Newsy

Coraz silniejsza pozycja polskich producentów mebli w Europie. Za rok Polska może się stać europejskim liderem w produkcji i eksporcie

2016-10-20  |  06:50

W tym roku eksport mebli może przekroczyć 41 mld zł – wynika z analizy B+R Studio i Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. To kolejny już wzrost roczny rzędu 10 proc. Polskie meble stopniowo umacniają swoją pozycję w Europie. Za rok mają szansę być numerem jeden w produkcji i eksporcie. Dlatego coraz śmielej patrzą na rynki pozaeuropejskie, m.in. Arabię Saudyjską, Iran czy północną Afrykę.

– Europejski rynek mebli jest stabilny pod względem wartości sprzedaży, jednak polski przemysł coraz lepiej radzi sobie z konkurencją na rynkach niemieckim czy francuskim – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jan Szynaka, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (OIGPM). – Okazuje się, że nasze meble są o wiele lepsze i ciekawsze zarówno pod względem wzornictwa, funkcjonalności, jak i jakości wykonania.

Raport „Prognoza eksportu mebli 2016” wskazuje, że w ubiegłym roku wartość polskiego eksportu wyniosła blisko 36,5 mld zł. W tym roku może wzrosnąć do 41,64 mld zł. Najwięcej mebli trafia do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Czech. W przypadku południowych sąsiadów dynamika wzrostu w tym roku sięgnie 46 proc. Szybciej będzie rósł tylko eksport do Hiszpanii (51 proc.).

Polska branża meblowa jeszcze kilka lat temu była na 10. miejscu w światowych rankingach. Rosnąca z każdym rokiem dynamika rozwoju pozwoliła w ciągu ostatnich 2 lat osiągnąć znaczący wzrost, dając nam tym samym 6. pozycję na świecie. Przed nami są tylko Chiny, Indie, Stany Zjednoczone, a w Europie Niemcy i Włosi. W Niemczech jest bardzo duży reeksport, również mebli z Polski, natomiast Włosi w dużym stopniu wykorzystują import surowców z Chin. Moim zdaniem za rok powinniśmy być w Europie numerem jeden zarówno w produkcji, jak i w eksporcie mebli – ocenia Jan Szynaka.

Jak podkreśla prezes OIGPM, w Europie najlepiej sprzedają się meble do sypialni. Największymi grupami w eksporcie są elementy meblowe (31 proc. udziału), meble tapicerowane (27 proc.) oraz meble do salonu i jadalni (19 proc.)

Polskie meble kupuje nie tylko Europa. Krajowe meble trafiły na przykład do Brazylii i Emiratów Arabskich. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się także w Stanach Zjednoczonych, Rumunii czy na Słowacji. Tylko do tych trzech ostatnich krajów sprzedaż zwiększyła się w 2015 roku aż o jedną piątą. Otwiera się także rynek chiński czy irański. Jak podkreśla Jan Szynaka, są to rynki dużo głębsze niż Europa.

 Intensywnie weryfikujemy także rynek Arabii Saudyjskiej, który jest praktycznie bez dna. Tam powstają całe miasta dla młodych ludzi wracających ze świata na Półwysep Arabski. Rząd chce zapewnić im warunki, do których przyzwyczaili się za granicą. W związku z tym prowadzone są potężne inwestycje nie tylko przez samorządy, lecz także przez urzędy centralne. To bardzo duży rynek, który jest korzystny nie tylko dla krajowych wytwórców. Warto na nim wspierać polskie podmioty – precyzuje Jan Szynaka.

Prezes OIGPM jest zdania, że wsparcie ze strony instytucji państwowych mogłoby się przyczynić do wzmocnienia pozycji polskiej marki mebli na świecie.

– Budowanie marki polskiego produktu na świecie jest rzeczą bardzo ważną – ocenia Jan Szynaka. – Często zastanawiamy się, dlaczego sami musimy realizować tego typu promocję. Jako branża meblowa chcielibyśmy, aby do takich działań włączyły się urzędy, ambasady, abyśmy mogli występować na targach pod wspólnym szyldem „polski produkt”, „polska jakość” i „polskie meble”, tym bardziej że jesteśmy już rozpoznawalni na rynkach europejskich. Mamy bowiem nie tylko produkt w dobrej cenie, lecz przede wszystkim doskonałej jakości.

