Komunikaty PR

Technologia w służbie zdrowej żywności

2017-12-07  |  17:30
Biuro prasowe
  • Już 2/3 Polaków deklaruje, że podczas codziennych zakupów stara się sięgać po zdrową żywność (badanie „Zdrowa żywność. Trendy zakupowe 2017” przeprowadzone przez Open Research);
  • W ostatniej dekadzie dynamicznie rozwinęło się rodzime rolnictwo ekologiczne, notując 6- krotny wzrost liczby producentów (dane Ministerstwa Rolnictwa);
  • Modne stają się lokale ze zdrową i świeżą żywnością. Ich obsługa staje przed wyzwaniem dostarczenia produktów najwyższej klasy – wsparcie technologiczne zapewnia polska firma Blulog.

Świadomość Polaków na temat zdrowego odżywiania jest wysoka. Raport z badania „Zdrowa żywność. Trendy zakupowe 2017” przeprowadzonego przez agencję Open Research, potwierdza że niemal 2/3 z nas podczas codziennych zakupów stara się sięgać po tzw. zdrową żywność. Co więcej, aż 23% respondentów deklaruje, że w ogóle nie jada fast foodów, a prawie 1/3 badanych uważa, że zdarza im się to rzadziej niż raz w miesiącu. Takie preferencje Polaków idą w parze z dynamicznym rozwojem krajowego rynku produktów ekologicznych, czyli hodowanych przy użyciu naturalnych metod (bez sztucznych nawozów czy pestycydów).

Według danych Ministerstwa Rolnictwa od 2004 r. liczba producentów ekologicznych w kraju wzrosła ponad 6-krotnie. W 2004 r. ministerstwo odnotowało 3 760 gospodarstw ekologicznych (łączna powierzchnia 82 730 ha), zaś dekadę później, w 2015 r. liczba gospodarstw ekologicznych wynosiła 22 991 (552 356,4 ha). Co ważne, również liczba przetwórni ekologicznych się zwiększyła z 55 w 2004 r. do 540 w 2015 r.

Fast good zamiast Fast food

Rynek ekologicznych upraw w Europie, podobnie jak w Polsce, w ostatniej dekadzie zanotował dynamiczny wzrost. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że w latach 2002-14 r. łączna powierzchnia gruntów pod uprawy ekologiczne uległa podwojeniu z 5,6 mln ha do 10,3 mln ha, zaś od 2004 do 2014 roku wzrost sprzedaży ekologicznej w Europie uległ więcej niż podwojeniu, z 11 mld euro do blisko 25 mld euro.

W Europie Zachodniej popularne sieci fast foodów są wypierane przez bary i bistra ze zdrową żywnością. Przykładowo we Francji sporą popularnością cieszą się bary z sieci EXKI. Założona w 2001 roku EXKI to sieć punktów gastronomicznych, w której serwuje się dania z produktów świeżych i zdrowych. Obecnie do siei należy 85 restauracji, rozmieszczonych w 5 krajach europejskich (Belgia, Francja, Włochy, Luksemburg, Holandia) oraz w Stanach Zjednoczonych.

W czym tkwi tajemnica nowych lokali? Jest nią oferta dań opartych o świeże, sezonowe produkty ze składników pochodzących z gospodarstw rolniczych znajdujących się w promieniu 300 km od miejsca, gdzie są przygotowywane posiłki. Zagwarantowanie wysokiej jakości świeżych soków, tart, sałatek, kanapek czy zup oraz ich stałej dostępności to wyzwanie dla obsługi restauracji.

Produkty lub dania świeże należy przechowywać w ściśle określonych warunkach. Standardowa temperatura jaka powinna panować w chłodni to 3 - 4⁰C, natomiast w zamrażarce lub komorze mroźnej to -18⁰C. Również produkty dostępne w lodówkach w lokalu muszą być pod stałym nadzorem, by się nie psuły.

Wsparcie technologiczne dla poprawy jakości

Systemowe rozwiązanie monitoringu temperatury w branży spożywczej opracowała polsko-francuska firma Blulog. Ważną częścią koncept Bluloga są rejestratory wielkości karty kredytowej, które wykorzystują  technologię machine to machine, czyli komunikację pomiędzy urządzeniami. To z kolei umożliwia w pełni automatyczny proces pomiaru.

- Temperatura produktów znajduje się  pod stałą i ścisłą kontrolą zarówno w trakcie ich transportu, jak i przechowywania w magazynie i lodówkach w lokalu. Sam pomiar odbywa się bezprzewodowo, w czasie rzeczywistym, a na ewentualne odstępstwa można od razu zareagować – mówi Jérémy Laurens, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w firmie Blulog.

W zależności od potrzeb do wyboru są dwa rodzaje technologii - NFC (szybki, krótkozasięgowy przesył danych) oraz RF (radiowy przesył danych). - Rejestratory przesyłające dane radiowo magazynują je najpierw w koncentratorze podłączonym do sieci, który może znajdować się na zapleczu lokalu. Dane trafiają do chmury, a dalej są automatycznie wysyłane jako powiadomienie SMS lub e-mail - dodaje Jérémy Laurens z firmy Blulog.

Patent firmy Blulog już sprawdza się w sieci EXKI, gdzie za sprawą firmy Ubique wprowadzono systemowe rozwiązanie iQoo zawierające rejestratory, skaner, oprogramowanie, dostęp do specjalnych aplikacji, w których można zmieniać ustawienia. Całość pozwala zautomatyzować procesy monitoringu temperatury oraz co równie ważne – spełnić normy HACCP. Ponadto jest to bardzo przydatne w przypadku kontroli sanitarnej, ponieważ wszystkie dane są zapisywane i zabezpieczane w sposób ciągły i można w każdej chwili mieć do nich wgląd.

