Komunikaty PR

Poradnik podróżnika.Co zrobić gdy lot jest opóźniony lub odwołany?

2017-07-17  |  14:55
Biuro prasowe
Kontakt
Magdalena Frańczak
Europ Assistance Polska

Wołoska 5
02-675 Warszawa
magdalena.franczak|europ-assistance.pl| |magdalena.franczak|europ-assistance.pl
+ 48 (22) 205 50 04
www.europ-assistance.pl/

Wakacje w pełni, wiele osób wybierając się na urlop, podróżuje samolotem. Po przyjeździe na lotnisko może się jednak okazać, że nasz lot jest mocno opóźniony, a w najgorszej sytuacji odwołany. Co zrobić w takim przypadku, jakie prawa nam przysługują?

Planujemy urlop, Kupujemy wycieczkę, pakujemy walizki i podekscytowani wyjazdem przyjeżdżamy na lotnisko. Okazuje się, że nasz lot jest mocno opóźniony. Pojawia się zdenerwowanie i rozczarowanie. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Oprócz czekania raczej niewiele. Przysługują nam jednak pewne prawa, dlatego dobrze wiedzieć co nam się należy w przypadku opóźnionego bądź odwołanego lotu.

Opóźnienie lub odwołanie lotu

Prawa pasażerów linii lotniczych regulowane są rozporządzeniem WE nr 261 i dotyczą przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Na tej podstawie linie lotnicze w sytuacji opóźnionego lub odwołanego lotu mają pewne obowiązki względem pasażerów.

Jeżeli lot jest opóźniony o co najmniej 2 godziny, przewoźnik powinien każdemu pasażerowi wręczyć pisemną informację dotyczącą przysługujących mu praw. Pasażer powinien mieć świadomość, że może oczekiwać od przewoźnika odpowiedniej opieki i odszkodowania. Pasażerom oczekującym na opóźniony lot przysługuje również prawo do opieki –  przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerom bezpłatnych posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania. Ponadto pasażerowie mają zagwarantowane przeprowadzenie dwóch rozmów telefonicznych, dalekopisów, faksów lub e-mailowych. Jeżeli opóźnienie samolotu przedłuża się powyżej 5 godzin, pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu. Z kolei zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem powinno być zapewnione, jeżeli konieczność oczekiwania przekracza dobę.

Może się jednak okazać, że w ostatniej chwili lot zostanie odwołany. W takiej sytuacji pasażerom również przysługuje prawo do opieki. Ponadto, mogą skorzystać z innego zaproponowanego połączenia (najwcześniejszy możliwy termin) albo zwrotu kosztu biletu. Przewoźnik ma obowiązek w ciągu 7 dni dokonać zwrotu kosztów zakupu biletu lotniczego.

Prawo do odszkodowania

W sytuacji, gdy samolot jest opóźniony z winy przewoźnika co najmniej trzy godziny oraz gdy lot został odwołany, pasażerowie mogą również dochodzić od linii lotniczych odszkodowania.

Jego wysokość uzależniona jest od trasy przelotu:

  • 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
  • 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
  • 600 euro dla pozostałych rejsów.

Wniosek o odszkodowanie należy złożyć u przewoźnika. Linie lotnicze nie będą jednak ponosiły odpowiedzialności, jeżeli odpowiednio wcześnie poinformowały o odwołaniu lotu i innych możliwościach podróży :

  • dwa tygodnie przed planowanym lotem
  • do 7 dni przed odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i docierający do celu nie później niż cztery godziny po zaplanowanym czasie przylotu
  • mniej niż 7 dni przed planowanym odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż godzinę przed zaplanowanym odlotem, a kończący się nie później niż dwie godziny po planowanym czasie przylotu
  • także w sytuacji zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było przewidzieć i nie były zależne od linii lotniczej  np. sytuacji polityczna, strajki, warunki atmosferyczne, zagrożenie bezpieczeństwa.

Odszkodowanie powinno nastąpić w formie pieniężnej lub za zgodą pasażera w formie vouchera, lub innej usługi.

 

 

Jak starać się o rekompensatę finansową?

W pierwszej kolejności należy zebrać wszystkie potrzebne dokumenty, paragony, rachunki. Jeżeli jest taka możliwość, warto uzyskać pisemne potwierdzenie świadków (innych pasażerów, obsługi lotniska). Następnie należy przygotować wniosek o odszkodowanie do przewoźnika, wskazującą na zaistniałe fakty. Kopie dokumentów np. biletów czy paragonów, powinny być dołączone do pisma. Linie lotnicze mają 30 dni na rozpatrzenie wniosku. Po tym czasie pasażer powinien otrzymać decyzję. W sytuacji jej braku lub decyzji odmownej można wystąpić ze skargą o naruszenie przepisów unijnych do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego – jest to jednak możliwe dopiero po wyczerpania procedury reklamacyjnej u przewoźnika lotniczego, dlatego w pierwszej kolejności musimy dochodzić swoich praw u linii lotniczych.

Dodatkowe ubezpieczenie

Dobrym rozwiązaniem jest wykupienie przed podróżą specjalnej polisy turystycznej. Większość ubezpieczeń dostępnych na rynku oferuje bogaty pakiet świadczeń, w tym pomoc medyczną, pakiet assistance, ubezpieczenie NNW, czy OC. W ramach takiego ubezpieczenia dostępne są również świadczenia związane z utratą bagażu, czy właśnie opóźnienia lotu. Pasażer, którego samolot jest opóźniony lub odwołany (zazwyczaj opóźnienie to musi być dłuższe niż 5 godzin) ma zagwarantowany zwrot wydatków poniesionych na zakup artykułów pierwszej potrzeby (art. spożywcze, środki higieniczne).

