Komunikaty PR

Aktywizacja zawodowa osób 50+ – Małgorzata Kalicińska ambasadorką kampanii

2014-03-12  |  11:11
Biuro prasowe

Aktywizacja zawodowa osób 50+
– Małgorzata Kalicińska ambasadorką kampanii

Małgorzata Kalicińska, autorka m.in. popularnej powieści „Dom nad Rozlewiskiem”, została Ambasadorką ogólnopolskiej kampanii informacyjno-promocyjnej propagującej ideę aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku 50+. Projekt realizowany jest przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.

„Niezależnie od metryki ludzie dają od siebie wiele cennych składników do wspólnoty. Młodzi: nowe spojrzenie i świeże pomysły, dojrzali: doświadczenie, klasę, cierpliwość… Jesteśmy sobie potrzebni.” – mówi ambasadorka kampanii.

Kampania ma charakter społeczny, a jej celem jest zarówno motywowanie dojrzałych osób do pozostania na rynku pracy, jak i ukazywanie pracodawcom korzyści płynących z ich zatrudniania. Ponadto wskazuje osobom dojrzałym narzędzia wsparcia w szukaniu pracy i podnoszeniu kwalifikacji oferowane przez liczne instytucje, oraz uświadamia pracodawcom, jak wiele korzyści mogą czerpać ich firmy z zatrudniania kobiet i mężczyzn w wieku 50+ i zarządzania wiekiem w organizacjach.

Dane są optymistyczne – z roku na rok w Polsce sytuacja zawodowa dojrzałych osób poprawia się i coraz więcej osób 50+ znajduje zatrudnienie. W 2008 roku pracowała tylko co trzecia osoba w wieku 55-64 lat, a pięć lat później zatrudnionych było już ponad 40% kobiet i mężczyzn w tym wieku (dane Eurostat, III kwartał).

Małgorzata Kalicińska ze swoim doświadczeniem życiowym i zawodowym udowadnia, że dojrzały wiek to doskonały czas by spełniać się zawodowo, czerpać satysfakcję z pracy, a nawet odnaleźć swoje nowe powołanie. Małgorzata Kalicińska wydała swoją pierwszą powieść w wieku 50 lat, mając już za sobą bogate doświadczenie zawodowe. „Sukces dał mi wiarę w to, że moje widzenie świata, przefiltrowane przez doświadczenie i zdobytą wiedzę, ‘przerobione’ w tysięcznych życiowych sytuacjach i obserwacjach, jest moim atutem.” – tłumaczy pani Małgorzata w rozmowie o celach kampanii i wartości pracy w dojrzałym wieku.

Uświadamianie osobom dojrzałym jak cennym są kapitałem jest bardzo istotne. Należy pamiętać o tym, że w istocie zarówno młodsi, jak i dojrzali pracownicy są potrzebni, a ich kompetencje harmonijnie się uzupełniają. W dobrze funkcjonującym społeczeństwie i na rynku pracy jest miejsce dla wszystkich.

„To się w przyrodzie nazywa równowaga biologiczna. Homeostaza. Występuje w rodzinach wielopokoleniowych – ale powinna również występować i w firmach.” – komentuje ambasadorka.

Pracownicy 50+, dzięki swoim umiejętnościom, dojrzałości, kompetencjom i doświadczeniu
są bezcennym kapitałem dla każdej firmy. Osoby 50+ posiadają liczne atuty, które
z pewnością będą procentować w firmie:

+    wiedza i kompetencje poparte wieloletnim doświadczeniem, wzbogacające środowisko pracy
+    duży bagaż doświadczeń zawodowych i życiowych
+    zdobyte przez lata kontakty, które w firmie mogą okazać się bardzo przydatne.
+    zaangażowanie w wykonywaną pracę
+    bezcenna, unikalna wartość – wiarygodność, ceniona szczególnie
na stanowiskach i w zawodach, w których wiek jest atutem
+    stabilizację i lojalność wobec pracodawcy
+    dyspozycyjność, co wynika z ich ustabilizowanej sytuacji rodzinnej
+    dojrzałość psychiczna i życiowa – umiejętność zachowania dystansu
i adekwatnej oceny sytuacji trudnych czy konfliktowych

„Nas dojrzałych z powodu demografii jest coraz więcej. Gdy spotka nas w tym wieku zawodowy impas, zamiast zasilać armię bezrobotnych, ale wciąż aktywnych życiowo ludzi, warto się przekwalifikować, dokształcić, a z pewnością okaże się, że znajdziemy swoją niszę.” – przekonuje pisarka.

Aby zachęcić osoby dojrzałe do kontynuowania aktywności zawodowej, wprowadzone zostały rozwiązania ułatwiające pracownikom w wieku 45 lat i powyżej uzupełnienie wiedzy zawodowej, poszerzenie kompetencji czy nabycie nowych umiejętności. Wśród nich znajdują się bezpłatne takie jak porady i informacje, szkolenia, pożyczki na szkolenie, wsparcie finansowania studiów podyplomowych czy zwrot kosztów za egzaminy zawodowe.