Z rozwiązania korzystają już także modne lokale gastronomiczne w Monako czy innych krajach Europy Zachodniej.

 

Źródło danych:

http://www.minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Rolnictwo-ekologiczne

http://openresearch.pl/zdrowa-zywnosc-2017/

https://ec.europa.eu/agriculture/organic/sites/orgfarming/files/docs/body/organic-farming_pl.pdf  

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy CIN&CIN sprzymierzeńcem kobiet w nowej kampanii marki Biuro prasowe
2017-11-30 | 12:00

CIN&CIN sprzymierzeńcem kobiet w nowej kampanii marki

Startuje nowa kampania CIN&CIN. Kultowa marka alkoholi uwielbiana przez Polki powraca do korzeni - do wizerunku opartego na emocjach i bliskiej relacji z kobietami. W spotach sponsoringowych
Przemysł spożywczy Coraz większa rola polskich marek własnych w gastronomii
2017-11-29 | 11:00

Coraz większa rola polskich marek własnych w gastronomii

Jak wynika z najnowszych analiz rynkowych firmy Fanex – producenta sosów i dodatków spożywczych dla branży HoReCa, udział polskich marek własnych w gastronomii będzie
Przemysł spożywczy FoodCare ma zapłacić Fundacji Darka Tiger Michalczewskiego ponad 4,5 miliona zł.
2017-11-28 | 17:59

FoodCare ma zapłacić Fundacji Darka Tiger Michalczewskiego ponad 4,5 miliona zł.

Sprawa dotyczy niewywiązania się przez FoodCare z obowiązku  udzielenia informacji o wielkości sprzedaży napojów z oznaczeniem Tiger po rozwiązaniu umowy z Fundacją. Informacja

Partner serwisu

Dziś w serwisie Innowacje

Inteligentny kask może uratować życie. Chroni głowę i poinformuje o miejscu wypadku

Polacy stworzyli inteligentny kask, który nie tylko chroni przed urazami głowy, lecz także powiadomi przełożonych o wypadku lub innym zdarzeniu, zagrażającym życiu i zdrowiu pracowników budowy. Dzięki temu możliwe jest sprawne przygotowanie akcji, która pomoże poszkodowanym w niebezpiecznej sytuacji. Kask wyposażono w mikrokontroler z GPS-em, akcelerometrem, czujnikiem temperatury i modułem łączności bezprzewodowej. Czujniki zbierają informacje, które przekazują do aplikacji zainstalowanej na telefonie przełożonego. Rozwiązanie jest już dostępne na rynku.

Telekomunikacja

W 61 proc. dużych firm doszło do wycieku danych przez brak zabezpieczeń w urządzeniach drukujących. Takich ataków będzie coraz więcej

W tym roku 61 proc. dużych firm w Stanach Zjednoczonych i Europie zgłosiło wyciek danych spowodowany brakiem zabezpieczeń w urządzeniach drukujących. Dostęp do wrażliwych danych przez osoby nieuprawnione może mieć poważne skutki dla przedsiębiorstwa, wśród nich straty finansowe i wizerunkowe. Urządzenia drukujące mają istotny wpływ na bezpieczeństwo informacji, a ich rola jest często bagatelizowana w kontekście dbania o bezpieczeństwo dokumentów.

Bankowość

Wysoki wkład własny przy kredycie na zakup mieszkania hamuje rynek. Wyklucza też dużą część potencjalnych nabywców

Wymagany obecnie 20-proc. wkład własny przy zaciąganiu kredytu na zakup mieszkania pozytywnie wpływa na stabilność rynku, ale wyklucza z niego wielu kredytobiorców, którzy nie dysponują kilkudziesięcioma tysiącami złotych na swoje pierwsze lokum. Wysokość wkładu własnego można regulować, w zależności od kondycji branży nieruchomości i oceny ryzyka – podkreślają eksperci fundacji HRE Think Thank. Przy ścisłym nadzorze pozwoli to kupić własne M osobom, które do tej pory nie mieściły się w restrykcyjnych wymogach.

Patronat Newserii

Firma

Mateusz Grzesiak: własny biznes nie jest dla ludzi, którzy szukają w życiu wygody

Startując w biznesie, trzeba wybrać dziedzinę, którą się kocha – uważa konsultant i psycholog biznesu dr Mateusz Grzesiak. Dopiero na tej podstawie można opracować wizję firmy, którą się buduje, i właściwe plany strategiczne jego osiągnięcia. Warunkami powodzenia są również wyzbycie się lęku przed porażką, skłonności do wygody i niechęci do podejmowania ryzyka.

Handel

W 2022 r. rynek modowy w Polsce osiągnie wartość ponad 43 mld zł. To coraz bardziej perspektywiczna branża dla młodych ludzi

Polskie firmy odzieżowe nie boją się rywalizacji nawet na zagranicznych rynkach i nie mają wobec zachodniej konkurencji kompleksów. Według prognoz PMR rynek odzieży i obuwia w Polsce w 2022 roku osiągnie wartość 43,2 mld zł. Także globalnie staje się coraz większą siłą gospodarczą. Sukcesy krajowych firm powodują, że branża ta przyciąga coraz więcej młodych osób, które wybierają tę ścieżkę kariery.