Według autorów analizy sporządzonej przez bank Crédit Agricole na zlecenie Polsko-Francuskiej Izby Gospodarczej wydajność pracy krajowej branży meblarskiej w latach 2004–2015 zwiększyła się o 3,6 proc., podczas gdy w Unii Europejskiej spadła o 0,4 proc. Zdaniem ekonomistów główną przyczyną jest postępująca konsolidacja sektora. Czynnikiem hamującym jest natomiast niski poziom innowacyjności. Odsetek przedsiębiorstw wytwarzających meble wykorzystujące nowe rozwiązania technologiczne w latach 2012–2014 obniżył się do 14 proc. wobec 18,4 proc. między 2009 a 2011 rokiem.

– Największe w tej chwili inwestycje branży meblowej na świecie są realizowane w Polsce. Wydajność mocno nam wzrosła, podnieśliśmy bardzo mocno jakość naszych wyrobów, ale i proponujemy design, który odpowiada najlepszym i najnowocześniejszym światowym trendom – chwali Jan Szynaka. 

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Największy internetowy salon samochodowy świata powstał w Polsce. Pozwala porównać ponad 400 modeli aut

Większość Polaków nadal kupuje samochody w salonach stacjonarnych, jednak już nawet 30 proc. klientów jest skłonnych rozważyć zakup auta online. Co więcej, 2/3 klientów wykorzystuje internet do wyszukiwania informacji o danym modelu czy marce. Do tej pory mogli korzystać z porównywarek samochodów używanych, ale brakowało podobnego narzędzia dla nowych aut. Tę rolę ma spełniać serwis internetowy autokatalog.pl, który zawiera 418 modeli samochodów pochodzących od 53 producentów. – To największy internetowy salon samochodowy na świecie – podkreślają twórcy rozwiązania.

Patronaty Newserii

Gala Złote Spinacze 2019

Handel

Prof. J. Hausner: Ekonomiści czekają na bardziej szczegółowy plan działania rządu. Konieczne jest przygotowanie gospodarki na trudne czasy

Rok 2021 może być dla polskiej gospodarki trudniejszy niż przyszły, więc rząd powinien mieć plan działania na te kolejne dwa lata – mówi ekonomista prof. Jerzy Hausner. Wyzwaniem jest m.in. nadchodzące spowolnienie gospodarcze, które będzie oznaczać mniejsze wpływy do budżetu, oraz wzrost cen energii i kosztów pracy, który zmniejszy konkurencyjność polskich firm. Według byłego członka Rady Polityki Pieniężnej w exposé premiera Mateusza Morawieckiego zabrakło szczegółów na ten temat. Na razie rząd koncentruje się na szukaniu źródeł finansowania obietnic wyborczych.

 

Prawo

Prof. Jerzy Bralczyk: Pierwsze posiedzenie nowego Sejmu natchnęło mnie optymizmem. Niektórzy politycy pokazali wolę porozumiewania się

– Pewne sygnały w dyskursie politycznym mogą sugerować chęć porozumienia się – mówi prof. Jerzy Bralczyk, oceniając zakończone właśnie pierwsze posiedzenie Sejmu IX kadencji. Jednym z pierwszych omawianych przez polityków projektów było zniesienie limitu 30-krotności składek na ZUS. Wbrew praktyce poprzedniej kadencji zarówno prawica, jak i opozycja okazały się niejednolite w swoich poglądach, w wyniku czego budzący wiele emocji projekt został wycofany i trafił do konsultacji. Zdaniem prof. Jerzego Bralczyka może to być zapowiedź łagodzenia dyskursu politycznego. – Wciąż jednak potrzebujemy w języku więcej konkretów zamiast ocen i mniej pewności siebie – podkreśla znany językoznawca.

Problemy społeczne

Statystycznie każdego dnia blisko 50 Polek słyszy diagnozę rak piersi. Eksperci podkreślają: im szybciej zdiagnozujemy zmiany, tym większe szanse na wyleczenie

Mimo licznych kampanii edukacyjnych oraz częstszego zwracania uwagi społeczeństwa na to, jak ważne jest regularne wykonywanie badań, wciąż Polacy mają niewystarczającą wiedzę na temat nowotworu piersi. Jak pokazuje najnowsze badanie sondażowe dotyczące wiedzy Polaków nt. raka piersi, przeprowadzone w ramach kampanii „BreastFit. Kobiecy Biust. Męska sprawa” – tylko połowa kobiet regularnie wykonuje samobadanie piersi, które wspiera wczesną diagnostykę raka piersi. To istotne o tyle, że wcześnie wykryty nowotwór jest dziś w większości przypadków uleczalny.