W wieku dojrzałym czas jest naszym sprzymierzeńcem! Trzeba mieć odwagę i cierpliwość oraz dozę determinacji do działania.” – motywuje Małgorzata Kalicińska.

Rozmowa z ambasadorką kampanii, szersze informacje o dostępnych możliwościach dla osób 50+ oraz dodatkowe informacje na temat aktywizacji zawodowej osób dojrzałych dostępne
są na www.50plus.gov.pl

Informacje dla mediów:

Marta Cieślikowska

Małgorzata Czerepak

Biuro Promocji i Mediów
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Tel.  22 661 11 13, 22 661 11 22, 22 661 11 87
Mail: [email protected]
Twitter: @mpips_rp

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca PPK – co każdy pracodawca wiedzieć powinien? Biuro prasowe
2019-09-13 | 01:00

PPK – co każdy pracodawca wiedzieć powinien?

Ustawa o Pracowniczych Planach Kapitałowych nakazuje, aby każda firma lub instytucja, która zatrudnia co najmniej jedną osobę podlegającą ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym
Praca Wyzwanie pracodawcy: jak rekrutować pracowników tymczasowych, by znaleźć tych na
2019-09-10 | 09:10

Wyzwanie pracodawcy: jak rekrutować pracowników tymczasowych, by znaleźć tych na

Osoby ceniące sobie mobilność i szybki dopływ gotówki bez długotrwałych zobowiązań chętnie korzystają z możliwości pracy tymczasowej. Do tej grupy należą już nie tylko
Praca Mentoring Walk po raz pierwszy we Wrocławiu
2019-09-06 | 15:00

Mentoring Walk po raz pierwszy we Wrocławiu

To już ostatnie dni zapisów na Mentoring Walk, który we Wrocławiu odbędzie się po raz pierwszy (28 września, CitySpace Aquarius Wrocław). Głównym punktem programu jest

Kalendarium

Telekomunikacja

Minister cyfryzacji: Cyberbezpieczeństwo fundamentem przy budowie sieci 5G. W 2020 roku będzie działać w co najmniej jednym mieście w Polsce

Priorytetem we wdrażaniu 5G jest cyberbezpieczeństwo, to jeden z głównych warunków stawianych dostawcom nowej technologii i jej komponentów – podkreśla minister cyfryzacji Marek Zagórski. Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej pod koniec 2020 roku nowy standard telekomunikacyjny ma objąć zasięgiem przynajmniej jedno miasto w Polsce. W ubiegłym tygodniu Orange Polska i Ericsson wspólnie uruchomili w Warszawie testową sieć 5G. Podobne próby prowadzi też Huawei.

Patronaty Newserii

European Business & Investment Summit 2019 Warsaw

Firma

Zagrożenia terrorystyczne napędzają rynek środków ochrony indywidualnej. Wykorzystuje je nie tylko wojsko i służby specjalne, lecz także przemysł

Rynek środków ochrony indywidualnej nieustannie rośnie. Wpływają na to m.in. ryzyka związane z atakami terrorystycznymi mogącymi wykorzystywać broń chemiczną i biologiczną czy przenoszenie się wirusów. Powodzenie akcji ratowniczych czy misji wojskowych zależy w dużej mierze od stosowanego sprzętu. Rozwiązania ochrony dróg oddechowych, ale też ochrony słuchu i wzroku są już codziennością w przemyśle.  

Farmacja

Polska firma farmaceutyczna szuka młodych talentów już w liceach. Na najlepszych czekają stypendia naukowe

Adamed, jedna z największych w Polsce firm farmaceutyczno-biotechnologicznych, poszukuje młodych talentów. 5 lat temu uruchomiła program ADAMED SmartUP, którego celem jest wyszukiwanie i wspieranie utalentowanych młodych ludzi w dziedzinie nauk ścisłych oraz przyrodniczych już na etapie liceum. Najlepsi z nich mają szansę na udział w indywidualnych konsultacjach edukacyjnych oraz zdobycie stypendium finansowego, które mogą przeznaczyć na wymarzone studia i dalszy rozwój, ułatwiający im start kariery naukowej. Kolejna 6. edycja rekrutacji do programu ruszyła z początkiem września.

Transport

Polski rynek kurierski jest jednym z najszybciej rosnących w Europie. To napędza inwestycje branży w innowacje

Szacuje się, że w 2021 roku wolumen przesyłek może wzrosnąć do 500 mln sztuk z niecałych 392 w roku 2018. Szybki rozwój branży napędza inwestycje firm logistycznych w technologie i innowacje, dyktowane oczekiwaniami klientów, które są związane głównie z jak najszybszym czasem dostawy. Dlatego DHL Parcel uruchomił właśnie pod Warszawą nowy terminal, wyposażony w najnowocześniejsze urządzenie sortujące w Europie. Ten pozwala rozdzielić 7,5 tys. paczek w ciągu godziny i umożliwi dostarczanie klientom przesyłek w czasie, który jest dla nich najbardziej dogodny.