Newsy

Chojna-Duch: Ustawa o OFE zgodna z konstytucją. To system zbyt kosztowny i ryzykowny dla gospodarki

2013-12-03  |  06:55
Mówi:Elżbieta Chojna-Duch
Funkcja:członek Rady Polityki Pieniężnej
  • MP4
  • Proponowane przez rząd zmiany w OFE nie naruszają ustawy zasadniczej uważa prof. Elżbieta Chojna-Duch, członkini Rady Polityki Pieniężnej. Według niej wdrożenie tych zmian pozwoli ministrowi finansów na spokojną pracę nad racjonalizacją budżetu i ograniczeniem deficytu. W I kwartale przyszłego roku Chojna-Duch liczy na kolejny duży skok we wzroście PKB.

     – Żaden z przepisów proponowanych przez rząd nie narusza przepisów Konstytucji ani zasad  w niej wyrażonych. OFE nie ma również uzasadnienia ekonomicznego, jest to system, który istnieje od 1998 roku i jest zbyt kosztowny i zbyt ryzykowny dla naszej gospodarki  uważa Elżbieta Chojna-Duch, członek Rady Polityki Pieniężnej.

    Jej zdaniem wprowadzenie planowanych zmian w OFE, nad którymi dziś zaczyna pracę Sejm, nie szkodzą postrzeganiu Polski przez inwestorów zagranicznych.

     – Żaden z krajów rozwiniętych nie stosuje takiego systemu, więc nie ma powodu, żebyśmy dołączali do krajów, które są nieobliczalne, które prowadzą ryzykowną gospodarkę rynkową – uważa prof. Chojna-Duch.

    Jej zdaniem, dzięki wprowadzeniu zmian w OFE Polska zyska rok swobody fiskalnej.

     – Oby uchwalenie ustawy nastąpiło jak najszybciej, by uspokoić różnego rodzaje emocje. Co oznacza równocześnie, że nowy minister finansów będzie mieć rok na przeprowadzenie reform, które zracjonalizują wydatki budżetowe – podkreśla ekonomistka.

    "Założenia budżetowe dot. PKB zbyt ostrożne"

    Według członkini RPP ostatnie dane dotyczące wzrostu PKB w III kwartale wskazują, że wcześniejsze oceny dotyczące stopniowego ożywienia gospodarki były zasadne. Jak się okazuje  czynnikiem napędzającym wzrost jest już nie tylko eksport.

     – Inne czynniki również mają istotne znaczenie w tych danych. W szczególności mogą cieszyć popyt krajowy i wreszcie pozytywne wskaźniki dotyczące inwestycji. Prawdopodobnie w 2014 roku nastąpi ożywienie również w zakresie inwestycji prywatnych i publicznych w związku z dopływem, a później wykorzystaniem środków z Unii Europejskiej – wyjaśnia Chojna-Duch.

    Według niej, jeśli ten trend się utrzyma, w całym 2014 roku wzrost PKB przekroczy zapisany w ustawie budżetowej poziom 2,5 proc. Ustalenia budżetowe będą prawdopodobnie weryfikowane, szczególnie, że zdaniem ekonomistki już w pierwszym kwartale 2014 wzrost PKB może wynieść właśnie 2,5 proc.

      Mieliśmy istotny skok z 0,5 proc. w I kwartale do 0,8 proc. w II kwartale, aby przyspieszyć do 1,9 proc. w III kwartale. Miejmy nadzieję, że takie skokowe tempo będzie się utrzymywać i wzrost będzie na poziomie co najmniej 3 proc mówi członkini RPP.

    Jak dodaje, tego typu wskaźniki nie powodują presji infkacyjnej, więc nie będą zmuszały Rady do zmiany w planach polityki pieniężnej, a co za tym idzie należy się spodziewać stabilności stóp procentowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    CES 2019

    Infrastruktura

    Budownictwu dokucza wzrost kosztów pracy i materiałów. Nie ma jednak dużego zagrożenia dla realizacji projektów infrastrukturalnych

    Aspekty formalno-prawne związane z urzędniczą biurokracją i zmianami w przepisach pozostają jedną z największych bolączek przy realizacji projektów drogowych. Kolejną są problemy typowe dla tzw. górki inwestycyjnej, czyli wzrost cen materiałów i kosztów pracy. Jednak przyjęcie formuły waloryzacji przyszłych kontraktów – na co od dawna naciskała branża budowlana – pozwoli firmom ofertować i budować bez obaw o wzrost kosztów – ocenia Jarosław Wielopolski, prezes Multiconsult Polska. Budownictwo jest jedną z branż, które najdotkliwiej odczuwają brak siły roboczej – brakuje zarówno inżynierów, jak i robotników.

    Przemysł

    Słabnąca koniunktura w Europie odbije się w 2019 roku także na polskiej gospodarce. Na 5-proc. wzrost PKB nie ma co liczyć

    Wojna handlowa między Stanami Zjednoczonymi a Chinami wywiera negatywny wpływ na globalne gospodarki. Spadają zamówienia w przemyśle, przez co pogarszają się nastroje zarówno przedsiębiorców, jak i inwestorów. Zdaniem Rafała Sadocha z DM mBanku także polska gospodarka, która zanotowała szybki rozwój w 2018 roku, odczuje skutki tego procesu. Jak duże, zależeć będzie od wyniku negocjacji między dwoma mocarstwami.

    Handel

    Lotniska i dworce coraz mocniej stawiają na działalność niezwiązaną z transportem. To już ponad połowa ich przychodów

    Maksymalne wykorzystanie komercyjnej przestrzeni to dla portów lotniczych i dworców ważna część modelu finansowania. W przypadku lotnisk dochody z najmu powierzchni, wyniki sprzedażowe z reklam czy stref wolnocłowych odpowiadają nawet za 40–60 proc. całości przychodów. Tą drogą podążają też koleje, planując modernizację dworców. Komercjalizacja takich obiektów i odpowiednia oferta handlowo-usługowa pozwala lepiej odpowiadać na potrzeby podróżnych. Nowo budowane obiekty są też coraz częściej bezpośrednio połączone z dużymi galeriami handlowymi, stanowiąc jeden z centralnych punktów miasta. 

    Transport

    W branży e-commerce trwa wyścig zbrojeń. Sklepy i dostawcy inwestują na potęgę

    Polska znajduje się na 13. miejscu w zestawieniu najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. W tym roku wartość internetowego handlu ma sięgnąć 50 mld zł, a zakupy w internecie robi 15 mln konsumentów. Dynamiczny wzrost powoduje, że działające w tej branży podmioty muszą odpowiadać na coraz bardziej wyśrubowane wymogi klientów – inwestować w wygląd witryny, aplikacje mobilne, jakość obsługi, marketing i logistykę, która przekłada się na szybkość dostaw i końcową satysfakcję konsumentów. W branży e-commerce trwa wyścig zbrojeń, w którym najciężej jest poradzić sobie średnim podmiotom.