W celu uzyskania zwrotu kosztów od ubezpieczyciela pasażer powinien uzyskać pisemne oświadczenie linii lotniczych potwierdzające fakt, przyczynę oraz okres opóźnienia lotu/odwołania lotu. Konieczne jest także zachowanie wszelkich rachunków i dowodów zapłaty i natychmiastowe poinformowanie ubezpieczyciela o zaistniałej sytuacji.

Warto podkreślić, że uprawnienia do odszkodowania z polisy są niezależne od tych przysługujących względem przewoźnika.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Komunikaty PR”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy (media)
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka Wrocław z 242-procentowym wzrostem liczby wyszukiwań noclegów Biuro prasowe
2018-02-19 | 07:00

Wrocław z 242-procentowym wzrostem liczby wyszukiwań noclegów

Liczba wyszukiwań lotów do Wrocławia na 2018 rok wzrosła o 28% w stosunku do 2017. Podróżni z Włoch, Stanów Zjednoczonych i Szwajcarii wykazali największy
Turystyka BRAK ZDJĘCIA
2018-02-05 | 13:00

Strajki w liniach lotniczych: jak długo pasażerowie będą cierpieć?

Pomimo, że europejskie prawo chroni pasażerów lotniczych w przypadku większości zakłóceń lotów, tylko w ubiegłym roku co najmniej 400 tysięcy podróżnych zostało uziemionych i pozostawionych bez pomocy na
Turystyka Czy wyjazd na narty to rozrywka zarezerwowana dla bogaczy?
2018-02-05 | 10:30

Czy wyjazd na narty to rozrywka zarezerwowana dla bogaczy?

O tym, ile tak naprawdę kosztują ferie w polskich górach Do niedawna wiele osób tkwiło w przekonaniu, że narciarstwo należy do grupy sportów elitarnych i bardzo

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Dziś w serwisie Innowacje

UKE: sprzedawane w Polsce smartfony nie zagrażają zdrowiu człowieka. Kontrole wykazały jednak braki w dokumentacjach niektórych urządzeń

Dostępne na naszym rynku smartfony są bezpieczne pod względem ilości emitowanego promieniowania i zgodne z normami zawartymi w obowiązujących dyrektywach – wynika z kontroli przeprowadzonej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Nie wszyscy producenci zadbali jednak o skompletowanie odpowiedniej dokumentacji. Konsumenci mogą samodzielnie sprawdzić, czy używane przez nich produkty są zgodne z obowiązującymi przepisami.

Gospodarka

Coraz więcej firm i instytucji zbywa zobowiązania swoich dłużników. Polski rynek wierzytelności w 2017 r. był wart 32 mld zł

W 2018 roku rynek wierzytelności może być wart 40 mld zł, podczas gdy w ubiegłym roku było to o 8 mld zł mniej – wynika z szacunków Konrada Kąkolewskiego, prezesa GetBack SA. Zarząd spółki spodziewa się dużej liczby transakcji. Na większą aktywność po stronie zbywających mogą wpłynąć nowe standardy rachunkowości, które zaczęły obowiązywać na początku tego roku. Przed firmami z branży otwiera się też nowy segment, tzw. kredytów pracujących, czyli nieprzeterminowanych.

Patronat Newserii

Konsument

Wzrost cen energii spowoduje rozwój przydomowych instalacji. Największe szanse na szybki rozwój ma fotowoltaika

Polityka energetyczna oparta na węglu spowoduje nieuchronny wzrost kosztów dla konsumentów, prognozowany na poziomie 4 proc. rocznie – szacują eksperci. To z kolei skłoni gospodarstwa domowe do inwestycji we własne źródła energii. Koszt energii wyprodukowanej przez własną instalację fotowoltaiczną nie przekracza dzisiaj 0,30 zł/kWh. Dane Instytutu Energii Odnawialnej pokazują, że na zamontowanie takich instalacji z roku na rok decyduje się coraz więcej osób.

Konsument

W tym roku spore rewolucje prawne w branży turystycznej. Nowe przepisy zmienią m.in. zasady reklamacji wakacyjnych wyjazdów

Nowe, restrykcyjne prawo o ochronie danych osobowych i ustawa o imprezach turystycznych, która zacznie obowiązywać z początkiem lipca to dwie najważniejsze zmiany legislacyjne, które odczuje w tym roku branża turystyczna. Obawy organizatorów i biur podróży budzi szczególnie nowy termin przysługujący na zareklamowanie wycieczki czy imprezy turystycznej. Dotychczasowy 30-dniowy termin składania reklamacji przez klientów znika. Pojawia się natomiast trzyletni termin przedawnienia roszczeń.

 

Problemy społeczne

Niemal wszystkie osoby po 40 roku życia mają problem ze wzrokiem. Najczęściej niewyraźnie widzą z bliska, szczególnie w słabym oświetleniu

Niemal każda osoba zbliżająca się do 40 roku życia ma problemy ze wzrokiem. Większość narzeka na rozmazujący się tekst i źle widzi z bliskiej odległości. Odpowiada za to prezbiopia, czyli naturalne zmiany w układzie wzrokowym, które zachodzą wraz z wiekiem. Na tę przypadłość cierpi ok. 10 mln Polaków, przeważnie jednak nie wiedzą, w jaki sposób można ją korygować. Okulary progresywne, które pozwalają widzieć wyraźnie na każdą odległość, nosi zaledwie 13 proc. Polaków. Dlatego ruszyła kampania „Czas na wzrok 40+”, która ma propagować wiedzę o prezbiopii i metodach jej korekcji oraz zachęcić do częstszego badania wzroku.