu i dostępu do sieci. Tymczasem planowane przez rząd rozszerzenie opłaty reprograficznej na nowe urządzenia, takie jak smartfony, tablety, laptopy i komputery stacjonarne, może dodatkowo wywindować ich ceny o kilkaset złotych. – W tej pandemicznej sytuacji, kiedy z dnia na dzień przestawiliśmy się na nauczanie zdalne, zamknęliśmy seniorów w domu i przenieśliśmy szereg usług do online’u, podnoszenie cen na urządzenia typu smartfon czy laptop jest błędem – podkreśla Michał Herde z Federacji Konsumentów.

Ochrona środowiska

Polska może stać się największym producentem energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych. Wymaga to modernizacji i budowy sieci przesyłowej w Polsce Północnej

Stabilne ramy prawne dla budowy polskich farm wiatrowych na Bałtyku ma zapewnić ustawa offshore’owa, którą w ubiegły czwartek podpisał prezydent. Prąd z wiatraków na morzu ma popłynąć już za kilka lat, ale wymaga to przyspieszenia inwestycji, również tych związanych z budową sieci dystrybucyjnych. Inwestycje w tym zakresie wymusza także rządowy plan rozwoju OZE i budowy elektrowni jądrowej. Boomu inwestycyjnego będzie potrzebować zwłaszcza północna Polska.

Handel

Olga Semeniuk: W pierwszej kolejności będą odmrażane sklepy detaliczne i centra handlowe. Jesteśmy gotowi do wdrożenia protokołów bezpieczeństwa dla ponad 40 branż

Jeżeli rząd zdecyduje się na poluzowanie części obostrzeń od 1 lutego, to w pierwszej kolejności pracę będą mogły wznowić sklepy detaliczne i centra handlowe. Decyzja o luzowaniu bądź wydłużeniu restrykcji ma zapaść w tym tygodniu i będzie uzależniona m.in. od statystyk dotyczących zakażeń i zgonów oraz sytuacji epidemiologicznej w całej Europie, która jest obecnie trudna. Wyczekują jej przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy w całym kraju decydują się już na wznawianie działalności mimo zakazów. Olga Semeniuk, wiceminister rozwoju, pracy i technologii, przekonuje jednak, że są to odosobnione przypadki i skala zjawiska jest niewielka.

Ochrona środowiska

Zanieczyszczone powietrze jest jak taksówka dla koronawirusa. Większa liczba zgonów w 2020 roku to w dużej mierze efekt smogu

Według danych z USC, udostępnionych w rządowym serwisie Otwarte Dane, w ubiegłym roku w Polsce zmarło w sumie ponad 486 tys. osób. W 2019 roku zgonów było ok. 409 tys., czyli o 77 tys. mniej. – Polacy muszą sobie uświadomić, że w ubiegłym roku umarła największa liczba osób od II wojny światowej nie tylko ze względu na koronawirusa, lecz również z powodu smogu – mówi pulmunolog, dr hab. n. med. Tadeusz Zielonka. Jak wskazuje, pandemia nie przez przypadek najszybciej rozprzestrzenia się w regionach uprzemysłowionych, z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem. – Nie zdajemy sobie sprawy, że gdyby tych pyłów nie było w powietrzu, wirus nie miałby na czym osiąść. One są taksówką, którą bakterie i wirusy wjeżdżają do organizmu – podkreśla ekspert.